Metsästäjiä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Epe-72
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tältä kaudelta on saalista kertyny teeri ja riekko kuusamon reissulta. Jos yhen pyyn vielä pillittelis kotinurkilta ja lähipellon fasaaniparvea on rokotettava ennen kettua. Sen jälkeen täytyy panostaa kaikki aika pienpetojen lahtaamiseen.

Hieman tässä väsy painaa ja muutenkin ei ajatus kulje flunssassa mutta tekeekö 3vasaa+uroshirvi+naaras+2teertä= 8 Ja kerro muutenkin että oli tuo toteamuksen pointti?

Tuli laskuvirhe myönnetään.Pointti oli että työ meette metikköön ja räiskitte eläimiä ilman mitään hyvää syytä.Tai no joillekin pelkkä tappamisen ilo on hyvä syy... :rolleyes:

Tuli laskuvirhe myönnetään.Pointti oli että työ meette metikköön ja räiskitte eläimiä ilman mitään hyvää syytä.Tai no joillekin pelkkä tappamisen ilo on hyvä syy... :rolleyes:

Mennään me välillä järvellekin. Ja riista on hyvänmakuista, kokeile joskus :)

Nyt oli kyllä viikonloppuna linnut niin hukassa kun olla ja voi. Pyitä näkyi useita ja jokunen teeri ja koppelo, mutta ampuma tilaisuuksia ei tullut. Viikonlopun saldoksi jäi yksi supikoira. Mikä oli itselle se ensimmäinen tuota lajia :)

Metso.jpg

Tässä kuva siitä metsosta. :)

Menee hieman OT: mutta mua ihmetyttää aina tämä ituhippien,kasvissyöjien,uskovaisten ja muiden moraalisaarnaajien löytyminen jokaiseen threadiin. Eli jos keskustelu metsästyksestä niin aivan varmasti joku tulee kertomaan miten väärin jne se on. Jos keskustelu vaikka ampumaurheilusta niin taas joku löytyy. Jos keskustelu liharuuasta niin varmasti löytyy joku kasvissyöjä jne jne. Olipa vaikka keskustelu alkoholista niin joku absolutisti tulee omaa vakaumusta kertomaan.Jos tänne heitetään keskustelu vaikka ortodoksi uskonnosta niin varmasti joku kristitty tai muslimi tulee kertomaan että teidän uskonto väärin.
Itse taas pyrin pitämään omat vakaumukset ja harrastukset omana tietona enkä tuputtamassa esim metsästystä vihreiden keskustelu palstalle tai alkoholia absolutistille.
Ja tässäkin threadissa on sitten moralisoinin jälkeen tullut ilmi että hyvin maistui paisti kun vaan joku sen pöytään hommaa.... eli sinne sitten unohtui se että sekin paisti on ammuttu ilman mitään syytä.

Se että joku tappaa omin "käsin" ainakin osan ruoastaan on mielestäni kunniotettavaa ja toivoisin joskus pääseväni siihen tilanteeseen. :)

japalta ihan hyvä kirjoitus. Tuntuu että metsästysasioista puhuttaessa näiltä asian vastustajilta unohtuu joka ikinen kerta suurin osa metsästykseen liittyvistä seikoista. Joka ikinen kerta unohtuu metsästäjien tekemä metsän- ja riistanhoitotyö. Itselle se metsästyksen ilo ei tule siitä saaliin ampumisesta, vaan muista asioista, kuten koiran työskentelystä. Kunhan koira tekee työnsä hyvin niin minulle on aivan sama tuleeko saalista vai ei. Myöskin kun vastuuttomuudesta on ollut puhetta, niin itsellä on se tavoite että yksi laukaus per kaato. Jos ei ole kunnon paikkaa ampua niin silloin riista jatkaa matkaansa.

Rehellisesti sanottuna mulle se saalis on metsästyksessä koko homman suola. Onhan luonnossa liikkuminen ja pakkikahvien keittely nuotiolla mukavaa, mutta itse kyllä olen pettynyt jos en saalista reissulta saa.

Saaliin saamisessa se tappamaan pääseminen ei itselle tuo mitään kiksejä, mutta onnistumisen tunne kun se pompputeeri tippuukin haulikon pamahtaessa tuo kyllä mahtavan fiiliksen.
Kait mä olen sitten "sairas" ja mun pitäisi mennä terapiaan.

Tykkään enemmän Juhon mietteestä, mutta löydän vähän itseäni paitapöksynkin kirjoituksesta.

Saalis on vaan ylimääräinen bonus kaikelle muulle. Tärkeintä on kaikesta arjesta irti pääsy ja arjen unohtaminen. Ja joskus jouluna sitten metsoa paistaessa ja viskiä maistellessa se fiilis ja muistelut siitä tilanteesta on parhaimillaan. Nytkin viikonloppuna oltiin vaan metsästyskämpällä ja suurimmaksi osaksi makoiltiin.

Silloin nuorena miehenä, kun pyyntiveret virtasi vielä kuumina, oli saalispussin koko valitettavan usein päällimmäisenä mielessä. Ei sillä, että sitä elukkaa nyt tuli metsästä säkkitolkulla kannettua, mutta pääosaa se näytteli.

Nyt kun metsässä on saanut rampata jo pahimman kuumeen pois ja järkeä vähän tullut päähän, niin ei sillä saaliin saannilla ole kyllä paljoakaan merkitystä. Nykyään ei tuota minkäänlaisia vaikeuksia antaa jänöjussin juosta passin ohi tai jättää metso/teeri ampumatta unelmahollilta. Poikkeuksen tähän muodostaa kyyhkyjahti, joka on perseestä jos ei saalista liihottele näköpiirissä kelpoisasti. Ei sitä kylläkään pakko ole joka tilanteeseen päästä sitten ampumaan, kunhan vaan näkee tipuja :) Suomenajokoiran jänisajo, teerisuon kuhina, pyyn vihellys...siinähän sitä KOKEMUSTA on jo kummasti.

Joskus on tullut mietittyä ja emännälle pohdittua, miksi metsästys on tullut silloin joskus aloitettua tai miksi vielä metsästän? Itse en osaa vastata kyllä kovin kattavasti, minkä takia tuli aloitettua mehtuuhommat. Kaitpa siihen oli sitten kasvanut niin tiukasti kiinni, että se tuli vaan itsestäänselvyytenä suorittaa kortti ja hankkia pyssy. Metsälle kerkeää näköjään nykyään syksyisin sen pari kertaa syksyssä, joten sillointällöin saatavalle jänispaistille tulee helvetisti hintaa, mutta onhan se sen arvoista ja suhteellisen eettisesti tuotettua lihaa ;) Saalismääriä jos katsoo, niin melkein sama olisi alkaa kantaa kameraa pyssyn sijaan mukanaan...

Itellä on ikää 18 ja mettällä oon kulkenu 6 vuotiaasta. Hienoja reissuja on ollu paljon. Näin nuorena se ampumatilanne on aina yhtä jännittävä, adrealiini kohisee ja koko ukko tärisee. Päätös ampumisesta on kumminkin tehtävä sekunnin sadasosissa. Eli pidän myös siitä riistan ampumisesta, jota tosin harvoin tapahtuu. Silti hienoimpia hetkiä on kulkea kauniissa luonnossa. Yksi parhaista ja hauskimmista muistoista tulee tältä syksyltä. Oltiin kävelty lintumettällä koko aamupäivä ja päättettiin oikasta yhden suon yli laavulle. Ei tajuttu että suo oli merkattu paksulla sinisellä viivalla, siellä sitten 4 jätkää rämpi muniamyöten reputselässä haulikot suossa uiden :D hypittiin mättäältä toiselle ja etsittiin pakoreittiä. Silloin nauratti vähän, nyt jo paljon enemmän. :rolleyes:

Mekin ollaan hirviporukalla kaadettu kaksi aikuista hirveä, ihan vain puhtaasta tappamisen ilosta. Voi pojat sitä riemua kun tuo viimeisin hirvisonni KUOLI! Sitä on vaikea kuvailla miten iloiseksi sitä oikeastaan edes tulee kun eläimen tappaa, se täytyy vain kokea itse.
No, saahan tuosta sitten kukin tappaja itselleen aina kohtuullisen lihamäärän mutta se nyt on sivuseikka kun lihaa saa kaupastakin. Mutta toisaalta, ei tuo kaupasta ostettu liha ole niin hyvää kun ei ole päässyt itse tappamaan sitä eläintä josta se liha on peräisin. Minun mielestä olisikin hyvä, jos saisi itse ampua sen lehmän josta omat jauhelihat otetaan, tai ampua sen kanan josta rintafileet otetaan. Näin pääsisi tappamaan eläimiä ihan melkein päivittäin ja tulisi parempi mieli. Kuvitelkaa, saisi käydä vaikka prisman takahuoneessa ampumassa pelkästään tapettavaksi kasvatettuja lehmiä ja kanoja, eikä tarvitsisi enää mennä metsään asti tappamaan viattomia eläimiä. Voi pojat, se se vasta olisikin jotakin!
Sitten oskun kaltaisille jotka eivät haluaisi itse tappaa omaa lehmäänsä, tai muutenkaan tietää mistä liha tulee, voisi olla nämä normaalit jauhelihapaketit tarjolla.

:rolleyes:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom