Metsästäjiä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Epe-72
  • Aloitettu Aloitettu
Eikös se jo riitä tollasten laumojen päiviltä päästämisen syyksi jos kotieläimiä tappaneet jo noin monta?
Eipä ole yhtä hyvät metsästysmaat kuin nuo suuret asuttamattomat salot, mutta jotain hyötyä siitäkin.

No kun kyseessä metsästyskoirat ja noilla saloilla niin ei niille mitään lupia tule joilla saisi päästä päiviltä. Sitten vasta valtio herää kun alkaa joku ihmishenki olla vaarassa siihen asti nuo sudet saa mellastaa tuolla miten haluaa. Ja sitten kun ne viellä liikkuvat niin pirusti ja viellä käyvät venäjän puolella niin mikäpä niitä vahtisi. Ei ole muuta varmaa hommaa kuin pitää koirat pois metsästä ja odotella talvea jolloin edes jäljistä näkee niiden liikkeet. Ja kenties sitten onnistuu hirven mehtuu. Mutta en esim. omia spanileita raski nyt laittaa metsään vapaana lintuja ajamaan. Varsinkin kun tuo vanhempi ja paremmin toimiva luuahstelee välillä varsin kaukana minusta. On pahimmillaan käynnyt jopa parin km päässä vanhoilla minun jäljillä. Ja kokeneet äijät puhuvat että koiriin tottuneet sudet sieppaa koiran ihan äijän edestkin jos vaan niillä halua.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eikös nykyisen ympäristöministerin mukaan ihmisten pitäsi opetella elämään nykyisen petokannan kanssa? No helppohan se on sieltä Arkadianmäeltä huudella.

Alkaa kyllä susia ja karhuja olla nykyään liikaa, tai sitten ne ovat siirtyneet pohjoisesta tänne etelä-suomeen. Tuosta naapurikunnasta yhdeltä puolitutun hirvikoiralta oli revitty etujalat irti aidan verkon läpi. Samoin erään kaverin pihassa on karhukin käynyt ja tällä kaverilla 3 lasta siinä. Sanoi, että vie nykyään lapset autolla bussipysäkille reilu 2km matkan, kun ei yksikseen uskalla päästää. Karhulupia ei kuitenkaan herunut, vaikka ei taida enää sormet riittää havaintojen laskemiseen. Hirvijahdissa jos ei jotain äksöniä karhujen kanssa ole, niin ihmettelen kyllä.

Eikös nykyisen ympäristöministerin mukaan ihmisten pitäsi opetella elämään nykyisen petokannan kanssa? No helppohan se on sieltä Arkadianmäeltä huudella.

Alkaa kyllä susia ja karhuja olla nykyään liikaa, tai sitten ne ovat siirtyneet pohjoisesta tänne etelä-suomeen.

Eipä täällä pohjoisessa ole juurikaan ollut ongelmia susien kanssa, täällä niitä ei kovin montaa kappaletta pyöriskele. Onneksi. Ihmisillä tuntuu olevan käsitys että pohjois-suomessa noita on eniten, kun tosiasiassa itä-suomessa, jossain Joensuun korkeuksilla taitaa olla suurimmat susitiheydet.

Eipä täällä pohjoisessa ole juurikaan ollut ongelmia susien kanssa, täällä niitä ei kovin montaa kappaletta pyöriskele. Onneksi. Ihmisillä tuntuu olevan käsitys että pohjois-suomessa noita on eniten, kun tosiasiassa itä-suomessa, jossain Joensuun korkeuksilla taitaa olla suurimmat susitiheydet.

Vaikka Joensuu idässä on, niin ei kuitenkaan niin idässä, että täällä kovimmat susikannat olisi. :D Itärajalla tosiaan suurimmat susitiheydet on. Meidän seuran hirvimaat on mm. pahimmalta petoalueelta Lieksan alueella.

Susista vielä pieni tietoisku josta huomaa millainen peto on kyseessä;

Yksi susi tappaa keskimäärin

-15 hirveä vuodessa
-Poronhoitoalueella jopa 100 poroa vuodessa

Vaikka Joensuu idässä on, niin ei kuitenkaan niin idässä, että täällä kovimmat susikannat olisi. :D Itärajalla tosiaan suurimmat susitiheydet on. Meidän seuran hirvimaat on mm. pahimmalta petoalueelta Lieksan alueella.

Kirjoitinkin että jossain Joensuun korkeudella, en Joensuussa. ;)

Onko muuten missään mitään lukuja montako koiraa menee Suomessa sushukkasen suuhun keskimäärin vuodessa?

Kirjoitinkin että jossain Joensuun korkeudella, en Joensuussa. ;)

Onko muuten missään mitään lukuja montako koiraa menee Suomessa sushukkasen suuhun keskimäärin vuodessa?

En usko, että mistään realistista tilastoa löytyy kun kaikki eivät koiran menetyksistään edes ilmoittele. Hirvikoiria varmaan menee eniten hukan suuhun, mutta varmasti myös lukuisia jänis- ja lintukoiria joista harvoin ilmoitellaan harvaan asutuilla alueilla.

Yksityisomisteisissa metsissä moni pitää vastaavaasti susikantaa kurissa "oman käden oikeudella".

Joo. Just tänään olin karhukoiralla hirveä haukuttamassa. Heti löytöhaukun alettua, tuli karhulupaviestipalvelun kautta infoa, jotta tuossa Heinävaaran länsipuolella pikitiellä oli nähty kolme sutta matkalla etelään. Eipä nuo kuitenkaan miultakaan koiraa syöneet. Haukkuaikaa tuli seitsemisen tuntia, ja ensimmäisen kerran ikinä sain koiran kutsumalla haukusta pois. Pakko oli kytkeä, kun ei haluttanut jättää sitä pimeää vasten mehtään, varsinkin kun Ultrapointti ilmoitteli päivällä jo kolmeen kertaan akkujen kapasiteetin olevan kohta lopullaan. Olipa muuten vittumainen hirvi. Löytöpaikalla kävin jälkiä katsomassa, niin siinä piti olla vasikat matkassa. Ensimmäiseen uusintaan meni kaveri pyssyn kanssa, muttei päässyt ampumaan, kun piiloutuivat vitunmoiseen viitaan. Sitten uitti koiran lammesta yli. Sen jälkeen alkoi haukuttaa ihan saatanan hyvin. Neljästi käytiin vuoron perään haukulla, mutta lopulta oli pakko tunnustaa, ettei siinä ole vasikkaa missään. Ampumattahan se piti jättää. Järkyttävän kesy oli. 80 metrin päästä ei lähtenyt etes rukkaskarkolla lentoon, pariin kymmeneen metriin piti mennä, niin sitten vaivautui aina hyppäämään semmosen 300-400 metriä. Ja mehtälintuja on aivan helvetin hyvin. Koko viikolla en joutanut pystykorvia juoksuttamaan, mutta sitten hirvien etsinnän sivutuotteena tavattiin kymmeniä teeriä ja toistakymmentä meton sukuista päivään.

Siinäpä taas susia http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011093014489152_uu.shtml
Minua ei nuo pelota vaan vituttaa. On varsin kypsää metsästellä kun aina on riski että koira joutuu noiden suuhun. Onhan koiralla tietenkin muitakin riskejä aina metsässä mutta nuo sudet vaan ovat joka vuosi suurempi riski kuin edellisenä.
Vuonna 2007 on pakkiksella ollut keskustelu susista täytyy sanoa että on paljon asiat muuttuneet tuossa ajassa. Itselläni on koiria jne.

Tänään se sitten tuli...
3 kilon ukkomehto. :P Poikanenhan se vielä, mutta mukava saalis. :)

Oliko elämän eka? Onnea!
Itse lähen taas perjaintai aamuna etsimään joulumetsoa. Nyt eivät ole olleet samoilla kankailla ja ryteiköissä kuin edellisinä vuosina joten lenkkiä teettää ennenkuin on padassa ja varsinkin kun ei nyt voi koiriakaan käyttää.
Täytyy sanoa että on ollut varsin hyvä tuuri kun olen saanut 2 vuotta lukuun ottamatta joka vuosi ukkometson/poikametson siitä lähtien kun olen metsästänyt aktiivisesti. Ja aloitin aktiivi metsästyksen tuossa ajokortti iässä. Joskus ihan junnuna ammuin pari koppeloa mutta siitä lähtien ovat saaneet olla rauhassa. Ja kun vaan tuuri käy kohdalle niin sitten loppuu metsästys minulta tai siirryn kavereille aina ajomieheksi, ei toina ahnehtia. Kerrankin kun olin jo saanut metson niin kuljin yhden päivän niin että vasta illalla kämpälle tullessa huomasin että en aamulla ollut edes ladannut asetta. Ja koko päivä oltiin kävelty vain yhdet kahvit keitettiin.

Onko kukaan muuten seurannut metsästys.net sivuja siellä eräs junnu on aivan kävelevä kuolema. Kuva threadissa varmaankin jo lähemmäs 10 ukkoa ampunut tänä syksynä. Menee mielestäni jo yli. Ja missä ihmeessä edes kanta tai luvat kestävät tuollaisen verotuksen.

Oliko elämän eka? Onnea!
Itse lähen taas perjaintai aamuna etsimään joulumetsoa. Nyt eivät ole olleet samoilla kankailla ja ryteiköissä kuin edellisinä vuosina joten lenkkiä teettää ennenkuin on padassa ja varsinkin kun ei nyt voi koiriakaan käyttää.
Täytyy sanoa että on ollut varsin hyvä tuuri kun olen saanut 2 vuotta lukuun ottamatta joka vuosi ukkometson/poikametson siitä lähtien kun olen metsästänyt aktiivisesti. Ja aloitin aktiivi metsästyksen tuossa ajokortti iässä. Joskus ihan junnuna ammuin pari koppeloa mutta siitä lähtien ovat saaneet olla rauhassa. Ja kun vaan tuuri käy kohdalle niin sitten loppuu metsästys minulta tai siirryn kavereille aina ajomieheksi, ei toina ahnehtia. Kerrankin kun olin jo saanut metson niin kuljin yhden päivän niin että vasta illalla kämpälle tullessa huomasin että en aamulla ollut edes ladannut asetta. Ja koko päivä oltiin kävelty vain yhdet kahvit keitettiin.

Onko kukaan muuten seurannut metsästys.net sivuja siellä eräs junnu on aivan kävelevä kuolema. Kuva threadissa varmaankin jo lähemmäs 10 ukkoa ampunut tänä syksynä. Menee mielestäni jo yli. Ja missä ihmeessä edes kanta tai luvat kestävät tuollaisen verotuksen.

Eipä ole tullu seurattua mutta tuommosesta lahtauksesta joutasi kyllä pyssyt valtiolle, eikä kyllä jaksa oikein uskoa että missään kiintiöt ovat tuota luokkaa suomen maalla ainakaan... Itsellä ollut aina tapana että jos saan koppelon/metson ammuttua niin jätän sille lenkkiä kyllä muut ampumatta. Muutenkaan ei ole meidän seurassa kuin 4+1 kiintiö niin ei siittä viitti ylikään ampua...

Olen seuraillut tuon nuoren jantterin postauksia, ei mene meikäläisen kaaliin miksi joku ampuu tollaset määrät lintuja? Laskeskelin että kaveri on ampunut 6 metsoa, 3 koppeloa, 17 teertä, 14 pyytä ja yhden riekon.

Jotain rajaa.

Olen seuraillut tuon nuoren jantterin postauksia, ei mene meikäläisen kaaliin miksi joku ampuu tollaset määrät lintuja? Laskeskelin että kaveri on ampunut 6 metsoa, 3 koppeloa, 17 teertä, 14 pyytä ja yhden riekon.

Jotain rajaa.

Jos se on joku lesta, jonka pitää yrittää auttaa koko suku nälkävuosien yli?

Aivan sama, onneksi ei metsästele täälläpäin. Silloin saattais jo tulla sukkasysäri mieleen... :curs:

Oliko elämän eka? Onnea!

Ei ollu, kiitos. :) Mun kämpän seinällä on täytettynä 4,5 kilonen ukkomehto, saatu saaliiksi joskus vuosia sitten, mutta kyllä tuo piristi! :D
Hah hah hah, hyvä juttu tuo lataamaton ase! :D

Kyllä tuommoselta metsästäjältä voisi hakea aseet pois! :curs:

Jotain rajaa.

Kieltämättä tämä jannu on hyvä ampumaan!
Itsekin näin metsästys.com sivuilta hämmentävän "saalis"kuvan. Ilmeisesti sama "kävelevä kuolema". Jotain positiivista, niin onneksi ei liiku samoilla alueilla minun kanssa :curs: Voi vittu mikä touhua.

Itse olen saanut metsästellä sellaisilla mailla, missä ei ole kulkenut juurikaan muita metsästäjiä vuosikausiin. Seudun isommat tilat ovat autioituneet ja lähitalojen asukkaat ikääntyneitä. Turistit menee aina lähemmäksi Venäjän rajaa. Kun siellä on muka niin "erämaista", paremmin täällä lintuja olisi. :) Tänä aamunakin mietin, että pitäisi olla tyytyväinen tähän etuoikeutettuun tilanteeseen. Ja ennenkaikkea vaalia hyviä metsästystapoja ja tietää oma vastuunsa riistakannoista. Ihmisen toiminnalla kun on aika suora ja suuri vaikutus. Eli turhaan mitään kanahaukkoja syyttämään.;)
Kettuja olen pyytänyt tänä vuonna kaksi, sillä säästää tulevaisuuteen ainakin muutaman poikueen. Kanahaukka..jos sattuisi kohille..ehkä. :rolleyes: Kuitenkin tänä vuonna niitä alkanut näkyä tavallista enemmän.

Tosiaan monenlaista metsästäjää tässä valtakunnassa, tässä yksi tapaus: Lähitalon pappa, 86-vee, käy metällä parina päivänä vuodessa. Vointi kun hänellä on mennyt jo huonommaksi; ei pysty kävelemään,ei kuule mitään ja käytännössä hän on lähes sokeakin. Niskat ei taivu sivulle, mutta vieläpä hänellä on ajokortti! :D Tänä aamuna tämä pappa oli metällä eli ajelemassa autolla metsäteitä. Kyllä hän vielä jotain saalistakin saa mutta sen kyllä suon hänelle.

Täällä päin on lintuja niin paljon, että saisi kun vaivautuisi metsään. Mutta kun se on niin hankalaa näin penikalle ja aloittelevalle pyytäjälle, että vituttaa tuo "vanhojen" ukkojen kilpajuoksu tuolla metsissä.

Kausi täydessä vauhdissa, joten laitetaanpa väliaikatietoja. Nuoremmalle hirvikoiralle ammuttu tähän mennessä 3 vasaa ja uroshirvi sekä vanhemmalle koiralle yksi naaras. Ihan hyvä kahden viikon saldo, pistää vaan vituttamaan kun valtion mailla on nykyisin tolkuton ryysis. Lintumetsille kerkesin 3 kertaa, saaliina 2 teertä. Riittää tälle vuodelle. Puolet seuran hirviluvista käytetty joten vielä kerkeää pari viikkoa pyytää. Harmi vain että karhukoira on nyt viikon antibioottikuurilla, joten hieman taukoa tulee.

Eli 8 tapettua eläintä.

Hieman tässä väsy painaa ja muutenkin ei ajatus kulje flunssassa mutta tekeekö 3vasaa+uroshirvi+naaras+2teertä= 8 Ja kerro muutenkin että oli tuo toteamuksen pointti?

Mutta asiaan:
Eli tultiin saloilta taas pois. Ja olipa oikeastaan paska reissu.
Perjantaina satoi ja tuuli niin saatanasti että metsästyksestä ei tullut oikeastaan mitään. Ja kaikki muukin meni perjantaina pieleen, esim todella hyvästä paikasta ammuin ohi jne. Todella paska päivä.
Perjantai yön koski päähän ja selkään sekä koira sairastui ripuliin. Sain nukuttua yöllä ehkä 3h.
Lauantaina sitten aamu meni nukkuessa kun satoi ja tuuli edelleen. Ja sitten vasta 9 jälkeen lähdettiin käymään ulkona. No kämpältä kerittiin autolla 1km kun nähtiin karhu. Se siinä tien vieressä tassutteli ja katseli tuulenkaatoja. Melkein 5min seurattiin sitä ennenkuin se lähti. Ja ei tietenkään kameraa mukana. Ja kännykällä ei kuvat sitten sateen keskellä onnistunut. Siinäpä lauantain kohokohdat.
Sunnuntaina olikin jo parempi ilma mutta linnut todella arkoja. En yhtään lintuja nähnyt niin läheltä olisi päässyt ampumaan. No kuitenkin nyt löysin jo 5 metsopoikuetta että on sitten seuraavalle reisulle paikkoja jota käydä läpi.
Tänään sitten podetaan selkää,polvea ja flunssaa. Ja kuivataan kamoja.

Muuten onkohan ominaisuus vai vika mutta mulla vikingin goret pitävät kyllä vettä mutta kun en illalla ottaa jalasta pois niin ei mene kuin hetki ja sisävuori on aivan kostea. Ja eivät meinaa millään alle 12h kuivua sisältä. Joku epäili että se kengä vuotaa jonnekin sinne kalvoon ja sitä kautta huokaiseen sen kosteuden sisään kun ei ole jalka siellä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom