Metsästäjiä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Epe-72
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuli tossa suoriteltua metsästyskortti Juuassa. Ite asustelen Helsingissä, mutta metsästysmaita löytyy Pohjois-Karjalan upeasta luonnosta ja sinne tulee varmasti lähivuosina suunnattua. Haulikko tuli yo-lahjaksi 6v. sitten nyt, täytyy vain käydä hankkimassa lupa ja siirtää omiin nimiin. Jonkinlainen soveltuvuuskoe siinä täytyy suorittaa. Oma poliisilaitos järjestää näitä.

Odotan kyllä innolla ensimmäisiä metsästysreissuja.:thumbs:

Olen nukkunut pe-la yönä kaksi tuntia, la-su yönä 20 min., viime yönä kolme ja puoli tuntia. Huomenna on taas herätys kolmen aikaan. Vittu, vaan karhun metätys on rentouttava laji!

Itse olin lauantaina kyttäämässä ja pääsin ampumaan useampaan otteeseen vaan kun 2v laukaustakaan ampunut niin siinä sen näki :D komeasti ohi vaan. Ensi vkl pyhitetään kokonaan metsästykselle :P

joo, kyllä on taas viime yön jäliltä rentoutunut olo.

Karhumetsästys ei ole mun juttu. Se todettiin tänä syksynä ja useana edellisenä. Kyllä kanalintu metästys on mun homma. Ja sitä tässä jo odotellaan. Ainakin 2 päivän reissua 3 pitkää 3-4vrk:n viikonloppua sekä kokonainen viikko olis suunnitelmissa. Osa tuossa lähempänä ja osa tuolla itärajalla.

Mutta nyt pitää mun esittää tyhmä kysymys: millaiset ovat metsästystyyppiset luotiliivit?
Näin tuossa lehtijutussa mainitaan: http://www.savonsanomat.fi/uutiset/kotimaa/kuopion-ampuja-oli-matkalla-kohti-keskustaa/699863

Olihan täällä tällainenkin ketju. Ostolupaa odottelen puoliautomaattihaulikolle, minkäslainen kannattaa hankkia? Lupa haettu 12/89, paikallisen diilerin mukaan tällä saa ostaa myös pienemmän. Pidin selvänä että ostan perus Baikal mp 153:n, mutta jos satsaisi enemmän mitä sillä saisi?

Paikallisessa olisi myynnissä käytetty (50 laukausta ammuttu) Renato Gamba Royal 07 cal 12/76, kyljessä vielä BRE-MEC teksti. Hintapyynti 1190, onko tuo aivan kuutamolla? Ei meinaa löytyä meikäläisen googletuksella minkäänlaista suuntimaa hinnasta. Joten plussaa tulisi heti siitä ettei ole joka toisella samanlainen. :)

Suosituksia sorsastus/kanalintuaseeksi? Vai ostanko suosiolla paikalin ettei vituta jos rapatessa roiskuu?

Olihan täällä tällainenkin ketju. Ostolupaa odottelen puoliautomaattihaulikolle, minkäslainen kannattaa hankkia? Lupa haettu 12/89, paikallisen diilerin mukaan tällä saa ostaa myös pienemmän. Pidin selvänä että ostan perus Baikal mp 153:n, mutta jos satsaisi enemmän mitä sillä saisi?

Paikallisessa olisi myynnissä käytetty (50 laukausta ammuttu) Renato Gamba Royal 07 cal 12/76, kyljessä vielä BRE-MEC teksti. Hintapyynti 1190, onko tuo aivan kuutamolla? Ei meinaa löytyä meikäläisen googletuksella minkäänlaista suuntimaa hinnasta. Joten plussaa tulisi heti siitä ettei ole joka toisella samanlainen. :)

Suosituksia sorsastus/kanalintuaseeksi? Vai ostanko suosiolla paikalin ettei vituta jos rapatessa roiskuu?

Jos haluat haulikon joka on kolho,painava ja ei harmita vaikka käyttää rautakankena niin baikal.
Jos haluat hyvän haulikon jolla pärjäät lopun ikääsi niin benelli. No renatokin on "laatu" haulikko mutta nopealla googletuksella tuo on esim kaasutoiminen jolle en minä anna niin suurta arvoa kuin inertialle. Mulla ei ole benellit tehneet kuin 2 häröä noin 40 000 -45 000 panoksen sisään ja nekin samalla patruunalla joka on boar. Samoin benelliin luottavat aivan eniten practical piireissä jossa toimintavarmuus on nro.1 kriteeri.

Uudet Baikkalit on nykyään aika kalliita, eikä hinta-laatu suhde ole läheskään samanlaista kuin vanhemmissa. IJ-27 tms ihan perushaulikko taitaa maksaa uutena reilusti yli 400€
Baikkalissa ei myöskään arvo säily voisi sanoa ollenkkaan, mutta käyttöpeliksi ihan soiva. Minkä takia muuten ostat puoliautomaatin? Meinaatko myös radalla paljonkin ampua?

Taidan nuukailla ja hankin tuon mp-153:sen synteettisellä tukilla, 400 e näköjään irtoaa. Ei viitsi ostaa ampumatta parin tonnin asetta, 400 e ei hirveästi kirpaise vaikka jälleenmyyntiarvo olisi nolla. Kaverin kanssa tuumittiin että tuo vehje opettaa mulle kaikki ärsyttävät ominaisuudet mitä haulikossa on ja voin sitten ostaa oikean aseen ilman näitä ominaisuuksia. :D Nyt kun ei oikein käsitä mitään eroista.

Radalla ajattelin viettää aikaa kun muutan loppuvuodesta parin kilometrin päähän. Liittymällä porukkaan ei ala terassille kantautuva pieni pauke ärsyttää. Ja pakkohan sitä on opetella ampumaan sitä liikkuvaakin maalia, jos sais putoaan jotain muutakin kuin pyitä.

Minä kiinnostuin joskus yläasteella metästyksestä ja suoritin kortin sillon. Nyt kuitenkin vasta toinen syksy omalla haulikolla. Ostin uutena 900e Finnclassicin(Valmet) päällekkäispiippusenhaulikon. 5 päivän päästähän sitä pääsee kanalintujen alotukseen, eli sinne siis. :)

Varsin hyvin näyttäisi metsäkanalintujen pesintä onnistunut. Ainakin teeripoikueita on meillä päin näkynyt melkoisen runsaasti. Kohta se taas alkaa!

Kolmen viikon päästä sitten villisika- ja kaurisjahtiin Viroon. Onko muita lähdössä tänä syksynä sikajahtiin Baltiaan tai Ruotsiin?

Kaakon suunnalla näyttää käyvän päinvastoin kanalintujen kanssa mitä oli odotuksissa. Tuntuu että metsät on tyhjänä ainakin teeristä. Täytyy toivoa, että ei ole vain toistaiseksi osunut poikueet kohdalle ja niitä vielä metsästä parvissa syöksyisi päälle viikonloppuna :).

Taidan nuukailla ja hankin tuon mp-153:sen synteettisellä tukilla, 400 e näköjään irtoaa. Ei viitsi ostaa ampumatta parin tonnin asetta, 400 e ei hirveästi kirpaise vaikka jälleenmyyntiarvo olisi nolla. Kaverin kanssa tuumittiin että tuo vehje opettaa mulle kaikki ärsyttävät ominaisuudet mitä haulikossa on ja voin sitten ostaa oikean aseen ilman näitä ominaisuuksia. :D Nyt kun ei oikein käsitä mitään eroista.

Radalla ajattelin viettää aikaa kun muutan loppuvuodesta parin kilometrin päähän. Liittymällä porukkaan ei ala terassille kantautuva pieni pauke ärsyttää. Ja pakkohan sitä on opetella ampumaan sitä liikkuvaakin maalia, jos sais putoaan jotain muutakin kuin pyitä.

Kaverin mp-153:sta olen joskus kokeillut, tosin sra / practical - näkökulmasta. Kohtuu toimintavarma kun hommaa kutia jolla varmasti syklaa. Vähän kohlohan se on. Ainut oikeasti paska puoli oli tiukka latausväli, eli siis se mistä paukut tukitaan sisään. Sillä on hankalampi opetella a-tarvikkeen nopeaa syöttämistä. Tosin mehtuuhommissa ei tarvitse saada 8 paukkua sisäsälle 5 sekunnissa :)

Itse olen pumppumieihiä. Esim. vanha winsuni on ollut todella toimintavarma. 9 +1 :llä pärjää aika hyvin metsälläkin. Pikku treenillä tuplakin lähtee alle puolensekunnin ja mehtuuhommissa sen verran menee jo tähtäyspisteen vaihtamiseenkin.

... mutta mp-153 varmaankin ihan hyvä valinta.

Muistaako kukaan mikä olis se lapuan sininen 76mm pitkän halikon panoksen merkki? Blue thunder tai jotain? Näet sain noita erään asekaupan yhteydessä jonkin verran. Ainoastaan noissa on sellainen ongelma että kannassa on lapuan leima mutta hylsyn kyljestä on kaikki merkinnät kuluneet pois. Pitää varmaan yksi purkaa että näkee haulien koon sekä että onko ruuti viellä kunnossa.
Saman kaupan mukana tuli vihtavuoren 76mm ukkometsoa 3,75 ja 4,00 haulikoossa. Mutta noissa on sitten sellainen erikoisuus että ne haulit ovat niklattuja joita ei minun tietääkseni vihtavuori ole koskaan tuossa mallissa tehnyt. Onko kellekkään muulle tullut noita paukkuja niklatulla haulilla vastaan? Epäilen että tässä on joku vihtavuoren erikoisuus kyseessä ja kenties joku "lahja" panos sillä nämä aseet ovat erään sakon/valmetin entisen mainosmiehen ja samainen mies taisi joskus myös vihtavuoren puolestakin puhua.

Muistaako kukaan mikä olis se lapuan sininen 76mm pitkän halikon panoksen merkki? Blue thunder tai jotain? Näet sain noita erään asekaupan yhteydessä jonkin verran. Ainoastaan noissa on sellainen ongelma että kannassa on lapuan leima mutta hylsyn kyljestä on kaikki merkinnät kuluneet pois. Pitää varmaan yksi purkaa että näkee haulien koon sekä että onko ruuti viellä kunnossa.

Oisko ollut Blue Magnum? 46 g hauleja ja latautettu Ranskassa tms.

Jep, Lapua Blue Magnum. Jos kanta kulunut jo pois, niin ainakin itse hävittäisin ne muuten kuin ampumalla... :D

Eikun kyljestä on tekstit kuluneet pois. Eli ei saa selvää että mitä haulia jne. Ovat ilmeisesti olleet joskus vyössä. Esim ostin viime syksynä winsun supremea ja niistä kului yhdessä reissussa kaikki painettu teksti pois.

Surffasin netissä ja mistään ei löydy ukkometsoa niklatulla haulilla. Mikähän tuo panos oikein on. En usko mihinkään jälleenlataukseenkaan vaikkakin jokaisessa tähtituukkauksesta paistaa nuo kirkkaat haulit välistä. Ja ovat rasioissa jotka kanssa aivan priimaa kuin olis kaupan hyllyltä otettu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom