1359e = 8150 markkaa! En tiiä onko lähteny summat lapasesta, mutta jos miettiii asettelua 8150mk kuukausipalkkaa vai työtön... was???
Jos teet muutaman laskelman huomaat että, nykyisillä hinnoilla tuo 8150mk uppoaa hyvinkin helposti ihan peruselämiseen (vuokra, ruoka, salimaksut, vaatetus, puhelin, liikkuminen ym.) Itselläni ehdottomasti suurimmat menoerät ovat kaksi ensinmainittua.
Olisin tuosta summasta hyvin iloissani jos olisimme vaikkapa 80 luvulla. Tai tilanteeni olisi toinen ja asuisin esim. äitin tai iskän luona.
Kummatkin vaihtoehdot ovat ymmärrettävästi poissuljettu laskuista.
Omasta koulutuspohjasta sen verran että olen opiskellut aikanaan mekaanikoksi (metallialan perustutkinto) sen jälkeen pari vuotta alan töitä, sitten inttiin. Sen jälkeen satunnaisia jaksoja erilaisia hanttihommia ja työttömyyttä. Olen tehnyt mm. iltapäiväkerhon ohjaajan tehtäviä, puhelinmarkkinointia ja toiminut kahvilassa erinäisissä tehtävissä mm. tilannut kirjoja ulkomailta(kirjakahvila) jonka jälkeen opiskelin urheiluhierojaksi, alan hommia olen tehnyt keikkaluontoisesti.
Hierojan opintoja varten tuon lainan pääasiassa otin, piti rahoittaa koulu ja eläminen lainalla, koulu taisi itsessään maksaa 36000mk.
Olen jälkeenpäin tehnyt myyntineuvottelijan nimikkeellä töitä Iskussa, joka on viimeaikaisin työsuhteeni viime vuoden puolelta.
Jotain saattoi unohtua, väliin mahtui pitempi aika työttömyyttä jonka aikana tein vapaaehtoista järjestötoimintaa.
Mutta antaa varmasti taustaa ja valottaa hieman nykyistä tilannettani.
Olisin toki päässyt pitemmällekin tähän ikään, mutta ei ole vain oikein pystynyt keskittymään mihinkään kunnolla ja kaikenlisäksi olen erittäin kielteinen ihminen.