Mehut loppuu kesken treenin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JohnyV
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Pari viime vuotta on ollut treenin osalta vähän rikkonaista, nyt tämä syksy taas kulkenut tosi hyvin. Painojen puolesta ollaan ennätyskunnossa ja motivaatio korkealla. Pieni probleema tullut eteen.. tuntuu että väsy iskee ukkoon ennenkuin lihaksesta on saatu kaikkea irti. Tämä "vaiva" tulee vastaan etenkin raskaissa perusliikkeissä. Hyydyn ja väsyn usein ennenkuin lihaksessa on sitä tunnetta että ei enää nouse. Sisunpuutetta vai muonapuolen juttuja..? Kokemusta ja konsteja?

Nukutko kunnon yöunet, minkälainen on ruokavaliosi? Ja treenaatko 6 kertaa viikossa joka kerta kaikki lihasryhmät?

Eli rikkonaisen ajan jälkeen on päästy takaisin ennätyspainoihin ja motivaatiota riittää? Milloinkas sitä on tullut pidettyä edellinen kevyt viikko? Kuulostaa nimittäin siltä, että jos lihas ei väsy, niin hermo väsyy. Muussa tapauksessa ehkä lisäisin treenikertoja ja lyhentäisin sarjapituuksia. Näin saa kertatreenilläkin suht ison volyymin menemättä sarjoissa loppuun asti

Niin tai sitten herran aerobinen kunto ja lihaskestävyys on vain niin surkea että isoissa liikkeissä loppuu puhti ja happi eikä jaksa vetää kunnes tietyt lihakset väsyvät.

Nyt on menty pari kuukautta 3-jakosella ohjelmalla, lisänä viikossa yksi bonuspäivä jolloin käyn läpi kevyemmin koko kattauksen. Treenaan kyllä kovaa ja "tosissaan", kovat sarjat on joka lajissa ~ kutosia. Mutta mutta.. eikö tässä näe metsää puilta, olen valittanut vaimolle pari viikkoa kun väsyttää koko ajan. Nukun kuitenkin 8 tuntia yössä. Kevyitä viikkoja ei ole tosiaan tullut pidettyä.
Lähinnä olen miettinyt että enkö tankkaa ennen treeniä sopivaa evästä riittävästi ja siitä johtuu tuo puutuminen. Miten muut valmistautuu ruoan kantilta tulevaan treeniin? Olisko se kuitenkin niin että pitäis malttaa vähän keventää siitä huolimatta että ei kyllä muuten tunnu siltä?

Olisko se kuitenkin niin että pitäis malttaa vähän keventää siitä huolimatta että ei kyllä muuten tunnu siltä?

Olisi. Mä olen itsekin tuontyyppistä treeniä haarrastanut paljon, yhä edelleenkin, ja tunnen aika hyvin kuvaamasi oireet. Kova junnaus lyhyillä sarjoilla on kivaa ja toimii hyvin aina aikansa, mutta loputtomiin sillä tyylillä ei voi katkotta vetää. Väkisin yrittämisestä seuraa paskaa.

Nyt siis yksi kevyt viikko peliin heti ensimmäisenä. Jollei sen jälkeen tunnu kulkevan selvästi paremmin, niin tee vähän aikaa pidempiä sarjoja, kaseja tai kymppejä, pikkaisen varaa jättäen ja ala siitä taas vähitellen lyhentämään ja koventamaan sarjoja.

Niin tai sitten herran aerobinen kunto ja lihaskestävyys on vain niin surkea että isoissa liikkeissä loppuu puhti ja happi eikä jaksa vetää kunnes tietyt lihakset väsyvät.

Ei oo ainakaan aerobisesta kunnosta kiinni, se on hyvä eikä vain "mielestäni" hyvä. Tuosta lihaskestävyys osuudesta en nyt osaa sanoa, mitä sillä oikeastaan tarkoitetaan?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Nyt on menty pari kuukautta 3-jakosella ohjelmalla, lisänä viikossa yksi bonuspäivä jolloin käyn läpi kevyemmin koko kattauksen. Treenaan kyllä kovaa ja "tosissaan", kovat sarjat on joka lajissa ~ kutosia. Mutta mutta.. eikö tässä näe metsää puilta, olen valittanut vaimolle pari viikkoa kun väsyttää koko ajan. Nukun kuitenkin 8 tuntia yössä. Kevyitä viikkoja ei ole tosiaan tullut pidettyä.
Lähinnä olen miettinyt että enkö tankkaa ennen treeniä sopivaa evästä riittävästi ja siitä johtuu tuo puutuminen. Miten muut valmistautuu ruoan kantilta tulevaan treeniin? Olisko se kuitenkin niin että pitäis malttaa vähän keventää siitä huolimatta että ei kyllä muuten tunnu siltä?

Minä en ainakaan pysty treenaamaan ihan heti syönnin jälkeen.. Yleensä kunnon ateria n. 2h ennen treeniä ja treeniboosteri n. 30min ennen treeniä.. Mites pitkään sulla kestää treenin läpiviemisessä?

Toi keventäminen on semmonen juttu että kannattaa ottaa vakavasti.. Ite ku viime keväänä en malttanu keventää nii siitä alko sitten useamman kuukauden alamäki, tulokset rupes nousemaan uudestaan vasta syksyllä ku kesän otin rennosti.

Olisi. Mä olen itsekin tuontyyppistä treeniä haarrastanut paljon, yhä edelleenkin, ja tunnen aika hyvin kuvaamasi oireet. Kova junnaus lyhyillä sarjoilla on kivaa ja toimii hyvin aina aikansa, mutta loputtomiin sillä tyylillä ei voi katkotta vetää. Väkisin yrittämisestä seuraa paskaa.

Nyt siis yksi kevyt viikko peliin heti ensimmäisenä. Jollei sen jälkeen tunnu kulkevan selvästi paremmin, niin tee vähän aikaa pidempiä sarjoja, kaseja tai kymppejä, pikkaisen varaa jättäen ja ala siitä taas vähitellen lyhentämään ja koventamaan sarjoja.

Näin se varmastikin on. Olen aina tykännyt tehdä suhteellisen kovilla painoilla, mutta kertokaapas jotain kokemuksia minkälaista vaihtelua harrastatte tuon sarjojen pituuden suhteen. Siis jonkinlaista rytmitystä kovan ja kevyen (painojen suhteen kevyen) treenin suhteen, esimerkkejä kiitos!

Lähinnä olen miettinyt että enkö tankkaa ennen treeniä sopivaa evästä riittävästi ja siitä johtuu tuo puutuminen. Miten muut valmistautuu ruoan kantilta tulevaan treeniin?

Jos tankkaat hiilareita ennen treeniä niin kokeile ottaa ne lähempänä treeniä, vaikka 5-10min ennen ja/tai treenin aikana.

Jos tankkaat hiilareita ennen treeniä niin kokeile ottaa ne lähempänä treeniä, vaikka 5-10min ennen ja/tai treenin aikana.

Nimenomaa. Itellä ainaki mehut aivan loppu treenissä jos vetelen hiilareita miten sattuu ennen treeniä (puhutaan ~tunti ja -> ennen treeniä). Mielummin just ennen treeniä ja pitää sen itse treeninkin mieluiten alle tunnin pituisena.

Minulla oli tapana tankata veteen sekoitettua maltodeksua treenin aikana. Se toimii, mutta tärkeintä on toki ennen treeniä syöminen ja se alkaa aamusta kunnon aterialla. Huono syöminen näkyy selkeästi treenissä jaksamisen puutteena.

Näin se varmastikin on. Olen aina tykännyt tehdä suhteellisen kovilla painoilla, mutta kertokaapas jotain kokemuksia minkälaista vaihtelua harrastatte tuon sarjojen pituuden suhteen. Siis jonkinlaista rytmitystä kovan ja kevyen (painojen suhteen kevyen) treenin suhteen, esimerkkejä kiitos!

Kolmijakoisella ja lyhyehköillä sarjoilla mennään täälläkin ja nyt olen viime treeneissä huomannut itsessäni suunnilleen saman homman kuin sä aloitusviestissä, että paikat tuntuvat hyytyvän kesken sarjan ja sitä puristusta viimeisiin toistoihin ei lihaksista vain irtoa, vaikka tietää että varaa pitäisi olla. Eka sarja menee vielä jotenkin, mutta raskaammissa liikkeissä tokasta sarjasta ei tahdo tulla enää mitään.

Kokemuksesta tiedän, että väkisin vääntämällä tilanne ei parane vaan nyt pitää hetkeksi keksiä jotakin uutta. Luulen, että viikon tai pari väännän ~kymppejä kevyemmillä painoilla että paikat vähän vertyvät ja sitten lähden tekemään räjähtäviä vitosia kevyillä painoilla ja vähitellen rautaa lisäten, kunnes ne räjähtäväT toistoT muuttuvat taas raskaiksi ja vähemmän räjähtäviksi. Tässä siis yksi esimerkki, mikä on ainakin ennen toiminut ihan hyvin kun paikat alkavat mennä tukkoon jatkuvasta raskailla painoilla vääntämisestä (siis suhteessa, lastenpainoista on kuitenkin aina kysymys minun tapauksessani).

Ruokailu ennen harjoitusta

Tyypillinen kuntosaliharjoitus poikkeaa oleellisesti kestävyysharjoituksesta energia-aineenvaihdunnan kannalta. Normaalisuositusten mukaisessa tunnin harjoituksessa kuluu itse suorituksiin 6-10 minuuttia ja kutakin harjoitettavaa lihasta kohden vain kolmisen minuuttia. Koko harjoitusajasta syke on tyypillisesti 30-50 % alle sadan ja 80-90 % alle 120. Energialähteenä on suorituksissa pääsääntöisesti kreatiinifosfaatti ja tämän loputtua lihasten glykogeeni. Veren glukoosi on lähes hyödytön energian lähde lihaksille suoritusten aikana. Palautusten aikana keho on aerobisessa tilassa, jolloin pääasiallisena energian lähteinä ovat rasvahapot ja maitohappo. Rasvahapot ovat ideaalinen energianlähde aerobisessa tilassa, sillä kun glukoosi tuottaa hapellisesti 32 ATP-molekyyliä, tuottaa rasvahappo (palmitaatti) 129 ATP-molekyyliä.
Ideaalinen tilanne on siis se, että lihaksen glykogeenivarastot riittävät hiilihydraattitarpeeseen suoritusten aikana ja lipolyysi (kehon rasvojen purkaminen) on maksimissaan. On nimittäin osoitettu, että mitä enemmän veressä on asvahappoja, sitä aktiivisemmin niitä otetaan lihaksiin poltettavaksi. Lipolyysiä voi aktivoida olemalla syömättä ennen harjoitusta. Viimeinen ateria pitää olla 3-4 tuntia ennen harjoitusta.
Vieläkin pidempi aika saattaa jopa parantaa suorituskykyä. Tärkeää on kuitenkin se, että lihasten gykogeenivarastot on tankattu täyteen samana päivänä.
Harjoituksen aloittaminen tyhjällä vatsalla saattaa kuulostaa voimia koettelevalta, mutta mahdollinen väsymys katoaa ensimmäisen sarjan jälkeen. Rasituksen alkaessa adrenaliini ja noradrenaliini nostavat nopeasti maksan glykogeenivarastojen avulla veren sokerin paljon korkeammalle kuin se normaalisti on syömällä mahdollista. Joissain harvoissa tapauksissa voimakas adrenaliinin ja noradrenaliinin eritys saattaa aiheuttaa alhaista verensokeria muistuttavia oireita, mutta kuten sanottua, ne eivät johdu veren sokerista. Veren glukoositaso pysyy hormonaalisen ohjauksen ja rasvan käytön maksimoinnin ansiosta helposti ylhäällä koko harjoituksen ajan. Ulkoisen glukoosin nauttiminen vain sotkee tätä kehon omaa mekanismia ja aiheuttaa nopeamman väsymisen.
Adrenaliini ja noradrenaliini lisäävät myös lipolyysiä tehostaen näin rasvan käyttöä energiana. Tällä energialla palautuvat lihasten ATP ja kreatiinifosfaattivarat lepotaukojen aikana tehokkaasti seuraavaa suoritusta varten. Nämä ohjeet koskevat luonnollisesti vain terveitä ihmisiä. Esimerkiksi sokeritauti asettaa omat erityisvaatimuksensa.

Mitäs mieltä väki 3..4h syömättä ennen salia??
Ite nyt ehkä 6 viikkoa suurinpiirtein pitänyt ton 3..4 tunnin välin syömisessä ennen salia ja tällä viikolla lähti beta-alaniini boosterina 45min ennen treeniä. Hyvin on jaksanut treenit painaa läpi.

Ruokailu ennen harjoitusta

Rasvahapot ovat ideaalinen energianlähde aerobisessa tilassa, sillä kun glukoosi tuottaa hapellisesti 32 ATP-molekyyliä, tuottaa rasvahappo (palmitaatti) 129 ATP-molekyyliä. - - Rasituksen alkaessa adrenaliini ja noradrenaliini nostavat nopeasti maksan glykogeenivarastojen avulla veren sokerin paljon korkeammalle kuin se normaalisti on syömällä mahdollista.

Minun pitikin kysyä tuosta. Aloitin salin ja tulin palstalle 2-tyypin diabeteksen takia. Olen nyt huomannut joko arvojeni laskeneen merkittävästi aiemmasta, tai sitten saamani pikamittari antaa ihan eri tuloksia kuin oikea lääkäriaseman mittaus. (Olen tehnyt muutakin, enkä pysty erottelemaan salin vaikutusta muutokseen.) Eilen mittasin salin jälkeen sokerit ja ruuasta meni ihan sattumalta ennen salia pidempään kuin yleensä, puurokin jäi väliin. Sokeri 5,1 ja se on yllättävän korkea. Tuli mieleen itsellekin, että glykogeenin loppuessa lihaksista maksa pumppaa enemmän sokeria vereen, jotta varastot saadaan täyteen.

Kuitenkin aiemmin lukemani mukaan rasvahapoilla tuotetaan energiaa hitaammin kuin sokerilla. Tuo ATP-molekyylien määrä on toki biokemiallinen fakta, mutta miten nopeasti rasvaa poltetaan verrattuna glukoosiin? Samoin rasvaa pitäisi palaa enemmän 1-tyypin lihassoluissa, kun taas isot raudat liikkuvat pikemminkin sokerikäyttöisten 2-tyypin solujen voimalla.

Mielestäni minulta puhti loppui eilen hieman aiemmin kuin yleensä. Ehkäpä glukoosia ja rasvaa tuli lihaksiin, mutta liian hitaasti.

Kyllä se vaan niin on että välillä pitää malttaa huilata. Viikko - puolitoista meni kevyemmin, ei treenin määrän suhteen vaan painojen. Eilen palasin taas normaaleihin kuvioihin ja aika kevyesti nousi rauta taas!
Ihmeen vaikeeta höllätä silloin kun on motivaatiota, tuntuu siltä että treenejä ja aikaa menee hukkaan kun ei tee "tosissaan" vaikka selvästikään näin ei ole.

Suositut

Back
Ylös Bottom