Mave

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja j-csm
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Nykyään teen vain kapealla kun sumossa hajottaa paikat helpommin kun tekee 1-3 toistoa.

Itse kuolletan aina painot ns.perus sarjoissa ja sitten joskus teen pienillä painoilla noin 15 toiston sarjoja ilman kuolletusta, isoilla painoilla jos ei kuolleta niin selkä hajoaa helpolla.

Perusteluja?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Perusteluja?

En ole varma mitä hän meinaa, mutta kuoletuksella pystyy paremmin pitämään kontrollin liikkeessä. Ilman kuoletusta kun tekee nopeasti ja varsinkin kun ylös lähtee nopeasti samalla kun painon tiputtaa nopeasti niin selkä menee helposti kieroon. Tämä siis isoilla painoilla tehtäessä. Jos nyt tajusit tuosta.

Tuosta sumotyylin ja kapean erosta en sitten ole varma. Ehkä siksi sumossa menee helpommin paikat, kun se ottaa enemmän alaselkään.

En ole varma mitä hän meinaa, mutta kuoletuksella pystyy paremmin pitämään kontrollin liikkeessä. Ilman kuoletusta kun tekee nopeasti ja varsinkin kun ylös lähtee nopeasti samalla kun painon tiputtaa nopeasti niin selkä menee helposti kieroon. Tämä siis isoilla painoilla tehtäessä. Jos nyt tajusit tuosta.

Tuosta sumotyylin ja kapean erosta en sitten ole varma. Ehkä siksi sumossa menee helpommin paikat, kun se ottaa enemmän alaselkään.

Kapea tyyli ottaa enemmän alaselkään - sumotyyli enemmän lantion lihaksiin.

Minä en jaksa enää tätä mavea. Tänäänki tein treenissä mavea ja tuli alaselkä kipeäksi, vaikka oli selkä suorana jne. Teen mielumin vaikka tämän sijasta alaselälle jotai selänojennusta ja takareisille askelkyykkyä.

askelkyykky on aika huono takareisiliike. Samoin kuin selänojennus alaselälle.

En jaksa edes kommentoida näihin "tein vetoa, sain psykoosin"-postauksiin.
Veto ei ole sen vaarallisempi alaselälle kuin mikään muukaan vaativampi liike, JOS sinulla on liikkuvuus, lihastasapaino, tekniikka kunnossa.
Käy juoksee satasen sprintti ja tuu sit valittaa ku nivuset revähtelee yms.
Kaikki on vaarallista jos et ole kunnossa tekemään ko. suoritusta.

No esim. Fred Hatfield pitää selänojennusta yhtenä parhaana liikkeenä alaselälle. Samoin monet venäläiset painonnostajat ovat käyttäneet sitä liikettä paljon. Kuten Vasili Alexeyev, joka teki sitä enemmän kuin mitään muuta liikettä.

Se on kyllä aivan selvää, että maastaveto on parempi kuin selänojennus tai askelkyykky, jos halutaan treenata kroppaa kokonaisvaltaisesti tai hankkia massaa. Askelkyykyissä ja selänojennuksissakin voi rikkoa paikkansa jos ei tee kunnon tekniikalla jne. Ja useimmilla ihmisillä tulee alaselkä kipeäksi pelkästä maastavedon ajattelemisesta :).

Totta kyllä. Mutta he ovatkin huippuluokan nostajia.
Selänojennus ottaa melko kovaa takareisiin. Lisäksi en itse henk.koht suosittele sitä aloittelijoille koska monella on paha tapa viedä se liike hyper-ekstensioon asti.
Reverse hyper on IMO paljon parempi. Mutta julle silti ykkösliike.

Suurin osa näistä vedon aiheuttamista alaselkäkivuista/säryistä/loukkaantumisista johtuu puutteellisesta tekniikasta.
Väittäisin että liian suuren raudan ohella tangon karkaaminen jaloista on päätekijöitä.
Silloin kroppa menee kunnolla riipulle, varsinkin jos vatsassa/selässä ei ole tarpeeksi ruutia roikuttaa kunnolla :D

Totta kyllä. Mutta he ovatkin huippuluokan nostajia.
Selänojennus ottaa melko kovaa takareisiin. Lisäksi en itse henk.koht suosittele sitä aloittelijoille koska monella on paha tapa viedä se liike hyper-ekstensioon asti.
Reverse hyper on IMO paljon parempi. Mutta julle silti ykkösliike.

Suurin osa näistä vedon aiheuttamista alaselkäkivuista/säryistä/loukkaantumisista johtuu puutteellisesta tekniikasta.
Väittäisin että liian suuren raudan ohella tangon karkaaminen jaloista on päätekijöitä.
Silloin kroppa menee kunnolla riipulle, varsinkin jos vatsassa/selässä ei ole tarpeeksi ruutia roikuttaa kunnolla :D

Juu samaa mieltä Reverse Hyperistä, on liike käytössä joka punttipäivä. Laitan jopa jullen edelle :). Sekin on totta, että tavallista selänojennusta tehdään usein aika karmealla tekniikalla. Vedetään liike yhtä pitkälle kuin limbotessa.

Mitenkä raskaita sarjoja jengi tekee tota hyper reverseä? itse olen tehnyt sillä 10-20 toistoa ja lähinnä lämmitellessä maastavetoon. Kannattaisiko se kuitenkin ottaa mukaan kunnon selkätreeniin yhtenä liikkeenä?

Zone-sarja -42%
Mitenkä raskaita sarjoja jengi tekee tota hyper reverseä? itse olen tehnyt sillä 10-20 toistoa ja lähinnä lämmitellessä maastavetoon. Kannattaisiko se kuitenkin ottaa mukaan kunnon selkätreeniin yhtenä liikkeenä?

5-8 välillä tehny jos voimahankinta ollut mielessä ja sitten treenin päätteeksi tai erillisenä palauttavana treeninä 15-30 toiston sarjoja. Ja ilman muuta kannattaa ottaa. Erinomainen liike paitsi alaselälle, myös perseelle ja takareisille. Liikkeen ainoa huono puoli on se, että hyvää laitetta ei löydy monilta saleilta.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Onko mavessa tehtävissä mitään sille että se tanko hinkkaa polvia ja sääriä? Rasittavaa kun jalat ovat ihan hiertymillä ja housut rispaantuu kun se tanko hinkkaa niihin. Keveillä painoilla ei tuota ongelmaa ole mutta kun aletaan lisätä rautaa niin heti alkaa toi hinkkaus.

5-8 välillä tehny jos voimahankinta ollut mielessä ja sitten treenin päätteeksi tai erillisenä palauttavana treeninä 15-30 toiston sarjoja. Ja ilman muuta kannattaa ottaa. Erinomainen liike paitsi alaselälle, myös perseelle ja takareisille. Liikkeen ainoa huono puoli on se, että hyvää laitetta ei löydy monilta saleilta.

Joo täytyy alottaa ton tekemine, kun kerran meiän undergroundista sellane vielä ihan hyvänolone vehje löytyy.

Onko mavessa tehtävissä mitään sille että se tanko hinkkaa polvia ja sääriä? Rasittavaa kun jalat ovat ihan hiertymillä ja housut rispaantuu kun se tanko hinkkaa niihin. Keveillä painoilla ei tuota ongelmaa ole mutta kun aletaan lisätä rautaa niin heti alkaa toi hinkkaus.
No pain, No gain.. En oo ite keksiny mitään miten mavessa saisin kovemmilla raudoilla tota vältettyä ilman että tekniikka kärsis, joten aina mustelmilla seuraavalla päivällä sääret, mutta mitäpä sitä.. Tietää ainakin, että jtn tehty! :rock:

Mites on, onko järkeä mavettaa kaksi kertaa viikossa? Vedän tuota timpan kaksijakoista, mihin on laitettu selkä/takareisi-päivälle SJMV, mutta liikkuvuuteni ja :david::teni takia olen vaihtanut sen paikalle normimaven. Ei kai tuo normimave mitenkään raskaampi ole kuin SJMV?

Mites on, onko järkeä mavettaa kaksi kertaa viikossa? Vedän tuota timpan kaksijakoista, mihin on laitettu selkä/takareisi-päivälle SJMV, mutta liikkuvuuteni ja :david::teni takia olen vaihtanut sen paikalle normimaven. Ei kai tuo normimave mitenkään raskaampi ole kuin SJMV?

Maailman parhaimpien maastavetäjien joukkoon kuuluva Veli 'Mr. Deadlift' Kumpuniemi, veti maasta 3-4 kertaa viikossa ja aina kovaa. Eri asia oliko järkevää, mutta toimipa hänelle. Useimmat rikkovat selkänsä viimeistään parin viikon sisällä jos treenaisivat samalla volyymillä ja intensiteetillä.

Eli aika mahdotonta netin välityksellä kertoa, että kuinka usein kannataa vetää ja miten kovaa. Mutta yleensä maastavetoa ei tehdä kuin kerta viikkoon jos sitäkään. Paitsi että maastaveto rasittaa alaselkää voimakkaasti, joka on erittäin helposti ylirasittuva ja loukkaantumisherkkä, on maastaveto myös kaikista rasittavin liike hermostolle. Sen takia kerta viikkoon riittää vallan mainiosti. SJMV ei ole niin kova liike kuin normi mave.

No oha se ny paljo raskaampi ja kokonaisvaltaisempi liike.. Ainakin keskimäärin. Aktivoi enemmän lihaksia kropassa ja varmaan 99% ihmisistä vetää paljon isommat raudat pertsalla ku suorinjaloin. Eli en lähtis tekemään normaalia mavea kahta kertaa viikkoon. Lähtisin ratkomaan ennemmin tuota liikkuvuusongelmaa tässä tilanteessa. Se liikkuvuus paranee muuten ihan sitä itse liikettäkin tekemällä ainakin tässä tapauksessa. Pikkuhiljaa venyttäen alemmas ja alemmas treenistä toiseen. Eihän sitä edes ole pakko maahan asti saada, ainakaan alussa. Moni laskee tangon vain tuohon polvien alapuolelle..

No oha se ny paljo raskaampi ja kokonaisvaltaisempi liike.. Ainakin keskimäärin. Aktivoi enemmän lihaksia kropassa ja varmaan 99% ihmisistä vetää paljon isommat raudat pertsalla ku suorinjaloin. Eli en lähtis tekemään normaalia mavea kahta kertaa viikkoon. Lähtisin ratkomaan ennemmin tuota liikkuvuusongelmaa tässä tilanteessa. Se liikkuvuus paranee muuten ihan sitä itse liikettäkin tekemällä ainakin tässä tapauksessa. Pikkuhiljaa venyttäen alemmas ja alemmas treenistä toiseen. Eihän sitä edes ole pakko maahan asti saada, ainakaan alussa. Moni laskee tangon vain tuohon polvien alapuolelle..

Selvä, voisin sitten toiseen takareisi/selkä treeniin ottaa tuon sjmv:en. Ilmeisesti suorin jaloin vetäessä ei myöskään polvien ikinä pitäsi olla ihan lukitut?? Tai näin olen lukenut.
Olenko muuten ainut jolla tulee hirveän näköinen ruhjeuma vastaotteessa olevan käden kyynärvarteen nostaessa. Luulin aluksi, että on joku sisäinen verenvuoto, mutta ilmeisesti käsi hankaa niin pahasti reiteen. Sääretkin aina mustelmilla. Mutta niin kuin joku tuossa ylhäällä totesi: No pain, no gain.

Selvä, voisin sitten toiseen takareisi/selkä treeniin ottaa tuon sjmv:en. Ilmeisesti suorin jaloin vetäessä ei myöskään polvien ikinä pitäsi olla ihan lukitut?? Tai näin olen lukenut.
Olenko muuten ainut jolla tulee hirveän näköinen ruhjeuma vastaotteessa olevan käden kyynärvarteen nostaessa. Luulin aluksi, että on joku sisäinen verenvuoto, mutta ilmeisesti käsi hankaa niin pahasti reiteen. Sääretkin aina mustelmilla. Mutta niin kuin joku tuossa ylhäällä totesi: No pain, no gain.

Juu polvet vähän koukussa. Ja lantio eteen kun tullaan ylös ja taakse kun mennään alas. Silloin liike keskittyy enemmän pakaroihin ja takareisiin. Tunnetaan paremmin romanialaisena maastavetona.

Ja jos käyttää vastaotettaa sitä kannattaa vaihdella eli välillä oikea kämmen eteen ja välillä vasen. Vaikka joka toinen treeni tai joka toinen sarja. Vastaotteella tulee nimittäin lähes väistämättä vedettyä enemmän tai vähemmän vinoon. Tämä aiheuttaa lihasepätasapainoa ja epätasaista kehitystä kropan eri puolilla. Loukkaantumisriski kasvaa myös paljon.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom