mave tekniikka

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Ikä
42
Oon tässä käyny kai n. neljä vuotta salilla, ja jostain syystä en oo ikinä tehny maastavetoo kunnolla. Mitä nyt joskus kokeillu. No, viime viikolla ajattelin et on se pakko ottaa ohjelmaan mukaan ja aloin opetteleen tekniikkaa, ja huomasin et mulle sopii kaikista parhaiten niin et jalat on ns. puolileveällä, eli jotain tavallisen ja sumon välistä.
Ja tuli mieleen et tekeekö kukaan muu tolla tekniikalla, ja onko tossa jotain minkä takia niin ei kannattas tehdä? Vois sit suosiolla opetella heti aluks vetään kapeella tai sumolla. Ja lajihan oli kehonnakerrus, eli sillä ei oo väliä miten paljon milläki tekniikalla nousee.

Kyllä mä tiedän miten se oppikirjan mukaan pitää tehdä. Eli en tartte ohjeita. Ajattelin vaan et vetääkö joku muu samantapasella tekniikalla. Ja jos siitä ei oo tukirakenteille tai muille mitään haittaa niin taidan jatkaa samalla tavalla.

Mut jos joku on joskus joutunu vaihtaan tekniikkaa ku on paikat hajonnu niin postatkaa... Ei viittis sen takia hajottaa omia paikkoja kun vetää maasta päin v...a. Ja nyt olis vielä helppo vaihtaa tekniikkaa. Sen takia kyselin.

Mun näkemys: Kun aloitus asento on oikea, nostajan pitäisi olla 4 näköinen sivusta katsottuna. Eli: reidet melkein vaakatasossa, selkä kaarrella (rinta ulos, vatsa tiukkana). Jalat melko kapealla, ja jalkaterät hieman ulospäin. Kädet niin, että ne myötäilevät/ ovat lähellä jalkoja. Aloitus asennossa pitää lantion olla lähellä tankoa ja painopiste takana, kantapäillä. Näin on tekniikka suunnilleen tavallisessa vedossa. Ote on hyvä pitää myötäotteena jopa 60%:n painoilla, ja sen jälkeen voi käyttää ristiotetta (tai koukkuotetta).

Tämä yllä selitelty asento on tavallisille ihmisille erittäin vaikea, ja sanoisin että saa kyllä tsempata ja treenata liikkuvuutta jos haluaa vetää maasta puhtaasti. Lämmittely ja venyttely ennen maastavetoa on kyllä erittäin oleellinen asia treenin ja terveyden kannalta.

Kun vetää, niin on nostajan painopiste taaksepäin, niin että tanko myötäilee reisiä. Ei kuitenkaan niin että iho irtoaa.

Sumotyyli muistuttaa paljon tavallista mitä tulee suoritustapaan, voisi sanoa että jalat ja kädet vaihtavat paikkaa...

Ennenkuin alkaa vetämään maasta niin olisi hyvä aloittaa selänojennuksilla ja romanialaisella, ja uskon itse että lihaskuntoa saa hyvin myös muilla liikkeillä. Kun ilmoitat olevasi bodimies, niin suosittelisin jopa että teet romanialaisia maastanostoja, jossa on liike lyhyt (ei maahan asti) niin että selkä ei pyöristy. Se kun on erittäin oleellinen asia.

Originally posted by Powerhousu
Kyllä mä tiedän miten se oppikirjan mukaan pitää tehdä. Eli en tartte ohjeita. Ajattelin vaan et vetääkö joku muu samantapasella tekniikalla. Ja jos siitä ei oo tukirakenteille tai muille mitään haittaa niin taidan jatkaa samalla tavalla.

Mut jos joku on joskus joutunu vaihtaan tekniikkaa ku on paikat hajonnu niin postatkaa... Ei viittis sen takia hajottaa omia paikkoja kun vetää maasta päin v...a. Ja nyt olis vielä helppo vaihtaa tekniikkaa. Sen takia kyselin.

Juu jenkki tyyliksi kutsutaan sitä puoli leveetä. Nostajat yleensä käyttää joilla ei liikkuvuus riitä tai välitys suhteet ei muuten käy ihan maksimi leveelle. Miten

Originally posted by fullpower
Juu jenkki tyyliksi kutsutaan sitä puoli leveetä. Nostajat yleensä käyttää joilla ei liikkuvuus riitä tai välitys suhteet ei muuten käy ihan maksimi leveelle. Miten

Sen takia katsoin ton parhaaks, kun jalat kapeella nostaessa ne jalat suoristuu ihan ensin ja sen jälkeen vasta lähtee painot maasta ylös pelkällä selällä. Jostain luin et jos on heikot jalat, niin käy just noin. Mut ei se mulla kyl jalkojen voimasta oo kiinni. Oon vaan tämmönen ihme tappi, niin taitaa välitykset olla parhaat tohon jenkkityyliin.
Ja sumoo en tee sen takia ku se näyttää tyhmältä. :D Ei vaan. Ei sekä vaan oikein tunnu hyvältä.

Originally posted by Powerhousu
Sen takia katsoin ton parhaaks, kun jalat kapeella nostaessa ne jalat suoristuu ihan ensin ja sen jälkeen vasta lähtee painot maasta ylös pelkällä selällä. Jostain luin et jos on heikot jalat, niin käy just noin. Mut ei se mulla kyl jalkojen voimasta oo kiinni. Oon vaan tämmönen ihme tappi, niin taitaa välitykset olla parhaat tohon jenkkityyliin.
Ja sumoo en tee sen takia ku se näyttää tyhmältä. :D Ei vaan. Ei sekä vaan oikein tunnu hyvältä.

Juu tekee niinku hyvältä tuntuu "näyttää". Eikä se haittaa "minun mielestä" vaikka ne jalat suoristuukin ensin kuhan se selkä ei pyöristy mahottomasti. Lähes kaikki kovat kapeella vetäjät kyllä vetää ihan selkävetona eikä se aina niin kaunista ole. Pääasia kuitenkin ,että rauta liikkuu eikä säre itteensä.

Ämmbee sanoi:
romanialaisia maastanostoja, jossa on liike lyhyt (ei maahan asti) niin että selkä ei pyöristy. Se kun on erittäin oleellinen asia.
Tuli käytettyä söörtsiä ja pientä tarkennusta kaipaan:
teen mavea niin, että painot ei käy maassa vaan tanko laskee polven alapuolelle ja siitä nosto ylös. Pitäiskö mun muuttaa tekniikkaa (eli teenkö väärin?) vai onko tämä tekemäni liike nyt tämä "romanialainen maastanosto"? Kehotyylisesti treenaan.

Jkk sanoi:
Tuli käytettyä söörtsiä ja pientä tarkennusta kaipaan:
teen mavea niin, että painot ei käy maassa vaan tanko laskee polven alapuolelle ja siitä nosto ylös. Pitäiskö mun muuttaa tekniikkaa (eli teenkö väärin?) vai onko tämä tekemäni liike nyt tämä "romanialainen maastanosto"? Kehotyylisesti treenaan.
Oon saanu tolla tyylillä paljon paremman pumpin ja sopii siis boditreenaukseen hyvin. Voimanostoreenissä käydään sillä maassa asti kai sen takia että saadaan joka kerta samanlainen nosto kuin siellä kisoissakin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mutta eikö juuri normi maastaveto ole parempi selkätreeniksi. Romanialaista käytän takareisille, ei se selkään ota merkittävästi...

Kyllä mulla tuo "lyhyempi" mave ja sjmv on kaksi eri liikettä. Toinen ottaa selvästi selkään ja toinen enempi takareisille. Tuota romanialaista en edelleenkään tunnista, joten jos jollain on klippiin linkki niin postaapas tähän jatkoksi, kiitos.

Powerhousu sanoi:

koska body miehiä olet niin varmaan riittänee että saat hyvän tuntuman alaselkään -> tällöin "jenkkityyli" voi sopiakin...en usko että tyyli on loukkaantumis altis mikäli nosto tuntuu luonnollisesta

itse olen havainnut toimivaksi kapean vedon välityksilleni...silti kaikkein paras on veto 15cm korokkeelta, jalkojen rasitus vähenee ja pystyy vetämään suuria ratoja puhtaasti selällä...

Itse vedän sumotyylillä, jotenkin pitkäraajaselle se tuntuu helpommalta... ei tarvi niin paljon pelätä alaselän pyöristymistä.

rahkanaama sanoi:
Itse vedän sumotyylillä, jotenkin pitkäraajaselle se tuntuu helpommalta... ei tarvi niin paljon pelätä alaselän pyöristymistä.

yleensähän pitkät miehet vetävät juuri kapealla asennolla mutta poikkeuksia löytyy.

mulle taas sumo-veto ei toiminut suht' pitkänä jässikkänä (n.188cm).

Jkk sanoi:
...teen mavea niin, että painot ei käy maassa vaan tanko laskee polven alapuolelle ja siitä nosto ylös...onko tämä tekemäni liike nyt tämä "romanialainen maastanosto"? .

Ettei vaan olis kyse polvien alta vedosta?

Ilmeisesti. Nimi ainakin kuvaa liikettä täydellisesti. Sopinee hyvin kehotreeniin?

Polvien alta vedolla viitataan yleensä liikkeeseen, jossa laitetaan power rackissä varmistusraudat polvien alapuolelle ja tanko siihen päälle ja vedetään siitä.

No ei se sitten se ole.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom