Mave pysäyttää pituuskasvun? Kyykky tuhoaa polvet?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Teddy
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
no millä sitten korvaan?

Eli jos nyt kyykky tai veto on vähänkään haitallista niin
onko esim. prässi ja selkäkone turvallisia? Ei tässä varmaan enää
montaa vuotta kasveta, mutta varmuudeksi kuitenkin...

Selkäranka painuu kasaan, testotasot laskee.... :confused:

Vai skitsoilenko vaan turhaan?

menee hiukan ohi aiheen mutta mikä mahtaa olla testotaso ? hieman uus näitten asioiden kanssa...

Näinpä tällä kertaa

En halua yrittää nyt nousta muita ylemmäs (mihin minut on joskus leimattu ja ehkä olen niin tehnyt, anteeksi!), mutta olen lukenut melko paljon fysiologiaa ja biologiaa ja haluaisin tuoda oman näkemykseni.

Ensinnäkin, en ole mistään muualta kuullut sellaista väitettä, että punttisaliharjoittelu laskisi testosteronitasoja, vaan päinvastoin!
Hetkellisesti taso tietysti tippuu, koska lihakset käyttävät sen harjoituksessa, mutta sen jälkeen se nousee uljaampana kuin koskaan! Eli säännöllisen harjoittelun on todettu nostavan testosteronitasoja.

Tomi kirjoitti : "aika marginaalista on se kasvuhormonituotannon lisääntyminen mitä mave mukamas aiheuttaa."

Itse olen lukenut erään tutkimuksen (ikävä kyllä ei ole viitteitä enää) jonka mukaan tasojen nousu saattaa olla lähes yhtä korkeaa kuin unen aikana! Mitä kauemmin treenannut henkilö, sitä paremmin tuo vaste vielä toimii.
Keskimäärin natu bodareilla oli jonkun tutkimuksen mukaan yli 50% korkeammat IGF-1 tasot, mikä luonnollisesti on melko suuri lisäys.

Itse olen usein ihmetellyt mm. terveydenhoitajien väittämiä punttisalin vaarallisuudesta. Heidän perinteiset argumenttinsä : Se vie liikaa energiaa, jolloin sitä ei jää kasvuun.
Jos asiaa vähääkään itse ajattelee, on vaikeaa olla huomaamatta, että ensinnäkään:

1.Punttis ei vie kovin paljon energiaa, esim. juoksu vie enemmän, johtopäätös : lapsilta pitää kieltää mm. hippa.

2. Vaikka veisikin, kasvaa ruokahalu energian tarpeen kasvaessa.

Eli itse en näe tuossa argumentissä mitään järkeä, ellei eletä keskitysleirillä tai keniassa.

3. Lisäksi positiviisena asiana : hormonieritys kiihtyy, kunto paranee ja aineenvaihdunta kiihtyy, jolloin myös kasvu kiihtyy.

Toinen vähän uudempi argumentti josta terveystieteilijät ovat innostuneet, on epifyysilevyjen ennen aikainen luutuminen raskaan painoharjoittelun myötä.
Sinänsä tuo kuulostaa kohtuu järkevältä ensisilmäyksellä, mutta kun sitäkin pohtii hiukan, löytää selkeitä aukkoja.

Ensinnäkin, monessa tutkimuksessa on todettu, että luuston ja ruston(myös epifyysin) kohtuu rasittaminen lisää niiden kasvua!
Esim. lenkkeilyn tai hyppimisen (koripallo) yhteydessä nilkkaan kohdistuu äärimmäinen rasitus, mutta silti usein esim. koripalloilijoilla on pitkät alaraajat. Ja myös lenkkeilyä suositellaan luuston vahvistamiseksi, murrosiässä luu paitsi vahvistuu myös kasvaa pituutta.

"Veikkaisin että kyykky vähentää pituuskasvua, koska siinä menee selkäranka kasaan."

Kohtuu painoilla (sellaisilla ettei satu vahinkoa, ei 1:siä) selkää rasitettaessa tapahtuu sama ilmiö kuin esim. juuri em. jalkojen kohdalla.

Ps: Tämä pituusjuttu on kuitenkin äärimmäisen hankala ja väitteitä on loppujen lopuksi todella vaikea todistaa kumpaankaan suuntaan, johtuen juuri siitä, että kukaan ei voi täydellisesti tietää miten olisi käynyt ilman punttista, ilman proteiinia jne, koska ihmisellä luonnollisesti on vain yhden kerran murrosikä.

Itse kuitenkin uskon siihen teoriaan, enttä punttisaliharjoittelu ja yleensäkin urheilua on tärkeä vaihe fyysistä kehittymistä!

Tohon pituusjuttuun senverran että kasvuikäisen luut ovat pehmeämmät kuin aikuisen, ja raskaissa liikkeissä kuten maastavedossa ja kyykyssä reisiluun kaula rasittuu ja voi vääntyä pysyvästi, josta seuraa pituuskasvun lievä väheneminen, ja luultavasti erilaisia vaivoja vanhetessa.

Kun melkein kaikilla "normaaleillakin" vanhuksilla tavataan reisiluun kaulan vääntymistä, niin voi vain kuvitella mitä tapahtuu kun reisiluun kaula on jo nuorena epämuodostunut.

Onhan noita perusteluita miksi mitäkin ei saa tehdä ja osassa niistä on varmaan järjeäkin. Se vaan on kummallista, että olen kuullut noi mutu-argumentit energiavajeesta vaikka kuinka monta kertaa, mutta tosta reisiluun vääntymisestä en ole kuullut ikinä. Todennäkösesti aika henkilökohtaista sekin on (älä usko, pelkkä olettamus).

Itse olen puoli vuotta vetäyt maasta ja kyykännyt vähän vähemmän ja silti olen myös kasvanut pituutta. Tämä saattaa johtua "ämmäpainoista" tai jostain perinnöllisestä seikasta. Ykkösiä en ole tehnyt, lyhimmät vetosarjat ovat olleet viiden toiston mittaisia. Ehkä kannattaa varmuuden vuoksi nostaa sarjapituudet yli kymmenen toiston, keskittyä tekniikkaan vielä nykyistä enemmän ja siirtää voimaohjelman kokeileminen jonkun matkan päähän tulevaisuuteen syksyltä.

Onko muuten rinnallevedossakin jotain ihme terveysriskejä paskan tekniikan lisäksi junnuiässä?

Itse olen usein ihmetellyt mm. terveydenhoitajien väittämiä punttisalin vaarallisuudesta
Meidän koulun terveydenhoitaja sanoi ainakin ettei vaikuta pituuskasvuun. Sanoi vielä että on hyvä kun pitää lihaksistostaan huolta.

Suositut

Back
Ylös Bottom