mave ja yläselkä

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
niin onko mavella suurikin merkitys yläselälle? itse en uskalla liikettä tehdä ja olen ajatellut että se tuskin haittaa hirveästi...

kysymys numero 2: kuinka monella kokemuksia ohjelmasta: ma: rinta,vatsa,hauis,ojentaja ke:jalat pe:selkä, hartiat, vatsa. Erillainen jako vuoro viikoin

itse laittaisin hauikset selkäpäivälle. eiköhän tuon selän saa taljoissakin tehtyä. parempi vaan jättää vielä kasvavassa iässä ainakin lyhyemmät sarjat vedosta pois.

elämän eläjä sanoi:
niin onko mavella suurikin merkitys yläselälle? itse en uskalla liikettä tehdä ja olen ajatellut että se tuskin haittaa hirveästi...
Mave on varmasti yksi parhaimmista sekä selän että myös koko kehon massa/voimaliikkeistä. Selkä voi kehittyä ilman mavea, mutta todennäköisesti se kehittyisi paremmin maven kanssa.

Jos mave ei ole ohjelmassa, pitää selälle mielestäni tehdä muita kovia liikkeitä, kuten leukoja lisäpainojen kanssa, kulmasoutua tangolla tai käsipainoilla, t-kulmasoutua, yhden käden käsipainosoutua jne.

Omalla kohdallani selkä on paras lihasryhmä, vaikken ole tehnyt tavallista maastavetoa melkeinpä koskaan. Suorin jaloin vetoa teen kyllä koko ajan takareisille.

Ite en oo mavea tehny pitkään aikaan, kun syksyllä vedin pari kertaa selän rikki. Kuitenkin muistelisin, että yläselkäkin (suorat selkälihakset) otti ihan hyvin rasitusta. Mun mielipide on, että eikun vetämään kuhan paikat kestää.

Millä olette korvannut maastavedon? Itsellä menee lonkan seudulta joku kiinnityskohta vetäessä jumiin. Heijastuu sieltä kipu sitten alaselkään...

Olen tehnyt nyt sumovedon sekä osavedon samassa ohjelmassa. Ajattelin harventaa, että tekisin vain joka kolmas viikko vedot niin mitä suosittelette näille kahdelle muulle viikolle. Tarkoituksena hakea voimaa.

sporter
Millä olette korvannut maastavedon? Itsellä menee lonkan seudulta joku kiinnityskohta vetäessä jumiin. Heijastuu sieltä kipu sitten alaselkään...

Mulla oli (toivottavsti ei ikinä enää) sama vika. Onnistunut alataljasoudussa ja SJMV:ssä telomaan itseni samaan kuntoon. Naprapaatille olen aikaisemmin mennyt apua hakemaan. Ja sieltä apua olen aina myös saanut.
Sen verran usein olen naprapaatin pöydällä ollut ko. vaivan takia, että nyt pystyn itsekin vetämään jo lonkan lukittuman auki. :)

Mulla oli telomisten syynä AINA tekniikka-vika. Alaselkä pääsi pyöristymään (keskittyminen pääsi herpaantumaan jostakin syystä), ja sitten alaselässä tuntui semmoinen pikkuinen *naps*... :curs:

Koska tuntui että näissä liikeissä vain telon itseni, jätin ne pois harjoitusohjelmastani pitkäksi aikaa. Korvasin ne t-tankosoudulla, tuetulla vaaka-soudulla (joku Davidin kone, en muista mallia) ja selänojennuksilla.

Koska kuitenkaan en saanut näillä samaa tuntoa päätin (vielä kerran) keskittyä vetotekniikan hiomiseen. Nyt SJMV mukana HST-kierrossa. Ja hyvältä tuntuu. :)

Suosittelen lämpimästi maastavedon (mikä takansa variaatio) tekniikan kunnollista opettelua (sekä naprapaattia tarvittaessa). Pieniä painoja ja tiukka keskittyminen ala-selkään. Siitä se lähtee... :whip:

Kyllähän se maastaveto olis hyvä opetella, sen verran kuningasliike se on, ja ei se vaarallinen ole, maksimipainoilla epämukava kylläki. Jos et sä enää kasva niin tuskin siinä mitään pahaa on jos sitä alat tekemään.

Itse olen huomannut että mave tehoaa paljon paremmin kun veivaa pienemmillä painoilla enemmän toistoja (12-15) saatika veivaisi pari jollain kahdella markalla. Selkä tulee niin kipeäksi ettei sängystä haluaisi nousta. Eikä paukahtele alaselässäkään niin helposti. Ainakin ihan aloittelijoille suosittelisin kyllä mavea mutta keveillä painoilla, varsinkin jos ei ole mitään painonnosto tms. taustaa ja sitä kautta tekniikat hallussa. Itelle nuoruuden painonnostoharrastuksesta on ollu valtava hyöty, ei ole naksahtanut kuin kerran ja silloinkin kun kaveri alkoi kertoon jotain vitsiä ja keskittyminen herpaantui. Että malttakaa niitten isojen romujen kanssa. Maltti on valttia! ;)

Itseä ihmettää tuossa lonkan lukkiutumisessa eniten se, että tekniikkaa on ammattilaisetkin katsonut ja todennut ihan hyväksi, sarjat olen pitänyt päälle 6 (tosin ne n. kasit olen vetänyt ihan loppuun asti usein) eikä mitään "napsahdusta" ole tapahtunut kuin kerran. Nytkin meni vain sarjan kuluessa tosi kipeäksi, ei kertalaakista.

Ainoat syyt mitkä tulee mieleen on liiallinen rasitus (vedot liian usein, kun tulee rasitusta vielä lentopallossakin samoihin paikkoihin). Toinen, voisiko syynä olla, kun pidän aina kädet samoinpäin (oikea myötäote ja vasen vastaote) tangossa?

Pitää nyt harventaa, että joka kolmas viikko otan vedot. Sitten kokeilla joka toinen viikko.

Mitenkä tuo esirasitus (tuntuman saan kyllä hyvin), mutta tarkoitus siis kasvattaa voimia (perusvoimaa). Käyttääkö voimailijat tuota keinoa ollenkaan?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Humalassa erehdyin kävelemään muutaman kilometrin ja sen jälkeen meni perse niin tukkoon ettei kaksi seuraavaa vetotreeniä pystynyt kunnolla ottaan.
Jopa 2km on liikaa kävelyä jos normaalisti polkee pyörällä aerobiset.
Jos mullon perse jumissa en pysty vetää kunnolla kun "vihloo lonkkia"

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom