N.O.Kummonen
Banned
Toikihan se vaatii, mutta tässä tapauksessa kappaleella on jo sitä ja kun liike-energian suunta ei muutu yli 90 astetta niin sitä pystytään käyttämään hyväksi. En nyt päätäni ala vaivaamaan sen enempää tällä asialla, jos joku muu haluaa niin voi laskea sen. Näin vain muistelen joskus laskeskelleeni kun näitä vektori laskuja laskettiin. Voin toki olla väärässäkin
Voimavektorin komponenttiesitys. Joku minua etevämpi fysiikassa voisi selittää tämän minua paremmin, mutta mun versioni vektori teoriasta menee näin:
- Jokainen voimavektori (summavektori) voidaan esittää kahdesta tai kolmesta (riippuen siitä esitetäänkö tapahtuma tasossa vai tilassa) kohtisuoraan (juuri mainitsemasi 90 astetta) toisiaan vastaan olevista yksikkövektoreista eli komponenteista.
- Jos Summavektorin pituus ja/tai suunta muuttuu, niin muuttuu vähintään yksi näistä yksikkövektoreista.
- Jos voimavektori joka kuvaa tangon liikettä halutaan nousevaksi eli kohdistumaan lattiasta ylöspäin, tarvitaan lattiasta 90 asteen kulmassa ylöspäin suuntautuva yksikkövektori, jonka pituus vastaa tankoon kohdistuvaa voimaa. Jos tangon suunta on ollut lattian suuntainen, niin silloin voimavektorilla ei ole ollut tuota pystykomponenttia (tasossa liikuttaessa tuota kuvataan usein y-suuntaisena yksikkövektorina), jonka suunta on ylöspäin.
-Ilman tuota pystykomponenttia summavektorin suunta on edelleen lattiansuuntainen.
- Jos vektorin suunta muuttuu, niin muuttuu sen komponenttiesityskin.
- Liike-energia ei muuta suuntaa ilman siihen kohdistuvaa kiihtyvyttä, jonka voima aiheuttaa.
Tuo komponenttiesitys on kuin Libressen uusi pikkuhousunsuoja; Se pitää paikkansa puhuttiinpa sitten voimista, liike-energioista tai ihan pelkistä vektoreista. Kun vektori muuttaa suuntaa sen komponentit saavat eri arvoja huolimatta siitä vaikka summavektorin pituus pysyisi vakiona. Se (pituus) edustaa vain kyseisen vektorin itseisarvoa.