Matkustajakone pudonnut Kreikassa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ilc81
  • Aloitettu Aloitettu
D.Yates sanoi:
Missä muuten menee kansainvälisen uutiskynnyksen raja? Copterlinesta ei tullut tasan sanaakaan esim BBC:llä, mutta tästä tapauksesta oikein latest happenings -liveä.


14 kuollutta vs. 121 kuollutta.
Ja kyllähän tuosta Copterlinestäkin oli BBCllä juttua.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ville1Suuri sanoi:
Herää muutama kysymys:
1)2)Miten kännykkä voi toimia 10km korkeudessa,se oli lentokorkeus?Sitä on testattu ja useimmat puhelimet lakkaavat toimimasta heti nousun jälkeen,sitkeimmätkin kilometrin korkeudessa.
Tää on ainakin helppo: vaikka viestin kirjoittaisi 30 tuhannessa jalassa, on puhelin todistettavasti ollut matalammallakin. Konehan tippui maahan. Kirjoituksen jälkeen puhelin koettaa lähettää viestiä kunnes lähetys onnistuu.
 
protsku sanoi:
Jos minä saisin päättää niin koneen piloteilla tulisi olla vielä varajärjestelmän varajärjestelmä hapen osalta, autopilotti kun ei pysty korvaamaan tajuttomaksi lyyhistyneitä lentäjiä.

protsku sanoi:
Miten tällaisen onnettomuuden voisi estää? Vähintään yhden koneen lentäjistä pitäisi käyttää koko lennon ajan happinaamaria, kaiken varalta. Sekään ei poista niitä vaikutuksia mitä on koneen jäätymisellä.

Willie sanoi:
Herää kysymys, pitäisikö yhdellä henkilöllä ohjaamossa olla aina maski päällä?

Protsku ja Willie vastaan Välimeren maiden halpalentoyhtiöt: 2-0 :thumbs:

Jatkossa tulee sitten pohdittavaksi että miten tällainen lakialoite saadaan läpi kansainvälisissä päättävissä elimissä. Ja edelleen, kuka valvoo sitä että näitä määräyksiä noudatetaan.

Katsoin muuten juuri BBC:n sivulta läpi luettelon lähivuosina sattuneista lento-onnettomuuksista ja hämmästyttävän usein onnettomuus kohtaa maailmalla tuntemattomia pieniä lentoyhtiöitä. Tästä voisi heittää valistuneen arvauksen että pienellä budjetilla operoivat alle 10 matkustajakoneen yhtiöt tinkivät matkustajien turvallisuudesta sen minkä kerkiävät. Säästöjen toivossa. :curs:
 
protsku sanoi:
hämmästyttävän usein onnettomuus kohtaa maailmalla tuntemattomia pieniä lentoyhtiöitä. Tästä voisi heittää valistuneen arvauksen että pienellä budjetilla operoivat alle 10 matkustajakoneen yhtiöt tinkivät matkustajien turvallisuudesta sen minkä kerkiävät. Säästöjen toivossa. :curs:

Voisi myös valistuneesti arvuutella että 90% lennossa olevista flygäreistä on halpalentoyhtiöiden hallussa. Ja että 90% näistäkin puljuista sijaitsee jossain hevonpersetiipetissä jossa vipstaakeja operoivat vinkuintialaiset mekaanikkomehmetit ei erota lentokoneen turbiinia puuhevosesta.
 
Voisi kuvitella että tällaiset tapaukset kasvattavat edelleen matkustajien vaatimuksia lentoyhtiön turvallisuudesta. En itse varsinaisesti epäile etteivätkö myös halpisyhtiöt huoltaisi koneitaan ihan yhtä huolellisesti kuin ns. oikeat lentoyhtiöt (huoltojen suorittamisesta on joka maassa tarkat viranomaismääräykset), mutta monestihan tuo turvallisuusmielikuva syntyy pienistä jutuista, mainonnasta, yhtiön julkisesta kuvasta ja siitä vanhasta "halvalla ei hyvää saa"-ajatuksesta. Itse ainakin alalla työskentelevänä ja jonkin verran näiden etelämaalaisten lentoyhtiöiden kommelluksia nähneenä ja kuulleena valitsen mieluummin Finnairin vaikka olisi vähän kalliimmatkin liput.

Ja tästä Helios-tapauksesta vielä, Kreikan hallituksen mukaan "kaksi ihmistä oli yrittänyt ottaa koneen ohjaukseen ennenkuin se syöksyi maahan". Eli tuo voisi selittää sen että jollain matkustajalla oli tietoa kapteenin naaman sinisestä väristä. Mistä ihmeestä Kreikan hallitus oli saanut tuon tiedon vaatiikin sitten jo enemmän pähkäilyä..mustaa laatikkoakaan ei varmaankaan vielä ole saanut analysoitua.
 
dink sanoi:
Ja tästä Helios-tapauksesta vielä, Kreikan hallituksen mukaan "kaksi ihmistä oli yrittänyt ottaa koneen ohjaukseen ennenkuin se syöksyi maahan". Eli tuo voisi selittää sen että jollain matkustajalla oli tietoa kapteenin naaman sinisestä väristä. Mistä ihmeestä Kreikan hallitus oli saanut tuon tiedon vaatiikin sitten jo enemmän pähkäilyä..mustaa laatikkoakaan ei varmaankaan vielä ole saanut analysoitua.

Hävittäjälentäjä oli nähnyt kahden ihmisen häärivän ohjaamossa lentäessään ohi. Pilotin mukaan eivät olleet koneen lentäjiä vaan joko muuta henkilökuntaa tai matkustajia.
 
Joo, ei noissa matkustajakoneissa ole veskiä ohjaamossa, jos tulee hätä on poistuttava matkustamon puolelle. Saas nähdä alkaako lentokoneenvalmistajat ajan myötä väsäämään myös sellasia koneita mistä löytyy huussi ohjaamostakin..
 
Kedu sanoi:
Se tekstiviestin lähetys koneesta olikin ilmeisesti törkeetä kusetusta

Juu, koska tämä viesti olikin ilmeisesti naputeltu ihan tavallisella kännykällä maan kamaralla:

STT sanoi:
Tekstiviestimies pidätettiin

Kreikan poliisi pidätti maanantaina miehen, joka kertoi sunnuntaina televisiossa saaneensa turmakoneessa olleelta serkultaan tekstiviestin: Meillä on kylmä. Lentäjä on sininen. Me kuolemme. Hyvästi. Viesti osoittautui huijaukseksi, ja Thessalonikissa pidätetty mies joutuu oikeuden eteen tiistaina.

Viestiä pidettiin aiemmin parhaana johtolankana siitä, mitä lentokoneessa oli tapahtunut ennen onnettomuutta.

Saatiinpahan kuitenkin aikaan hieno salaliittoteoria ja spekulointi asiasta tähän viestiketjuun. Hyvä että poliisi tarkistaa tuollaiset perusjutut.
 
Non niin....Sitten uusia kysymyksiä:Mistäs se kuka ilmoitti saaneensa viestin,tiesi silloin jo,mitkä olosuhteet koneessa oli?Ja edelleenkin on mahdotonta,että se saattaisi liittyä terrorismiin vai?Jokuhan täällä jo jyrkästi kielsi sen.
 
Ville1Suuri sanoi:
Ja edelleenkin on mahdotonta,että se saattaisi liittyä terrorismiin vai?Jokuhan täällä jo jyrkästi kielsi sen.

Aika erikoinen terrori-isku olisi. Lisäks tuosta koneen putoamisesta on jo muutama päivä. Pelon ja paniikin lietsomiseksi jonkun järjestön olisi jo pitänyt ilmottautua vastuulliseksi teosta ja uhata uusilla iskuilla Kyprosta/Kreikkaa jo tähän mennessä jos vanhat merkit pitäisivät paikkansa.

CNN:n sivulla lukee, että ohjaamon keskustelut nauhoittava laite olisi vioittunut pahoiin, eikä ole selvää kuinka paljon puheesta tai muusta ohjaamon tapahtumista saadaan sen avulla selville.

Täällä nyt voi arvailla lennon tapahtumista mitä vaan, mutta selkeys asiaan tulee siinä vaiheessa kun mustien laatikkojen data on saatu setvittyä. Huolimattomuusvirheet ja laiminlyönnit ilmastoinnin ja paineistuksen korjauksissa varmaan aiheutti tuon, vaikuttais aika selvältä jo tän hetkisten tietojen perusteella. Pilotit oli heti nousun jälkeen ilmoittaneet lennonjohtoon kys. ongelmista.

Tuskinpa tällaista tapahtumaa saa täysin muuten estettyä kuin pukemalla pilotit hävittäjälentäjien asuihin. Aika hankalahan tuollaista alumiiniputkiloa on lennättää kymmenien kilometrien korkeudessa ilman että joskus jotain ikävääkin tapahtuisi :rolleyes:
 
Koneessa oli ilmeisesti autopilotti päällä, kun se kerran jatkoi lentoaan,vaikka kapteenit olivat tajuttomina. Ja polttoainettakin oli kun ei oltu lähelläkään määränpäätä. Miksi kone sitten tippui Kreikan päällä? Ettei vaan olisi tehty isoja päätöksiä ja ammuttu kone alas. Varmasti vähemmillä uhreilla selvittäisiin koneen ampumisella keskellä ei mitään, kuin että kone olisi tippunut jonnekin kaupunkiin.

Tämä kaikki siis ihan mutuilua. Eikä mulla ole mitään tietoa millaiselle seudulle kone putosi.

ps. Salaliittoteoriat rokkaa aina. Estooniassakin oli pommi ja usan hallitus järjesti wtc iskut. ;)
 
Tää koko tapaus on kyllä vähän selkäpiitä riipivä. Siis kuvitelkaas nyt, koko koneellinen jäätyneitä matkustajia, paikalleen jähmettyneinä, täydellisen hiljaisuuden rikkoo vain suihkumoottorien humina ja ulkopuolella F-16-parin moottorien jymy..radiosta kuuluu kutsuja mutta kukaan ei vastaa...
 
BadTaste sanoi:
Koneessa oli ilmeisesti autopilotti päällä, kun se kerran jatkoi lentoaan,vaikka kapteenit olivat tajuttomina. Ja polttoainettakin oli kun ei oltu lähelläkään määränpäätä. Miksi kone sitten tippui Kreikan päällä?

Se törmäsi vuoreen.
 
dink sanoi:
Tää koko tapaus on kyllä vähän selkäpiitä riipivä. Siis kuvitelkaas nyt, koko koneellinen jäätyneitä matkustajia, paikalleen jähmettyneinä, täydellisen hiljaisuuden rikkoo vain suihkumoottorien humina ja ulkopuolella F-16-parin moottorien jymy..radiosta kuuluu kutsuja mutta kukaan ei vastaa...

Sanoppa muuta..Vasta eilen illalla luin iltalehdestä sen jutun ja vähän rupesi riipimään selkäpiitä.:eek: Kiva muutenkin niillä ensimmäisillä onnettomuuspaikalle tulijoilla, matkustajia on levällään pitkin maita ja mantuja, jotkut vielä kiinni turvavöillä penkissään. Ja ne kaikki uhrit oli kuulema ihan keltasia?! Hui saakeli.. No, kai se on vaan pelastajan arkea, musta ei kyllä olisi siihen..
 
BadTaste sanoi:
Koneessa oli ilmeisesti autopilotti päällä, kun se kerran jatkoi lentoaan,vaikka kapteenit olivat tajuttomina. Ja polttoainettakin oli kun ei oltu lähelläkään määränpäätä. Miksi kone sitten tippui Kreikan päällä? Ettei vaan olisi tehty isoja päätöksiä ja ammuttu kone alas.

Niin, tuo kone tosiaan törmäsi vuorenrinteeseen. Tosin olihan joku läheisen kylän asukkaista tehnyt havainnon että vain pari minuuttia sen jälkeen kun hän näki koneen ja sitä saattavat hävittäjät, kuului kaksi äänekästä pamausta ja sitten ei enää mitään.

Yhdysvalloissa on otettu 9/11-tapahtumien jälkeen käyttöön virallinen ohjeistus siitä että kaikki epäilyttävällä tavalla lentävät koneet ammutaan alas. Käytännössä tämä tarkoittaa niitä koneita jotka eivät vastaa lennonjohdon kutsuun tai niitä koneita jotka lentävät normaalisti sallituista poikkeavaa lentoreittiä.

Sittenhän aina on olemassa se mahdollisuus että koneen radioliikenteessä on jotain häikkää ja lentäjät eivät pysty vastaamaan lennonjohdon kutsuihin. Tosin tässä kohtaa on tiettävästi sovittu kansainvälisistä signaaleista kuten koneen siipien vaaputtaminen tms.
 
Tämän päivän Ilta-Sanomissa kerrotaan, että nuo aikaisemmat tiedot eivät pitäisikään paikkaansa. Eli ainakaan sieltä ei ole mitään tekstiviestejä lähetetty, tai putoamispaikalta löydetty jäätyneitä ruumiita.
 
Juu,luin kanssa,että ruumiit ei ole olleet jäätyneitä.Törmääminen vuoreen 10km korkeudessa??Hävittäjälentäjät kertoivat nähneensä jonkun matkustajan koittavan ohjata konetta,eiköhän sille ole ekana tullut mieleen se,et vastaisi radioviestiin?Jos autopilotti päällä on ollut.En vieläkään pidä mahdottomana konekaappausta.Varsinkin,kun se tosi nopea paineenlasku ja jäätyminen ei pidä paikkaansa ilmeisestikään.Eikä se viesti.
 
BadTaste sanoi:
ps. Salaliittoteoriat rokkaa aina. Estooniassakin oli pommi ja usan hallitus järjesti wtc iskut. ;)

Sama. Vaikken nyt juosten lähde mukaan kaikkiin ufo-juttuihinkaan, niin on kyllä alkanu pienoinen epäluulo kyteen kaikkia virallisia selityksiä ja totuuksia kohtaan laajemminkin.

Lontoon iskuissa esim. olin todella pettynyt brittien liki kommunistiseen tiedotuspolitiikkaan. Olin sattumalta töllön äärellä kun alkoi eri kanavilta tuleen hajanaista tietoa asiasta. Ensimmäisenä virallisena selityksenä sai kuulla, että kyseessä oli jonkin sortin sähkölinjojen oikosulku tms. vika - WTF? Samaan aikaan toisella kanavalla näytettiin kuvaa siitä räjähtäneestä bussista :david: . Tässä valossa tää sähkölinja-lausunto olis pitänyt jättää antamatta alunperinkään.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom