Matkustajakone pudonnut Kreikassa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ilc81
  • Aloitettu Aloitettu
HITB sanoi:
Koko ajan? Suhteutappas nuo muutamat putoamiset kaikkiin lentoihin vaikkapa viimeisen viikon ajalta tällä pallolla. ;)

ois varmaan pitänyt laittaa sulle joku hymiö tohon :rolleyes: :jahas: ;) :piis:

Niin ja se miten viestin lähettäjä on voinut nähdä kapteenin,niin eikös ne hävittäjälentäjät nähneet,että ohjaamossa oli vain yksi pilotti..eli se toinen pilotti oli vaikka puristelemassa lentoemäntien tissejä.. :kuola:
 
Ville1Suuri sanoi:
Ja edelleen,miten se viestin lähettänyt on voinut nähdä kapteenin?

Ovi on ollut auki? Lentäjä(t) ovat poistuneet ohjaamosta? Matkustaja on mennyt ohjaamoon kattomaan niitten sinisiä naamoja?

Esim. joku noista vaihtoehdoista. Ja hoksasin kyllä pointin. Anteeksi että aihetta sivuten mainitsin jotain ohjaamo-ovien suunnitteluperiaatteista.
 
Miksi ovi olisi auki?Käsittääkseni aika tarkat turvatoimet nykyään sen suhteen.Miksi lentäjä olisi poistunut ohjaamosta?Varsinkin jos on,niinkuin oli,hätätilanne.Niiden kuuluisi pitää kone ilmassa ja tuoda maahan.Ja mikrofonilla saa yhteyden matkustamoon.
 
HS sanoi:
Yksi matkustajista oli ehtinyt lähettää serkulleen tekstiviestin ennen koneen maahansyöksyä.
"Lentäjät ovat lysähtäneet kasvot sinisinä ja täällä palelee, tekstiviestissä sanottiin", kertoi Kreikan televisio.
Larnakan lentokenttäviranomaisten mukaan lentäjä on saattanut menettää tajuntansa koneen ilmanpaineistusta säätelevän järjestelmän petettyä koneen ohjaamossa.
Uutiskanava CNN:llä spekuloitiin, että tästä syystä lentäjän on täytynyt poistua ohjaamosta ja tekstiviestin lähettäjä on voinut nähdä hänet.

Kaappaustakin arveltiin syyksi ennen kuin paineistuisvioista tuli tietoa, mutta Kyproksen hallituksen tiedottaja on vahvistanut, ettei mikään viittaa terrorismiin.
Koneen mustat laatikot on löydetty ja ne viedään purettavaksi.

"Mikään ei viittaa terrorismiin." Sen sijaan seuraavasta lainauksesta näkee että tämän saman koneen kanssa on tyritty oikein urakalla tänä kesänä:

HS sanoi:
Kyproksen Larnakan lentokenttäviranomaiset epäilevät Kreikassa sattuneen lentokoneen maahansyöksyn syyksi teknistä vikaa.
Turmakoneella oli vikaa ilmastointilaitteessa ennen matkaan lähtöä, mutta vika korjattiin, lentokenttäviranomaiset kertoivat Kyproksen television mukaan.

Samassa koneessa oli ollut kahdesti heinäkuussa vikaa ilmastointia ja ilmanpainetta säätelevissä laitteissa.
Kyproslaisen turmakoneen lentäjä näyttää menettäneen tajuntansa, kun paineistus hävisi ohjaamosta, Larnakassa arvioitiin.

Jos tieto matkustajan lähettämistä tekstiviesteistä – joissa kerrottiin matkustamon lämpötilan pudonneen ennen turmaa – pitää paikkaansa, se viittaa painekatoon, sanoo suomalaisasiantuntija.
"Jos matkustamossa tulee kylmä, se tarkoittaa, että paineistus rungon sisällä on menetetty", kertoo aiemmin Finnairin lentoturvallisuustarkastajana työskennellyt Ismo Aaltonen.

Painekato merkitsee sitä, että kone jäähtyy nopeasti ja korkealla lennettäessä seuraa myös hapen puute. Aaltonen kuitenkin tähdentää, että paineen putoaminen sinällään ei vielä aiheuta lento-onnettomuutta, kunhan happinaamarit otetaan nopeasti käyttöön.
Ohjaajat saavat varoituksen paineen putoamisesta, ja heillä on happinaamarit vieressään ohjaamossa. Myös matkustajien happinaamareiden pitäisi pudota heidän käytettävikseen.
Jos kone lentää korkealla, esimerkiksi 12 kilometrissä, happinaamareiden käyttöön ottamiseen on Aaltosen mukaan aikaa noin kymmenen sekuntia.

Meneehän tuossa jo ensimmäiset pari sekuntia tilanteen tajuamiseen. Jos on jäljellä 5 sekuntia aikaa happinaamarin päälle laittamiseen niin voi olla että kädet ei enää toimi yhtä nopeasti kuin viimeiset ajatukset ennen tajunnan sumeamista.

Miten tällaisen onnettomuuden voisi estää? Vähintään yhden koneen lentäjistä pitäisi käyttää koko lennon ajan happinaamaria, kaiken varalta. Sekään ei poista niitä vaikutuksia mitä on koneen jäätymisellä jne. Jäädään odottelemaan tutkintalautakunnan raporttia.
 
Se tekstiviesti nyt onkin kyseessä.Niinkuin ite mainitset,10 sekuntia,niinkuin mä jo edellisellä sivulla,miten se sitten riittää puhelimen kanssa plaraamiseen?
 
Eikös vähän aikaa sitten ollut juttua että lentokoneisiin on ainakin valmisteilla oma tukiasema kännyköille ellei ole jo tullut? Tällöinhän puhelimen käyttö on mutkatonta, jospa siinä koneessa oli sellainen.
 
Ei selitä silti,miks pilotti olis ollut matkustamossa tossa tilanteessa,tai miten se matkustaja olisi ollut ohjaamossa?No,odotellaan,"virallista" juttua ja katotaan sitten.Huomenna kait selviää lisää.
 
Ville1Suuri sanoi:
Se tekstiviesti nyt onkin kyseessä.Niinkuin ite mainitset,10 sekuntia,niinkuin mä jo edellisellä sivulla,miten se sitten riittää puhelimen kanssa plaraamiseen?


En ole ilmailualaan mitenkään erityisesti sidoksissa, ja seuraava on vain arvailua, mutta luulen että ilmanpaine siellä koneen sisällä on laskenut hitaasti.
siis jos koneen runkoon ei ole tullut suurta reikää esim. räjähdyksen seurauksena, ilmanpaineen kyllä pitäisi säilyä jonkin aikaa vaikka ilmastointi olisikin poissa pelistä.
ilmeisesti ohjaamossa on täytynyt tapahtua jotain merkittävämpää koska jos matkustajalla on aikaa kirjoittaa tekstiviesti, luulisi pilottienkin siinä ajassa pudottavan korkeutta jne.
toisaalta ehkä näin onkin tapahtunut, mutta ei riittävän ajoissa?
toivotaan tutkimuksien tuovan lisävalaistusta asiaan.
 
Itse satun olemaan Kreikassa juuri lomalla ja paikallinen tv-asema syoltaa juttua kokoajan tuosta turmasta. Koneessa oli 48 lasta mukana menossa jollekkin jarjestetylle retkelle Prahaan. Kaikki taisivat olla paikallisia (Kyproslaisia). Kyproksella on n.1 000 000 asukasta joten koskettaa jollain osaa varmaan kaikkia siella. RIP
 
Nyt on sitten saatu lisää uutisia onnettomuudesta. Kaikki viittaa siihen että pienellä budjetilla ainoastaan neljää matkustajakonetta operoiva lentoyhtiö on tehnyt vakavia laiminlyöntejä koneitten huollossa. Tässä Fox News puoli tuntia sitten:

Fox News sanoi:
On Cyprus, several callers to radio and television programs devoting their broadcasts to the crash said they experienced severe air-conditioning problems when flying on similar Helios jets in recent months. Some said the cabin was freezing and the crew had to provide them with blankets, while others said it became unbearably hot.

Sudden loss of cabin pressure was blamed for a similar crash in South Dakota in October 1999. A private Learjet 35 lost pressure, leaving pro golfer Payne Stewart and four others unconscious. The twin-engine jet went down in a pasture after flying halfway across the country on autopilot.

In June 2002, a Boeing 737-200 of the Canadian carrier WestJet lost cabin pressure soon after lift off because pilots mistakenly shut down the auxiliary power, the Transportation Safety Board of Canada determined. The cabin altitude reached 24,000 feet before the plane descended and pressurization became normal. None of the 118 passengers was injured.

Eli tämän lentoyhtiön koneissa on ollut tänä kesänä jatkuvasti ongelmia ilmastoinnin kanssa, jopa niin että matkustajille on jaettu lennon aikana huopia kylmyyttä vastaan. Tämä onnettomuus oli sitten se karmea hinta mikä maksetaan siitä kun ei huolehdita matkustajien turvallisuudesta. Tuollahan aikaisemmin Helsingin sanomien uutisessa kerrotaan että onnettomuuskonetta on korjattu 3 kertaa lähimmän kuukauden aikana paineistuksessa olevien vikojen takia. :(
 
Maskiahan ei tarvi kiinnittää pysyäkseen tajuissaan, riittää että sen painaa kasvoilleen. Eli ensin maski kasvoille, sitten kiinni, aivan kuten kaasunaamarikin. Mikäli paineen lasku tapahtuu kuitenkin salamannopeasti ja yllätyksenä, eivät lentäjät ole välttämättä edes tajunneet mistä on kyse. Herää kysymys, pitäisikö yhdellä henkilöllä ohjaamossa olla aina maski päällä?
Kännykkä toimii kyllä vallan mainiosti lentokoneessa. Oma kännykkäni ainakin ottaa Suomenlinnassa kentän yli 50 kilometrin päässä olevasta virolaisesta mastosta, joten miksei näin olisi myös 10 kilometrissä lentävässä lentokoneessa. Nykyään lentokoneiden kännykkäkiellolla ei taida olla juurikaan tekemistä lentoturvallisuuden kanssa (toki sekin on yksi peruste), vaan kyse on siitä, että korkealla ilmassa oleva kännykkä kuormittaisi verkkoa hyvin laajalta alueelta, jopa sadan kilometrin päästä.
 
Ville1Suuri sanoi:
Miksi ovi olisi auki?Käsittääkseni aika tarkat turvatoimet nykyään sen suhteen.Miksi lentäjä olisi poistunut ohjaamosta?Varsinkin jos on,niinkuin oli,hätätilanne.
Kuski käynyt vessassa, laiminlyönti, ehkä ovat yrittäneet setviä tilannetta kabiinihenkilökunnan kanssa ja hätätilanteen vuoksi ovat mieluummin kasvotusten jutelleet. Tai sitten toinen on mennyt matkustamon puolelle tilanteeseen liittyen tarkastamaan jotain..? Turvatoimet ovat nykyään varsin tiukkoja. Onhan mahdollista, että toinen kuski oli juuri vessassa sillä aikaa kun painekato sattui?

Ville1Suuri sanoi:
Niiden kuuluisi pitää kone ilmassa ja tuoda maahan.Ja mikrofonilla saa yhteyden matkustamoon.
Niin kuuluukin, painekadon sattuessa tehdään emergency descent joko noin kolmen kilsan korkeuteen tai maastosta riippuen mahollisimman lähelle tuota korkeutta (lentopinta 100). Tässä korkeudessa vallitseva ilmanpaine ja hapen osapaine ovat riittäviä ihmiselle.

Willie sanoi:
Herää kysymys, pitäisikö yhdellä henkilöllä ohjaamossa olla aina maski päällä?
Niin. Ainakin nykyset maskit ovat vain hätätilannetta ajatellen ja melko epämukavia pitää noin jatkuvaa käyttöä ajatellen. Myöskin näkyvyys niistä on rajallinen. Lisäksi pitäisi asentaa huomattavasti suuremmat happisäiliöt jotta happi riittäisi koko reissulle, ellei normaalitilanteessa sitten hengitetä vallitsevaa ilmaa ohjaamosta maskin kautta ja vasta sitten kun jotain tapahtuu vaihdetaan lähde happisäiliöön. Mutta kyllä nykyiselläänkin jos esim. koneessa esiintyy savun hajua sisällä niin varotoimenpiteenä koko loppulennon ohjaajat pitävät happinaamareita.

Erittäin ikävä onnettomuus joka tapauksessa.
 
Kyllä tollaset alkaa vituttamaan entistä enemmän, mitä kauemmas pääsee murrosiästä. Ei noita pahemmin tullu ennen ajateltua _kun ei omia tuttuja ollut kyydissä_
 
On se silti aika erikoista,et joku ehtii lähettää tekstiviestin,vaiks muut pyörtyy...Ja en tiedä kreikan lentomatkoista,mut aika erikoista on,et jos tulee paskahätä,niin tarvii avata ovi matkustamoon.Luulis,et niil piloteilla on omat wc:t.Just sen takia,et mitään kaappauksia ei pääsis tapahtumaan,eli ovet lukossa.
 
Ville1Suuri sanoi:
On se silti aika erikoista,et joku ehtii lähettää tekstiviestin,vaiks muut pyörtyy...Ja en tiedä kreikan lentomatkoista,mut aika erikoista on,et jos tulee paskahätä,niin tarvii avata ovi matkustamoon.Luulis,et niil piloteilla on omat wc:t.Just sen takia,et mitään kaappauksia ei pääsis tapahtumaan,eli ovet lukossa.

Tuskinpa kaikissa koneissa olisi edes tilaa cockpittiin heittää vessoja. Itse kyllä muistan useamman kerran päästäneeni pilotin vessajonossa ohitseni.

Tuo tekstiviestiväsäys ihmetyttää itseänikin, en nyt tiedä miten nopeasti saisin kännykän kaivettua laukusta, laitettua sen päälle, odotettua kunnes viestihommeli aukeaa, kirjoitettua tekstiviestin, etsittyä serkkuni numeron ja lähetettyä sen. Sitten vasta antaisin itselleni luvan menettää tajunnan... aika uroteko.

E: Tulee mieleen halpalentoyhtiöitä mollatessa aina joku tulee urputtamaan että ei niitä koneita ilmaan päästetä elleivät ne ole huippukuosissa lentoja varten. Näköjään täyttä bullshittiä, maksan mielummin paljon kuin mietin sitten ilmoissa että miksi on näin kylmä ja kaikki ympärillä näyttävät jokseenkin elottomilta... lähetänpä tekstiviestin.
 
uutisissa haastateltiin jotain finnairin lentoturvallisuusujohtajaa , eivät ole kuulemma kovinkaan harvinaisia nämä paineiden mentykset lentokoneissa.
finnairillakin näitä sattuu parin vuoden välein , mutta koskaan ei vielä jälki ole ollut näin pahaa.
 
Tuosta oli sellainenkin versio, että F16-kuski näki lentäjän tuupertuneena maski päässä ja lentoemännät yritti ottaa ohjat??

Missä muuten menee kansainvälisen uutiskynnyksen raja? Copterlinesta ei tullut tasan sanaakaan esim BBC:llä, mutta tästä tapauksesta oikein latest happenings -liveä.
 
Oli Copterlinesta ainakin BBC:n ja CNN:n kotisivuilla jutut. Mutta onhan toi paljon vakavampi ja isompi onnettomuus.

Ville1Suuri sanoi:
Kuinka uskottavaa on,että jollain on satelliittipuhelin lentokoneessa?

No vuonna 2005 se on aika helvetin uskottavaa. Joissain koneissa on jopa valmiiksi satelliittipuhelimet ainakin bisnes luokassa. Mistään terrorismistä tai ees siihen viittaavasta on ihan turha puhua tälläsissa tapauksissa.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom