- Liittynyt
- 25.5.2004
- Viestejä
- 865
- Ikä
- 47
Ja edelleen,miten se viestin lähettänyt on voinut nähdä kapteenin?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
HITB sanoi:Koko ajan? Suhteutappas nuo muutamat putoamiset kaikkiin lentoihin vaikkapa viimeisen viikon ajalta tällä pallolla. ;)
Ville1Suuri sanoi:Ja edelleen,miten se viestin lähettänyt on voinut nähdä kapteenin?
HS sanoi:Yksi matkustajista oli ehtinyt lähettää serkulleen tekstiviestin ennen koneen maahansyöksyä.
"Lentäjät ovat lysähtäneet kasvot sinisinä ja täällä palelee, tekstiviestissä sanottiin", kertoi Kreikan televisio.
Larnakan lentokenttäviranomaisten mukaan lentäjä on saattanut menettää tajuntansa koneen ilmanpaineistusta säätelevän järjestelmän petettyä koneen ohjaamossa.
Uutiskanava CNN:llä spekuloitiin, että tästä syystä lentäjän on täytynyt poistua ohjaamosta ja tekstiviestin lähettäjä on voinut nähdä hänet.
Kaappaustakin arveltiin syyksi ennen kuin paineistuisvioista tuli tietoa, mutta Kyproksen hallituksen tiedottaja on vahvistanut, ettei mikään viittaa terrorismiin.
Koneen mustat laatikot on löydetty ja ne viedään purettavaksi.
HS sanoi:Kyproksen Larnakan lentokenttäviranomaiset epäilevät Kreikassa sattuneen lentokoneen maahansyöksyn syyksi teknistä vikaa.
Turmakoneella oli vikaa ilmastointilaitteessa ennen matkaan lähtöä, mutta vika korjattiin, lentokenttäviranomaiset kertoivat Kyproksen television mukaan.
Samassa koneessa oli ollut kahdesti heinäkuussa vikaa ilmastointia ja ilmanpainetta säätelevissä laitteissa.
Kyproslaisen turmakoneen lentäjä näyttää menettäneen tajuntansa, kun paineistus hävisi ohjaamosta, Larnakassa arvioitiin.
Jos tieto matkustajan lähettämistä tekstiviesteistä – joissa kerrottiin matkustamon lämpötilan pudonneen ennen turmaa – pitää paikkaansa, se viittaa painekatoon, sanoo suomalaisasiantuntija.
"Jos matkustamossa tulee kylmä, se tarkoittaa, että paineistus rungon sisällä on menetetty", kertoo aiemmin Finnairin lentoturvallisuustarkastajana työskennellyt Ismo Aaltonen.
Painekato merkitsee sitä, että kone jäähtyy nopeasti ja korkealla lennettäessä seuraa myös hapen puute. Aaltonen kuitenkin tähdentää, että paineen putoaminen sinällään ei vielä aiheuta lento-onnettomuutta, kunhan happinaamarit otetaan nopeasti käyttöön.
Ohjaajat saavat varoituksen paineen putoamisesta, ja heillä on happinaamarit vieressään ohjaamossa. Myös matkustajien happinaamareiden pitäisi pudota heidän käytettävikseen.
Jos kone lentää korkealla, esimerkiksi 12 kilometrissä, happinaamareiden käyttöön ottamiseen on Aaltosen mukaan aikaa noin kymmenen sekuntia.
Ville1Suuri sanoi:Se tekstiviesti nyt onkin kyseessä.Niinkuin ite mainitset,10 sekuntia,niinkuin mä jo edellisellä sivulla,miten se sitten riittää puhelimen kanssa plaraamiseen?
Fox News sanoi:On Cyprus, several callers to radio and television programs devoting their broadcasts to the crash said they experienced severe air-conditioning problems when flying on similar Helios jets in recent months. Some said the cabin was freezing and the crew had to provide them with blankets, while others said it became unbearably hot.
Sudden loss of cabin pressure was blamed for a similar crash in South Dakota in October 1999. A private Learjet 35 lost pressure, leaving pro golfer Payne Stewart and four others unconscious. The twin-engine jet went down in a pasture after flying halfway across the country on autopilot.
In June 2002, a Boeing 737-200 of the Canadian carrier WestJet lost cabin pressure soon after lift off because pilots mistakenly shut down the auxiliary power, the Transportation Safety Board of Canada determined. The cabin altitude reached 24,000 feet before the plane descended and pressurization became normal. None of the 118 passengers was injured.
Kuski käynyt vessassa, laiminlyönti, ehkä ovat yrittäneet setviä tilannetta kabiinihenkilökunnan kanssa ja hätätilanteen vuoksi ovat mieluummin kasvotusten jutelleet. Tai sitten toinen on mennyt matkustamon puolelle tilanteeseen liittyen tarkastamaan jotain..? Turvatoimet ovat nykyään varsin tiukkoja. Onhan mahdollista, että toinen kuski oli juuri vessassa sillä aikaa kun painekato sattui?Ville1Suuri sanoi:Miksi ovi olisi auki?Käsittääkseni aika tarkat turvatoimet nykyään sen suhteen.Miksi lentäjä olisi poistunut ohjaamosta?Varsinkin jos on,niinkuin oli,hätätilanne.
Niin kuuluukin, painekadon sattuessa tehdään emergency descent joko noin kolmen kilsan korkeuteen tai maastosta riippuen mahollisimman lähelle tuota korkeutta (lentopinta 100). Tässä korkeudessa vallitseva ilmanpaine ja hapen osapaine ovat riittäviä ihmiselle.Ville1Suuri sanoi:Niiden kuuluisi pitää kone ilmassa ja tuoda maahan.Ja mikrofonilla saa yhteyden matkustamoon.
Niin. Ainakin nykyset maskit ovat vain hätätilannetta ajatellen ja melko epämukavia pitää noin jatkuvaa käyttöä ajatellen. Myöskin näkyvyys niistä on rajallinen. Lisäksi pitäisi asentaa huomattavasti suuremmat happisäiliöt jotta happi riittäisi koko reissulle, ellei normaalitilanteessa sitten hengitetä vallitsevaa ilmaa ohjaamosta maskin kautta ja vasta sitten kun jotain tapahtuu vaihdetaan lähde happisäiliöön. Mutta kyllä nykyiselläänkin jos esim. koneessa esiintyy savun hajua sisällä niin varotoimenpiteenä koko loppulennon ohjaajat pitävät happinaamareita.Willie sanoi:Herää kysymys, pitäisikö yhdellä henkilöllä ohjaamossa olla aina maski päällä?
Ville1Suuri sanoi:On se silti aika erikoista,et joku ehtii lähettää tekstiviestin,vaiks muut pyörtyy...Ja en tiedä kreikan lentomatkoista,mut aika erikoista on,et jos tulee paskahätä,niin tarvii avata ovi matkustamoon.Luulis,et niil piloteilla on omat wc:t.Just sen takia,et mitään kaappauksia ei pääsis tapahtumaan,eli ovet lukossa.
Ville1Suuri sanoi:Kuinka uskottavaa on,että jollain on satelliittipuhelin lentokoneessa?