Matkustajakone pudonnut Kreikassa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ilc81
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No voi perse. Just ku Copterline saatiin merenpohjasta ylös niin taas jossain crashataan. Tossa jutussa on muuten viitteitä terrorismiin ja kaappaukseen? Kreikka on ilmeisesti NATO-maa? Onko Kreikalla joukkoja Irakissa?
 
Tai sitten syynä saattaisi olla että koneessa on paineistus pettänyt ja sen myötä pilotit menettäneet tajuntansa. Reutersin mukaan lentäjä oli kertonut lennonjohdolle että "ilmastoinnissa" oli ongelmia ja tuo jälkeen ei enää kuulunut mitään.
 
Tuoreimmat uutiset kertovat että koneessa on voinut olla tekninen vika ilmastoinnissa. Tämä on saattanut aiheuttaa joko:

a) hapen loppumisen koneen sisätiloista tai
b) jonkun myrkyllisen (palamis-)kaasun kulkeutumisen koneen sisätiloihin

Uutisten mukaan koneen lentäjiin ei ollut saatu yhteyttä. Kaksi F-16 konetta lähetettiin ilmaan saattamaan konetta. F-16 koneen pilotin mukaan matkustajakoneen ohjaamossa "kapteenin istuin oli tyhjä ja toinen lentäjä oli lyyhistynyt ohjaimien päälle". Matkustajakonetta saattaneista hävittäjistä oli siis näköyhteys pudonneen koneen ohjaamoon eikä siellä ollut ketään tajuissaan olevaan lentäjää ohjaamassa konetta.

Tiettävästi kaikki matkustajakoneessa olleet 121 ihmistä saivat surmansa. Kone törmäsi maahan vain 2-3 minuuttia sen jälkeen kun siihen oli saatu näköyhteys kahdesta F-16 koneesta. Terrorismin mahdollisuutta ei ole suljettu kokonaan pois tässä vaiheessa.

Järkyttävää. :(
 
dink sanoi:
Reutersin mukaan lentäjä oli kertonut lennonjohdolle että "ilmastoinnissa" oli ongelmia ja tuo jälkeen ei enää kuulunut mitään.

Uutisissa juuri kerrottiin että vain hetkeä ennen koneen putoamista joku matkustajista oli lähettänyt tekstiviestin jonka mukaan matkustamon lämpötila oli laskenut äkillisesti poikkeuksellisen kylmäksi. Tämä viittaa juuri tuohon paineistuksen ja/tai ilmastoinnin pettämiseen.

Menee jälkiviisauden puolelle mutta miksi matkustajakoneen lentäjille ei ole rakennettu tämänkaltaisten hätätilanteiden varalle omaa erillistä happijärjestelmää? Taidetaan säästää väärässä paikassa. Jos minä saisin päättää niin koneen piloteilla tulisi olla vielä varajärjestelmän varajärjestelmä hapen osalta, autopilotti kun ei pysty korvaamaan tajuttomaksi lyyhistyneitä lentäjiä. :david:
 
Broidi lähti eilen Kreikkaan lomailemaan.. Tosin ei ollut tuossa koneessa, mutta paluumatkalla saattaa olla jännäkakka housussa.
 
protsku sanoi:
Menee jälkiviisauden puolelle mutta miksi matkustajakoneen lentäjille ei ole rakennettu tämänkaltaisten hätätilanteiden varalle omaa erillistä happijärjestelmää? Taidetaan säästää väärässä paikassa. Jos minä saisin päättää niin koneen piloteilla tulisi olla vielä varajärjestelmän varajärjestelmä hapen osalta, autopilotti kun ei pysty korvaamaan tajuttomaksi lyyhistyneitä lentäjiä. :david:

Eikös lentsikoissa oo sekä lentäjille että matkustajille happinaamarit jotka automaattisesti tippuvat naaman eteen, jos nuo paineet lähtee äkillisesti?

Eiks lentoemot aina näytä siellä edessä että näin se laitetaan naamalle ja muuta?

Ehkä eivät sitten vaan ehtineet. Saas nähä mikä jälkipyykki tostaki taas tulee. :rolleyes:
 
WhiteExorcist sanoi:
Tuntuu jotenkin oudolle,että kokoajan koneita tippuu taivaalta..sattumaako?..kuka tietää

Koko ajan? Suhteutappas nuo muutamat putoamiset kaikkiin lentoihin vaikkapa viimeisen viikon ajalta tällä pallolla. ;)
 
:(

Joku varajärjestelmä tosiaan pitäis olla tuollaisen varalle...

Millähän mä saan äidin rauhoiteltua sitten kun lähden seuraavan kerran lomareissulle ulkomaille...? Se stressaa aina ihan hillittömästi sitä että lentsikalle sattuu jotain...
 
Alicia sanoi:
:(

Joku varajärjestelmä tosiaan pitäis olla tuollaisen varalle...

Millähän mä saan äidin rauhoiteltua sitten kun lähden seuraavan kerran lomareissulle ulkomaille...? Se stressaa aina ihan hillittömästi sitä että lentsikalle sattuu jotain...

Kyllähän niissä on varajärjestelmät just sitä varten jos paineet katoaa.

Enemmän mä olisin huolissaan ulkomailla liikennekuolemasta kuin pelkäisin lentämistä. Ja sama Suomessa, mutta lisättynä hukkumiskuolemalla. Vedän nyt hatusta, että hukkuneita on toistasataa ja liikenteessä kuolee se 400-500 vuosittain. Silti harvempi pelkää mennessään uimaan tai autoillessaan.
 
Johnny sanoi:
Eikös lentsikoissa oo sekä lentäjille että matkustajille happinaamarit jotka automaattisesti tippuvat naaman eteen, jos nuo paineet lähtee äkillisesti?

Uutisissa juuri kerrottiin että:

-lentokorkeus tapahtumahetkellä on ollut noin 30.000 jalkaa
-koneen ulkopuolella -50 astetta pakkasta eikä käytännössä ollenkaan happea
-koneen ohjaamosta pettänyt paineistus
-lentäjät ovat menettäneet tajunnan muutamassa sekunnissa

Koneen piloteilla ei ole siis ollut aikaa edes siihen että olisivat ennättäneet laittaa happinaamarit päälle.

Matkustamon puolella on tapahtunut sama paineistuksen pettäminen. Yksi matkustajista on ennättänyt lähettää tekstiviestin.

Normaalisti lentäjät olisivat ohjanneet koneen turvalliseksi katsottuun 10.000 jalan korkeuteen ja lähettäneet sitten hätäviestin.

Miksi koneen paineistus petti, se on nyt se mitä tutkitaan jatkossa. Ja tietysti tehdään kaikki että sama ei tapahtuisi uudestaan.

R.I.P.
 
Jos matkustaja ehtii lähettää tekstiviestin niin uskoisin että kuskit ehtivät laittaa happimaskin naamalleen, siihen menee noin 5 sekuntia jos voi suoraan laittaa ja enintään 10 sekuntia vaikka olisi ruokailu juuri kesken.
 
Tulin juuri salilta ja luulin tätä theadia vitsiksi!! Piti samantien tarkistaa teksti tv:ltä pitääkö tarina paikkansa! Käsittämätöntä!

Juuri pari viikkoa sitten luin jostakin lehdestä, että Finnair palkkaa uutta henkilökuntaa, koska matkustajamäärät ovat kasvaneet sitten 2001 vuoden taantuman jälkeen...
Kylläpäs taas lentoyhtiöt kokevat varmasti sellaisen kolauksen, että harmin paikka!

Henk.koht en saa näistä uutisista mitään lentokammoa, sillä tälläkin hetkellä lentokoneita on ilmassa tuhansia, eivätkä ne sieltä tipu ihan niin vaan.
 
Herää muutama kysymys:
1)Jos paine on laskenut niin äkisti,ettei lentäjät ole ehtineet vetää happimaskeja päähänsä,miten joku on ehtinyt kirjoittaa tekstiviestin?Iltalehden sivuilla lukee,että on n.kymmenen sekuntia aikaa vetää maski naamalle ettei pyörry.Lentäjillä vielä on varoitussysteemit ohjaamossa.
2)Miten kännykkä voi toimia 10km korkeudessa,se oli lentokorkeus?Sitä on testattu ja useimmat puhelimet lakkaavat toimimasta heti nousun jälkeen,sitkeimmätkin kilometrin korkeudessa.
3)Miten matkustaja on voinut nähdä lentäjän?Nehän pitäisi olla lukittuja ne ohjaamot.Iltiksen mukaan tekstiviestissä luki,että Hyvästi serkku,lentäjä on ihan sininen ja täällä paleltaa.

Aika erikoinen tapaus taas...
 
Ville1Suuri sanoi:
Herää muutama kysymys:
1)Jos paine on laskenut niin äkisti,ettei lentäjät ole ehtineet vetää happimaskeja päähänsä,miten joku on ehtinyt kirjoittaa tekstiviestin?Iltalehden sivuilla lukee,että on n.kymmenen sekuntia aikaa vetää maski naamalle ettei pyörry.Lentäjillä vielä on varoitussysteemit ohjaamossa.
2)Miten kännykkä voi toimia 10km korkeudessa,se oli lentokorkeus?Sitä on testattu ja useimmat puhelimet lakkaavat toimimasta heti nousun jälkeen,sitkeimmätkin kilometrin korkeudessa.
3)Miten matkustaja on voinut nähdä lentäjän?Nehän pitäisi olla lukittuja ne ohjaamot.Iltiksen mukaan tekstiviestissä luki,että Hyvästi serkku,lentäjä on ihan sininen ja täällä paleltaa.

Aika erikoinen tapaus taas...

Täysin samat kysymykset heräsi minunkin mielessäni.

Ensimmäiseen kysymykseen ei oikein tule muuta vastausta mieleen kuin se, että maskit eivät ole toimineet. Toi puhelimen toimiminen noissa korkeuksissa tuntuu todellakin melko hurjalta. Eikös puhelimien tulisi olla suljettuna lentojen aikana, joten parhaimmassa tapauksessa tällä matkustajalla on vielä kaiken lisäksi ollut aikaa avata puhelin, syöttää pin-koodi, odottaa puhelimen avautuminen ja kirjoitaa viesti. Siihen kyllä menee jo useampi sekuntti! Kolmas kysymys lähinnä vaikuttaisi terrorismilta. Meinaan, et jos koneen ohjaamon ovet ovat olleet auki. Juuri tällaisistahan syistä sitä ohjaamoa pidetään lukittuna, jottei kaiken maailman hullut pääsisi sinne.
 
Kedu sanoi:
Jos matkustaja ehtii lähettää tekstiviestin niin uskoisin että kuskit ehtivät laittaa happimaskin naamalleen, siihen menee noin 5 sekuntia jos voi suoraan laittaa ja enintään 10 sekuntia vaikka olisi ruokailu juuri kesken.

Niin oleellistahan tässä on se että ohjaamon paineistus on kaikesta päätellen pettänyt ensin. Lentäjät olivat siinä vaiheessa tajuttomia kun matkustamon puolella tehtiin havainnot ilman kylmenemisestä. Tässä muuten raporttia noin 5 vuotta sitten Yhdysvalloissa tapahtuneesta samankaltaisesta lento-onnettomuudesta:

The human body has limited ability to function above 10,000 feet. As the altitude increases, the air thins, and two things happen: There is less oxygen in the air, and there is less pressure to force that oxygen through the lungs and into the blood stream.

Airplane designers compensate by pressurizing the cabin area. Air enters the engines from outside and some of it is drawn off, heated, compressed and fed into the cabin. Valves at the back of the aircraft open and close to maintain a consistent pressure.

Normally, the atmosphere inside a plane never feels any higher than 8,000 feet, despite the actual height of the aircraft.

If a plane loses pressure, a warning light goes on in the cockpit and oxygen masks drop from the ceiling. People use them - if they are able.

In aviation circles, there is a term known as ''time of useful consciousness.'' It is the measure of the time the body can cope without oxygen, and it diminishes almost quickly with altitude.

At 20,000 feet, the time is 10 minutes. At 26,000 feet, it is two minutes. At 30,000 feet, it is 30 seconds. At 40,000 feet, it is 15 seconds.

FAA officials said Stewart's plane ultimately climbed as high as 45,000 feet during its wayward flight across the nation's heartland, most probably on autopilot.

Jim Brennan, a former Navy fighter pilot and a retired Boeing 747 captain, said that if the cabin lost proper pressure, the people inside would have suffered from hypoxia, decreased oxygen in the blood, or anoxia, a lack of oxygen in the blood.

''If there was a major depressurization, the pressure would go down instantly,'' Brennan said. ''Unless you had an oxygen mask handy, you couldn't do much about it.''

He said even a more gradual leak could have fatal consequences.

Tuossahan todetaan lopussa että paineistus voi pettää myös hitaasti, niin etteivät koneessa olijat ehdi huomata sitä ajoissa. Kreikassa on ilmeisesti käynyt niin että ohjaamon paineistus on pettänyt silmänräpäyksessä. Syynä voi olla tiivisteiden pettäminen jostain kriittisestä paikasta tms. Valitettava tapaus kaikin puolin.

25time.gif

Kuva: Paineistuksen pettäminen ja Payne Stewart
 
Jos koneessa pettää paineistus, sen vaikutukset tuntuvat sekä matkustamossa että ohjaamossa samanaikaisesti (en usko että missään koneessa on hermeettistä ovea). Ilmeisesti kone on lentänyt jonkin aikaa matalalla ennen törmäystä, jolloin tekstiviesti on lähetetty tai sitten se on lähetetty juuri ennen törmäystä. Onhan kyseessä saattanut olla yhdistetty gsm/sateliittipuhelin jolla viestin lähettäminen onnistuu korkeammaltakin.

Edit: koneitten ovet on suojattu ainakin äkilistä painekatoa vastaan siten että ilmanpaine pysyy samana molemmilla puolilla. Toiminee lienee hitaamman puoleisessakin tapauksessa.
 
Kuinka uskottavaa on,että jollain on satelliittipuhelin lentokoneessa?Jos kone on lentänyt jonkin aikaa matalalla ennen törmäystä,silloin ei paineistuksen katoaminen haittaa,kun on ilmanpaine jo ulkopuolella.Eli miten matkustaja on ollut tajuissaan kirjoittamassa viestiä ja lentäjät taju pois???????Joko hoksaat pointin?
 

Suositut

Back
Ylös Bottom