Matkakertomus: Amsterdam

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Alyssa
  • Aloitettu Aloitettu
Niin kuin eräs paikallinen minulle opetti, hollantilaisten periaatteisiin kuuluu "Regering, krijg de tering" eli vapaasti käännettynä "Fuck the government".

Jos on aikaa enemmän kuin pari päivää, kannattaa käyttää hyväksi hyvät kulkuyhteydet. Esimerkiksi Brysseliin pääsee junalla yhteen suuntaan 18 €:lla ilman alennuksia, bussilla vielä halvemmin. Den Haag on omasta mielestäni Alankomaiden kaunein kaupunki, tosin meno ei ole yhtä villiä kuin Amsterdamissa.

Saman olen myos huomannut. Lakeja on, mutta ketaan ei oikeastaan kiinnosta noudattaa niita.
Bussilla Brysseliin ja takaisin on joku 35e muistaakseni, just katoin eurolinesin sivuilta. Pitaisi tassa joku paiva tosiaan kavaista, mikali saan vapaita jarjestettya vaikka 2 putkeen.

Asuminen ei valttamatta ole erityisen kallista (esim. Helsinkiin verrattuna), mutta asunnon loytaminen sitakin vaikeampaa. Itse joudun taman ongelman kanssa kamppailemaan kuukauden-parin paasta.

Auttaa huomattavasti mikali tuntee jonkun, jonka kanssa voi muuttaa yhdessa. Yksin on aina kalliimpaa, vaikka vuokraisi vain huoneen. Tietysti kaikille kovin laheinen kamppiselama ei sovi, mutta toisaalta kamppiksen kanssa asuessa sosiaalinen elamakin on hiukan vilkkaampaa.
Ma olen todnak muuttamassa yhden lontoolaisen miehen kanssa samaan kamppaan, kunhan saan sopimuksen ja han saa paatettya etta jaako rannalle (toissa siis meidan beach hostellissa) vai haluaako takaisin keskustaan. Tiedan etta se haluaa kuitenkin takaisin keskustaan :D

Eilen kaytiin kivassa belgialaisessa kuppilassa. Tosi pieni mesta, mutta hyvia oluita ja rentoa espanjalaista livemusiikkia. Se on tossa kun mennaan Nieuwendijkia ylospain ja kannytaan suunnilleen mcdonaldsin kohdalta oikealle. Koko baarissa on vain yksi poyta ja se on varmaan alle 30 neliota pinta-alaltaan, mutta ma tykkasin tosi paljon :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sellainen lisäys vielä, että henkkarit täytyy lain mukaan olla aina mukana. Ei niitä kukaan päivisin kysele, mutta iltaisin, etenkin viikonloppuisin, poliisit saattavat pysäytellä. Ei hirvittävän yleistä, multa on kysytty tänä vuonna vissiin kerran tai kaksi. Tosin mä näytän niin natiivilta hollantilaiselta kuin vain on mahdollista, joiltain vaihtareilta latinalaisesta Amerikasta on kyselty useammin. Henkilökortti on kätevä, niin ei tarvitse pelätä passin häviämistä.

Ei kyllä pysty lukemaan tätä ketjua, kuumottelee jo päästä ja matka tj on liian pitkä ! :(

Kauan aiot/aiotte olla taalla?

Tosin mä näytän niin natiivilta hollantilaiselta kuin vain on mahdollista, joiltain vaihtareilta latinalaisesta Amerikasta on kyselty useammin. QUOTE]

Lucky you. Hollantilaiset miehet ovat komeita!
Ma olen alkanut nayttaa enemman ja enemman paikalliselta, koska tyyli on muuttunut enemman ja enemman hobo lookkiin :D Taalla on kylla mahtavaa kun ei tarvitse ollenkaan miettia mita laittaa paalleen, koska kukaan ei katso oudosti vaikka pukeutuisi hiukan erikoisemmin.

Tanaan kavin ensin Condomeriessa, eli kondomeihin erikoistuneessa liikkeessa. Siella oli kaikenlaista kivaa ja mun piti hillita itseni etten olisi ostanut ihan pirusti kaikkea :D Jotkut luomukset olivat tosin vahintaankin pelottavia... Suosittelen kaymaan, se on kiva pieni liike.

Kondomishoppailun jalkeen kavelin Nieuwmarktille ja annoin itseni taas kerran eksya. Paadyin lopulta jonkunlaiselle street marketille, mutta en tieda missa se oli tai mika se oli :jahas: Koitin katsoa kartastakin, mutta en loytanyt... Joka tapauksessa siella myytiin kaikkea vaatteista pyoriin ja mukaan tarttui farkut (2e) ja lukko (7e) pyoraan. Se lukko on ehka isoin ja tukevin mita olen ikina nahnyt! Kyseessa on siis pelkka lukko, koska ketju mulla on jo. Hiukan olisi himottanut ostaa pinkki ketju, mutta mulla ei siina vaiheessa ollut enaa 15 euroa kateista :( Kavelin samalla reissulla kukkamarketin lapi, vaikka en ma mitaan kukkia tai siemenia halunnut ostaa. Tykkaan vaan siita tuoksusta mita kukkakojuissa on :)

Uploadaan kuvia varmaan myohemmin talla viikolla, mikali mun kamppis osaa laittaa ne macbookilleen. Mulla ei ole oikeastaan mitaan erikoisia kuvia (en ikina muista ottaa), mutta muutama ihan kiva.

Edit.
Ainiin ja otin sen lavistyksen sellasessa mestassa kuin Amsterdam tattoo & piercing. Mulla oli tylsaa enka jaksanut vaeltaa muualle, joten nyt on huulessa reika.

Ootko muuten lihonnu paljon? :D Ts. mitä siellä(te) syödään?

Missä huulessa?

Ootko muuten lihonnu paljon? :D Ts. mitä siellä(te) syödään?

Itseasiassa painvastoin, oon ihan luikku nykyisin :D Varmaan joku 5kg lahtenyt, vaatteet roikkuu paalla.
Taalla syodaan leipaa (se on ilmaista hostellilta), pastaa, kananmunia... Juodaan kaljaa. Kaikenlaista paskaa siis, mutta ma syon tosi vahan, yleensa n. kerran paivassa pari toastia tai ranut tai valmissalaatin AH:lta tai pastaa tms. Toissa tulee liikuttua portaita ylos alas sen verran paljon ettei oikein paase lihoomaan vaikka kaloreita saa enemman kuin riittavasti kaikesta siita bissesta mita pomot tunkee tyontekijoille :D

Missä huulessa?

Alahuulessa vasemmalla puolella :)

Viikon reissu vaan meillä, en ole alustavasti hirveästi viitsinyt suunnitella, koska tykkään tsekkailla mestoja päättömästi. Luultavasti kierrellään myös lähikaupungeissa ja illat sitten jorataan damissa!

Lucky you. Hollantilaiset miehet ovat komeita!
Jaa. No mä oon enemmän sellasen seinään juosseen ja lasinsiruissa kierineen hollantilaisen näköinen. :(

Mulla meni ihan ohi, että eilen oli Bevrijdingsdag, saksalaisten miehityksestä vapautumisen muistopäivä. Huudatin vaan ihan onnessa koko päivän Dark Tranquillitya, kun kämppikset oli häipynyt jonnekin. Ja salikin oli kiinni. Voisi tuota kalenteria katsella hiukan useammin.

Missä huulessa?
Repesin. :D

Mulla meni ihan ohi, että eilen oli Bevrijdingsdag, saksalaisten miehityksestä vapautumisen muistopäivä. Huudatin vaan ihan onnessa koko päivän Dark Tranquillitya, kun kämppikset oli häipynyt jonnekin. Ja salikin oli kiinni. Voisi tuota kalenteria katsella hiukan useammin.

Meilla oli lappu seinalla et kasilta ollaan 2min hiljaa mutta ma taisin siihen aikaan vetaa jagerbombeja tai tanssia puolialasti poydalla :jahas:

Ayjaiay!! Varmaan vähän hellänä nyt..? :rolleyes:

:lol2:

Eilen piti kayda tsekkaamassa se suomalainen bandi. Paasin pelipaikalle mutta tyokaveri kantoi mut pois sielta ennen kuin bandi aloitti. Mahtoi olla hieno naky kun isokokoinen punkkari kantoi kodittoman nakoista tyttoa lapi Red Lightin :D

^tosta punasten lyhtyjen lapi kun tulee paivittain mentya kahteen kertaan (koulureitin varrella) voi vaan todeta, etta paljon on kummallisempiakin asioita siela tapahtunut.

^^ Nojoo, en yhtaan epaile :)

Eilen tuli avattua grillikausi kaverin bday bbq:ssa. Paikka sijaitsi n. 45min pyoramatkan paassa keskustasta lahella Diemenia, minka ymparille (tai varrelle?) Amsterdam alunperin rakennettiin. Se oli periaatteessa maaseutua, eli aivan mahtavat maisemat! Tiet ovat pienia hiekkateita, joiden vieressa on hevosia, lampaita, vuohia ja pikkuruisia leikkipuistoja. Talo itsessaan on rivarinpatka, missa asuu talla hetkella 4 ihmista.

Ilma oli onneksi aivan loistava, joten fillaroiminen oli erityisen kivaa ja ulkona grillaillessa ei tullut kylma ennen kuin vasta illalla. Olen silti hiukan harmissani tasta kelista, silla Suomessa on kuulemma melkein +30? :wtf: Taalla on (Luojan kiitos...) sade loppunut, mutta viela on hiukan viileaa.

Viime viikolla kaytiin tsekkaamassa Westerparkissa kannabisfestarit, mitka jarjestettiin puolustamaan kannabiksen laillistamista. Ei ollut mikaan erityisen iso juttu, mutta oli siella lava (reggaeta ja trancea enimmakseen, dj ja artisteja) ja joitain kojuja, missa myytiin siemenia jne, mutta ei ruohoa. Tykkasin itse tapahtumasta, koska meininki oli niin rento ja musiikki kohtalaisen hyvaa. Istuttiin siella ehka tunnin verran, kunnes tuli liian kylma ja koti kutsui...

Amsterdam on muuten taysin korruptoinut mun musiikkimakuni! En voinut ennen sietaa trancea ollenkaan, mutta nykyisin psych trance on mielestani ihan jees :wtf: Australialainen chill out music on myos loytanyt tiensa mun suosikkeihin, koska meidan aussit soittavat sita aina aamupalalla. Ma puolestani olen saanut yhden brassin tykkaamaan suomireggaesta jopa niin paljon, etta se soi baarissa aina kun ko. poika on tiskin takana :D

Muuta uutta Amsterdamissa on katusiivoojien lakko. En muista milloin se alkoi, mutta kadut ovat talla hetkella taynna roskakasoja. Rumaa, mutta saa toivottavasti ihmiset hiukan ajattelemaan sita roskan maaraa mita kaupungissa tulee joka paiva...

Tallaista talla kertaa. Lahiviikkoina ohjelmassa on tyonhakua, luultavasti lisaa grillailua ja mahdollisesti visiitti Noordwijkiin meidan toiseen hostelliin. Seka tietysti ympariinsa pyorailya, koska sain pyoran pari paivaa sitten :)

Haha joo ite olin Damissa 10.5-11.5 (sitä ennen kaks päivää Maastrichissa) ja ihmettelin, että miten vitussa oikeesti voi olla noin epäsiisti kaupunki. Tolassia 3x3m jäte/roskakasoja joka kadunkulmassa ja roskiksien ympärillä. Tuli tähänkin sitten selitys:D.

^joo tanaan ilmeisesti katujen siistijan palailevat duuniinsa. Amsterdamissa jatehuolto toimii siten, etta roskat heitetaan talonnurkalle ja siita ne kaksi kertaa viikossa jateauto hakee pois. Taman perassa seuraa lakaisuauto ja hoitaa loput epasiisteydet. Yleisesti Amsterdam on erittain siisti kaupunki. Kasittaakseni tyontekijat vaativat 100 e vuosittaista korotusta palkkoihinsa. Toivottavasti nyt kansa ymmartaa kuinka tarkeaa myos heidan tyonsa on.

Ma saalin kylla tosi paljon noita siivoojia. Jouduttiin tossa yks paiva extra taskina siivoamaan talon ulkopuolta (jep, ihan oikeasti pyyhkimaan talon ulkosivua...) ja roskien keraaminen oli NIIIIIN perseesta. Laittaa kummasti arvostamaan katusiivoojia.

Tanaan olen taas menossa saman kaverin luo, joka jarjesti grillijuhlat toissapaivana. Siella on tosi kiva kayda, koska matka ei ole kovin pitka, mutta silti maisemat ovat taysin erilaisia kuin taalla kaupungissa. Ensi viikolla todennakoisesti mennaan ratsastamaan :)

Huomenna saan tietaa jatkosta taalla tyopaikassa. Asuntoakin pitaisi alkaa pikku hiljaa hakea, koska ne tosiaan ovat kiven alla... We'll see how it goes.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom