Matkakertomus: Amsterdam

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Alyssa
  • Aloitettu Aloitettu
Kirjoitin just tosi pitkan postauksen, mutta tietenkin loggauduin ulos ja koko teksti havisi kun jouduin kirjautumaan uudestaan pakkikselle :jahas: Niin tyypillista taas!

Kirjoitin mm. Vondelparkista, mika on Amsterdamin suurin ja kuuluisin puisto ihan Leidsepleinin vieressa. Sinne kavelee n.30min ja pyorailee 10-15min Centraalilta, eli taaltapain missa ma asun. En ollut ikina ennen kaynyt siella, mutta viime viikkojen hienot ilmat suorastaan pakottivat puistoon joka paiva ja jossain vaiheessa Westerpark alkoi kyllastyttaa. Tykkasin Vondelista, mutta en pitanyt sita mitenkaan erikoisena. Olihan se iso ja ihan hieno, mutta thats it. Siella on kaikenlaista ohjelmaa kyllakin, joten tylsistymaan ei paase. Ja jos ei jaksa liikkua paikaltaan, joku pulsu tulee varmasti ennemmin tai myohemmin viihdyttamaan...

Vondelparkin vieressa on meidan uptown hostelli ja kaytiin siella ensin bissella ja tiistaina parin tyontekijan laksiaisissa laksiaisissa. Se ei ole laheskaan yhta viihtyisa kuin tama downtown hostelli, mutta sijainti on IMO parempi. Vondelparkin ja Leidsepleinin "valissa", eli siella missa sattuu ja tapahtuu koko ajan. Vaikka ei silla, ei tama meidankaan hostelli tylsa ole, kaukana siita :D

Kirjoitin myos siita, miten mua arsyttaa turistien marijuana-hypetys. Sanon yleensa smoking roomissa etten polta pilvea ollenkaan, jotta valtyn keskustelemasta siita. Mua ei kiinnosta, miten siistia jenkin mielesta on laillisesti polttaa pilvea ja mita lajiketta kokeili viimeksi ja miten pilvessa on. Ma en 1,5kk taalla olon jalkeen ymmarra enaa sita hypetysta, koska se on osa normaalia elamaa. Ma itse en polta kauheasti, ruohoa korkeintaan jos haluan nukahtaa ja hashia silloin talloin, joten en vaan jaksa ymmartaa miten jotkut jaksavat kayttaa koko lomansa siihen etta ovat niin saatanan pilvessa etteivat paase hostellin smoking roomia pidemmalle. Meilla on ollut vieraita, jotka viettivat kirjaimellisesti tuntikausia joka paiva smoking roomissa enka oikeastaan ikina nahnyt heidan tekevan mitaan muuta.

Muutenkin turisteilla menee aika usein yli kaikenlaisten aineiden kanssa. Just eilen nain (taas kerran) jatkan, joka trippaili sienissa. Makasi maassa, tarisi hillittomasti ja piti omituisia aania. Se ei ole mitaan nattia katseltavaa, mutta olen kuullut sellaisestakin tapauksesta joka vetaisi 3 pakettia sienia kerralla huiviin ja se on jo hengenvaarallista. Paikallisten ma en ole nahnyt kertaakaan trippailevan, vaikka taalla on enemman saanto kuin poikkeus polttaa, sniffata ja nielaista kaikki mika voi saada paan sekaisin.
Kannattaa siis olla varovainen kaikkien huumeiden kanssa kun tulee tanne, ellei sit valttamatta halua viettaa paiviaan tunkkaisessa tupakkahuoneessa...

Muistaakseni kirjoitin myos siita, etta sain sopimuksen ja olen taalla nyt sit 100% varmasti syyskuun loppuun asti, minka jalkeen olen reilun viikon Suomessa ja sit muutan Englantiin ja palaan koulun penkille :) Nyt TD-listalla on asunnon hakua, mika tapahtuu parhaiten tuttujen ja tutun tuttujen kautta. Muutan ehka tohon ihan lahelle huoneeseen, minka jaan ranskalaisen jatkan kanssa. Jos jarjestely sopii hanelle ja vuokranantajalle, muutan heti kun vaan voin. Vuokraa tulen maksamaan 200-300e/kk, eli ei todellakaan paha. Taalla on loppupeleissa hirvittavan halpaa asua, mikali on valmis tinkimaan mukavuudesta ja omasta tilasta. Jos haluaa valttamatta oman yksion, saa varautua maksamaan paljon enemman kuin pelkastaan huoneesta.

Ongelma on vain huoneen saamisessa. Kamppaa on tosi vaikea saada ja useimmat menevat kuulopuheiden kautta, eli jos ei ole mitaan kontakteja taalla, kampan saaminen on miljoonasti vaikeampaa kuin esim. tyon saaminen. Mulla on sinansa hyva tilanne, silla mulla on parikin vaihtoehtoa minne voin muuttaa ja muutama sohva, milla voin nukkua ainakin pari viikkoa. Haluan tosissani pois hostellista, silla alan saada palkkaa heti kun muutan omilleni :D

Joo. Ei kai mulla muuta. Terkkuja Suomeen!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hei kiva kuulla että sulla menee hyvin siellä! :) Tsemppiä kämpän etsintään, toivottavasti löytyy pian.

Toi mitä kerroit että keittää yli se marin hypetys, on tosi ymmärrettävää. Onhan se kivaa tulla lomalle sinne ja polttaa niin paljon kuin sielu sietää. Se on vähän kuin olis töissä kakkutehtaalla, kivaa siellä on käydä pikasesti maistelemassa eri sortteja, mutta eri asia olla siellä töissä. ;)

Have fun dear! :)

Joo on noita sienituristeja itse kukin nähnyt, mutta ei niihin kuole vaikka niitä vetäisi kilon. Miten mulla oli käsitys että ne kiellettii joskus 08 kun joku ranskalaistyttö sienissä tippu kanaaliin ja hukkui, se siis (=muistaakseni, jostain Volkskrantista siitä luin) sattu ku itse asuin siel, en oo muutamaan vuoteen nyt ollut mut ens kuussa varmaan käväsen alankomaissa pitkästä aikaa.

Helvetin hienoa että joku jaksaa kirjottaa hollannista, mahtava paikka, voisin muuttaa sinne vaikka huomenna, jos jotain fiksua tekemistä olisi, vaikea sanoa kummasta pidän enemmin, etelä-saksasta vai alankomaista, kun molemmilla on puolensa ja molemmista tykkään helvetisti.

e: harvaa matkakertomusta jaksaa lukea mutta tätä jaksaa, kun on nii läheinen aihe, itellä vuoden kokemus maasta

Damissa muutaman kerran vierailleena ja täysin sydämensä menettäneenä on kyllä kutkuttava lukea tätä rapsaa. Melkein olen kade, mutta ei se auta, pitäis järjestää omat asiat niin, että voisi lähteä. Jos jossain välissä saan pidettyä kesällä lomaa, niin tuun kyllä stalkkaan Alyssaa Hollantiin :D Nauti kesästä siellä ihanassa vinksallaan olevien talojen maassa!

Joo on noita sienituristeja itse kukin nähnyt, mutta ei niihin kuole vaikka niitä vetäisi kilon. Miten mulla oli käsitys että ne kiellettii joskus 08 kun joku ranskalaistyttö sienissä tippu kanaaliin ja hukkui, se siis (=muistaakseni, jostain Volkskrantista siitä luin) sattu ku itse asuin siel, en oo muutamaan vuoteen nyt ollut mut ens kuussa varmaan käväsen alankomaissa pitkästä aikaa.

Itseasiassa sienien yliannostus voi olla hengenvaarallista, ei niita mitaan kilotolkulla voi vetaa.
Ja olen myos kuullut ton tarinan, mutta paha menna sanoa miten paljon sienilla itsessaan oli vaikutusta tyton hyppaamiseen :rolleyes:

Damissa muutaman kerran vierailleena ja täysin sydämensä menettäneenä on kyllä kutkuttava lukea tätä rapsaa. Melkein olen kade, mutta ei se auta, pitäis järjestää omat asiat niin, että voisi lähteä. Jos jossain välissä saan pidettyä kesällä lomaa, niin tuun kyllä stalkkaan Alyssaa Hollantiin :D Nauti kesästä siellä ihanassa vinksallaan olevien talojen maassa!

Mitas jarjestamissa niissa nyt on! Irtisanoudu toista, myy auto, anna kamppa pois ja lahde :D Tanaan just juttelin asunnoista brasilialais/jenkkisyntyisen miehen kanssa, joka haluaa kovasti muuttaa tanne ja sai tanaan ehka jo tyopaikan ja etsii nyt kamppaa. Vaimo jatti, joten mies pakkasi kamansa ja paatti lahtea Amsterdamiin ja tuo tanne tulevaisuudessa mahdollisesti 3- ja 5-vuotiaat lapsensakin :D

Ma menen huomenna katsomaan yhta huonetta Pohjois-Amsterdamissa. Se on about 1,6km taalta, eli tosi lahella. Vuokra 360e/kk ja alue kuulopuheiden mukaan tosi kivaa. Ja siella on paljon squatteja! :D Toinen vaihtoehto on huone 30v naisen talossa Lansi-Amsterdamissa lahella Westerparkia, vuokra 350e/kk. Sita kayn katsomassa myohemmin viikolla ellen sit saa sita tyokaverin asunnossa olevaa huonetta tai rakastu tohon huomiseen kamppaan. Ideaaleinta olisi muuttaa tyokaverin luo, koska siella mun ei tarvitsisi maksaa niin paljon ja se tyokaveri on tosi mukava. Mut kattoo nyt.

Mietin just tanaan et miten mahtavaa elama on. Kaikki vaan jarjestyy niin helpolla kun ei stressaa turhia :)

Paikallisten ma en ole nahnyt kertaakaan trippailevan, vaikka taalla on enemman saanto kuin poikkeus polttaa, sniffata ja nielaista kaikki mika voi saada paan sekaisin.

Näköjään se pilven laillistaminen sitten aiheutta tällästä.

Näköjään se pilven laillistaminen sitten aiheutta tällästä.

Ei silla ole pilven kanssa mitaan tekemista. Kuuntelin just eilen suht pelottavia tarinoita Skotlannista, missa meno on monta kertaa villimpaa kuin taalla vaikka pilvi on laitonta. Lisaksi esim. mun suomalainen tyokaveri tuli tanne pakoon huumeiden aiheuttamia ongelmia ja on nyt paljon paremmassa jamassa kuin ennen.

Ma olen nyt lounastauolla toista ja yritan paattaa et jaksanko menna katsomaan sita kamppaa. Ulkona sataa ja pyora on marka enka ole ihan varma miten sinne mennaan + miljoona muuta tekosyyta (=mulla on darra). Eika se vaan jostain syysta tunnu oikealta, joten ehka jatan tekematta..

Eilen oltiin katsomassa keikkaa. Sooloilija sellaisesta bandista kuin De Slackers. Tosi rentoa musiikkia, tykkasin hirveasti :) Paikka oli Westerkerkin lahistolla ja nimeltaan Moly Malones tms., en nyt ihan muista miten se kirjoitettiin. Aika hamara mesta, mutta ihan jees tollaselle keikalle. Sisaan 5e ja tuoppi 5e, halfpint 2,5e. Keikkaa ennen kaytiin Red Lightilla syomassa thaimaalaista ja oli tosi hyvaa. Raflan nimi oli Jasmine ja sijaitsee lahella sita-aukiota-mika-on-red-lightilla. Illallisen jalkeen mentiin Nesocafe nimiseen kuppilaan, sijainti Dam Squaresta eteenpain n.2min kavellen. Pieni baari, missa sain kaljat paalleni tyokaverin ansiosta ja ostettiin taalla kaymassa olevalle skottitytolle pyora baarin ulkopuolelta. Pyora maksoi kympin, joten ei paha. Sen jalkeen kaytiin tietysti Belushi's nimisessa mestassa ottamassa parit jagerit. Jagershotti 1e/kpl ja bissesta (Jupiler) maksoin myos euron :D Mun bisse tosin paatyi ohikulkevan tyton paalle kun tapeltiin tyokaverin kanssa siita ja seka Alyssa etta bisse paatyivat ylosalaisin :jahas:

Mun teksti on erittain sekavaa, koska olen nukkunut n.2h ja ollut toissa jo pari tuntia. Pahoittelut :(

AINIIN ja muuten keksin mika on parasta tassa kaupungissa: pyoralla ajaminen tosi kovaa keskella yota enemman tai vahemman sekaisin ja se hetki kun tajuaa tietavansa oikoreitteja kotiin :D

Mitäs alaa meet sinne britteihin opiskelemaan syssyllä ?

PS: kuulostaa rennolta elämältä.

Amsterdam-Noord on ihan kivaa aluetta kylla, mutta itse suljen sen kylla laskuista pois sen takia, etta joskus puolen yon jalkeen joutuu ottamaan jo yobussin kun lautat ei enaa kulje. Ja ainakin oma aikatauluni on sellainen, etta joka toinen paiva kotiintuloaika menee tuon yli. Turistillekin voi suositella pyorahtamista tuolla, jos alkaa ihmishalina jo vituttaa.

Mitäs alaa meet sinne britteihin opiskelemaan syssyllä ?

PS: kuulostaa rennolta elämältä.

Lakia ja bisnesta.
On joo rentoa elamaa talla hetkella, tallasta ajelehtimista.

Amsterdam-Noord on ihan kivaa aluetta kylla, mutta itse suljen sen kylla laskuista pois sen takia, etta joskus puolen yon jalkeen joutuu ottamaan jo yobussin kun lautat ei enaa kulje. Ja ainakin oma aikatauluni on sellainen, etta joka toinen paiva kotiintuloaika menee tuon yli. Turistillekin voi suositella pyorahtamista tuolla, jos alkaa ihmishalina jo vituttaa.

Eika joudu. Tonne menee lauttoja lapi yon ja niita menee n.10min valein.

Kavin sit katsastamassa sen kampan. Oli tosi kiva mesta, ihanan rauhallista aluetta ja fillarilla meni lauttoineen paivineen se kymmenisen minuuttia mun tyopaikalta. Kamppa oli suht vanha talo, mutta ihan kotoisa. Siella asuu talla hetkella 4 jatkaa, joista yksi on hollantilainen, yksi indonesialainen, yksi espanjalainen ja yksi puolalainen. Puolalainen on lahdossa. Kaikki olivat ihan alyttoman mukavia, juteltiin ainakin tunnin verran niita naita olkkarissa ja katseltiin paikkoja :) Huone itsessaan oli tosi iso, olin ihan yllattynyt! Olen talla hetkella tottunut sotkuiseen ja pieneen komeroon, jonka jaan 3 ihmisen kanssa, joten oikea huone tulee olemaan luksusta. Saan huomenna jo tietaa et saanko sen huoneen.

Mun Suomen kamppaan verrattuna toi oli aika ruma ja vanhanaikainen, mutta mua ei haittaa yhtaan. Siella on jopa pesukone, mika tarkoittaa huimaa saastoa pesulalaskuissa.Toivon etta ne tykkas musta tarpeeksi :)

Kamppareissun jalkeen tulin takas hostellille juomaan yhden bissen, minka jalkeen mentiin tyttojen kanssa katsastamaan Sex and the City 2. Petyin leffaan, mutta pakkohan se oli nahda. Nyt mun pitaa menna takaisin toihin sen verran et siivoan keittion ja sit vihdoin NUKKUMAAN!

^no hitto, pitaa siirtaa asunnon etsintatutka pohjoiseen pain ehdottomasti. Parasta ja siisteinta seutua siihen nahden, kuinka lahella keskustan menoa toi oikeasti on, ja viela ilmeisesti halvintakin. Toivottavasti kamppa natsas!

Piti muuten viela kommentoida tota hollantilaisten miesten ulkonakoa. Mua alkaa kylla lahinna vituttamaan varsinkin tuolla talous tiedekunnassa ja salilla pyorivat liimatukat. Hiusgeelilla tuntuu olevan loputtomat markkinat taalla. Ei siina hittoakaan, mutta esim. suomalaisilla punttiksilla tottunu nakemaan huomattavasti karumman (=miehekkaamman) nakoista possea.

ps. Nyt kun ilmat on taas ollut tallaset niin pitaa toki viela todeta, etta Amsterdamin naiset on kylla kanssa erittain kauniita ja etnisten piirteiden kirjo on alyton. Joskin naiset ovat mielestani useimmiten huomattavasti suomalaisia ylimielisempia.

En saanut sita kamppaa, koska halusivat jonkun joka voi asua siella pidempaan :( Mulla on nimittain muutto edessa taas syyskuun lopulla. Mutta ei se mitaan, mulla on toinen asuntonaytto huomenna ja ehka viela kolmaskin. Kaiken kaikkiaan positiiviset fiilikset tan asuntojutun suhteen, koska niita tuntuu olevan yllattavan paljon markkinoilla. Kaytan sellaista expat-sivustoa, joka tulee ensimmaisena googlessa kun laittaa hakusanoiksi "room for rent amsterdam". Siella on tosi paljon kamppia joka paiva ja ma olen ainakin saanut kaikkiin tiedusteluihin vastauksen, useimmiten heti seuraavana paivana.

Onhan noi hollantilaiset aika liimatukkia, mutta useimmilla on tosi komeat piirteet. Ne on sellasia kauniita miehia ja olen yllatyksekseni huomannut pitavani kauniista miehista :D Naiset ovat tosiaankin myos kauniita, tykkaan erityisesti Adamin naisten tyylista. Jokaisella on tosi uniikki pukeutumistyyli eika taalla ole sellaista helvetinmoisissa koroissa ja lyhyessa hameessa itsensa esittelya. Ylimielisyydesta en tieda, koska en ole ikina yrittanyt iskea naista taalla :rolleyes: Meidan respan dutchit on kylla tosi mukavia ja rentoja tyttoja.

Tanaan oli aikomuksena menna elaintarhaan, mutta hinta (18,50e) osoittautui liian kalliiksi. Mua ei tassa elamantilanteessa kiinnosta tuhlata viikon budjettia yhteen elaintarhareissuun, joten jatettiin suosiolla menematta. Sen sijaan mentiin lahella olevaan Oosterparkiin, joka on ihan mukava puisto. Tykkasin erityisesti kiemurtelevista poluista ja siita, etta Oosterparkissa on vetta joka puolella. Nahtiin ankkavauvoja, erilaisia lintuja, ISOJA kaloja ja yksi kala jopa hyppasi veden pinnan ylapuolelle! Mahtavaa :)

Huomenna ohjelmassa on toita, asuntojen katselua ja sen jalkeen bbq Vondelparkissa. Meita on menossa tosi iso porukka, uptownin ja downtownin hostellien tyontekijat molemmat, joten luvassa on taatusti hauska ilta. En millaan jaksaisi odottaa :)

On hollantilaiset nyt varmaan vahan suomalaisten keskiarvoa pitempia, mutta ei nyt mitaan jattilaisia. 184 pitkana saa silti katsella useimmin alas kuin ylos ihmisia.

Vesipuisto loytyy aika lahelta, kun menee junalla Leideniin tai Haagiin ja jatkaa bussilla Wassenaariin. Siella on sellaisella leirinta-alueella, esim. Serenaan verrattuna, pieni vesipuisto. Tuli kaytya viimekesana ja en tieda uhraisinko ainakaan Amsterdamin lomastani aikaa sinne menemiseen. Huvipuisto Efteling onkin sitten jo kaukana. Sinne kestaa ajaa taalta noin kaksi tuntia, mutta jos on huvipuistofani niin ehdottomasti kaymisen arvoinen

Tilastollisesti hollantilaiset ovat pisin kansa koko maailmassa. Tämä BMJ:n artikkeli on jo vuodelta 1998 (BMJ 1998;316:1929 ( 27 June )):

Young Dutch people are the tallest in the world and getting taller, according to the Netherlands fourth national growth study, which measured 20000 young people aged under 21 during 1997.

Since 1980, boys have continued to get taller, by on average 20 mm (with an average height of 1.84 m) and girls by 23 mm (nearly 1.71 m), says the study, carried out by TNO Prevention and Health (part of the Dutch organisation for applied scientific research) and Leiden University Medical Centre. The trend is set to continue to at least 2012, when it is predicted that the average heights of men and women will be 1.86 and 1.72 m respectively. By comparison the 1996 health survey for England gave the average respective heights for 16-24 year old men and women as 1.76 m and 1.63 m.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom