Matalapalkka-alat

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Supaman
  • Aloitettu Aloitettu
Originally posted by Omna
Esimerkiksi usein on nähtävissä jo tiettyjä merkkejä jo ala-aste ikäisissä ihmisistä, joilla on vaarana syrjäytyä myöhemmällä iällä yhteiskunnassa.
Tuo on totta. Viimeistään jo yläaste ikäisistä näkee tyypit jotka tulevat pärjäämään elämässä ja ketkä tulevat "saamaan loppuelämänsä max kutosia". Ja kenen syy... :rolleyes:
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
On se ikävää kun jotku ihmiset eivät osaa hoitaa asioitaan. Rahan ei mitään ratkaise mutta on sitä hyvä osata tehdä!!!

Jos rohkeutta, taitoa ja tahtoa riittää niin kyllä sitä rahaa tulee ihan "pakosta". Onneksi ei tarvi kituuttaa kun velkaa ei ole ja kivasti plussalle tässä jäädään.

:kippis1:
 
Originally posted by Jortsu
Matalapalkoissakin pätee kysynnän ja tarjonnan laki. Niin kauan kun niihin hommiin kaikki pystyy ja niihin joku suostuu niillä palkoilla niin homma ei korjaannu.


Silti sinäkin olet joka työttömälle tarjoamassa siivoojan työpaikkaa. Porukka kun ei halua tehdä siivoojan töitä pääasiassa sen surkean palkan takia.
 
Originally posted by Johan
On se ikävää kun jotku ihmiset eivät osaa hoitaa asioitaan. Rahan ei mitään ratkaise mutta on sitä hyvä osata tehdä!!!

Jos rohkeutta, taitoa ja tahtoa riittää niin kyllä sitä rahaa tulee ihan "pakosta". Onneksi ei tarvi kituuttaa kun velkaa ei ole ja kivasti plussalle tässä jäädään.

Et ole tullut ajatelleeksi että osa ihmisistä on sellaisessa elämäntilanteessa jossa sitä rahaa ei tulekkaan ihan pakosta.
Mitä sanoisit esim. työttömälle yksinhuoltaja lähihoitajalle jolla on kolme nälkäistä lasta kotona hoidettavanaan. Kuinka hänen pitäisi toimia että elämä olisi niin saatanan helppoa?
Pitää muistaa että joillakin ihmisillä elämän lähtökohdat eivät ole niin suotuisat kuin joillakin muilla.
Välillä pistää kyllä kylmän hien otsalle kun kaikenmaailman tissiposket Espoosta alkaa mussuttamaan kuinka "kaikki on niin helppoa, eikä pysty tajuu kun jengi vaan valittaa".
Itselläni on asiat ihan hyvin mutta tunnen silti suurta empatiaa syrjäytyneitä kohtaa. Aamen.
 
Originally posted by Iivili
Siksi koska teollisuuden, tuotannon ja suunnittelutyön (siis suunnitteluinsinöörit -> suunnittelevat myytäviä, konkreettisia tuotteita) tuotto voidaan laskea (tai ainakin arvioida).

Tämä on kyllä totta, mutta silläkin uhalla että toistan itseäni, niin paperi- ja metalliteollisuudessa on sen verran vahvat ammattiliitot ja niiden johdossa kovat tyypit että varmasti osaavat pitää eduistaan kiinni. Haluaisin nähdä sen poliitikon joka uskaltaa haastaa jonkun SAK:n suurista liitoista.

Noista jo koulussa erottuvista "kakkosluokan" kansalaisista voisi sanoa sen verran että joskus käy niinkin että vanhemmat estävät tavalla tai toisella koulun ja sosiaalitoimen auttavat toimet. Joko niin, että ovat niin kyvyttömiä vanhempia etteivät huolehdi tehdyistä sopimuksista tai sitten kieltävät kokonaan ongelmien olemassaolon ja vaihtavat paikkakuntaa, jossa koko härdelli alkaa uudelleen. Myös sellaisia tapauksia olen nähnyt kun vakavista mielenterveysongelmista kärsivän nuoren vanhemmat ovat kieltäneet psykologiset jatkotutkimukset/hoidon väittämällä kivenkovaan että "meidän lapsi ei ole hullu !".

Välillä tuntuu siltä, että lapsien hankkimisen ehtona pitäisi olla jokin järkevyys- tai kypsyystesti...
 
Originally posted by Hippa
Silti sinäkin olet joka työttömälle tarjoamassa siivoojan työpaikkaa. Porukka kun ei halua tehdä siivoojan töitä pääasiassa sen surkean palkan takia.
Onhan siivoojan palkka nyt varmasti parempi kuin mitä työttömyyskorvaus. Se nyt on vaan ollut yksi esimerkki niille otka valittaa ettei-työtä-kerta-kaikkiaan-ole.

Omat vanhempani ovat ammatiltaan isä talonmies ja äiti siivooja, kasvattivat tuloillaan kaksi lasta ja hyvin pärjättiin ja mukavasti elelevät edelleen. Mä en oikeesti jaksa ymmärtää tätä ainaista narinaa :itku:
 
Originally posted by Jortsu
Onhan siivoojan palkka nyt varmasti parempi kuin mitä työttömyyskorvaus. Se nyt on vaan ollut yksi esimerkki niille otka valittaa ettei-työtä-kerta-kaikkiaan-ole.

Omat vanhempani ovat ammatiltaan isä talonmies ja äiti siivooja, kasvattivat tuloillaan kaksi lasta ja hyvin pärjättiin ja mukavasti elelevät edelleen. Mä en oikeesti jaksa ymmärtää tätä ainaista narinaa :itku:

Mun äiti oli siivoojana jonkin aikaa. 5 euroa tunti. Siinä tienaa kuukaudessa sellaiset 800 euroa miinus verot. Siinähän elelet.

Onneksi päätti sitten opiskella akuutin ammatin ja tienaa nyt jo selvästi enemmän, vaikka aika alhainen on uusikin palkka.
 
Originally posted by colemanni
omiin ja tuttavien kokemuksiin perustuen nopeimman palkka kehityksen avaimena on juuri tuo työpaikan vaihto ja parempiin tehtäviin hakeutuminen . Kun luultavimmin valmistuttuasi saat alle 2000€ bruttona niin siitä nouseminen sinne mainittuun 3000€ voi kestää todellisuudessa 12-15 vuotta. Mutta todellakin itsensä ja työkokemuksensa markkinointi saattaa tuottaa tulosta ja taloa vaihtamalla saatat päästä siihen 3000 € bruttoansioon muutamassa vuodessa. (oma kehitys on ollut n. 40% n.6 vuoden takaisesta lähtötilanteesta ja en todellakaan saanut läheskään 2000€ alussa)

Tuo on täysin totta ja insinööriliitossa tätä on jokunen vuosi takaperin tutkittukin. Valitettavasti en muista tutkimusasetelmaa tarkalleen enään mutta työpaikan vaihdolla sai keskimääriin kolminkertaisen palkan kasvun.

Ja mitä tulee noihin matalapalkka asioihin niin olen sitä mieltä, että kaikilla ei ole todellakaan valinnan varaa jos haluaa jotain työtä tehdä.
 
Se miksei julkissektorilla ole mahdollisuutta nostaa esim sos/terv huollon palkkoja lienee verotulojen vähyys/käyttö eli karkeesti:

1/3 lainanhoitom, huom ei lyhene.
1/3 työttömyyden hoito, huom ei pienene
1/3 kulttuuri, sos, koul, etc...

Omnan kommenttiin vielä:

Käytännössä kuitenkin matala- ja keskituloisia verotetaan ja tullaan verottamaan, vaikka järkevää se ei matalapalkka-alojen osalta ole, mutta välttämätöntä se on, sillä sieltä ne suurimmat kertymät tulee. Puhun siis sekä välittömästä että välillisestä verotuksestä.

Välittömästä verotuksesta esimerkki euroopan sydämmestä:
Luxemburg kaikki alle 25 teur tulot verovapaita, meillähän se taitaa olla n. 1,5 teur nollaverokortin raja.
 
Tuntuu että keskustelu on kääntynyt aikas korkeapalkkaisiin aloihin ;)
Joku sanoi että saa palkkaa vain hiukan yli 1000e kuussa. 1000e kuussa on mun mielestä jo aika hyvin KÄTEEN. Kahdessa edellisessä duunissa oon saanu todellakin alle 1000e kuussa käteen ja sillä ei tosiaan kauheen hyvin tullu toimeen.

Mun mielestä ero 800e käteen ja 1100e käteen on HELVETIN ISO koska toisella just saa juuri ja juuri EHKÄ ne pakolliset menot kuitattua, toisesta jää sitten luksukseen, elämiseen ja säästöihinkin rahaa.

Se on kyllä ihan tosi että niin kauan kuin siivoojia löytyy pikkupalkalla siivoomaan ni siivoojien palkka ei siitä mihkään nouse eli työllisyystilanne pahentaa nyt tuloeroja pahasti. Suuret tuloerot on muuten mulle yks pahimmista möröistä, mielestäni ne lisää yhteiskunnan yleistä tyytymättömyyttä ja on monin tavoin haitallinen ilmiö.
 
Originally posted by Fat22
Suuret tuloerot on muuten mulle yks pahimmista möröistä, mielestäni ne lisää yhteiskunnan yleistä tyytymättömyyttä ja on monin tavoin haitallinen ilmiö.
Joo. Ruvetaan maksaa kaikille samaa palkkaa niin ei kukaan enää ole tyytymätön (=kateellinen) :rolleyes:
 
Suuret tuloerot on muuten mulle yks pahimmista möröistä, mielestäni ne lisää yhteiskunnan yleistä tyytymättömyyttä ja on monin tavoin haitallinen ilmiö.
En oo koskaan tajunnu sitä et miks ihmiset ei opiskele!? Se on Suomessa niin halpaa. Muutaman vuoden kun jaksat koulunpenkillä istua niin saat sellaisen koulutuksen jolla tulee toimeen.
Tämän kun sanoin kaverilleni (jannu on lääketieteen tohtori) niin se tokas, että hyvä se on että porukka ei jaksa opiskella, jonkun ne on "paskaduunitkin" tehtävä, ei kaikki voi olla johtajia, lääkäreitä tai lakimiehiä jne... :D

Ja vielä tosta paperiteollisuudesta. Sillä alalla palkat on kovat koska paperifirmat tekevät niin paljon voittoa. Kärjistäen, jos tehtaan omistaisi 1 jannu ja se maksais työntekijöille samaa palkkaa kuin esim. metalliliitossa maksetaan, mihin sen pitäisi laittaa se järjetön kasa rahaa mikä tulee voittona? Ottaa itelleen kaikki? Lahjoittaa köyhille ja Sudanin neekereille? Tottakai se maksaa työntekijöille parempaa palkkaa! Se on tutkittu juttu että raha motivoi parhaiten työntekijöitä.
 
Originally posted by HCG-1

Ja vielä tosta paperiteollisuudesta. Sillä alalla palkat on kovat koska paperifirmat tekevät niin paljon voittoa.
Mulla on tohon erilainen mielipide. Paperilla on hyvät palkat koska ala on vanha ja tärkeä Suomelle. Jannuilla (ammattiliitolla) on ollut aikaa olla käsi ojossa vaatimassa lisää. Lisäksi kun jampat lyö perseen penkkiin tulee se niin kalliiksi että palkka nousee äkkiä. Tätä kun jatkuu useita vuosikymmeniä niin ei ihme että palkat ovat hyviä.
Esim elektroniikkateollisuus on sen verran uusi ala ettei rahaa ole vielä ehditty pyytää, liitto ei ole tehokas ja lisäksi koneiden pysäytys ei maksa paljoa. Esim Nokia tekee voittoa paljon muttei työntekijöiden palkoissa ole hurraamista.
Mutta on osittain totta että hyvä tuloskunto tuo lisää massia työntekijöille: paperilla on työntekijäportaasta riippumatta myös hyvät tuloksesta riippuvat lisät, siis erityisesti vähän korkeammilla heeboilla mutta monista muista aloista poiketen myös työntekijät kostuvat hyvästä tuloksesta.
 
Paperin palkat

Phatin ja HCG-1:n kommentit paperiteollisuuden palkoista olivat asiaa, mutta niihin vaikuttaa myös korottavasti ympäri vuoden jatkuva kolmivuoruotyö. Mun mielestä se on ihan oikein, että kolmivuorotyöstä maksetaan reilusti, sen verran stressaavaa se on. Ite en ihan mielellään juuri mistään hinnasta kolmivuorotyötä tekisi, joten hyvä että jotkut tekevät. Hesarin kuukausiliitteessä oli talvella hyvä (ja pitkähkö) artikkeli, jossa haastateltiin pariskuntaa, jossa mies oli paperityöläinen ja nainen opettaja. Mielenkiintoista oli katella palkkakäyrien kehitystä 1980-luvun alusta (suunnilleen samat palkat) tähän päivään (paperityöläisellä huomattavasti korkeampi palkka).
 
Re: Paperin palkat

Originally posted by Iivili
Phatin ja HCG-1:n kommentit paperiteollisuuden palkoista olivat asiaa, mutta niihin vaikuttaa myös korottavasti ympäri vuoden jatkuva kolmivuoruotyö. Mun mielestä se on ihan oikein, että kolmivuorotyöstä maksetaan reilusti, sen verran stressaavaa se on. Ite en ihan mielellään juuri mistään hinnasta kolmivuorotyötä tekisi, joten hyvä että jotkut tekevät. Hesarin kuukausiliitteessä oli talvella hyvä (ja pitkähkö) artikkeli, jossa haastateltiin pariskuntaa, jossa mies oli paperityöläinen ja nainen opettaja. Mielenkiintoista oli katella palkkakäyrien kehitystä 1980-luvun alusta (suunnilleen samat palkat) tähän päivään (paperityöläisellä huomattavasti korkeampi palkka).

Ja tässä onkin suurin major löyly epäkohta kun verrataan hoitoalalla olevia ja paperityöläisiä. Molemmat tekevät kolmivuorotyötä, mutta paperityöläisten palkat ovat tuplasti isommat. Ja sairaalassa usein hoitajat joutuvat koko yön juoksemaan ja tekemään fyysistä työtä, tai sitten vääntämään paperitöitä koko yön (eniten sairaanhoitajat), kun tehtaalla riittää monille että istuu ja katsoo valvontapöytään..
 
Originally posted by Fat22
Mun mielestä ero 800e käteen ja 1100e käteen on HELVETIN ISO koska toisella just saa juuri ja juuri EHKÄ ne pakolliset menot kuitattua, toisesta jää sitten luksukseen, elämiseen ja säästöihinkin rahaa.


On totta, että ero 800 ja 1100 euron välillä on ISO, mutta täytyy kyllä todeta että ainakaan pääkaupungin hinta- ja vuokratasolla tuosta 1100 eurostakaan ei kyllä ihmeemmin "luksukseen" jää, kun pitäisi opintolainaankin säästää... tai sehän tietysti riippuu ihan siitä, mitä itsekukin luksuksella käsittää. Minä ymmärrän sillä esim. matkustelua, ja siihen ei itselläni ole tällä hetkellä varaa (palkka bruttona reilut 1400 euroa, nettona hieman vajaat 1100 euroa). Toisaalta taas - minulla on kiva asunto suht'lähellä keskustaa, ja vaikka salikorttini onkin halpa, n. 20 euroa/kk, niin kyllähän lisäravinteisiin, vitskuihin jne. menee rahaa...

Mutta: loppujen lopuksi rahojen riittävyys (jos siis palkka on edes jossain määrin kohtuullinen, mihin ryhmään myös itseni lasken) lienee kuitenkin pitkälti priorisointikysymys: Kun kerran tahdon käydä salilla ja jumpassa, niin vastaavasti käyn sitten vähemmän viihteellä. Ostan mieluummin palautusjuomajauhetta kuin uuden muotitopin jne. :thumbs:
 
Eikä kaikilla siivoojilla ole "huono" palkka. Itse tiedän siivoojia kenellä palkka on bruttona noin 1800€ / kk. Mutta nämä siivojaat työskentelevät pienemmissä yrityksissä, joille hyvä laatu on kilpailukeino. Joku sanoi myös kiinteistöhoidon huonoista palkoista.. Sekään ei pidä pienemmissä yrityksissä ihan paikkaansa, koska jotkut kiinteistönhoitajat tienaavat peruspalkkana noin 1700 €, ja siihen päivystyslisät ja ylityöt päälle niin palkka on noin 2000 € luokkaa. Eli ei mikään ihan huono, kun miettii että kyseiseen ammattiin ei tarvitse sen kummempaa koulutusta, koska monet yritykset kouluttavat työntekijänsä itse esim. kiinteistöliiton koulutusohjelmissa.
 
Originally posted by Gillyanne
Ostan mieluummin palautusjuomajauhetta kuin uuden muotitopin jne. :thumbs:

Ehkä ostatkin jo heraa ja maltoa etkä varsinaista palautusjuomajauhetta, mutta jos et osta niin tee niin ja näin saat joka kuukausi ylimääräisillä rahoilla maksettua yhden uuden topin ja muutaman ravintolan sisäänpääsymaksun ;) :thumbs:.

edit jännä juttu muuten tuo ravintoloissa käynti monille, onhan se selvä ettei selvänä oo NIIN hauskaa kuin örvelöissä mutta voi selvänäkin olla hauskaa. Esim minulla oli 1999 tammikuussa kun menin inttiin, velkaa noin 5tmk, ja säästin intin päivärahoista niin paljon että loppuvuodesta ei ollut penniäkään velkaa, päin vastoin oli 2tmk säästössä kun pääsin pois 31.12.1999. Ja yleensä joka perjantai ja lauantai olin baarissa, useimmiten vain pari kaljaa tai vettä ja hauskaa oli aina. Ruokavalio oli viikonloppuisin melko niukka, mutta ei se paljoa merkkaa, treeneissäkin tuli paljon kehitystä ja massassa 10kg kunhan aukista pääsi pois. Iltalomilla tuli harvoin baarissa notkuttua kun piti käydä treenaamassa :whip:.
 
Back
Ylös Bottom