Matalapalkka-alat

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Supaman
  • Aloitettu Aloitettu
Originally posted by Jam
edellisiin kommentoiden

Matala- ja keskituloisten verotusta tuskin on järkevä keventää jos jostain halutaan verotulot kerätä. Kyllä ne suurimmat ryhmät eniten tuottaa verotuloja. Suurituloisia on kovin pieni prossa, joten heidän verotuotoilla ei ole juurikaan merkitystä. Eli tässä mielestäni se tilkkutäkki näkyy. Siirretään käsi taskusta toiseen, mutta veroaste sekä kiilan pituus, että sen leveys pysyy matala ja keskituloisilla.

Nykyinen tilanne sopii tupopöytään mitä mainioimmin. Korkea työttömyys on loistava käsikassara.


Verot on kerättävä, se on selvää, jotta peruspalvelut voidaan rahoittaa. Mutta onko mitään järkeä verottaa aivan pienituloisimpia, kun he hakevat sitten erinäisinä tukina saman rahan takaisin.

Tuohon rahankierrätysbyrokratiaan hukkuu ne vähätkin pienituloisilta kerättävät verotulot.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by Sam225
Näin, ja aloittavalle insinöörille se todella harvoin yltää vielä edes tuonne 3000e tasolle. Nousupotentiaalia toki on sitten ajan ja näyttöjen myötä.
Se Ollilan Markka-aikainen "inssille riittää kymppitonni kuussa" -politiikka ei niin kovin kaukana todellisuudesta monelle ole.

Edit: todetaan jälleen kerran, että todellakin nämä liittojen ja muiden tahojen määrittämät "minimipalkat" tai "palkkaraamit" harvoin toteutuvat vastavalmistuneelle, mikä mielestäni on järkevää, mutta tuottaa kovan pettymyksen monelle kauan kouluttutuleelle, joka odottaa heti valtaisaa mammonrvirtaa.
Peruspalkalla liikkeelle ja osaamisen ja näyttöjen myötä sitten maksetaan sille kuka sen ansaitsee. Harva vastavalmistunut on saman tien tuottava työntekijä yritykselle.


Jees, tuon nousupotentiaalin suhteen olet aivan oikeassa. Eihän tässä kohta valmistuvana märkäkorva DI:nä osaa oikeasti vielä mitään ja palkka pitäisikin saada oman potentiaalin mukaan eikä nimikkeen tms. mukaan. Tuntuu vain, että sitä palkkaa on kovin vaikea hilata ylös sen jälkeen jos sitä ei aluksi saa "sopivalle" tasolle. Ehkäpä keskisuuret ja pienet yritykset ovatkin tässä joustavampia, mutta läheisiltä ystäviltä kuulemani mukaan ainakin suuremmissa yrityksissä on tosi vaikea saada minkäänlaista palkkakehitystä aikaan vaikka näyttöä olisikin. Onneksi itsellä on ollut tuo harjoittelupalkka aina taulukon mukainen...

Niin, ehkäpä oletkin insinööri ja tiedät paremmin ja omaat kokemusta asiasta. Mutta tuohon malliin asiat ovat itselleni valottuneet opiskelun aikana. No pakkis ei ehkä ole paras paikka "rutista" asiasta:)
 
Originally posted by fluid power
Jees, tuon nousupotentiaalin suhteen olet aivan oikeassa. Eihän tässä kohta valmistuvana märkäkorva DI:nä osaa oikeasti vielä mitään ja palkka pitäisikin saada oman potentiaalin mukaan eikä nimikkeen tms. mukaan. Tuntuu vain, että sitä palkkaa on kovin vaikea hilata ylös sen jälkeen jos sitä ei aluksi saa "sopivalle" tasolle. Ehkäpä keskisuuret ja pienet yritykset ovatkin tässä joustavampia, mutta läheisiltä ystäviltä kuulemani mukaan ainakin suuremmissa yrityksissä on tosi vaikea saada minkäänlaista palkkakehitystä aikaan vaikka näyttöä olisikin. Onneksi itsellä on ollut tuo harjoittelupalkka aina taulukon mukainen...

Niin, ehkäpä oletkin insinööri ja tiedät paremmin ja omaat kokemusta asiasta. Mutta tuohon malliin asiat ovat itselleni valottuneet opiskelun aikana. No pakkis ei ehkä ole paras paikka "rutista" asiasta:)

En ole insinööri, btw ;)

Tuossa olet kyllä oikeassa, että isoissa yrityksissä palkkakehitys jää helposti tahkoamaan aika paikoilleen, eli indekseillä edetään..

Olen täällä aiemminkin sanonut, että parhaan palkkakehityksen yleensä saakin työpaikan vaihdoilla, jolloin siirrytään periaatteessa aina "parempiin tehtäviin" tai ainakin paremmilla ehdoilla. Ja ennenkuin joku itkee, että kukas nyt niin pystyy tekemään, todetaan, ettei moni pystykään. Se on valitettava totuus. Täytyy olla niin hyvä että sinut halutaan muualle töihin :)
edit: ja/tai pyrkiä siihen aktiivisesti.
 
Originally posted by Iivili
*
Muita aloja en osaa vertailla kuin open hommia ja IT-alaa, koska niillä olen työskennellyt ja tunnen aika monta teekkaria, pari opistoinsinööriä ja muutaman DI:n. Nähdäkseni suurin osa insinööreistä ei tienaa kovin paljoa enempää kuin esim. opettajat. Eroa voi olla DI:n hyväksi ehkä 200-300€/kk, mutta so not. Ero tasoittuu kummasti siinä, että opettajilla on n. kolminkertaisesti palkallisia lomia vuodessa verrattuna insinööreihin tai melkein kehen tahansa. Mun mielestä vain ala-asteen ja päiväkotien opettajilla on turhan matalat palkat, muuten opettajien palkat ovat ihan kohtuullisia.

Aika paljon eläminen on myös kustannuksista kiinni, ei pelkästään tuloista. Tätä ei moni ajattele, vaan asenne on enemmänkin "No onhan sitä PAKKO olla auto! En mä VOI puhua vähempi kännykkään! Mun on PAKKO päästä baariin niin ja niin usein! Mä EN KYKENE syömään yhtään halvemmalla!" yms. Pitäisi oppia ajattelemaan, että enempi ei aina ole parempi, karsiakin voi useimmiten.

Mainittakoon, että joskus ennen muinoin opettajat eivät saaneet palkkaa kesälomalta, mutta lukukauden aikainen palkka oli sitten suurempi. Sitten tehtiin se muutos että palkka alkoi juosta myös kesälomalla, mutta se aikaisempi summa, jonka oli saanut n. 9 kk:lta venytettiin kattamaan 12 kuukautta. Eli kesälomista tuli palkallisia, mutta kuukausipalkka pieneni.

Baariin ei ole pakko päästä, eikä kännykkään puhua, mutta kun työmatkaa on 65 km yhteen suuntaan niin auto on pakko olla. Kimppakyydilläkään kun ei aina pääse. Jos se vain olisi mahdollista, niin mielummin olisin ilman autoa, sillä siihen menee rahaa AIVAN HELVETISTI.:curs:
 
Itse olen vastavalmistunut elektroniikka insinööri. Ainakin täällä elektroniikan suunnittelupuolella on ihan OK palkat, ja ihan hyvin pärjää ja jää jopa säästönkin.
Mutta ei nää palkat nyt mitään päätähuimaavia ole.

Mutta kyllä sitä tulee itekin oltua vielä viikonloput ja tiistait ovihommissa, näin pystyy sitten rahoittamaan nuo harrastuksetkin mukavasti.

Itse kuitenkin sitä mieltä että kyllä töitä riittää jos vain jaksaa tehä, eli jos ei palkka riitä, niin ei muutaku jotain sivupisnestä kehitteleen!
 
Originally posted by Sam225
En ole insinööri, btw ;)

Tuossa olet kyllä oikeassa, että isoissa yrityksissä palkkakehitys jää helposti tahkoamaan aika paikoilleen, eli indekseillä edetään..

Olen täällä aiemminkin sanonut, että parhaan palkkakehityksen yleensä saakin työpaikan vaihdoilla, jolloin siirrytään periaatteessa aina "parempiin tehtäviin" tai ainakin paremmilla ehdoilla. Ja ennenkuin joku itkee, että kukas nyt niin pystyy tekemään, todetaan, ettei moni pystykään. Se on valitettava totuus. Täytyy olla niin hyvä että sinut halutaan muualle töihin :)
edit: ja/tai pyrkiä siihen aktiivisesti.


omiin ja tuttavien kokemuksiin perustuen nopeimman palkka kehityksen avaimena on juuri tuo työpaikan vaihto ja parempiin tehtäviin hakeutuminen . Kun luultavimmin valmistuttuasi saat alle 2000€ bruttona niin siitä nouseminen sinne mainittuun 3000€ voi kestää todellisuudessa 12-15 vuotta. Mutta todellakin itsensä ja työkokemuksensa markkinointi saattaa tuottaa tulosta ja taloa vaihtamalla saatat päästä siihen 3000 € bruttoansioon muutamassa vuodessa. (oma kehitys on ollut n. 40% n.6 vuoden takaisesta lähtötilanteesta ja en todellakaan saanut läheskään 2000€ alussa)
 
Originally posted by Nate
Olen vain keskituloinen reilun kahden tonnin peruspalkalla, eli palkkakuopassa ollaan täälläkin kun vertaa että työ (psykologi) on samanarvoista kuin lääkärien. Vuosikaudet on yritetty puhua työn vaativuudesta suhteessa palkkaan, mutta kun ei ole kymmenien tuhansien jäsenten ammattiliittoa taustalla niin huono on puhua.

Pitää nyt muistaa kuitenkin että lääkärin peruspalkka on suurinpiirtein sama, jopa huonompi kuin psykologin palkka. Psykologin työ on arvokasta, mutta lääkärin toimenkuva vaihtelee niin ääripäästä ääripäähän että kyllä minusta palkka pitää tulla - kuten nyt tuleekin - toimenkuvan mukaan. Eivätkä psykologit joudu päivystämään, sehän on selvä että jos psykologikin saisi jonkun löylytyöpaikan jossa se päivystäisi yötä myöten muutaman kerran kuukaudessa, nousisi keskipalkka jo lähelle tai yli 4000:nen euron. Itekin mietin aikoinaan valintaa näiden kahden välillä, mutta palkka oli tärkeysjärjestyksessä viimeisenä ja ajattelin että jos sitten joskus vielä psykologia ja psykiatria kiinnostaa voi lukea psykiatriksi. Tällä hetkellä ei enää kiinnosta paljoakaan.

Mutta silti oon siis sitä mieltä että psykologien palkkoja pitäisi nostaa. Ei mitenkään radikaalisti mutta luokkaa 300-400e / kk. Kuopassahan he ovat. Sairaanhoitajien palkkaa julkisella sektorilla pitäisi nostaa, etenkin lisiä, vaikka eroja palkassa työpaikkojen välillä onkin. Sellainen käsitys minulla vain on että kun hoitoalalla tehdään pääasiassa vuorotyötä mikä on erittäin raskasta, haluttaisiin lisien tasoa paremmaksi. Lastentarhanopettajien palkkoja pitäisi nostaa, opettajien palkkoja pitäisi nostaa hieman (kun otetaan huomioon nuo kaikki etuudet ei iso korotus mustakaan ole oikeutettua). Etenkin opettajapulan takia palkkojen nostaminen olisi hyvin tärkeätä. Matalapalkka-alojen (onko ne alle 2000e/kk vai onko edes virallista nimitystä ja rajaa?) verotusta pitäisi keventää. Luulen myös että matalapalkka-alojen palkat nousevat lähivuosina kun/jos työvoimasta alkaa tulla pula. Esim käsittääkseni ei mitenkään kovin hyvin vielä 10 vuotta sitten tienanneet kirvesmiehet ja hitsarit saavat esim pk-seudulla hyvällä mäihällä yli 40e tuntipalkkoja kun heistä on pulaa. Voin olla ihan väärässäkin.

Mutta mistä raha kaikkeen tähän =/.. Hyvätuloisten verotusta Suomessa voi sanoa jopa törkeäksi, joten siellä(kään) päässä en lähtisi korottamaan missään nimessä. Rahaa pitäisi minusta saada vähentämällä työttömyystukia ja päihteiden käyttäjien sossutukia. Yksityistämistä pitäisi myös tehdä joillakin sektoreilla. Jonkinlainen valtion massiivinen vieroitushoitolajärjestelmä pitäisi järjestää juopoille ja narkkareille, jossa vaikka teetettäisiin työtä josta saisi myös palkkaa. Samoin pitkäaikaistyöttömille voisi järjestää mahdollisuuden saada parempaa tukea tekemällä jotain työtä, minkä ei tarvitsisi olla omalta alalta. Jos työtä ei tekisi olisi korvaus pienempi kuin nykyinen tuki. Sailaksenkin ehdotuksessa on järkeä, vaikken ole siihen kovin tarkkaan tutustunutkaan.

Mutta listan ensimmäisellä sijalla pitäisi minusta olla julkinen terveydenhuolto jonka taso laskee koko ajan; ja esim vammautuneiden kuntoutustukien nostaminen.

En muuten tiedä oliko löylylegendaa mutta ollessani lukiossa kiersi huhu että joittenkin kaverit jotka tarvitsivat rahaa, harrastivat sellaista että ryyppäsivät viikon, eivät vaihtaneet vaatteita eivätkä käyneet suihkussa, elivät totaalisen pellossa, ja menivät sitten aivan puolikuolleina sossun luukulle anomaan tukia kun elämä on riekaleina. Sieltä tuli ilman mitään normaaleja odotusaikoja rahaa monta tuhatta markkaa tilille ja myös jatkossa jonkin aikaa, ainoa miinus oli että piti osallistua kerran viikossa johonkin AA-kokoukseen tai vastaavaan... Se jos mikä on epäisänmaallisuutta, ylimielisyyttä ja itsekkyyttä :curs: !!
 
Originally posted by Supaman
...Itse nimittäin kuulun kategoriaan tällähetkellä joilla tuo maaginen 1000euroa kuussa tulee käteen josta ohejlmassa juuri höpistiin...eli kun tonnista otetaan 500eskon vuokra,50euroa salia...

Omia kommentteja tähän aikanaan selvästi pienemmällä budjetilla pärjänneenä. Ensinnäkin, et kai tosissasi maksa salista 50 euroa kuussa? Kyllä pk-seudulla on paljon halvempia yksityisiä saleja, julkisista puhumattakaan. Samat treenit pystyt tekemään molemmissa. Vaikka olisin kuinka rikas, en maksaisi salista 600 euroa vuodessa.

......kulut julkisessa liikenteessä eli kuukauden matkakortti...

Hanki polkupyörä, saat myös treeniä. Jos työmatkoja ei ole eli jokapäiväistä liikkumista bussilla ei tarvita, matkakortti on turha kuluerä.

Lisävinkki: jos päivisin on aikaa, kierrä eri kaupat läpi ja etsi hyviä tarjouksia. Säästät ruoassa pitkän pennin.
 
Minäkun olen luullut et palkat on siksi niin alhaalla kun joka firmassa on palkanlaskenta..:eek:

Vakavasti puhuen, on aika helppo osoitella sormella jotain marginaaliryhmää ( narkkareita, pakolaisia yms..) ja sanoa et jos nuo ongelmat hoidettaisiin pois päiväjärjestyksestä niin kaikki paha muuttus hyväksi...

Kuitenkin useimmat ongelmat, kuten työttömyys, matalat palkat, köyhyys yms.. johtuu paljon isommista asioista, yhteiskunnan rakenteista, eikä joillain pienillä, mutta helposti hahmotettavilla "parannuksilla" saada mitään muutosta aikaan.
 
Originally posted by Omna
Kuitenkin useimmat ongelmat, kuten työttömyys, matalat palkat, köyhyys yms.. johtuu paljon isommista asioista, yhteiskunnan rakenteista, eikä joillain pienillä, mutta helposti hahmotettavilla "parannuksilla" saada mitään muutosta aikaan.

En tiedä tarkoititko minun "helposti hahmotettavissa olevia parannuksiani":

"Rahaa pitäisi minusta saada vähentämällä työttömyystukia ja päihteiden käyttäjien sossutukia. Yksityistämistä pitäisi myös tehdä joillakin sektoreilla. Jonkinlainen valtion massiivinen vieroitushoitolajärjestelmä pitäisi järjestää juopoille ja narkkareille, jossa vaikka teetettäisiin työtä josta saisi myös palkkaa. Samoin pitkäaikaistyöttömille voisi järjestää mahdollisuuden saada parempaa tukea tekemällä jotain työtä, minkä ei tarvitsisi olla omalta alalta. Jos työtä ei tekisi olisi korvaus pienempi kuin nykyinen tuki.",

mutta kyllä noilla saisi jo melko paljon aikaan. Sehän on selvä ettei noilla tietenkään mitään kapitalismin "ongelmia" kuten köyhyyttä ja työttömyyttä poisteta tai edes tuntuvasti paranneta, mutta valtiontaloutta varmasti ja sen rahan voisi käyttää noihin palkankorotuksiin, köyhimpien veronalennuksiin ja terveydenhuoltoon.
 
Originally posted by Äijä
Toinen vaihtoehto on tietysti ymmärtää lopettaa oma hyödyttömyytensä. Sitäkö tässä nyt ajetaan takaa?
En tiedä mitä tällä lopettamisella tarkoitat mutta mulla on ainakin jostain syystä sen verta optimistinen asenne nyky-yhteiskunnasta että täällä pärjää ja hyvinkin kunhan vaan yrittää tosissaan. Se ei tule kuin Manulle illallinen ja voi vaatia uhrauksiakin.
 
Originally posted by Sakkeus
En tiedä tarkoititko minun "helposti hahmotettavissa olevia parannuksiani":

"Rahaa pitäisi minusta saada vähentämällä työttömyystukia ja päihteiden käyttäjien sossutukia. Yksityistämistä pitäisi myös tehdä joillakin sektoreilla. Jonkinlainen valtion massiivinen vieroitushoitolajärjestelmä pitäisi järjestää juopoille ja narkkareille, jossa vaikka teetettäisiin työtä josta saisi myös palkkaa. Samoin pitkäaikaistyöttömille voisi järjestää mahdollisuuden saada parempaa tukea tekemällä jotain työtä, minkä ei tarvitsisi olla omalta alalta. Jos työtä ei tekisi olisi korvaus pienempi kuin nykyinen tuki.",

mutta kyllä noilla saisi jo melko paljon aikaan. Sehän on selvä ettei noilla tietenkään mitään kapitalismin "ongelmia" kuten köyhyyttä ja työttömyyttä poisteta tai edes tuntuvasti paranneta, mutta valtiontaloutta varmasti ja sen rahan voisi käyttää noihin palkankorotuksiin, köyhimpien veronalennuksiin ja terveydenhuoltoon.

Jep, onhan tietysti hyvä, että on joitain konkreettisia ehdotuksia, joilla lähteä liikenteeseen.

Kantava ajatus minulla tuossa kommentissani oli, että on turhaa syyllistää työttömiä työttömydestään. Eli työttömyys johtuisi siitä, että meillä on liian hyvä työttömyysturva....Ja kun lasketaan työttömyysturvaa niin työpaikkoja tulisi jotenkin lisää....En ymmärrä tätä logiikkaa.

Varmasti on pieni marginaaliryhmä, joka ei viitsi mennä töihin, kun pärjäilee jotenkuten työttömyyysturvalla, mutta valta-osa työttömistä olisi varmasti valmis tekemään töitä, jos niitä olisi tarjolla kohtuullista ( normaalin elämisen mahdollistavaa ) palkkaa vastaan.

Tilanne toivottavasti kyllä korjaantuu itsestään pitkällä tähtäimellä, kun suuret ikäluokat lähtevät eläkkeelle. Meille voi tulla 10 vuoden sisällä jopa työvoimapula....
 
Jotta kukaan ei luulisi, että minulla on jotain insinöörejä vastaan, tarkennan:
TEKNISILLÄ ALOILLA keskimäärin tienataan enemmän kuin sosiaali- ja terveysalalla. Insinööri oli yleisnimitys kaikille tekniikan alojen hörhöille. Minähän en mitään tekniikasta ymmärrä kun olen vain yhteiskuntatieteilijä-hörhö, ja näin siis osoitin myös tietämättömyyteni puhumalla insinöörien suurista palkoista ;)

Ja Sakkeukselle: Yksi syy, miksi minä valitsin psykologian, on juuri työaika ma-pe klo 8-16... siinä jää kyllä sitten vuorolisätkin saamatta :rolleyes:
 
Originally posted by Nate
Jotta kukaan ei luulisi, että minulla on jotain insinöörejä vastaan, tarkennan:
TEKNISILLÄ ALOILLA keskimäärin tienataan enemmän kuin sosiaali- ja terveysalalla. Insinööri oli yleisnimitys kaikille tekniikan alojen hörhöille. Minähän en mitään tekniikasta ymmärrä kun olen vain yhteiskuntatieteilijä-hörhö, ja näin siis osoitin myös tietämättömyyteni puhumalla insinöörien suurista palkoista ;)

Ja Sakkeukselle: Yksi syy, miksi minä valitsin psykologian, on juuri työaika ma-pe klo 8-16... siinä jää kyllä sitten vuorolisätkin saamatta :rolleyes:

Itse viimeisen päälle teknisenä toimihörhönä voin sanoa olevani ihan tyytyväinen palkkaani. Se on yli 2000 euroa, mutta alle 3000 euroa. Hyvänä kuuna, kun tulee paljon lisiä, voi tuo 3000 ylittyäkin.

Parempi puoliskoni on taas sosiaali-alalla ja hänen tulonsa pitää huolen siitä, että tulemme aina olemaan keskiluokkainen perhe vailla vaurastumisen pelkoa...

Meillähän ei ole mitään hätää, mutta entäpä yksinelävillä sosiaali-alan työntekijöillä? Tai jos vielä sen päälle sattuu olemaan yksinhuoltaja. Kyllä silloin jo yhteiskunnan tuki on välttämättömyys.

Sinällään minä olen aivan tyytyväinen elämääni. Sen jälkeen kun kohtuullisen toimeentulon raja on saavutettu, niin haen onnellisen elämän mittarit jostain muista arvoista kuin rahasta.

edit:

Lisään vielä, että on mielestäni aika nurinkurista, että tekniikan hoidosta maksetaan paremmin ja sitä arvostetaan enemmän kuin ihmisten kanssa työskentelyä ja ihmisten hoivaamista.
 
Jeps.
Kyllä itseäni ainakin häiritsee palkkojen epätasaisuus kun verrataan naisvaltaisia ja miesvoittoisia ammatteja.
Ei oikein ymmärrä miten jonkin paperikoneen valvontalaitteiston tuijjottamisesta maksetaan niin paljon enemmän kuin esim. terveydenhuollon, kasvatusalan, siivouspalveluiden, vanhainhoidon jne. ammattilaisille. Valitettavasti miehiset ammatit vain sattuu vielä olemaan paremmin palkattuja aloja.

Keskusteluun inssien palkoista lisäisin oman kokemukseni.
Olen 50ov:ta vaille valmis DI ja saan jo nykyisin palkkaa enemmän kuin TEK:in suosituspalkat ovat vastavalmistuneille Dippainsseille. Kaikki on kiinni kovasta yrityksestä ja tietenkin tuurista. Luulen että juuri lukutoukkamaiset hikarit kohtaavat karun työelämän koska eivät ole tehneet töitä opiskeluiltaan.
Kannattaa panostaa paljon myös työkokemuksen hankkimiseen sillä se on kuitenkin paaaaaljon tärkeämpää kuin kurssiarvosanat.

Tsemppiä kaikille opiskelijoille kevään tenttirumbaan!
 
Originally posted by Lord
Ei oikein ymmärrä miten jonkin paperikoneen valvontalaitteiston tuijjottamisesta maksetaan niin paljon enemmän kuin esim. terveydenhuollon, kasvatusalan, siivouspalveluiden, vanhainhoidon jne. ammattilaisille. Valitettavasti miehiset ammatit vain sattuu vielä olemaan paremmin palkattuja aloja.

Siksi koska teollisuuden, tuotannon ja suunnittelutyön (siis suunnitteluinsinöörit -> suunnittelevat myytäviä, konkreettisia tuotteita) tuotto voidaan laskea (tai ainakin arvioida). Opetus- ja hoitotyön tuottoa on vaikeaa ellei jopa mahdotonta laskea. Esim. psykologi tai perheterapeutti voi säästää yhteiskunnan varoja miljoonia (tai euroaikana satojatuhansia) per potilas, koska potilaansa/asiakkaansa ei joudu mielisairaalaan, vankilaan (eli siis laitokseen -> laitoshoito tai vankila ovat AINA pirun kalliita vaihtoehtoja verrattuna ennaltaehkäisyyn) eikä ennenaikaisesti hautaan, vaan pysyy työtä tekevänä ja veroja maksavana kansalaisena. Niitä säästöjä on vain ihan mahdoton laskea tai edes arvioida luotettavasti ja todistettavasti. Kännykän hinta taas on esim. 300€ ja jos niitä myydään miljoona kpl, niin tuottoa tulee noin 300 miljoonaa €.
 
Originally posted by Iivili
Kännykän hinta taas on esim. 300€ ja jos niitä myydään miljoona kpl, niin tuottoa tulee noin 300 miljoonaa €.
Aika jännä kännykkä jos kate on 100% :whip:

Ja toki ymmärrän että palkkaa on helppo maksaa yksityisellä sektorilla työn tuottavuuden mukaan, mutta - miksi emme panosta enemmän verorahoja julkisensektorin palveluihin jotta sairaanhoitajat jne. saisivat muutakin kuin ylähuulen leipänsä päälle. :curs:
 
niin toki mä voisin mennä johkin pommisuojaan treenaa pimeyteen muiden kanssa,ja tietenkin voin polkea espoon metsistä parikymmentä kilometriä duuniin ja kaivaa evääni roskiksista...:lol2:

mut kysymys onkin siitä että kuinka pienellä toimeentuleva saa elämästään nautinnon maximaalisesti aikana jolla rahalla on suuri merkitys jokapäiväisessä menossa ja meiningissä..

mä ymmärrän noi pointit että voi treenaa halvemmin ja syödä edullisemmin..mut mun kohdalla esim treenaaminen ja kaikki siihen liittyvä on henkireikä elämässä ja siihen haluan panostaa joten mielestäni ei siis ole väärin tinkiä joistakin muista asioista maksaakseni sitten sen 50euroa kuussa.

mut se että musta minimipalkoillakin tulisi ihmisen pystyä elämään "normaalia" elämää suuremmitta tinkimäti...musta se vaan on peruslähtökohta työnteolle..työ kustantaa sen elämisen perustan yhteiskunnassa ja jos näin ei ole on jossain vikaa.:curs:
 
Aika jännä tuo 1000 euron raja. En nyt itsekkään hirveästi tuon yli saa ja silti tulen ihan hyvin toimeen. Vaimon autolla ajelen talvella ja mp:llä kesällä ;)
 
Originally posted by Lord
Aika jännä kännykkä jos kate on 100% :whip:

Ja toki ymmärrän että palkkaa on helppo maksaa yksityisellä sektorilla työn tuottavuuden mukaan, mutta - miksi emme panosta enemmän verorahoja julkisensektorin palveluihin jotta sairaanhoitajat jne. saisivat muutakin kuin ylähuulen leipänsä päälle. :curs:

Asiaa!

Esimerkiksi usein on nähtävissä jo tiettyjä merkkejä jo ala-aste ikäisissä ihmisistä, joilla on vaarana syrjäytyä myöhemmällä iällä yhteiskunnassa.

Jos näitä ihmisiä ja heidän perheitään tuettaisiin jo tässä vaiheessa ammatti-ihmisen voimin, niin yhteiskunta säästäisi tulevaisuudessa huikeita summia.

En tällä tarkoita niinkään suoraa rahallista tukea, vaan että esimerkiksi kiinnitettäisiin oppimisvaikeuksiin huomiota varhaisessa vaiheessa ja annettaisiin oppismista tukevaa opetusta pienryhmissä yms...

Ongelmat tahtovat kasautua ja jos niihin ei puututa ajoissa, niin aikuisiässä tuon ongelmavyyhden aukaiseminen on turhauttavaa, vaikeaa ja kallista puuhaa.

Monesti riittävä ennaltaehkäisevä tuki voi olla pelkästään sitä, että kehitetään järkevää tekemistä koulun jälkeen erilaisten kerhojen ja pienryhmien muodossa.

Samoin päihdetyössä on usein myöhäistä ja todella kallista alkaa hoitamaan jo syvän addiktion itselleen kehittänyttä ihmistä kun järkevää olisi vaikuttaa asenteisiin jo hyvin varhaisessa vaiheessa. Valistuksella ylä-aste iällä ei saavuteta useinkaan mitään. Päinvastoin, ne toimivat tuossa iässä mainoksena, kun muutenkin silloin kaikki kielletty kiinnostaa. Vaan pohja hyvälle itsetunnolle olisi kehitettävä jo lapsena, jolloin ei ehkä tulisi koskaan tarvetta käyttää päihteitä väärin.

Eli lisää liksaa sosiaali-ja terveydenhuolto alalla työskenteleville, jotta sinne hakeutuisi sosiaalisesti lahjakkaita ihmisiä muita auttamaan. Sekä lisää rahaa ennaltaehkäisevän työhön!
 
Back
Ylös Bottom