Massaa kyykkäämättä?

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Polvi venksuu ja vänksyy sen verran pahasti (vanha vamma), et kyykyn oon joutunu jättämään pois ohjelmasta. Prässi, koukistaja ja ojentaja ovat nyt perus jalkaliikkeet joita duunailen. Esim millä sä Timba saat jalkoihin pihivä, kun et itsekään ymmärtääkseni kyykkää ollenkaan? Prässillä nyt saa takareisiä väännettyä, kuten myös SJMV, mutta etureidet jää pahasti paitsioon..

ei vissiin kärsi tehdä etukkyykkyäkään>? hack kyykky tangolla, eli maastaveto selän takaa, askelkyykky käsipainoilla ja/tai tangolla..kyllä näistä a.kyykyistäkin saa raskaita ja lihat kipeiksi..
kokeile ainakin tuota hackia tangolla..
sorry, puuttuu isot kirjaimet, vauva sylissä..

sana massa, tuo kirosana.
"se on saanut massaa"
"miten saan massaa"
"saanko massaa juomala viikingin massajuomaa"

anteeksi viisasteluni.

jalkoihin massaa, tee pohkeita, pienemmällä painolla kyykkyä ja hitaasti, siten ettei tekniikka kuse tippaakaan, hinkkaat 12+ sarjoja.
mulla polvi vihoittelee sillon tällön ja sit hinkkaan 30-40% pienemmällä painolla ja tuntuuhan sekin, eikä polvi vingu enää.

Tee prässiä etureisipanotteisesti. Eli silleen, että jalkaterät on mahdollisimman alhaalla siinä laudassa ja se auttaa myös jos ei päästä mitenkään kauheen syvälle. Kannattaa kuitenkin varmaan tehdä niin syvälle ku pystyy (ilman että perse nousee). Siihen lisäks ojennukset ja koukistukset ja vaikka se SJMV, niin luulis jalkoihinkin jotain tarttuvan.

Koita vähän fiksailla prässitekniikkaa jos jää etureiskat paitsioon. Mulla ainakin prässi ottaa nohevammin etureisiin kuin kyykky. Jos kelkan laskee tosi alas alkaa se mulla ottaan reippaasti myös pakaroihin ja takareisiin, mutta jos sen jättää sillai ns turvalliseen syvyyteen niin päärasitus tulee juurikin etureisille. Jalkoja voi koittaa asetella hitusen alemmas siinä laudalla, mutta testaile varovasti, voi meinaan mennä taas rasitus ikävästi polville jos liian alas laittaa ne jälkaterät.

Jaa siis tuo liittyi prässiin. Sen olisi ehkä voinut mainita viestissä :D

edit: En ole niin tuttu tuon prässin kanssa, että tietäisin, että siinä on "levy". :david: <- minä . Lähinnä kun tulee noilla vapailla remuttua
en viitsi uutta viestiä tämän takia laittaa :)

Mitä v*ttuu? Olenko ainoa joka ei tajua tästä mitään?

Näköjään. Tekniikka siis kapea alhaalta.

EDIT: Hidas

Missukka: Tuossa nyt kuitenkin oli prässistä puhetta topicin alussa, joten eiköhän ole aika selvä, mistä puhutaan ;) .

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Jaa siis tuo liittyi prässiin. Sen olisi ehkä voinut mainita viestissä :D

Ehkä, mutta sen voi myös päätellä. Kysymys kuuluu: Missä näistä laitteista/liikkeistä on "levy"?

a. kyykkyteline/kyykky
b. jalkaprässi
c. koukistuslaite
d. ojennuslaite

:arvi:

Hack-kyykky on mun painajaisliike. Sitä en tee vaikka olis mikä! Ja askelkyykky on kyllä aika takareisipainotteinen liike. Mutta all in all, kai se on pakko sit rupee taas kyykkäämään minipainoilla pitkiä sarjoja.. mikä on vitun perseestä. Mutta Timban neuvoja odotellessa......

Hack-kyykky on mun painajaisliike. Sitä en tee vaikka olis mikä! Ja askelkyykky on kyllä aika takareisipainotteinen liike. Mutta all in all, kai se on pakko sit rupee taas kyykkäämään minipainoilla pitkiä sarjoja.. mikä on vitun perseestä. Mutta Timban neuvoja odotellessa......

Mikä vika siinä etureisipainotteisessa prässissä sitten on?

askelkyykky menee lähes kokonaan perslihaksille ja takareisille..

Riittävän pienen painon lisäksi oikea tekniikka vähentää polvien rasitusta kyykyssä. Stuart Mc Robertin kirjassa "The insider's tell-all handbook on weight-training technique" on pitkästi kyykkytekniikasta.

Tässä muutama juttu kyseisestä kirjasta ja muista lähteistä:
- Paino riittävän lähellä kantapäätä => sääri on lähempänä pystytasoa => Polven taipuma jää pienemmäksi.
- Lantiota riittävästi taakse => Pakarat ja takareidet tekevät osan työstä, polveen kohdistuu vähemmän vääntöä ja polven taipuma jää pienemmäksi. Ei kuitenkaan kannata liioitella, sillä pitäähän etureisienkin saada treeniä, eikä selkä saa pyöristyä.
- Jotta saa lantion riittävän taakse selän pyöristymättä, voi joutua leventämään asentoa reilustikin.
- Polvet eivät saa kääntyä sisään päin, ettei niihin kohdistu turhaa vääntöä.
- Painon olisi hyvä jakaantua oikein jalan sisä- ja ulkosyrjän välillä, ettei polviin kohdistu sivusuuntaista vääntöä.
- Tukevat kengät ovat erittäin suositeltavat.

Kannattaa hakea tekniikka kevyellä painolla ja nostaa painoa vähitellen niin, että tekniikka pysyy hyvin kasassa.

Askelkyykyn saa tuntumaan etureisiin..ja jopa paikkoihin, mihin kyykyllä ei tunnu aina pääsevänkään! tekniikka kuntoon & ajatusta peliin.

Hack kyykky TANGOLLA on etureisiliike. Ainahan sinne perse/takareisi-osasolle jotain menee, mutta taas..kokeilkaa.

Prässi tietty jalat kapealla ja alhaalla levyssä, kuten täällä jo mainittiin.

kröhöm, niinhän taisin tuossa jo tokaista

niinpä taisit:D (puolivaloilla mennään)..

Se on tosiaan ärsyttävää jos itse on juuri selittänyt jostain ja sitten toinen tullee ja selittää sen saman asian kuin omanaan.. sori

Polvi venksuu ja vänksyy sen verran pahasti (vanha vamma), et kyykyn oon joutunu jättämään pois ohjelmasta. Prässi, koukistaja ja ojentaja ovat nyt perus jalkaliikkeet joita duunailen. Esim millä sä Timba saat jalkoihin pihivä, kun et itsekään ymmärtääkseni kyykkää ollenkaan? Prässillä nyt saa takareisiä väännettyä, kuten myös SJMV, mutta etureidet jää pahasti paitsioon..

Hack-prässillä, joka oli vielä levypainoversio ja reidenojennuksilla on tähän asti suurin osa mun treeneistä tehty. Tähän lisäksi sitten aina välillä smithkyykkyä. Nämä siis etureisille.

Nykyään käyn Lightilla tekemässä jalkatreenit ja pääsen tekeen kunnon prässillä, eli teen ensin perus prässin ja tämän perään hack-prässin. Perusprässissä suht pitkä liikerata ja hackissa taas vajaa jotta vain etureidet ottaa osumaa.

Eli ainakaan mun tapauksessa ei oo kyykyistä ollu jalkojen kasvu kiinni ja nyt kun pääsen kunnon prässillä tekeen ja jos ei mitään selkäongelmia tule, odotankin lisää kasvua kintuilleni.

EDIT: Monen mielestä treenini on varmasti aiemmin ollut täyttä haistapaskaneitipumppailua. Mutta ainakin mulla isohko sarjamäärä ja lyhkäset palautustauot on myös toiminut noiden hilavitkutusliikkeiden kanssa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom