Massa ja dieetti kauden erot? ravinto ja treeni etc.

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Olen koittanut löytää jotain selkeähköä tietopakettia siitä miten esim kehonrakentajilla massakausi ja dieetti eroavat toisistaan(treeni, ravinto, kausien pituudet ja jaksottelut etc.) Esim millainen on perus kokonainen sykli.
Jos joku osaisi osoittaa oikeaan suuntaan tai laittaa tähän sellasen perus erottelun niin olisin kiitollinen. :)

Kiitos

Massakaudella keskitytään lihasmassan kasvattamiseen. Jotta lihas kasvaisi, täytyy kehon saada ylimääräistä energiaa, eli ollaan +kaloreilla. Aloittelijoilla voi tosin aluksi tapahtua jopa dieetillä hieman lihaskasvua, mutta pienissä määrin. Massakautta kutsutaan myös bulkilla olemiseksi.

Dieetillä tarkoitetaan kiristelyvaihetta, jossa ylimääräinen rasva pyritään polttamaan kehosta pois. Eli suomeksi sanottuna laihdutetaan. Tällöin täytyy olla -kaloreilla. Pro kehonrakentajat ovat yleensä ensin massakaudella, ja yrittävät saada mahdollisimman paljon lihasmassaa, jonka jälkeen he diettaavat itsensä kireään kuntoon kisoja varten.

Mitään määrättyjä pituuksia ei ole dieetille tai bulkille. Dietataan niinkauan, että rasvaa on omastamielestä sopivasti. Tai vastaavasti bulkataan, kunnes tulee vastaan se kipuraja, että aletaan olla jo omastamielestä turhan läskissä kunnossa, ja halutaan kiristellä ylimääräiset rasvat pois. Myöskin jotkut puhuvat rasvojen dieettaamisen pois antavan taas uutta potkua lihasmassan kasvulle.

Kiitos alustavasta selkeyttämisestä, noinkin yksin kertanen selitys auttaa jo paljon :P Tuppaan joskus yrittämään ajatella asioita liiankin monimutkaisesti.
Yks mikä eniten askarruttanut on tuo että miten dieettillä treeni erooa bulkista? jatkuuko sama treeni mutta siirrytään vain -kaloreille? vai lisätäänkö enemmän jotain aerobista? ja muutetaanko ravintoa vähärasvaisemmaksi/vähä hiilihydraattiseksi ym.?
Olen itse suht säännöllisesti käyny pari vuotta salilla nytten mutta välillä tulee tunne että lihasta tulee ihan sopivasti joskin myös rasvaa, ja kun rasvat on saatu pois on lihaksetkin päässyt katoamaan. Siksi haen vähän selkeämpää kuvaa miten esim tuota rasvanpoistoa ihmiset harrastaa.

Massakaudella ruokavalio sisältää enemmän hiilihydraatteja. Nekin tietysti hyvistä lähteistä kuten täysjyvästä. Monilla on jostain syystä sellanen käsitys, että massalla saa sikailla ihan huoletta ruokavalion suhteen ja vetävät sitten karkkia, limsaa, sipsejä.. Proteiinit massalla taitaa liikkua 1,5-2g/painokilo hujakoilla. Dieetillä sitten proteiinin määrää hieman lisätään ja hiilareiden määrää vähennetään.

Kisadieetistä on hyvä selostus täällä:
http://www.fitnessflow.org/wordpress/?page_id=20

"olen koittanut löytää..."

Hyvimpä olet koittanut löytää. Täällä varmaan joka toisen otsikon alta löytyy asiaa tästä aiheesta. Mitään et ole koittanut löytää, vaan jättää muille sen vaivan että laittaisivat kaikki tiedot nenäsi eteen valmiiksi. Älä ainakaan samaa asennetta ota reenauksiin ja dieetteihin mukaan.

"olen koittanut löytää..."

Hyvimpä olet koittanut löytää. Täällä varmaan joka toisen otsikon alta löytyy asiaa tästä aiheesta. Mitään et ole koittanut löytää, vaan jättää muille sen vaivan että laittaisivat kaikki tiedot nenäsi eteen valmiiksi. Älä ainakaan samaa asennetta ota reenauksiin ja dieetteihin mukaan.

Ensinnä kiitokset Limelle oikein kehittävästä vastauksesta.
Ja kyllä näitä foorumeita on selattu, on luettu dieetti ja asiat millä ei merkitystä ym threadit. En vain ole saanut tarpeeks selkää kuvaa kysymykseeni mitä haen. Jos luetun ymmärtämiseni on huono olen syvästi pahoillani jos se loukkaa sinua henkisellä tasolla niin syvälle että pitää ruveta vain tylyttämään kun et mitenkään voi tuntea minua ja tietää mitä olen tehnyt ja mitä en.
IDKF ja Zentel saivat asian jo paljon paremmin selkeytettyä ja paljon asiallisemmin. Olisiko ollut niin paljon vaikeampaa laittaa vaikka linkki johonkin threadiin tällä forumilla niistä miljoonasta mitä sanot täällä käsittelevän asiaa? vai halusitko vain päteä pahaa päivää kun et itsekkään osannut vastata?

^foorumilta ei yhtä triidiä löydy tähän kaikkeen mutta... googlettamalla löysin 5 sekunnissa noi ylemmät linkitetyt tietolähteet joten c'moon, eise internet niin vaikea paikka ole..

Suurin ero dietin ja massakauden välillä lienee kalorimäärissä. Eli dietillä tulee päivittäin vähemmän energiaa kuin massakaudella. Dietin aikaan ruokavaliota siis tarkkaillaan enemmän ja varsinkin ennen kisoja ei ole ihan sama mitä syö. Massakaudellakin kannattaa toki syödä samoja terveellisiä ruokia kuin dietillä, mutta ruokamääriä tulee yleensä muuttaa. Mitä liikuntaan tulee, niin monet tuntuvat tekevän aerobista dietillä enemmän kuin massakaudella.

Olen itse juuri aloittanut diettaamaan ensimmäisiä kisoja varten, nyt on ensimmäinen viikko menossa, kisoihin n. puoli vuotta. Mikä minulla muuttui? Päivittäiset ruoat on suunniteltu ja kalorit sekä protsku-hiilari-rasva -suhteet laskettu jo etukäteen. Ruokavaliosta on karsittu kaikki turhat pullat, ym. mässyt. Kalorimäärät ovat itsellä tällä hetkellä 2000-2600/pv, joka on hieman alhaisempi kuin massakaudella (huom. olen nainen). Salitreenejä olen lisännyt viikkoon pari kappaletta, aerobista on kerran pari viikossa + hyötyliikat. Tarkoitus olisi vielä keväämmällä lisätä hieman treeniä - lähinnä vapari- ja poseharjoituksia, sekä jonkin verran aerobista. Henk. koht. olen sitä mieltä, että mikäli kuntoon pääsisi vähin aerobisin se olisi hyvä juttu, koska ainakin body puolella halutaan erottuvaa, isoa massaa, jota niillä aerobisilla ei kyllä rakenneta. Aerobinen liikunta toki polttaa rasvaa ja sitä joutuu pakosti jonkin verran tekemään, mutta se ei saisi mennä voimatreenin edelle, mikäli ei halua samalla eroon massastaan.

Kaloreita joutuu laskemaan loppua kohden lisää, tai sitten lisäämään treenimäärää - pitää vain seurata oman kehon kehitystä, mikäli paino ja rasvat lähtee n. puolen kilon viikkovauhtia mennään oikeaan suuntaan. Jos lasku on erittäin kovaa ja/tai lihasta alkaa kadota merkittävästi, pitää miettiä ruoan, treenin ja palautumisen suhteita uudelleen. Sama pätee toisin päin, jos paino junnaa paikallaan (tai nousee), on jälleen tsekattava, missä mennään metsään.

Massakaudella tuo painon ja syömisen tarkkailu ei ole ainakaan itselläni ollut ihan yhtä tarkkaa. Toivottavasti tästä oli jtn hyötyä. :) Ei tosin kannata sokeasti lähtee tekee niinkuin minä teen, vaan kuunnella omaa kroppaa sekä muita enemmän tietäviä. ;)

mites jengillä on salitreenit muuttunu dieetillä? Vedättekö yhtä kovaa kuin massakaudellakin? Itse olen tässä noin kuukauden verran laihduttanut (paino tippunut n. 4kg) ja se on alkanut jo tuntua treenipainoissa. Esim. penkkitreenissä meni kuukausi sitten 110kgx5 ja nyt alkaa jo 100kgx6 tekeen tiukkaa. Laihdutukseni periaatteena on ollut jättää mahdollisimman paljon hiilihydraatteja pois ruokavaliosta. Eli onko tuollanen treenipainojen pudotus ihan normaalia vai pitäiskö sitä sittenkin pitää vaan kevyt viikko tähän väliin (viimeksi kevyt viikko noin kuukausi sitten)?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kiitokset Nora.T, oli oikein paljon apua, itse kun en asiasta juuri tiedä mitään varsinaisesti joten toivoin tietäviltä parempaa informaatiota :)
Tämä oli oikein hyvin selitetty. Suurin virheeni näyttää siis olleen voimaharjoittelun puute itselläni tuossa dieetti vaiheessa. Hyvin on lihakset karistuneet rasvan ohella tähän mennessä. Kannattaisi siis pitää painoharjoittelu vähintään samalla tasolla kun massakaudella? ja keventää ruokavalio kuntoon ja mahdollisesti lisätä pari aerobista sekaan?

Suositut

Back
Ylös Bottom