Martina Aitolehti yllättää, vauvan tuunausta..

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Japi
  • Aloitettu Aloitettu
Status
Viestiketju on suljettu.
Kyllähän noita korvakoruja ulkomailla, niin Euroopassa kuin Amerikankin mantereella, näkee pikkulapsilla olevan aika paljon enemmän kuin Suomessa, jossa ennen oli päästävä suurinpiirtein ripille ennen kuin reiät sai korviin.

Minusta kyse on enemmän huonon maun osoituksesta ja harkintakyvyttömyydestä kuin mistään muusta. Toistaiseksi ainakaan huonon maun perusteella ei kastroida tai lapsia oteta huostaan. Harkintakyvyttömyyttä molemmat vanhemmat ovat osoittaneet jo aikaisemmin, eikä heitä siitäkään syystä ole otettu minnekään hoitolaitokseen, Big Brotheria lukuunottamatta. Miksipä siis nytkään.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Lyöminenkään ei satu kuin hetken, ja murtumat paranee. Potkut on kuitenkin kovempia että sikäli... :jahas:

Mutta tuon enempää kantaa ottamatta koruihin, niin sääliksi käy lasta jo nyt.
Varmasti moni palstalainenkin valitettavasti tietää millaista on elää narsistisessa perheessä, vaikka monesti se narsismi ei edes näy kotoa ulospäin. En uskalla edes kuvitella millaista tuolla tulee olemaan kotona kun kamerat eivät näe :( ja vielä jos ei olekkaan hiljaa ja roiku oikeassa kohtaa seinällä näyttämässä hyvältä niin "sitten äiti ei rakasta eikä anna ruokaa".

Toki tuo on vain ajatus, voihan olla että vanhemmat ovat oikeasti erittäin henkisesti vakaita ja valmiit antamaan uudelle ihmiselle leijonan osan henkistä pääomaa.
Jotenkin vain koen ensin mainitun todellisempana :D

Yhden tutun vaimo on Chilestä, siellä tytöille ammutaan korvakorut sairaalassa jo ennen kotiinpääsyä.

Jaa ei tule vai? Mietipä nyt vielä aikasi kuluksi toisen kerran.
Onhan tuo korvis-asia täysin typerä ja tarpeeton teko, mutta kyllä mulla vaan tulee monen monta yhtä älytöntä ja/tai älyttömämpää tempausta mieleen sen kummemmin miettimättä.
Kuten sanoin, en puolustele tätä asiaa, mutta onhan täällä nyt (taas kerran) aivan järjetöntä ylidramatisointia havaittavissa...
Meinasinkin lähinnä, että tuo oli täysin tarpeeton teko jonka tarkoitus ei ole mikään muu kuin julkisuudenhakuisuus ja koska äitin mielestä se oli "cool".
Sitä en kiellä, etteikö muualla maailmassa tehtäisi mitä ihmeellisimpiä asioita pienille lapsille vain siksi, koska niin on tehty aina ennenkin.

Mihin neekerisuuntaan? Yhdysvalloissa on hyvin yleistä, että poikalapset ympärileikataan rotuun ja sukupuoleen katsomatta. Ja kyllä tuo on todellakin paljon vakavampaa pahoinpitelyä ja silpomista kuin joku korvakoru. Suomessakin tuota tapahtuu vaikka kuinka paljon, mutta yllättäen jonkun idioottijulkkiksen vauvan korvikset saavat isomman huomion.:david:

Mun pointti oli se että jos haluaa itkeä jostain juutalaisesta/neekeristä/pankkikorosta/maailmanrauhasta/penkkiykkösestä niin kai sen voi tehdä toisiin threadeihin. Vähän joka postaukseen tulee jossain vaiheessa vastaus missä vedetään juttu jonnekin aivan muualle.

hölmöläisten hommaa. no saahhan tuostakin jutunjuurta ja pääsee lehtiin..

Kyllähän noita korvakoruja ulkomailla, niin Euroopassa kuin Amerikankin mantereella, näkee pikkulapsilla olevan aika paljon enemmän kuin Suomessa, jossa ennen oli päästävä suurinpiirtein ripille ennen kuin reiät sai korviin.
Yhden tutun vaimo on Chilestä, siellä tytöille ammutaan korvakorut sairaalassa jo ennen kotiinpääsyä.

Niin...

Yhteen aikaan tämä ei kyllä ollut outoa. Muistan kun olin itse skidi ja sain korvikset "vasta" 7-vuotiaana. Surin tosi paljon sitä miksi niin myöhään, koska kaikilla espanjalaisilla kavereillani oli laitettu korvikset kun olivat vauvoja (alle vuoden ikäisiä). Oltiin paljon Espanjassa ikävuosinani 0-12v joten siellä tuo oli ainakin hyvin yleistä eikä sitä koskaan kauhisteltu. Monet suomalaiset siellä asuvatkin rei'ittivät tyttöjen korvat alle 3kk iässä eikä sitä kauhisteltu koskaan. Myöskin muistaakseni Italiassa sama oli hyvinkin yleistä...

Lynkatkaa mut tästä hyvästä mutta mua tuo ei kauhistuta. Johtunee ehkä siitä että olen tiedostanut tämän toimintamallin jo lähes 30 vuotta ja asia on itselleni tuttu.

Johtunee ehkä siitä että olen tiedostanut tämän toimintamallin jo lähes 30 vuotta ja asia on itselleni tuttu.
Eipä kai ketään tarvitse lynkata mielipiteensä vuoksi, mutta oman mielipiteeni mukaan tämä ei ole kovin vedenpitävä perustelu. Jos saan luvan kärjistää, lasten piiskaaminen remmillä ei ole vanhan kansan sukupolvelle mikään iso juttu, koska he ovat "tiedostaneet tämän toimintamallin jo 30 vuotta ja asia on heille itselleen tuttu".

Seitsemänvuotias saattaa toki kadehtia espanjalaiskavereitaan jotka ovat saaneet korvikset jo 3 kk iässä. Jos lohduttaa, veikkaan että kyseiset espanjalaiskaveritkaan eivät ole saaneet koruistaan itselleen kauheasti iloa (eivätkä niitä tiedostaneet) vielä ensimmäiseen vuoteen tai pariin. Toki jos lapsesta pitäen opetetaan että joku asia on hyvä ja asiaankuuluva ja kaikilla muillakin on, niin siitä tulee toimintamalli jonka he kaikki ovat "tiedostaneet jo 30 vuotta ja on heille itselleen tuttu". Pätee korviksiin ihan siinä missä burkhan käyttöön. Toki sillä erotuksella, että viimeksi mainittu ei kai liiemmin satu.

Jälkipohdinto: Kumpi on on pahempi: se että kouluikäistä ottaa päähän, että vanhemmat EIVÄT laittaneet korviksia hänelle jo vauvana - vaiko se, että kouluikäistä ottaa päähän että vanhemmat laittoivat (ja korvalehden kasvaessa reikä on oudossa kohtaa tms.)?

No ensinnäkin korvien lävistäminen sattuu. Okei, ei nyt mitenkään järjettömän järisyttävää kipua, mutta sanoisin että muutaman viikon vanhalle KAIKKI turhaan aiheutettu kipu on nimenomaan sitä, TURHAA.

Toisekseen korvat ovat kipeät vielä pitkään toimenpiteen jälkeen, kts. ed. Niitä pitää pöyritellä ja liikutella ja puhdistaa että korut parantuvat oikein, kts. ed. Tulehtumisriski on olemassa siinä missä aikuisillakin.

Minä en pysty nukkumaan korvakorujen kanssa, koska tapit painavat. Voisin olettaa että että pikkuvauvalla, joka ei osaa edes itse kääntyä parempaan asentoon ja viettää valtaosan päivästä nukkuen, painaminen on vielä isompi juttu. Jos koru aukeaa/irtoaa, on melko epätodennäköistä että minä koittaisin syödä sen/tukehtuisin siihen, neliviikkoisen kohdalla en mene takuuseen.

Itse en antaisi kenenkään muun laittaa mulle korviksia korviin, koska niitten korujen sorkkiminen korvalehdestä läpi ilman että "tuntee" itse mihin suuntaan se tappi/koukku pitää survasta ois aika inha ajatus. Kammottaa ajatellakin että itse ryhtyisin kikertämään töppösormillani pikkupikkukorvista vauvan pikkupikkukorvanlehteen. Syön piponi jos tässä tapauksessa on ideana antaa niiden samojen harkkakorvisten olla korvissa kunnes ipana itse osaa ne vaihtaa.

Huitova pikkuvauva jolla motoriikka ei ole vielä ihan täysin kohdallaan, saa melko helposti repäistyä korvakorusta niin, että korvalehti repeää. Tämän pystyy varmaan päättelemään jokainen, joka on katsonut vauvan omaan naamaansa huitoessaan kynsäisemiä jälkiä.

JOS korvalehti parantuu kivasti niin siinä se reikä sitten on. Musta on ainakin lähtökohtaisesti kiva juttu että itselläni on ollut sanavaltaa sen suuntaan montako läväriä mun kehossani on.

Siinäpä nyt päällimäisenä mieleen tulleita "haittoja".

Hyviä pointteja. Tosin kaikki on "fyysisiä" syitä.

Mitä kertoo lapselle opetettavasta arvomaailmasta se, että pienestä vauvasta asti aletaan laittautumaan ja kaunistautumaan? Esim: tämä Aittolahden korvakorujuttu, Gruisen lasten korkokenkien käyttö?

Kun vahinko (kipu) on jo tapahtunut niin toivottavasti tajuavat vaihtaa tilalle joko todella pienet renkaat, joihin ei mahdu pienikään sormi, tai nenälävistyksissä käytettävän tapin jossa on litteä kanta ja kiinnitys pyörittämällä (+ kiristys jollakin työkalulla). Siihen on ihan syynsä, miksi tietyn kokoisissa tavaroissa tuppaa lukemaan että "ei alle kolmevuotiaille"; tähän vielä päälle kiinnijäämisvaara esim. vaatteisiin.

Itse sain korvakorut 11-vuotiaana, mutta mielestäni nuo nitojalla ammutut paskat pitäisi muutenkin kieltää ja passittaa ihmiset ottamaan korviinkin reiät lävistäjällä. Varmasti sattui smiley + alahuuli yhteensä vähemmän kuin se muovinen naulapyssy.

Eipä kai ketään tarvitse lynkata mielipiteensä vuoksi, mutta oman mielipiteeni mukaan tämä ei ole kovin vedenpitävä perustelu. Jos saan luvan kärjistää, lasten piiskaaminen remmillä ei ole vanhan kansan sukupolvelle mikään iso juttu, koska he ovat "tiedostaneet tämän toimintamallin jo 30 vuotta ja asia on heille itselleen tuttu".

Mä oon nyt vähän tylsä kun joudun tunnustamaan että itseasiassa tämä aihe ei kiinnosta juuri yhtään eikä minulla ole mielipidettä siitä onko tämä OIKEIN vaiko VÄÄRIN. Kunhan vaan halusin ilmaista useamman sivun kauhistelun jälkeen että on myöskin ihmisiä jotka a)eivät erityisemmin kauhistele tätä, sekä b)eivät pidä tätä järjettömän outona toimenpiteenä. Siksi siis maininta tottumisesta koska mulle tämä on ollut henkilökohtaisesti tuttu ja turvallinen asia, enkä ennen tätä päivää ole koskaan nähnyt mitään negatiivista jurputusta aiheesta.

Mitä tulee lasten piiskaamiseen joka ei sinänsä tähän aiheeseen liity, niin kyllä, jännä juttu sekin ;) Oli aika (minun lapsuus) kun saatiin tukkapöllyä ja luunappia, eikä sitä pidetty lasten pahoinpitelemisenä. Jännä juttu että meistä ks. ikäluokan lapsista kasvoi täysin normaaleja, fiksuja ja kelpoja kansalaisia vaikka joskus vähän saattoi fyysistä kuritusta itse kukin saada. On aika eri asia alkaa suorastaan hakkaamaan ja piiskaamaan lastaan. Nykypäivänähän ei lasta saa kovistella millään tavoin fyysisesti. Itselleni ja kaikille tuttavilleni/sukulaisilleni ainakin toimi tukkapölly ja luunappi lapsena eikä mitään traumoja syntynyt.

Jälkipohdinto: Kumpi on on pahempi: se että kouluikäistä ottaa päähän, että vanhemmat EIVÄT laittaneet korviksia hänelle jo vauvana - vaiko se, että kouluikäistä ottaa päähän että vanhemmat laittoivat (ja korvalehden kasvaessa reikä on oudossa kohtaa tms.)?

En tiedä ketään kellä vauvana laitetut korvikset olisi aiheuttaneet ongelmia tai olisivat vanhempana jotenkin väärässä kohdassa. En osaa ottaa kantaa sen tarkemmin.

Mutta tähän väliin kysymys: minkä ikäiselle lapselle VOI laittaa korvakorut? Tyttö kovasti haluaisi, mutta ikää ei ole kuin vähän vajaa neljä...
Tuo on aika tyypillinen ikä Suomessa laittaa reiät, ennen kaikkea kun kerran lapsi itse sitä haluaa. Mä sain laittaa reiät korviin vasta 10-vuotiaana, olisin halunnut aiemmin jo. Mutta aivan käsittämätönta laittaa aivan pienelle vauvalle, joka ei ymmärrä tapahtumaa..:eek: Turhaa kipua, infektioriskiä ym. vaan vanhempien pinnallisuudesta johtuen.

Itse sain korvakorut 11-vuotiaana, mutta mielestäni nuo nitojalla ammutut paskat pitäisi muutenkin kieltää ja passittaa ihmiset ottamaan korviinkin reiät lävistäjällä. Varmasti sattui smiley + alahuuli yhteensä vähemmän kuin se muovinen naulapyssy.

Mulla on 2 pyssyllä ammuttua ja 2 neulalla tehtyä reikää korvissa. Sitten huulessa ja kulmassa.
Neulalla tehdyt korvat sattuivat eniten. Pyssyt ei 4 ja 6-luokilla ees tuntuneet, vähän nipisti.

edit. forkkuun tehty tatuointi (tunnin 'bout) oli miellyttävämpi kokemus, kun nela korvassa (minuutti)

Mulla on 2 pyssyllä ammuttua ja 2 neulalla tehtyä reikää korvissa. Sitten huulessa ja kulmassa.
Neulalla tehdyt korvat sattuivat eniten. Pyssyt ei 4 ja 6-luokilla ees tuntuneet, vähän nipisti.

Lasken tuohon kipuun mukaan paranemisajan tuntemukset + keston. Sitä en tiedä, millaista materiaalia ammuttavat harjoituskorvikset ovat nykyisin.

edit. forkkuun tehty tatuointi (tunnin 'bout) oli miellyttävämpi kokemus, kun nela korvassa (minuutti)

Tunnin tatuoinnista nyt ei kannata puhuakaan.

Lasken tuohon kipuun mukaan paranemisajan tuntemukset + keston. Sitä en tiedä, millaista materiaalia ammuttavat harjoituskorvikset ovat nykyisin.
Olen kyllä samaa mieltä, että noista pyssyistä pitäs luopua, vaikka se nyt minulle olikin kaikista näistä "koristeista" helpoin.

Tunnin tatuoinnista nyt ei kannata puhuakaan.

Kunhan nyt vaan heitin jotain vertailupaskaa, jollekkin voi minuutin tatuoiminen tuntua ihan helvetiltä.
edit. ja reilu tunti kylkiluihin oli kyllä aika kipeetä, sattu enempi kun polven tähystys ilman toimivaa puudutusta.
edit2. Sormenpään takaisin ompelu ilman puudutusta oli myös aika kivaa näin offtopic huippuna.
sori ooteesta :(.

Huitova pikkuvauva jolla motoriikka ei ole vielä ihan täysin kohdallaan, saa melko helposti repäistyä korvakorusta niin, että korvalehti repeää. Tämän pystyy varmaan päättelemään jokainen, joka on katsonut vauvan omaan naamaansa huitoessaan kynsäisemiä jälkiä.

Tämä minullakin tuli ensimmäisenä mieleen kun katsoo tuota omaa lasta joka on viikon vanhempi mitä tuo Aitolehden kakara. Tuon ikäinen huitoo niin maan vimmatusti käsillään että Aitolehti juniorilla nuo korvikset tarttuu ihan varmasti kiinni johonkin jossain vaiheessa ja silloin varmasti sattuu.

Ihan vitun idioottia toimintaa laitattaa korvikset tuon ikäiselle.

Joku oli muuten kommentoinut tuolla seiskan sivuilla tätä korvis-uutista näin:

Where there is baby, there's a mill. Repesin.:lol2:

Kohta ruvetaan varmaan ostamaan viisvuotiaille tytöille synttärilahjaksi pienet silikonit.

Edit: En tarkoittanut nyt Martiinaa, vaan näin yleisesti.

Status
Viestiketju on suljettu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom