BB PRO Marko Savolainen

Ja tuosta "taidetta parhaimmillaan" lausahduksesta mieleen tuli, että kyllähän sitä Maken 97 videota on vuosien varrella kymmeniä, jos ei satoja kertoja katsottu. Livenä lienee se efekti ollut silloin vielä rajumpi. Isoa ja esteettistä kehonrakennusfysiikkaa harvoin näkee varsinkaan suomalaisella geeniperimällä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mulla ainakin se huippu katoaa jos on ei panosta liikkeisiin missä saa kovan supistuksen aivan lopussa. Joskus tein sellaisia pummpi + venyttely komboja ja liikkeitä erikulmista. Kuvittelin että niillä olisi muoto vähän parantunut..Jos hauikset ovat kovin kireät niin ei niitä silloin oikein saa supistettua kunnolla ja huippua ei ole. Omalla kohdalla näin.

Samaa mieltä tuosta että geenit ne kuitenkin eniten määrää. Onhan nuo huiput varmasti kaikki kikat kokeilleet.
 
Niin.. Voisithan sinäkin omaa napaa pidemmälle katsoa. Jos tekisit fyysistä työtä niin et todellakaan kävisi turhan kovia jalkatreenejä tekemässä

Miksi ei kävisi?
Juu se on totta, vaikka fyysisen työn ja treenin voikin mielestäni yhdistää, niin työ kuitenkin verottaa aina jollakin tavalla treenejä ja mitä raskaampi työ, sen suurempi "vero". Jokainen voi itse kokeilla: muutama tunti eri tasoista duunia alle ja sitten salille vs. täysin ferssinä salille. Eron kyllä huomaa!
Tai sitten asian voi kääntää toisin päin.
Treenit verottaa töitä, mitä raskaammat treenit sitä vähemmän on tehtävä töitä.

Itse teen fyysistä työtä, olen aina tehnyt.
Jos vertaa aikaa ennen sali harrastuksen aloitusta nyky hetkeen niin teen nyt ehkä max 30% siitä työ määrästä mitä tein aikaisemmin ennen sali hommien alkua.

Jokainen voi valita mikä elämässä on itselle tärkeää, ja priorisoida sitä.


Siitä olen kyllä samaa mieltä että kehitys olisi varmasti reilusti parempaa jos voisi tehdä jotakin kevyttä istuma hommaa tai vielä parempi jos olisi varaa olla kokonaan työtön.

Pointti lähinnä siinä että myös niitä fyysisiä töitä voi tehdä kevyemmin, ei kenenkään oo pakko "vetää raksalla feilureen".
 
Oliko sulla jo nuorena noin kovat huiput hauiksissa ? Vai alkoivatko muotoutua myöhemmässä vaiheessa uraa ? Eikös se vaadi alhaisen rasva prosentin että saa hauisten huiput esiin 🤔 Minua harmitti nuorena kun treenikaverilla oli aina korkeamnat huiput hauiksissa. Itsellä sellaset pyöreämmät. Hauisten muoto ei ole muuttunut miksikään koko treeni uran aikana. Kovasti joskus lueskelin millä liikkeillä saisi paremnat piikit hauiksiin, mutta ei ne siitä minnekään muuttuneet. Eli mielipiteeni on että geenit määräävät muodon.
Kyllä geeneillä iso rooli, mutta uskon myös, että miten treenaa ja yksi tärkeä asia omalla kohdalla on ollut paikallliset pistokset.
Olen puhunut monesti, että pistoksilla voi "rakentaa" lihasta tietyn näköiseksi, kun pistos kohdat on oikeat. Esim hauiksiin suurin osa ihmisistä pistää ihan väärään kohtaan, jist siihen mihin ei kannata, jos haluaa kunnon huiput hauiksiin.
Ja nyt en siis puhu sytholista vaan perinteisistä dropeista. Kun sitä aloin harrastaa kunnolla 93 dieetillä ja yhdistin siihen oikeanlaisen käsitreenin, niin kädet kasvoi dietin aikana 3 cm.
Eli ei ne ole tulleet minulle ajattelematta ja miettimättä, enkä usko, että ilman ylläminituja juttuja käteni olisi niin hyviltä näyttänyt.
 
Entäs Coleman tyyliset hauiksen huipun päällä huippu 😅? Aika harvalla on moiset. Onko se geenihommia vai vaatiiko jotain pistoksia. Minusta tosin Coleman habat näyttää jo liian friikiltä.
 
Kyllä geeneillä iso rooli, mutta uskon myös, että miten treenaa ja yksi tärkeä asia omalla kohdalla on ollut paikallliset pistokset.
Olen puhunut monesti, että pistoksilla voi "rakentaa" lihasta tietyn näköiseksi, kun pistos kohdat on oikeat. Esim hauiksiin suurin osa ihmisistä pistää ihan väärään kohtaan, jist siihen mihin ei kannata, jos haluaa kunnon huiput hauiksiin.
Ja nyt en siis puhu sytholista vaan perinteisistä dropeista. Kun sitä aloin harrastaa kunnolla 93 dieetillä ja yhdistin siihen oikeanlaisen käsitreenin, niin kädet kasvoi dietin aikana 3 cm.
Eli ei ne ole tulleet minulle ajattelematta ja miettimättä, enkä usko, että ilman ylläminituja juttuja käteni olisi niin hyviltä näyttänyt.

Tuota olen itsekin miettinyt, että voisiko pientä hyöytyä paikallisesti pistämällä tiettyihin paikkoihin. Taitaa ne perus dropitkin turvottaa ja venyttää lihasta sisältä päin ja sitä kautta oikeaa lihaskasvuakin aikaan. Onkohan lie samaa efektiä kuin esim eräs tutkimus, jossa kanan siipi laitettiin venytykseen viikoksi ja todettiin 40% lihasmassan kasvu kanan "latsissa" ? Oli enempi hyperplasiaa kun kanan siipi reagoi venytykseen tuottamalla uusia lihassoluja. Suurinpiirtein noin se meni.
Onkohan myös ihan pienen pieni paikallinen hyöty vaikutuksen suhteen lähellä oleviin lihaksiin?

Ei mitenkään kyllä käy hauiksien huippuihin tähtäily omalla kohdalla. Kiva olisi olla t-paidassa työpaikalla kun hauiksissa pistojälkiä ja parhaimmillaan tekee pientä mustelmaa pistoksen ympärille. Näyttää äkkiä kädet kuin huumeiden käyttäjillä. Vielä jonkun verran asiakkaiden kanssa tapaamisia yms.

Ei siis työssä käyvän harrastelijan hupeja nuo hifistely hommat. Aine määrätkin niin pienet ettei isoa hyötyä harrastelija saisikaan.
 
Pointti lähinnä siinä että myös niitä fyysisiä töitä voi tehdä kevyemmin, ei kenenkään oo pakko "vetää raksalla feilureen".
Miten kevyemmin? Jos olet tehtaassa jossa käsitellään raskaita esineitä ja tahti on kova, siinä kun rupeat kevyemmin tekemään niin kenkää tulee.
Joka paikassa kun sitä tahtia et itse määritä vaan jotta työt toimii tehokkaasti niin tahti on kovaa.
 
Miten kevyemmin? Jos olet tehtaassa jossa käsitellään raskaita esineitä ja tahti on kova, siinä kun rupeat kevyemmin tekemään niin kenkää tulee.
Joka paikassa kun sitä tahtia et itse määritä vaan jotta työt toimii tehokkaasti niin tahti on kovaa.
Se on kyllä just näin. On tietysti töitä mitä saa tehdä omaan tahtiin tai olla tekemättä mitään, eikä kukaan huomaa, mutta sit toisessa ääripäässä on linjastotyö missä työpisteelle tulee ajan x välein uusi tuote ja vanha on oltava silloin valmis ja laitettu eteenpäin. Jos ei ole, niin koko linja seisoo ja sanomista tulee.
 
Siitä olen kyllä samaa mieltä että kehitys olisi varmasti reilusti parempaa jos voisi tehdä jotakin kevyttä istuma hommaa tai vielä parempi jos olisi varaa olla kokonaan työtön.

Pointti lähinnä siinä että myös niitä fyysisiä töitä voi tehdä kevyemmin, ei kenenkään oo pakko "vetää raksalla feilureen".
Ei niitä fyysisiä töitä vedetä sillä tavalla tarkoituksella feilureen, kuin salilla. Se on vain, että jotkut työt ovat raskaampia kuin toiset. Joissakin painaa urakkatahti. Mutta se mikä myös verottaa, on että kävelee/on jalkeilla koko työnpäivän. Mulla on kevyt työ 8-16. Biologinen kello kuitenkin kertoo, että optimiaika treenata olisi n. klo 05.00-12.00. Sen jälkeen alkaa kone pikkuhiljaa iltaa kohden hiipumaan, vaikka työ on kevyttä. Pystyn toki illallakin treenaamaan, mutta kroppa täytyy ensin herätellä väsymyksen tunteesta. Jos tuloksia haluaisi parantaa, niin uskon, että tuo Maken ylimääräisen kulutuksen minimointi -metodi toimii, eikä tarvitsisi edes vetää niin askeettisesti. Riittää, että edes sinne päin!
 
Näin minäkin joskus luulin.
Suurimmassa osassa se vaan menee noin jos olet palkkatyössä.
Tehdastyö nyt on helppo esimerkki kun siellä homma pyörii liukuhihnana ja on eri työvaiheita.
Jos siinä yhdessä työvaiheessa joku gasp bodari rupee jonkun vitun kyykkytreenin vuoksi sluibailemaan niin ensin vaihtuu osasto/työpiste ja jos edelleen perseillään sillä meiningillä että "harrastukset ensin, työt sitten", niin saat kyllä uutta työpaikkaa olla etsimässä.

Jos harrastusmielessä oikeesti haluaa 3cm isommat reidet ja sen vuoksi työ jätetään toissijaiseksi niin vittu miten urpo ihminen voi silloin olla 🤣
 
Se muuten taisi olla 99 🙂 Mutta joo, olin influenssassa melkein 3 viikkoa dieetillä ja sen jälkeen ei kroppa toiminut enää ja myös viimeistelyissä tehtiin insun ja malton kanssa virheitä.
2001 oli jo niin paljon loukkaantumisia takana, että treenit oli volyymitreeniä ja ei siitä mitään tullut. Myös nesteet eikä aineenvaihdunta ollut lähelläkäöb normaalia ja todennäköisesti munuaiset oli jo ottanut damagea tuohon aikaan.
On siinä ollut aikamoinen kitkavaikutus monesta eri kulmasta. Kuulostaa, että Murphyn laki on päässyt valloilleen: ”jos jokin voi mennä pieleen, se menee pieleen”!
 
Tuota olen itsekin miettinyt, että voisiko pientä hyöytyä paikallisesti pistämällä tiettyihin paikkoihin. Taitaa ne perus dropitkin turvottaa ja venyttää lihasta sisältä päin ja sitä kautta oikeaa lihaskasvuakin aikaan. Onkohan lie samaa efektiä kuin esim eräs tutkimus, jossa kanan siipi laitettiin venytykseen viikoksi ja todettiin 40% lihasmassan kasvu kanan "latsissa" ? Oli enempi hyperplasiaa kun kanan siipi reagoi venytykseen tuottamalla uusia lihassoluja. Suurinpiirtein noin se meni.
Onkohan myös ihan pienen pieni paikallinen hyöty vaikutuksen suhteen lähellä oleviin lihaksiin?

Ei mitenkään kyllä käy hauiksien huippuihin tähtäily omalla kohdalla. Kiva olisi olla t-paidassa työpaikalla kun hauiksissa pistojälkiä ja parhaimmillaan tekee pientä mustelmaa pistoksen ympärille. Näyttää äkkiä kädet kuin huumeiden käyttäjillä. Vielä jonkun verran asiakkaiden kanssa tapaamisia yms.

Ei siis työssä käyvän harrastelijan hupeja nuo hifistely hommat. Aine määrätkin niin pienet ettei isoa hyötyä harrastelija saisikaan.
Tuota tutkimusta Rännälä käytti esimerkkinä, kun tiettyjä juttuja opetti minulle treeneissä.
 
Fyysisestä työstä vielä. Pahin ei välttämättä ole fyysisin. Työ jossa työasento on vammanen on minusta julmempi. Liukuhihna työ rinkelitehtaalla oli itselle pahin. Kokopäivä täysin samaa kiertoliikettä samalle puolelle. Sanomattakin selvää että kroppa hajoaa jossain vaiheessa. Lopetin 2 viikon jälkeen ja vaihdoin muuttohommiin. Ne olivat paljon fiksumpia. Koko kroppa rasittui tasapuolisesti ja taukoja oli hyvin. Liukuhihnatyössä ei voinut höllätä sekuntiakaan ettei hihna tukkeennu. Rautakaupassa säkkien lastaus oli jees. Raksalla taas oli perse hommmia jotka kuormittivat kroppaa toispuolisesti.
 
Suurimmassa osassa se vaan menee noin jos olet palkkatyössä.
Tehdastyö nyt on helppo esimerkki kun siellä homma pyörii liukuhihnana ja on eri työvaiheita.
Jos siinä yhdessä työvaiheessa joku gasp bodari rupee jonkun vitun kyykkytreenin vuoksi sluibailemaan niin ensin vaihtuu osasto/työpiste ja jos edelleen perseillään sillä meiningillä että "harrastukset ensin, työt sitten", niin saat kyllä uutta työpaikkaa olla etsimässä.

Jos harrastusmielessä oikeesti haluaa 3cm isommat reidet ja sen vuoksi työ jätetään toissijaiseksi niin vittu miten urpo ihminen voi silloin olla 🤣

Meillä varastolla yks urheilija nuori halusi kevyempää työtä kun jatkuva raskaiden esineiden nostelu vei treenitehoa. Laitettiin se ajamaan trukkia ja pakkaamohommia tekemään. Ei todellakaan ole urpoa jos haluaa kevyempiä hommia jotta treenit kulkisivat. Urpoa on hidastaa hihnaa ja olla tukkeena. Järkevää on avata suu ja keskustella mahdollisuuksista esimiesten kanssa.
 
Back
Ylös Bottom