BB PRO Marko Savolainen

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nojoo lahjakkuuksia on paljon, mutta Maken omistauminen oli jo tuolloin sellaista mitä ei hirveämmin olla koko pallolla nähty.
Ai Suomessa? No jos on paljon, niin pistähän vaikka sata nimeä lonkalta? Tai okei, riittää jos laitat 20 nimeä, jotka yhtä lahjakkaita ku Marko. :LOL:
 
Äkkiä Maken jälkeen tulis mieleen Mika Nyyssölä.Sitten tulee pitkään tyhjää ja sit tulee muut.
No mä oon kaikkea muuta ku lahjakas. Mun kehitys on ollut hidasta kuin kilpikonnan valssi. Rakenne paikkapaikoin on ollut ok kun tarkastelee fysiikkaa mutta mitään ihmeellistä lihasmassaa mä en ole koskaan saanut vaikka toki töitäkin ollaan tehty.
 
Aina on hyvä muistaa se että Makella ei ollut muutakuin kehonrakennus mielessä 24/7. Siellä ei ollu leipätyötä "haittaamassa" taustalla tai ilmeisesti muutakaan mikä veisi ajatuksen poissa kehonrakennuksesta. Mielessä tapahtuva työ kun ei mitään huuhaata kuitenkaan ole.
 
Ai Suomessa? No jos on paljon, niin pistähän vaikka sata nimeä lonkalta? Tai okei, riittää jos laitat 20 nimeä, jotka yhtä lahjakkaita ku Marko. :LOL:

Mahdotonta sanoa kuka on kuinka lahjakas kun ei tiedä koko tottuutta kenestäkään mitä lajiin panostaa. Lahjakkaimmat genetiikat eivät edes välttämättä käy salilla, eli niitä nyt ei voi laskea. Onhan Make puhunut, että näki kuinka muut Pro äijät treenaa, niin että sarjoihin jää 10 toistoa varaa ja kehittyy, mutta Make ei kehittynyt vaikka yritti treenata samalla tavalla. Toisaalta jos Make olisi töissä käynyt, hoitanut perhettä yms. niin ei olisi pystynyt treenaamaan sillä tavalla millä hän kehittyi parhaiten. Varmasti olisi kehittynyt samalla tavalla kuin muutkin raskaan ukot suomessa, mutta ei todellakaan olisi voinut olla 140kg massoissa.

Nykyihmisellä on valtavasti stressiä elämässä, töiden, perheen, opiskeluiden yms takia. Mikä on suoraan este kehittyäkseen Pro tasolle kehonrakennuksessa suomalaisten geeneillä mitkä nähtävästi vaatii valtavasti työtä.
 
Mahdotonta sanoa kuka on kuinka lahjakas kun ei tiedä koko tottuutta kenestäkään mitä lajiin panostaa. Lahjakkaimmat genetiikat eivät edes välttämättä käy salilla, eli niitä nyt ei voi laskea. Onhan Make puhunut, että näki kuinka muut Pro äijät treenaa, niin että sarjoihin jää 10 toistoa varaa ja kehittyy, mutta Make ei kehittynyt vaikka yritti treenata samalla tavalla. Toisaalta jos Make olisi töissä käynyt, hoitanut perhettä yms. niin ei olisi pystynyt treenaamaan sillä tavalla millä hän kehittyi parhaiten. Varmasti olisi kehittynyt samalla tavalla kuin muutkin raskaan ukot suomessa, mutta ei todellakaan olisi voinut olla 140kg massoissa.

Nykyihmisellä on valtavasti stressiä elämässä, töiden, perheen, opiskeluiden yms takia. Mikä on suoraan este kehittyäkseen Pro tasolle kehonrakennuksessa suomalaisten geeneillä mitkä nähtävästi vaatii valtavasti työtä.

Maken omistaumisen aste oli yli mahdollinen eli absoluuttinen. Silloin kaikki tekemiset suunnitellaan lajissa kahittymisen ehdoilla. Tämä automaattisesti sulkee pois kaikki häiritsevät tekijät, kuten työnteon, opiskelun, perhe-elämän ja kaiken vapaa-ajan toiminnan, joka jollakin tavalla verottaa harjoittelua tai palautumista. Mutta kuitenkaan harvalla bodarilla tai huippu-urheilijalla on edes teoriassa tai käytännössä mahdollista omistautua absoluuttisella tasolla omalle lajilleen, muutamia treenileirejä lukuunottamatta. Edes Arnold ei omistautunut kehonrakennukselle absoluttisesti, kuten ei juuri kukaan pro-huipuistakaan, vaan monia muitakin velvoitteita - työtä, opiskelua, perhe-elämää yms - on ollut pakko hoitaa siinä ohessa.

Treenityylejäkin on monenlaisia. Volyymiharjoittelu tai se, että ei vedetä sarjoa absoluuttiseen loppuun saakka tarkoita, että treeni olisi löysää tai helppoa. Myös eri treenityyleissä "loppuun saakka" tekeminen voi tarkoittaa vähän eri asioita. Tulokset ovat ne, jotka ratkaisee. Make, Yates ja Mentzer kehittyivät parhailla nousukausillaan kuitenkin parhaiten juuri tuollla HD -tyyppisellä treenillä, missä työsarjat oli tarkoitus vetää absoluuttiseen loppuun saakka.

Monesti myös kuulee, että jotkut pro-huiput treenaavat löysästi 10kg:n hanttelit käsissään ja vähän sinne päin. Kuten Paul Dillet. Iso kuin vuori, mutta ei koskaan treenaa kovaa, vaan ottaa ne 10kg:n hanttelit ja vähän pyörittelee käsiään. No, ehkä joskus on näin tehnytkin, mutta bodyguru Charles Glass taas sanoi, että Dillet on yksi kovimpaa treenaavista bodareista, mitä hän on valmentanut. Siis silloin kun puhutaan niistä oikeista treeneistä. Ei kovillakaan äijillä se treeni aina ole niin tavoitteellista, vaan eri syistä voi olla löysempääkin treeniä joukossa, joskus pidempikin jaksoja.
Itse sain joskus tilaisuuden seurata kahden Mr. Olympia kisaajan valmistaumista kisoihin. Molemmilla oli erittäin kovaa treenaavan miehen maine. No, toinen veti ne sarjansa absoluuttiseen loppuun saakka, toinen taas - superkovista treenivideoistaan huolimatta - trenaasi ehkä parhaimillaan semi-kovaa, jossa effortti oli huomattavasti matalammalla tasolla, kuin kanssa kilpailijansa.
Ehkä paras tapa arvioida jonkun henkilön treenejä on kysyä, miten ko. henkilö treenasi silloin, kun hän kehittyi sellaiseksi kuin on, eikä sitä, miten hän sillä hetkellä sattuu treenaamaan. Jos vaikka saatuukin olemaan vain ne 10kg:n hanttelit käsissään, joilla löysästi viuhtoo niitä vipareitaan?
 
Eikö Maken uraa katsoessa juuri pitäisi ajatella, että ei näin? Kunto kova, mutta ura mahdottoman lyhyt, ajoiko se omistautuminen sitten asiaa eteenpäin, vai katkaisi koko kisaamisen liian aikaisin? Mitäs jos siellä olisi himmattu ekojen kisojen jälkeen, se on myös omistautumista jos suunnitellaan vuosiksi eteenpäin, eikä vain ajatellen huomista?
 
Eikö Maken uraa katsoessa juuri pitäisi ajatella, että ei näin? Kunto kova, mutta ura mahdottoman lyhyt, ajoiko se omistautuminen sitten asiaa eteenpäin, vai katkaisi koko kisaamisen liian aikaisin? Mitäs jos siellä olisi himmattu ekojen kisojen jälkeen, se on myös omistautumista jos suunnitellaan vuosiksi eteenpäin, eikä vain ajatellen huomista?
Ei. Huono tuuri ja yksi huono valinta elämässä. Ei se omistautuminen siihen vaikuttanut, että ura jäi lyhyeksi. Ihmiset aina selittelee miksi ei voi tai kannata panostaa kunnolla johonkin asiaan. Minäkin kuulin monelta alussa, että kyllä minäkin, jos voisin elää niinku Savolainen. Jokainen voi kokeilla, onko päässä pitoja maata 22 tuntia selällään, kun muut tekee kaikkea kivaa tai vetää se 6000 kcal joka ikinen päivä jne.
Mitä tarkoitat "himmailtu eka kisojen jälkeen"? Tarkoitatko 92 kisojen jälkeen? Tarkoitatko kuurittelua? Veikkaan, että olen pitänyt eniten ja pisimpiä taukoja kuuureissa kuin kukaan huippu, ainakin mitä olen ihmiste kanssa jutellut. Esim 92 kisojemn jälkeen olin täysin natikkana 7 kuukautta, enkä antanut tulosten tippua yhtään.
 
Ei. Huono tuuri ja yksi huono valinta elämässä. Ei se omistautuminen siihen vaikuttanut, että ura jäi lyhyeksi. Ihmiset aina selittelee miksi ei voi tai kannata panostaa kunnolla johonkin asiaan. Minäkin kuulin monelta alussa, että kyllä minäkin, jos voisin elää niinku Savolainen. Jokainen voi kokeilla, onko päässä pitoja maata 22 tuntia selällään, kun muut tekee kaikkea kivaa tai vetää se 6000 kcal joka ikinen päivä jne.
Mitä tarkoitat "himmailtu eka kisojen jälkeen"? Tarkoitatko 92 kisojen jälkeen? Tarkoitatko kuurittelua? Veikkaan, että olen pitänyt eniten ja pisimpiä taukoja kuuureissa kuin kukaan huippu, ainakin mitä olen ihmiste kanssa jutellut. Esim 92 kisojemn jälkeen olin täysin natikkana 7 kuukautta, enkä antanut tulosten tippua yhtään.

Mutta jos olisit panostanut vaikka vaan 80% siitä mitä panostit olisit silti varmasti kehittynyt yhtä hyväksi, ehkä olisi mennyt muutama vuosi pidempään mutta olisi ollut muutakin elämää eikä olisi tarvinnut miettiä että voiko kävellä 5 metriä aurinkoa ottamaan koska sillä ei kyllä kehitykseen mitään vaikutusta ole suuntaan tai toiseen.
Ja kyllä sunkin kupoli taisi välillä pettää kun piristä hait apuja treeniin.
Ja vielä että kukaan maailmassa ei pysty pitämään lääkkeillä hankittua kuntoa samana natikkana, ei vaan voi olla mahdollista.
On tainnut aika kullata muistoja nyt hiukan.
 
Mutta jos olisit panostanut vaikka vaan 80% siitä mitä panostit olisit silti varmasti kehittynyt yhtä hyväksi, ehkä olisi mennyt muutama vuosi pidempään mutta olisi ollut muutakin elämää eikä olisi tarvinnut miettiä että voiko kävellä 5 metriä aurinkoa ottamaan koska sillä ei kyllä kehitykseen mitään vaikutusta ole suuntaan tai toiseen.
Ja kyllä sunkin kupoli taisi välillä pettää kun piristä hait apuja treeniin.
Ja vielä että kukaan maailmassa ei pysty pitämään lääkkeillä hankittua kuntoa samana natikkana, ei vaan voi olla mahdollista.
On tainnut aika kullata muistoja nyt hiukan.
Mä nään pointtis mutta juuri se fanaattisuus teki Markosta mun mielestä sen, että ei ollu mitään kompromisseja. Eiköhän Suomi ole täynnä näitä 80% tyyppei jotka ei kehity. Itsekin vanhempana urheilijana tiedän mihin kohtaa kannattas laittaa aikakone ja minkä loukkaantumisen ois voinu välttää tms
 
Eikö Maken uraa katsoessa juuri pitäisi ajatella, että ei näin? Kunto kova, mutta ura mahdottoman lyhyt, ajoiko se omistautuminen sitten asiaa eteenpäin, vai katkaisi koko kisaamisen liian aikaisin? Mitäs jos siellä olisi himmattu ekojen kisojen jälkeen, se on myös omistautumista jos suunnitellaan vuosiksi eteenpäin, eikä vain ajatellen huomista?
Eikö se munuainen ole melkeenpä se syy miksi ura katkesi? Onhan tuolla nistejä ja spurguja jotka porskuttaa päivästä toiseen vaikka dietti koostuu piristä ja viinasta. Pitää myös muistaa, että esim. adderalia käyttää jenkeissä varmaan joka kolmas opiskelija eikä siellä munuaiset poksu.
 
Mä nään pointtis mutta juuri se fanaattisuus teki Markosta mun mielestä sen, että ei ollu mitään kompromisseja. Eiköhän Suomi ole täynnä näitä 80% tyyppei jotka ei kehity.
Mulla on jotenkin sellainen kutina, että Marko ei ollut niin hyvä kuin oli pelkästään omistautumisen takia. Itse asiassa luulen sen asian näytelleen varsin pientä osaa. Lahjakkuus on se mikä toi ne älyttömät tulokset. Tuolla Suomenkin saleilla on kyllä tälläkin hetkellä oltava muutama henkilö joka elää 100% bodymunkkielämää, mutta kukaan ei ole niistä kuullut, eikä kuule, koska se vain ei riitä.

Ja jos omistautuminen olisi kaikki kaikessa, niin vieläkään ei pitäisi olla tullut ketään Markoa kovempaa. Suomesta ei olekaan, mutta maailma on kovia kehonrakentajia täynnä, vaikka omistautuminen tuskin on samaa tasoa. Ei voi olla. Se ei siis ole se mikä tekee eron ammattilaisen ja harrastelijan välillä. Kyllä sitä jatkuvasti kuulee sitä, että porukka ei kehity kun ei ole valmis tekemään tarpeeksi töitä sen eteen, mutta kun se ei yksinään riitä. Huippulahjakas tulee ohi vasemmalta ja oikealta vaikka tekee asiat vähän sinnepäin.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom