BB PRO Marko Savolainen

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Terveiset 90-luvulta ;)

Voisin kysyä tätä täältä.. Marko varmaan osaa vastata!!

Sain lainaksi vanhan videokasetin, jossa oli nuorten kehonrakennuksen SM-kisat vuodelta 1994! Raskaansarjan eli 80+ sarjan voitti Pasi "Pikkis" Tuominen, joka oli aivan tajuttomassa kunnossa ja ikää vain 22v. Kolmanneksi tuli Rovaniemen Body Clubin Mikko Salmela, jolla taisi olla ikää vain 20v.!
Eli kysymys kuuluu, että mitäköhän tuolle Salmelan Mikolle mahtaa nykyään kuulua?? Kaverilla oli meinaan aivan järkyttävät massat, että oikeen itteänikin hirvitti.. Onko hän kisannut noitten kisojen jälkeen ja millä menestyksellä??
Ei voi kuin ihmetellä tuota tasoa, mitä se tuohon aikaan oli!! :eek: :wtf: :rock: Nuoret kaverit aivan järkyttävässä kunnossa!

Terve kaikille Pakkotoistolaisille. Ekaa kertaa palstalla. Laitoin huvikseni Googleen oman nimeni ja tuo yllä oleva melkein parin vuoden takainen strobon-viesti sattui silmiin. Siinä kyseltiin, että mitähän Salmelan Mikolle mahtaa kuulua ja kisailiko vielä vuoden -94 jälkeen. No, vastauksena voisin todeta, että oikeustieteen opiskelut veivät miehen siinä määrin mennessään, ettei enää tuon -94 vuoden jälkeen tullut huippukunnossa kisailtua. Vuonna -95 olin ehkä parhaassa kunnossani ikinä 21-vuotiaana, mutta silloin olin päättänyt pitää välivuoden kisailuista. Ja sen jälkeen sitten ei aikaa enää ollutkaan samalla lailla kehonrakennukseen panostaa. Silloin vuonna -94 20-vuotiaana mulla oli jo yli 6 vuotta totista treeniä takana. Lihasmassan kasvatus oli mulle helppoa ihan syntymälahjana. Tai ei siis helppoa, mutta panostin silloin kehonrakennukseen ihan täysillä. Sikamaisen kovalla työllä ja viimeisen päälle mietityllä ravinnolla mulle kasvoi lihasta ihan kiitettävästi joka puolelle. Ja olin täysin puhdas ekat 5 vuotta. Ekat kisanikin (nuorten sm -92) kävin täysin natiksena ja seuraavan vuoden vastaavat kisatkin melkein. Vasta -93 dietin loppuvaiheessa "isot pojat" saivat puhuttua minut ympäri käyttämään jotain "lisäravinteita" ;) , jotka sitten kyllä varmaan auttoivatkin hyvään kuntoon pääsemisessä kovan dietin apuna. Vuoden -94 nuorten sm-kisoissa painoin 102 kiloa lavalla, joka ei 176 cm kaverille ollut yhtään paha paino. Pari kiloa olisin saanut olla kireämpi, niin olisi tullut parempi sijoitus. Oli tosi kova pettymys jäädä kolmanneksi, kun punnituksen jälkeen olin ollut varma kullasta. Mutta ylpeys käy lankeemuksen edellä ja kireys ei kisassa riittänyt. Pari viikkoa myöhemmin kunto oli kovempi miesten SM-kisoissa ja tulin raskaassa sarjassa viidenneksi. Muistona siitä mulla on muutama valokuva, jossa Boogie ja Vilponenkin näyttää sivuposeerauksissa heikommalta kuin meikäläinen... :) Tilanne sitten muuttui kun käännyttiin edestä ja takaa tehtyihin poseerauksiin... Suurin ongelma isomman menestyksen saavuttamiseksi minulla olikin geeneistä saatu luuston malli. Leveä lantio ja kapeahkot hartiat kun ei oikein kilpakehonrakennuksessa toimi. Lihasmassaa ja paksuutta olisi ollut (tai ainakin tullut) riittävästi mille tasolle vain, mutta kropan malli ei mahdollistanut enempää. Sen realiteetin hyväksyminen oikeastaan olikin suurin syy (opiskelujen lisäksi) kilpailu-uran löysäämiseen ja lopettamiseen.

Kilpailin sitten vielä -96 nuorten sm-kisoissa, joihin myös -97 olin menossa viimeistä kertaa. Mutta kuukausi ennen -97 kisoja tajusin, että nuorten sarjan ikäraja olikin systeemillä "samalla hetkellä kun täyttää 23, niin pullahtaa ulos nuorista". Olin aiemmin luullut sen olevan siten, että sinä vuonna kun täyttää 23 saa vielä osallistua nuoriin. Niinhän se yleensä urheilussa lienee. No, mä täytin 23v pari viikkoa ennen nuorten kisoja, enkä siis saisi niihin osallistua... Päätin kuitenkin mennä miesten karsintoihin, mutta olin jo menettänyt kaiken motivaationi viimeisiksi diettiviikoiksi ja kunto ei kaksinen kisoissa ollut. Sen jälkeen päätin lopettaa koko touhun ja keskittyä opiskeluun.

Nyt on sitten reilut kymmenen vuotta oikiksen jälkeen oltu työelämässä eri puolilla Suomea. Salilla ei ole tullut juurikaan käytyä vuosikausiin, mutta kun pohjat on aikanaan rehellisellä työllä rakentanut, niin painoa on edelleen yli 90 kg kohtuullisen asiallisessa kunnossa.

Löytyisiköhän muuten joltain videoita Nuorten SM-93, -94, ja -96 kisoista? Myös Oulussa pidetyn Pohjola Grand Prix -93 karsintakisan video olisi kiva saada. Itselläni kun ei kisa-ajoista ole mitään videotallenteita olemassa.

T: Mikko S.
mikko.salmela@luukku.com
 
Tossa niitä kuvia jota lupailin...

img126.jpg

img127.jpg

img128kf.jpg

img133nh.jpg

img134q.jpg

img135i.jpg

img136.jpg

img137v.jpg

img139q.jpg

img140.jpg


toivottavasti noi nyt näkyy mitä laitoin. Olis ollut vielä muutaman sivun juttuja Markosta. Käsi ja selkä reenit olis ainakin, olivat vaan liian isoja tiedostoja etten saanut niitä ladattua, voisin jollekki lähettää ne jos joku muu sais ne tänne !?

ei taida toimia, laitan linkin tähän sit, laittakaa joku joka osaa...

http://img510.imageshack.us/gal.php?g=59312196.jpg
 
Terve kaikki turrikat!

Tässä nimimerkki M.I laitteli mulle vanhoista bodauslehdistä skannattuja Maken kuvia. Luvassa vähän historian havinaa.:D

Näköjään erittäin hankalaa laittaa noita numerojärjestykseen nimenmukaan joten jokainen voi tallentaa koneella ja sitten yhdistellä noita sivuja aukeamittain.

Lähde ilmeisesti 90 luvun BODAUS-lehdet.
 

Liitteet

  • 4.jpg
    4.jpg
    515 KB · Katsottu: 3 015
  • 1.jpg
    1.jpg
    388,4 KB · Katsottu: 2 840
  • 6.jpg
    6.jpg
    448,3 KB · Katsottu: 5 787
  • 3.jpg
    3.jpg
    578,6 KB · Katsottu: 2 127
  • 11.jpg
    11.jpg
    679,1 KB · Katsottu: 2 862
  • 9.jpg
    9.jpg
    578,4 KB · Katsottu: 1 839
  • 10.jpg
    10.jpg
    527,3 KB · Katsottu: 2 273
  • 2.jpg
    2.jpg
    566,6 KB · Katsottu: 2 448
  • 8.jpg
    8.jpg
    548,7 KB · Katsottu: 2 494
  • 7.jpg
    7.jpg
    571,5 KB · Katsottu: 2 274
  • img134.jpg
    img134.jpg
    112,7 KB · Katsottu: 1 899
  • img135.jpg
    img135.jpg
    388,7 KB · Katsottu: 2 356
  • img136.jpg
    img136.jpg
    198,6 KB · Katsottu: 3 057
  • img128.jpg
    img128.jpg
    148,5 KB · Katsottu: 2 164
  • img127.jpg
    img127.jpg
    484,4 KB · Katsottu: 10 036
  • img133.jpg
    img133.jpg
    232,5 KB · Katsottu: 1 883
  • img140.jpg
    img140.jpg
    507,3 KB · Katsottu: 5 040
  • img139.jpg
    img139.jpg
    177,7 KB · Katsottu: 3 849
  • img126.jpg
    img126.jpg
    172,6 KB · Katsottu: 2 521
  • img137.jpg
    img137.jpg
    458,5 KB · Katsottu: 2 173
On kyl massa ollu kovassa kunnossa,Huh huh...Mitäköhän ukko nykyään tekee ku ei oo mitään tekstii tullu blogiin melkein 5 kk.Onko sukset ristissä hct:n suuntaan vai kiirusta pukannu? Ihan asiallisia noi reenivedot nykyäänkin vaikka ei prona enää vedäkkään...
 
Muakin kyllä kiinnostaa mitä Marko duunailee nykysin. Onko HCT enää edes pystyssä vai onko kaverit lähteny kohti uusia haasteita? Muistaakseni Jukka puhui jotain Fitness Expon jatkoilla HCT:hen liittyen ettei hän enää jatka siinä, en ole kyllä varma kun en saanut oikein selvää siinä hälinässä...
 
Back
Ylös Bottom