BB PRO Marko Savolainen

Löytyykös noista Markon "isojen painojen" käsittelystä mitään videomatskua?

Supermass-Returnissahan painot olivat aika maltillisia.

Smith-kyykystä sen verran,että Fathi Krishi,joka aikanaan treenaili Gold's Gymillä käytti muistaakseni aika huiketa painoja ko.liikkeessä (jos en väärin muista?).
Keskustelu Maken voimista käy selvästi kehää, sillä olen varma, että tämä samainen uskon-en usko -juttu on käyty läpi jo aiemminkin.

Kuvaamisesta: Maken huippuaikoina ei ollut vielä kännyköitä eikä kamerakännyköitä. Harvalla oli myöskään koko ajan videokameraa mukanaan. Nykyisin on olemassa enemmän liikkuvaa kuvaa erilaisista tilanteista, koska käytettävissä on filmaamiseen paremmat välineet.

Maken treeneistä (olen luultavimmin kirjoittanut aiheesta jo aiemminkin): Itse näin joitakin Maken harjoituksia Helsingin Mikonkadun Gold´s Gymillä. Hän harjoitteli salin toisen omistajan Jari Rännälän kanssa. Mieleeni on jäänyt esimerkiksi selkätreeni, josta tein jutun Bodaus-lehteen. Voi olla, että olen siinä kuvannut koko harjoituksen käytettyine harjoituspainoineen. Minulla ei ole nyt kyseistä Bodaus-lehden numeroa referointia varten, vuosi oli joka tapauksessa 1994.

Muistinvaraisesti sanoisin, että Make käytti harjoituksessa alataljasoudussa 250 kilon vastusta varsinaisissa työsarjoissa, joissa hän teki positiivisten toistojen jälkeen pakkotoistoja ja lopuksi negatiivisia toistoja. Hän oli sitä ennen tehnyt ainakin leuanvetoja.

Toisella kerralla näin osan Maken hauistreenistä. Hän teki hauiskääntöä tangolla 120 kilolla melko reippaan pituisen sarjan. Hän käytti remmejä.

antibodarille: Älä tee arvioita maailman huipulle kuuluvista urheilijoista omaan kapasiteettiisi verraten. Make oli aikanaan aivan yhtä erikoinen atleetti kuin vaikkapa Usain Bolt omassa lajissaan, harrastetasolta sellaista ylivertaisuutta on mahdotonta käsittää. Älä siis turhaan edes yritä. Suurimmalle osalle meistä satasen penkkitulos on jo kova saavutus.
:whip:
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Harmi, ettei tuohon aikaan löytynyt oikeita taustajoukkoja, jotka olisivat vieneet oikeaan suuntaan, sillä tällainen maalaispoika ei itse oikein osannut myydä itseään, eikä tajunnut ammattilaisuuden päälle juurikaan mitään. Ainut asia, mistä minä tiesin, oli kuinka kehittää mahdollisimman paljon lihasta. Mutta siinä asiassa olenkin yksi maailman parhaista :)

Kerran oli väittelyä siitä että pärjääkö pelkällä lihaksella nuissa kisoissa, vaan nyt vihdoin uskon sen että kyllä se vaatii sitä mainostusta. Mukavaa luettavaa kaikki mitä Marko päivittelee blogiinsa. :thumbs:
 

Kerran oli väittelyä siitä että pärjääkö pelkällä lihaksella nuissa kisoissa, vaan nyt vihdoin uskon sen että kyllä se vaatii sitä mainostusta.

Siis ihanko oikeesti nyt vasta uskot sen kun Marko sen kertoi?
En vittuile vaan kysyn.
 
Harmi, ettei tuohon aikaan löytynyt oikeita taustajoukkoja, jotka olisivat vieneet oikeaan suuntaan, sillä tällainen maalaispoika ei itse oikein osannut myydä itseään, eikä tajunnut ammattilaisuuden päälle juurikaan mitään. Ainut asia, mistä minä tiesin, oli kuinka kehittää mahdollisimman paljon lihasta. Mutta siinä asiassa olenkin yksi maailman parhaista :)

Kerran oli väittelyä siitä että pärjääkö pelkällä lihaksella nuissa kisoissa, vaan nyt vihdoin uskon sen että kyllä se vaatii sitä mainostusta. Mukavaa luettavaa kaikki mitä Marko päivittelee blogiinsa. :thumbs:


Luulisi,että Hesan Gold's:lta olisi löytynyt se "asiantunteva" taustajoukko,missä myös Make jonkun aikaa treenasi.Vai eikö ne salin isännät innostuneet tai osanneet viedä Maken asiaa eteenpäin?

Toisaalta menestyksekkään "ammattilaisuran luominen" Suomesta käsin ei ole vielä onnistunut keneltä muultakaan (en tosin tiedä,että paljonko ukot ovat asiaan edes satsanneet).Moni kisamies on käynyt turistina Mecca:ssa ja tullut sitten kotiin takaisin.Muutamilla on/ollut/mahdollisuus? pro-kortti,mutta ainakin Suomesta katsotuna matalalla profiililla.

Eikö Make kuitenkin herättänyt kiinnostusta rapakon takana,mutta jotakin loukkaantumisia tuli väliin?

Lahjojahan Makella oli,mutta Suomesta olisi pitänyt lähteä ja omata hyvä manageri tai osata itse hyvin englantia,luoda verkostoja ja myydä "tuotettaan"...ja olla hyvin onnekas...niin sitten...?
 
Toisaalta menestyksekkään "ammattilaisuran luominen" Suomesta käsin ei ole vielä onnistunut keneltä muultakaan (en tosin tiedä,että paljonko ukot ovat asiaan edes satsanneet).Moni kisamies on käynyt turistina Mecca:ssa ja tullut sitten kotiin takaisin.Muutamilla on/ollut/mahdollisuus? pro-kortti,mutta ainakin Suomesta katsotuna matalalla profiililla.

Kai siinä pitäs ottaa hatkat ja lähteä rapakon taakse uraa luomaa eikä värjötellä suomenmaalla. Muutto jenkkeihin ja siellä alkaa pyörittää bisnestä jos onnistuu. Joku muu duuni ensin alkuun salitouhujen ohelle ja yritettävä sitten luoda jotain kontakteja mainostajiin. Voittamalla kisoja, lisää sponsoreita. Ei taida kuitenkaan kovin hyvin onnistua Suomesta käsin?

Toisaalta jenkeissä kehonrakennus vähän isompaa touhua ja niitä kilpailijoita myös riittää muitakin kuin suomipoikia. Itsekin oon ihmetelly, että onhan suomessa nyt ammattilaisia ollut ennenkin, joille pro-kortti on annettu, mutta mikä siinä sitten on ettei suomalainen pro-mies pärjää? Kovia tekijöitä on ollut mm-tasollakin. Naisista Maija/Marja ? Lehtonen kilpaili ainakin joitakin vuosia sitten Olympiassa ja ei häntä sen kummemmin ole noteerattu. Mahtaako olla naiskehonrakennuksen vähäinen suosio?

Jerryltä joku kysyi hänen blogissaan, että miten olisi ammattilaisuuden ura, niin vastasi lyhyesti, ettei voi panostaa niin paljoa ja omistautua mitä se ammattilaisuus vaatii ja ilmeisesti vaatii sitten niin paljoa toisenlaista elämäntyyliäkin. Koko elämän pyhittämistä kehonrakennukselle, ettei ole niin kannattavaa/houkuttelevaa. Toisaalta jos nyt on pokkaamassa pokaleita sm-tasolla ja muissa kisoissa maailmalla, nostais se sitä rimaa taas ylöspäin kun kisoissa on myös muitakin kovia tekijöitä, että varmasti duunia riittäis enemmän kuin tarpeeksi nousta vieläkin ylöspäin. Siirryttäessä taas kovempiin kisoihin siis.


Jouni Virtamo voisi hieman valottaa tähän jotain kun tietää asiasta kuitenkin.:whip:

Lukemista:
http://www.bodylehti.fi/uimg/pdf/20056/18-23_marko_b6.pdf
http://www.bodylehti.fi/uimg/pdf/20031/26-29_marko_savolainen.pdf
 
Kai siinä pitäs ottaa hatkat ja lähteä rapakon taakse uraa luomaa eikä värjötellä suomenmaalla. Muutto jenkkeihin ja siellä alkaa pyörittää bisnestä jos onnistuu. Joku muu duuni ensin alkuun salitouhujen ohelle ja yritettävä sitten luoda jotain kontakteja mainostajiin. Voittamalla kisoja, lisää sponsoreita. Ei taida kuitenkaan kovin hyvin onnistua Suomesta käsin?

Jenkeistä käsin vois tosiaan olla helpompaa,mutta ei välttämättä helppoa silloinkaan.Mutta eipä pro-body missään erityissuosiossa ole Saksassakaan (Ruhl tai Wolf sanoi näin).

Espanjankieliset maat sekä arabimaat,jenkkien ohessa näyttävät olevan maita,joissa pro-/ja kisamiehet nauttivat vähän parempaa statusta (sheikeillä on ainakin varaa palkita,jos haluavat:dance:).Mutta en mitään tarkempaa tiedä.Kuulopuheita ja sivusilmällä...;)
 
tässä wannabe potarin mietteitä...

Oon varmaa ainoo , mut mulle on aivan sama treenasko marko hauiksiaan - 20kg taikka 120kg punnuksil.. ,kun ne kimpaleet olivat naurettavan hyvää matskuu - että morjessta pöytään.... u nöy - "ei tästä maailmasta'" :eek:

Make , tee haukkaa jälleen sillee et paikat kestää,mutta aivan siis ykkös prioriteettina ,niin paljo ku pystyy!! tarvittaessa , jos alkaa kramppaa ...niin pikku kuuri "testoa ja kasvua" ,mut älä kerro kenellekään!! vaan näin meidän kesken .. ja sit taas iha sairas pumppi päälle - ne kasvaa jällee taas iha järjettömiin mittasuhteisiin !!!!
"hengessä mukana! " :kuola::piis::rock::puntti:

tää viesti on sit möläytys puhtaimmillaan.. fani näkökulmasta! :worship:
 
Oon varmaa ainoo , mut mulle on aivan sama treenasko marko hauiksiaan - 20kg taikka 120kg punnuksil.. ,kun ne kimpaleet olivat naurettavan hyvää matskuu - että morjessta pöytään.... u nöy - "ei tästä maailmasta'" :eek:

Make , tee haukkaa jälleen sillee et paikat kestää,mutta aivan siis ykkös prioriteettina ,niin paljo ku pystyy!! tarvittaessa , jos alkaa kramppaa ...niin pikku kuuri "testoa ja kasvua" ,mut älä kerro kenellekään!! vaan näin meidän kesken .. ja sit taas iha sairas pumppi päälle - ne kasvaa jällee taas iha järjettömiin mittasuhteisiin !!!!
"hengessä mukana! " :kuola::piis::rock::puntti:

tää viesti on sit möläytys puhtaimmillaan.. fani näkökulmasta! :worship:

Taidat olla suuremman luokan idiootti?!
 
Oon varmaa ainoo , mut mulle on aivan sama treenasko marko hauiksiaan - 20kg taikka 120kg punnuksil.. ,kun ne kimpaleet olivat naurettavan hyvää matskuu - että morjessta pöytään.... u nöy - "ei tästä maailmasta'" :eek:

Make , tee haukkaa jälleen sillee et paikat kestää,mutta aivan siis ykkös prioriteettina ,niin paljo ku pystyy!! tarvittaessa , jos alkaa kramppaa ...niin pikku kuuri "testoa ja kasvua" ,mut älä kerro kenellekään!! vaan näin meidän kesken .. ja sit taas iha sairas pumppi päälle - ne kasvaa jällee taas iha järjettömiin mittasuhteisiin !!!!
"hengessä mukana! " :kuola::piis::rock::puntti:

tää viesti on sit möläytys puhtaimmillaan.. fani näkökulmasta! :worship:
Ihan jatkoa ajatellen, kirjoitusasua vähän paremmaksi seuraavissa viesteissä. Menee ihan puuroksi, joten skarppaa hieman jatkossa. Ei millään muulla kuin vain että on paska lukea tuommoista sotkua.
 
Oon varmaa ainoo , mut mulle on aivan sama treenasko marko hauiksiaan - 20kg taikka 120kg punnuksil.. ,kun ne kimpaleet olivat naurettavan hyvää matskuu - että morjessta pöytään.... u nöy - "ei tästä maailmasta'" :eek:

Make , tee haukkaa jälleen sillee et paikat kestää,mutta aivan siis ykkös prioriteettina ,niin paljo ku pystyy!! tarvittaessa , jos alkaa kramppaa ...niin pikku kuuri "testoa ja kasvua" ,mut älä kerro kenellekään!! vaan näin meidän kesken .. ja sit taas iha sairas pumppi päälle - ne kasvaa jällee taas iha järjettömiin mittasuhteisiin !!!!
"hengessä mukana! " :kuola::piis::rock::puntti:

tää viesti on sit möläytys puhtaimmillaan.. fani näkökulmasta! :worship:
aivan samaa mieltä olen :pano:
 
kova äijä

porukka vois laittaa mielipiteitä esim. näistä kahdesta videosta.

Pakko sanoo että kyllä on miehellä asenne kohdillaan. Ei oo mitään perinteistä kameran edessä esittämistä/pelleilyä tai painomäärillä kehuskeluja. Mies asennoituu siihen mitä sinne salille on tultu tekeen eri treenaamaan (aivan kun ei edes tajuaisi olevansa kuvattavana koska keskittyy hommaan niin täysillä). Harvoin näkee samanlaisia tapauksia. upeita videoita...

http://www.youtube.com/watch?v=48oZu40awIA&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=3Bp2F_7OxYA&feature=related



:worship:
tällaista meininkiä ainakin allekirjoittanut arvostaa.
 
"Harmi, ettei tuohon aikaan löytynyt oikeita taustajoukkoja, jotka olisivat vieneet oikeaan suuntaan, sillä tällainen maalaispoika ei itse oikein osannut myydä itseään, eikä tajunnut ammattilaisuuden päälle juurikaan mitään. Ainut asia, mistä minä tiesin, oli kuinka kehittää mahdollisimman paljon lihasta. Mutta siinä asiassa olenkin yksi maailman parhaista."

Tämä kommentti on edellisellä sivulla kirjattu Markon nimiin. En tiedä, mitä vuosia ja ajankohtaa Marko tarkoittaa, mutta ainakin 1994-95 allekirjoittanut ja monet muut yrittivät saada kyllä Markon uraan vauhtia, valmiudet auttaa olivat hyvät ja suhteet esimerkiksi Yhdysvaltoihin kunnossa. Marko oli silloin mahtavassa massakunnossa eikä ollut vielä hajottanut paikkojaan. Hän joutui kuitenkin Helsingissä aivan kerta kaikkiaan sivuraiteille, ja oli parempi, että peli pistettiin poikki ja että hän palasi kotiin Ouluun toipumaan.

Tähän episodiin loppui useimpien auttajaehdokkaiden mielenkiinto Markoon.

KP Ourama yritti sitten saada Markon kesken jääneeseen uraan uutta puhtia muutamaa vuotta myöhemmin, mutta lopultakin laihoin tuloksin. Useat loukkaantumiset lienevät olleet lopullisena syynä uran hiipumiseen.

Täällä on ollut aika ajoin puhetta siitä, kuka on ollut Suomen paras kehonrakentaja. Marko on tässä aivan omaa luokkaansa, muut tulevat kaukana perässä. Markon rakenne oli huippuluokkaa, samoin kyky luoda uutta lihasmassaa.

Vitamiini tuossa pohti suomalaisia pro-kisaajia ja menestyksen puutetta. Selvää on, että menestystä tavoittelevan kilpailijan pitäisi asua Kaliforniassa ja olla sosiaalisesti taitava ja kielitaitoinen sen lisäksi, että olisi fysiikaltaan huipputasoa. Pitää olla huippuvalokuvaajien mieleen, pitää tuntea tärkeimmät toimittajat, joita on nyt Internet-aikana lehtien lisäksi valtava määrä verkossa, pitää olla aina valmiina erilaisiin projekteihin. Kaiken kaikkiaan omaan uraan pitäisi panostaa sekä aikaa että taloudellisia resursseja aivan samaan tapaan kuin mihin hyvänsä liiketoimeen. Aika sitten näyttää, kannattiko riski.
 
Hän joutui kuitenkin Helsingissä aivan kerta kaikkiaan sivuraiteille, ja oli parempi, että peli pistettiin poikki ja että hän palasi kotiin Ouluun toipumaan.

Tähän episodiin loppui useimpien auttajaehdokkaiden mielenkiinto Markoon.

Tästä lukisin mielelläni lisää.
 
Niinpä. Monikohan maksaa sen euron kuukaudessa ihan vaan että pääsee lukemaan Markon blogia...

Itse olen tuollaista maksullisuutta vastaan, mutta taidan kyllä tässä tapauksessa tehdä poikkeuksen. Ei se kuitenkaan kauhean suuri summa ole... Ja on se tuo Marko kuitenkin se suurin idolini Suomen bodymaailmassa, joten kai siitä huvista nyt voi hiukan maksaakin.
 
Back
Ylös Bottom