BB PRO Marko Savolainen

Perheen myötä asumismenot tuplaantu kun rivarikämppä vaihtui omakotitaloksi ja laina&korko tuli normaalin tonnin asumismenojen päälle, nyt siihen asumiseen meneekin sitten se karkea 1500e, ja kun asumismuoto vaihtui asunto-osakeyhtistä omakotitaloon on joka kuukausi saatava väkisin muutama kymppi talteen kun kaikki korjaukset menee omasta pussista

Mitä ihmettä höpötät. Kyllähän omakotitalo nyt on selvästi halvin asumis muoto, kun ei ole saatanan kallista vastiketta tai vuokraa maksettavana.
Sitten jos korot joskus nousee selvästi niin vuokralla asumisesta tulee tietysti halvempaa, mutta edelleen omakotitalo on halvempi kuin osake kerrostalo tai varsinkin osake rivari.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mitä ihmettä höpötät. Kyllähän omakotitalo nyt on selvästi halvin asumis muoto, kun ei ole saatanan kallista vastiketta tai vuokraa maksettavana.
Sitten jos korot joskus nousee selvästi niin vuokralla asumisesta tulee tietysti halvempaa, mutta edelleen omakotitalo on halvempi kuin osake kerrostalo tai varsinkin osake rivari.
Meillä oli rivarissa vastike 270e, siihen suorasähkölämmitys keskiarvon mukaan 100e/kk ja kotivakuutus 20e/kk, lainanlyhennys+korko 260€/kk = 650€/kk. Nyt asutaan omakotitalossa, vastiketta ei ole, mutta kiinteistövero on 40€/kk, suorasähkölämmitys keskiarvon mukaan 180€/kk, kotivakuutus 60€/kk ja lainanlyhennys+korko 730€/kk = 1050€/kk. Päälle tulee jätemaksu jota ei rivarissa ole, vesilasku joka on suurempi isomman mittarikoon vuoksi, ja kun tosiaan sähkäri käy kerran vaihtamassa rikkoutuneen patterin, niin rivarissa se kuului vastikkeeseen>yhtiö maksoi, nyt maksan leikistä itse 200e. Talon nurkalla pakkanen paskoi rännikaivon pohjan, maksoin itse. Lumikola hajosi, ostin itse, ja sitä rataa. Jos rivarin vaihtaa kerrostaloon niin kuluista sais pudotella vielä sähkön osalta puolet pois. Täällä vuokrataso on alhainen vaikka onkin alueen isompi kaupunki kyseessä, 3h+k irtoaa kerrostalosta sekä rivarista alle 700e mitä muutama vuosi takaperin noita kattelin.

Totta kai omakotitalossa tuo korkeampi lainanlyhennys tarkottaa myös omaisuuden nopeampaa karttumista, mutta kuukausittaisten kulujen kohdalla sillä ei ole merkitystä.

Meillä oli rivarissa vastike 270e, siihen suorasähkölämmitys keskiarvon mukaan 100e/kk ja kotivakuutus 20e/kk, lainanlyhennys+korko 260€/kk = 650€/kk. Nyt asutaan omakotitalossa, vastiketta ei ole, mutta kiinteistövero on 40€/kk, suorasähkölämmitys keskiarvon mukaan 180€/kk, kotivakuutus 60€/kk ja lainanlyhennys+korko 730€/kk = 1050€/kk. Päälle tulee jätemaksu jota ei rivarissa ole, vesilasku joka on suurempi isomman mittarikoon vuoksi, ja kun tosiaan sähkäri käy kerran vaihtamassa rikkoutuneen patterin, niin rivarissa se kuului vastikkeeseen>yhtiö maksoi, nyt maksan leikistä itse 200e. Talon nurkalla pakkanen paskoi rännikaivon pohjan, maksoin itse. Lumikola hajosi, ostin itse, ja sitä rataa. Jos rivarin vaihtaa kerrostaloon niin kuluista sais pudotella vielä sähkön osalta puolet pois. Täällä vuokrataso on alhainen vaikka onkin alueen isompi kaupunki kyseessä, 3h+k irtoaa kerrostalosta sekä rivarista alle 700e mitä muutama vuosi takaperin noita kattelin.

Totta kai omakotitalossa tuo korkeampi lainanlyhennys tarkottaa myös omaisuuden nopeampaa karttumista, mutta kuukausittaisten kulujen kohdalla sillä ei ole merkitystä.

Itse asun melko suuressa omakoti talossa ja lainan lyhennys noin 1000e/kk
Saman kokoinen rivari asunto olisi varmaan suunnilleen saman hintainen ehkä hieman halvempi sanotaan nyt vaikka että sen saisi 950e/kk lyhennyksellä.
Saman kokoisen rivarin ja omakoti talon lämmitys ja sähkö kulut on suunnilleen saman suuruiset. Kotivakuutus tosiaan omakoti talossa hieman kalliimpi.
Mutta sitten se rivarin vastike joka voi olla mitä vaan 300-1000e väliltä.
Katsoin Etu ovesta mitä vastaavan kokoinen kerrostalo asunto maksaisi, ensinnäkään niitä ei juuri ole myynnissä ja ne joita näytti olevan maksaa miljoonia, eli lainan lyhennys kk olisi vitusti.

Vuokra kämpät puolestaan näyttäisi maksavan +2000e kuukaudessa😂

Että kyllä omalla kohdalla ainakin omakotitalo on selvästi halvin vaihtoehto.

Eron tuohon rivariin tuo juurikin se että omakotitalossa jos jotakin hajoaa sen voi korjata itse eikä tarvitse maksaa ylihintaista vastiketta siltä varalta että jotakin hajoaa tai että naapurilta hajoaa.

Tai remontteja esimerkiksi viisi asuntoisen rivarin katto remontti maksaa helposti 100000e= 25000e/asunto

Omakoti talossa maksat ainoastaan tavarat.

Ennen tätä nykyistä asuntoa asuin vuokralla kerrostalossa ja asumis kulut oli suunnilleen samat ja kämppä 3 kertaa pienempi, vaikka sijainti oli huonompi.

Se vaan että aina jos korot nousee, niin samassa suhteessa myös vuokratkin nousee.

Kuparistako se katto tehtäisiin vai mistä tuollaisen hinnan repäisit? Sulla ilmaa tuossa sellainen 60k€ jos puhutaan esim. ihan perus peltikatosta noin pieneen rivariin 😉
En oo tarkkaan seurannu mikä remonttikeskustelun alkuperäinen pointti oli, mutta usein vsnhemmissa rivsreissa kattoremottiin kuuluu palokatkojen teko sekä ruoteiden uusimista , aluskatteiden lisääminen niiden puuttuessa.ei toi hinta mikää tuulesta temmattu oo jos peilaa ihan toteutuneisiin remontteihin esim vaikka täällä itäsuomessa.

Kuparistako se katto tehtäisiin vai mistä tuollaisen hinnan repäisit? Sulla ilmaa tuossa sellainen 60k€ jos puhutaan esim. ihan perus peltikatosta noin pieneen rivariin 😉

Olet ihan oikeassa että jos tehdään uutta niin tuollaisen 500-700m2 rivarin katon saa kyllä 40k€:la.

Mutta kun saneerataan vanhaa niin hintapa helposti pomppaa kun mukaan lasketaan.
Teltta, vanhan katteen purku, mahdollinen ainakin osittainen ruoteiden uusinta, lämmön eristyksen uusinta ja/tai lisälämmön eristys, kaatojen korjaukset, kattokaivojen tai rännien uusinta, räystäs korotukset/korjaukset jne. Työt joita ilmeisesti et laskenut mukaan.

Jos remontista selvitään sillä että vanhan katteen päälle laitetaan vaan uusi niin tottakai hinta on silloin paljon halvempi.

Uudis kohteissa myös yritysten kate on selvästi pienempi kuin saneeraus kohteissa.

100 €/m2 alv 0 on vielä edukas hinta kattorempalle pohjatöineen (ilman lisäeristyksiä, mutta oikaisua jne.). Ei saa pk-seudulla siihe hintaan... paitsi ehkä jonku Vesivekin hätäratkaisun juosten kusten vastavalmistuneiden amatikoulujonnejen toimesta + 1 sellainen työnjohtajana lisää.

onko neliöt samat?
Toi, että rivarissa yhtiö maksaa on suhteellista, kyllä ne menee vastikkeista ja kun alkaa usealla patteri hajoomaan niin vastikkeet nousee. Lumikolan hinta toki jakaantuu useammalle, mutta kun korjausvelka kasvaa ja naapurissa syntyy vesivahinko niin maksat myös sen korjaamisesta

Asumisesta vielää... Esimerkkejä löytyy vaikka kuinka paljon ja aina tukemaan omaa sitä omaa kantaa. Taloyhtiöitä on moneen lähtöön, hyvin ja huonosti hoidettuja, uusia ja vanhoja, erilaisilla sijainneilla, ihmisistä puhumattakaan.. Kaikki tämä koskee kaikkia asumismuotoja.
Kyse on mielestäni enemmän siitä, mistä tykkää ja mitä arvostaa. Jos haluaa juurikin sen unelmiensa kodin, siitä on yleensä sitten oltava valmis myös maksamaan.
Omakotitalo vaatii enemmän omatoimisuutta ja halua tehdä itse. On aina hyväksi, jos omaa itse remonttitaitoja eikä esim. lumityöt tai pihatyöt ole millään tavoin vastenmielisiä (eikä ne muuten ole ilmaisia). Osaa taas ei nämä asiat vois vähempää kiinnostaa. Korjauskustannukset voivat olla korkeita tai matalia missä tahansa asumismuodossa eikä aina ole kyse asunnon iästäkään.
Kustannuksia voidaan aina laskea ja monella tavalla. Halvinta varmaan on asua syrjäseudulla omakotitalossa joka ei just nyt kaadu niskaan eikä katto vuoda. Tärkeintä on kai asua paikassa jossa viihtyy??

Asumisesta vielää... Esimerkkejä löytyy vaikka kuinka paljon ja aina tukemaan omaa sitä omaa kantaa. Taloyhtiöitä on moneen lähtöön, hyvin ja huonosti hoidettuja, uusia ja vanhoja, erilaisilla sijainneilla, ihmisistä puhumattakaan.. Kaikki tämä koskee kaikkia asumismuotoja.
Kyse on mielestäni enemmän siitä, mistä tykkää ja mitä arvostaa. Jos haluaa juurikin sen unelmiensa kodin, siitä on yleensä sitten oltava valmis myös maksamaan.
Omakotitalo vaatii enemmän omatoimisuutta ja halua tehdä itse. On aina hyväksi, jos omaa itse remonttitaitoja eikä esim. lumityöt tai pihatyöt ole millään tavoin vastenmielisiä (eikä ne muuten ole ilmaisia). Osaa taas ei nämä asiat vois vähempää kiinnostaa. Korjauskustannukset voivat olla korkeita tai matalia missä tahansa asumismuodossa eikä aina ole kyse asunnon iästäkään.
Kustannuksia voidaan aina laskea ja monella tavalla. Halvinta varmaan on asua syrjäseudulla omakotitalossa joka ei just nyt kaadu niskaan eikä katto vuoda. Tärkeintä on kai asua paikassa jossa viihtyy??

Oon asunnut syrjässä Ilomatsissa omakotitalossa en tykännyt, Joensuussa omakotitalossa en tykänny, nyt Helsinkin aurinkolahdessa kerrostalossa kaikki mukavuudet vieressä TYKKÄÄN JA VIIHDYN.
Eli on hyvä etsiä se itselleen sopivin paikka asua.

Tärkeintä on kai asua paikassa jossa viihtyy??
Aika monasti ylenkatsotaan sijaintia ja sen mulla ainakin ollut pitkälti tärkein määre. Muuten asuisin jossain isossa loftissa Lapissa. Sijainti jossa ite tykkään asua, vaatis miljoonia jos sattuis sen ison loftin löytämään.

Omakotitalo vaatii enemmän omatoimisuutta ja halua tehdä itse. On aina hyväksi, jos omaa itse remonttitaitoja eikä esim. lumityöt tai pihatyöt ole millään tavoin vastenmielisiä (eikä ne muuten ole ilmaisia).

Lumityöt ja muutenkin pihatyöt on aivan kamalia hommia, ja tosiaan kalliita teettää ulkopuolisilla.
Itse olen ratkaissut ongelman niin että appi vanhemmat tekee kesällä pihatyöt kun ne niitä tykkää tehdä.
Ja talvea varten on 4 veto maasturi jolla pääsee vaikka pihassa olis lunta vähän enemmänkin😂

Aika monasti ylenkatsotaan sijaintia ja sen mulla ainakin ollut pitkälti tärkein määre. Muuten asuisin jossain isossa loftissa Lapissa. Sijainti jossa ite tykkään asua, vaatis miljoonia jos sattuis sen ison loftin löytämään.

Tää on kyl täysin totta.

Ite monesti miettinyt et jos olisin miljardööri ni ostasin esimerkiksi Stokkan katon ja rakentasin sinne talon, tilaa riittäs myös hyvän kokoiseen piha alueeseen, minne sais terassit ja uima altaat jne.
Parkki hallista itselle oma seinillä erotettu alue jonne autot mahtus ja sieltä pääsis suoraan hissillä omaan taloon katolle.

Tää on kyl täysin totta.

Ite monesti miettinyt et jos olisin miljardööri ni ostasin esimerkiksi Stokkan katon ja rakentasin sinne talon, tilaa riittäs myös hyvän kokoiseen piha alueeseen, minne sais terassit ja uima altaat jne.
Parkki hallista itselle oma seinillä erotettu alue jonne autot mahtus ja sieltä pääsis suoraan hissillä omaan taloon katolle.
Jotain tämmöistä. Miljardeilla sais ostettua vaikka Meiran vierestä ne VR:n maksasiinit ja vetäis sinne ison kompleksin jossa asuis. Salit ja kaikki.

Tää on kyl täysin totta.

Mä ostaisin stadin edustalta saaren. Oma rauha mut silti mestoilla

Hyvää uutta vuotta pakkislaiset! 😊
Tuli vastaan parin vuoden takaisen hupi / koedieetiltä kuva. Pitäskö tähdätä taas ensi kesään.... 😊

Liitteet

• Screenshot_20211231_141240.jpg
    Screenshot_20211231_141240.jpg
    49,7 KB · Katsottu: 424

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom