BB PRO Marko Savolainen

Varmaan ajateltuna siltä kantilta, jos edellytyksenä parisuhteelle on säännölliset matkustelut ja uuden asunnon sisustaminen muotilehtien esimerkkejä vastaaviksi. Auto pitää olla ulospäin näyttävä, näyttävämpi kuin mihin oikeasti on varaa. Ja naiselle on tärkeää kerskua kavereilleen, että minulla on hyvin toimeentuleva mies. Mutta ei onneksi kaikki ole tuollaisia pintaliitäjiä. Yksin asuminen ja eläminenhän se noin muuten pakollisilta kuluiltaan on kalleinta.

Matkustelu kahdestaan on halvempaa kuin matkustelu yksinään, ainakin hotellien osalta.

Jos vaimo/tyttöystävä haluaa sisustaa saa sen kyllä myös itse maksaa.

Auto voi olla parisuhteessa huonompi/vähemmän näyttävä kuin sinkkuna, kun sillä ei tarvitse tehdä vaikutusta kehenkään.

Juuri tuo yksin asuminen on ihan vitun kallista, kahdestaan miltei puolet halvempaa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pätkätyökin on aina parempi vaihtoehto kuin kotona makaaminen vaikkei rahaa käteen juuri enempää jäisikään. Sitten joskus kun sattuu aukeamaan hyväpalkkainen vakityö niin mitä luulette kummanko pomo valitse hommiin sen kotona nenäänsä kaivelleen vai pätkätöitä hyvillä työtodistuksilla tehneen..
Minkä taakseen jättää sen edestään löytää pätee tässäkin.
Ehdottomasti jo oman henkisen hyvinvoinnin kannalta. Syrjäytyy helposti ja tuntee itsensä yhteiskunnan ulkopuoliseksi jos vain pelaa pleikkaa ja nostelee puntteja.
Tottakai se on vahvuus että kokemusta on monipuolisesti eri aloilta verrattuna siihen että ei olisi tehnyt mitään. Kertoo paljon ihmisestä.
Lisäksi kokemus on aina kokemusta, kokemukset kasvattaa ja opettaa.
Ehdottomasti näin. Laaja työhistoria kertoo että ihmistä kiinnostaa tehdä töitä. Aina parempi kuin elämäntapa työttömän titteli. Mielestäni kaikki työ kehittää ja on eduksi muihin hommiin. Työyhteisöissä tulee haastavia tilanteita vaikkapa henkilökemioiden suhteen. Näissä on kaikki työkokemus ja aiemmin läpi käyty eduksi.
Yksin asuminen ja eläminenhän se noin muuten pakollisilta kuluiltaan on kalleinta.
Tätä ihan piti miettiä. Asiaan vaikuttaa varmasti moni asia. Yksin asuva työtön saa myös hyvät tuet. Kimppaan muutettaessa voi tipahtaa kaikki tuet pois. Asunnon koko vaikuttaa. Liian iso kämppä ei oikeuta asumistukeen. Moni sortuu tuohon. Itsellä vuokra + vesi + sähkö yhteensä 425e. Neliöitä 32. Asumistuki 250e.
 
Ryhmäliikunnan ohjaus. Ohjaan toiminnallista treeniä, nyrkkeilyä, kuntosali cirkuitia, kehonhuoltoa ja tuuraan vähän kaikkea. Opettelin hommat käymällä itse tunneilla pari vuotta. Toki löytyy kokemusta monesta lajista ja olen vetänyt kaveriporukalle kimppa treenejä. Työnantajia minulla on nyt kolme. Mielestäni loistavaa työtä jos tykkää opastaa muita ja luonne on sopiva. Isoimmat ryhmät ovat 30 asiakasta joten ujostella ei passaa. Pienimmät ryhmät 3-5 asiakasta joka on enempi henkilökohtaista valmennusta. Varsinaiseen PT työhön ei yleensä pääse ilman koulutusta. Mutta se on aika erilaista työtä muutenkin. Tarkastin työsopparini etten valehtele palkoista. Kunnan puolella tuntipalkka 25e tunti. Kaupungin urheiluseurassa 17e tunti. Nämä kumpikin tessin mukaisia. Yksityisellä salilla 20e joka on pari vuotta kokemusta omaavan palkkaus. Kokemusta omaavilla muistaakseni 25e. Töitä saa pistämällä suoraan viestiä seuroille ja saleille. Harvemmin ilmoittavat mollissa. Kun saa jalan oven väliin töitä alkaa tulla ihan simona. Ainakin täällä savossa. Toki nämä ovat vain sivutöitä, mutta huomattava lisä eläke tuloihin. Ei tipu myöskään mitkään tuet. Tällä hetkellä olen tehnyt enimmillään neljänä päivänä viikossa töitä. Joskus tulee myös päiviä että on mahdollista vetää vaikka 4 jumppaa putkeen. 80-100e plumpsahtaa siitä. Lisäksi saan kilometrikorvauksia enemmän mitä vanha turbo Saab vie bensaa 😅
Kunnalle kun pääsis, mutta ei ole helppoa.
 
Matkustelu kahdestaan on halvempaa kuin matkustelu yksinään, ainakin hotellien osalta.

Jos vaimo/tyttöystävä haluaa sisustaa saa sen kyllä myös itse maksaa.

Auto voi olla parisuhteessa huonompi/vähemmän näyttävä kuin sinkkuna, kun sillä ei tarvitse tehdä vaikutusta kehenkään.

Juuri tuo yksin asuminen on ihan vitun kallista, kahdestaan miltei puolet halvempaa.
Joo, juuri noinhan se menee. Yksin vaan voi olla pienituloisena matkustelematta ja tunkea ne rahat vaikka lihaan ja heraan ym. itselleen tarpeelliseen, jos siltä tuntuu. Jos puoliso on sitten sitä sorttia, että pienituloisena mieluummin söisi hernekeittoa ja salaattia sen varjolla että saa risteillä ja lentää ympäriinsä, niin eihän siinä välttämättä yhteisymmärrystä löytyisi. Ainakaan jos on oletus, että toinen puolisko tekee sitten samoin. Tosin eihän nuo välttämättä rahastakaan kiinni olisi, itse esim. harvakseltaan tykkään reissata. Mutta muutenhan se on mielestäni täyttä resurssien tuhlaamista se ympäriinsä liikkuminen. Paljon helpompaa elämä ja eritoten urheilevan ihmisen kannalta jos ei joka vkl aika mene tavaroiden pakkailuun ja liikkumiseen.
 
Kunnalle kun pääsis, mutta ei ole helppoa.
Itsellä meni yli 2 vuotta hakemuksen jätöstä että pääsin kunnalle töihin 😅 olin jo unohtanut asian. Vaatii vähän tuuriakin että vakityöntekijöitä lopettaa tai jää saikulle. Nyt koronan aikaan todella moni vaihtoi muihin töihin. Oli hyvä sauma iskeä. Suhteet auttavat tässäkin. Tunsin paljon ohjaajia jotka antoivat tilaisuuden kokeilla alaa.
 
Miksi sinkulle? Onhan nyt parisuhteessa eläminen vitusti halvempaa kuin sinkkuna olo.
Varmaan ajateltuna siltä kantilta, jos edellytyksenä parisuhteelle on säännölliset matkustelut ja uuden asunnon sisustaminen muotilehtien esimerkkejä vastaaviksi. Auto pitää olla ulospäin näyttävä, näyttävämpi kuin mihin oikeasti on varaa. Ja naiselle on tärkeää kerskua kavereilleen, että minulla on hyvin toimeentuleva mies. Mutta ei onneksi kaikki ole tuollaisia pintaliitäjiä. Yksin asuminen ja eläminenhän se noin muuten pakollisilta kuluiltaan on kalleinta.
Niih riippuu tilanteesta ja onko miten meneviä ihmisiä. Yksin asuminen ja koko kämpän maksaminen ei tietysti ole halpaa.
 
Kunnalle kun pääsis, mutta ei ole helppoa.
25€/h ryhmäliikunnanohjaajalle TES:n mukaan, jos tuota Predatorin juttua on uskominen. Enpä kyllä usko, että KVTES:ssä tuollaisesta on mainintaa. Kohta räjähtäisi halukkuus ryhmäliikunnanohjauksiin. Tottakai se voi olla kertakorvaus tuollaisen tunnin vetämisestä, jos se on ns. keikka. Mutta ei muuten takuulla makseta säänöllisestä työstä tuollaista korvausta. Ei vaikka olis AMK:sta liikunnanohjaajan paperit.
 
25€/h ryhmäliikunnanohjaajalle TES:n mukaan, jos tuota Predatorin juttua on uskominen. Enpä kyllä usko, että KVTES:ssä tuollaisesta on mainintaa. Kohta räjähtäisi halukkuus ryhmäliikunnanohjauksiin.

Joo ei toi voi pitää millään paikkansa, muuten miltei kaikille minun tuntemilleni ryhmä liikunnan ohjaajille maksettaisiin laittoman pientä palkkaa.
 
Tuossa on alan vähimmäispalkka suositus. Virallista tietoa. 25e on jopa selkeästi ali mitä ylemmät tahot vaativat maksamaan. 20-25e tunti on ihan perus palkkaus. Jos menee alle 20e palkka kannattaa miettiä mihin on suostunut. Älkää sotkeko kuukausipalkkaa asiaan.Tätä työtä ei tehdä 8 tuntia päivässä viitenä päivänä viikossa. Kuukausipalkalle löytyy oma palkkaus. Se on 2500 - 2800e kk.
Näyttökuva-2020-2-28-kello-14.23.49-768x474.png
 
Tuossa ei ole harkinvaraiset päätökset auto, ajokortti, kännykkä jne.
Kyllä ne saa helpommin ja enemmän, tunnen useamman tapauksen ja monta muuta epäkohtaa esim asunnon saannissa jne.
Kaveri vuokraa asuntoja kaupungille jotka niitä antaa maahanmuuttajille, koitappa hakea itse yksin esim kolmiota jossa vuokra lähes 800€, ei taida suomalaiselta onnistua.
Samoin yksi vuokralainen kuoli (maahanmuuttaja) kaverille maksettiin vuokraa puoli vuotta, kun ei voitu kämppää tyhjentää, kun tämä oli tullut ilman papereita ja ei löytynyt sukulaisia, jotka olis tyhjentänyt kämpän jne jne

Miks on väärin saada heikommassa asemassa helpommin tukea? Oon samaa mieltä, että ensisijaisesti pitäisi pitää huoli "omista," mutta meillä on niin hyvät turvaverkot, ettei kantasuomalaisen mahdollisuuksia oikein voi verrata jonkun pakolaisen mahdollisuuksiin. Toki ensisijaisesti pitäis hoitaa kotouttaminen ja ehkä siten tuissa olla jotain ehtoja. Luulenpa vaan, että ehdot johtais kurjuuteen kaikkien kannalta pitkällä aikavälillä.
 
Tuossa on alan vähimmäispalkka suositus. Virallista tietoa. 25e on jopa selkeästi ali mitä ylemmät tahot vaativat maksamaan. 20-25e tunti on ihan perus palkkaus. Jos menee alle 20e palkka kannattaa miettiä mihin on suostunut. Älkää sotkeko kuukausipalkkaa asiaan.Tätä työtä ei tehdä 8 tuntia päivässä viitenä päivänä viikossa. Kuukausipalkalle löytyy oma palkkaus. Se on 2500 - 2800e kk. katso liitettä 237058
Ja nämä on tosiaan tavoteansioita/suosituksia, yleensä noista saa vaan unelmoida. Insinööriliittokin havittelee kolmenkympin tuntiliksoja jäsenilleen, julkisella puolella sinne ei pääse kuin yksittäiset henkilöt, yksityiselläkin vähemmistö ja työmäärä&keikkahommat&vastuu alkaa olla sitten jo semmonen että moni arvottaa muuta elämää enemmän kuin korkeaa ansiota.
 
Ja nämä on tosiaan tavoteansioita/suosituksia, yleensä noista saa vaan unelmoida. Insinööriliittokin havittelee kolmenkympin tuntiliksoja jäsenilleen, julkisella puolella sinne ei pääse kuin yksittäiset henkilöt, yksityiselläkin vähemmistö ja työmäärä&keikkahommat&vastuu alkaa olla sitten jo semmonen että moni arvottaa muuta elämää enemmän kuin korkeaa ansiota.
Kyllä, mutta siitä huolimatta 20-25e tunti on ihan perus palkka alalla. Ei täällä savossa ainakaan mikään firma ilkeä maksaa vähempää. Itsellä tosin alhaisin 17e tunti, mutta siihen taas sisältyy lisät joka nostaa summaa. Esim sijaistuslisä 5 e tunti ja sunnuntai lisä tuplapalkka. Lauantaille myös oma lisä. Yli kahdenkympin kohoaa tässäkin tapauksessa.
 
Miks on väärin saada heikommassa asemassa helpommin tukea? Oon samaa mieltä, että ensisijaisesti pitäisi pitää huoli "omista," mutta meillä on niin hyvät turvaverkot, ettei kantasuomalaisen mahdollisuuksia oikein voi verrata jonkun pakolaisen mahdollisuuksiin. Toki ensisijaisesti pitäis hoitaa kotouttaminen ja ehkä siten tuissa olla jotain ehtoja. Luulenpa vaan, että ehdot johtais kurjuuteen kaikkien kannalta pitkällä aikavälillä.
On maahanmuuttaja sinusta heikommassa asemassa?
 
Miks on väärin saada heikommassa asemassa helpommin tukea? Oon samaa mieltä, että ensisijaisesti pitäisi pitää huoli "omista," mutta meillä on niin hyvät turvaverkot, ettei kantasuomalaisen mahdollisuuksia oikein voi verrata jonkun pakolaisen mahdollisuuksiin. Toki ensisijaisesti pitäis hoitaa kotouttaminen ja ehkä siten tuissa olla jotain ehtoja. Luulenpa vaan, että ehdot johtais kurjuuteen kaikkien kannalta pitkällä aikavälillä.
Kyllä se suomalainen on tänä päivänä heikommassa asemassa monessa asiassa, tänään viimeksi juttelin kahden yrittäjän kanssa asiasta.
 
Tuossa on alan vähimmäispalkka suositus. Virallista tietoa. 25e on jopa selkeästi ali mitä ylemmät tahot vaativat maksamaan. 20-25e tunti on ihan perus palkkaus. Jos menee alle 20e palkka kannattaa miettiä mihin on suostunut. Älkää sotkeko kuukausipalkkaa asiaan.Tätä työtä ei tehdä 8 tuntia päivässä viitenä päivänä viikossa. Kuukausipalkalle löytyy oma palkkaus. Se on 2500 - 2800e kk. katso liitettä 237058
Täällä nuo ei ainakaan toteudu monessakaan paikassa.
 
Miks on väärin saada heikommassa asemassa helpommin tukea? Oon samaa mieltä, että ensisijaisesti pitäisi pitää huoli "omista," mutta meillä on niin hyvät turvaverkot, ettei kantasuomalaisen mahdollisuuksia oikein voi verrata jonkun pakolaisen mahdollisuuksiin. Toki ensisijaisesti pitäis hoitaa kotouttaminen ja ehkä siten tuissa olla jotain ehtoja. Luulenpa vaan, että ehdot johtais kurjuuteen kaikkien kannalta pitkällä aikavälillä.
Kaveri muutti Suomeen 1996 Kroatiasta sodan jälkeen. On puhunut miten silloin ei ollut muuta vaihtoehtoa kun opetella nopeasti kieli ja hankkia töitä, tai muuten ei pärjää täällä. Silloin ei tukia niin vain saanut ja hänkin on sitä mieltä, että nykyään maahanmuuttajat saavat kaiken tarvitsemansa liian helpolla, mikä ei motivoi yhteiskuntaan integroitumiseen, työnhakuun yms.
 
Miks on väärin saada heikommassa asemassa helpommin tukea? Oon samaa mieltä, että ensisijaisesti pitäisi pitää huoli "omista," mutta meillä on niin hyvät turvaverkot, ettei kantasuomalaisen mahdollisuuksia oikein voi verrata jonkun pakolaisen mahdollisuuksiin. Toki ensisijaisesti pitäis hoitaa kotouttaminen ja ehkä siten tuissa olla jotain ehtoja. Luulenpa vaan, että ehdot johtais kurjuuteen kaikkien kannalta pitkällä aikavälillä.

Siksi että niitä avustuksia ei ole millään tavalla ansainnut.
Maahanmuuttajilla on mahdollisuus pysyä omassa maassaan, ja ne jotka ei ymmärrä pysyä pitäisi käännyttää rajalla takaisin.

Oletko koskaan katsonut esim. Australian rajalla ohjelmaa, jos sinne tulevalla matkustajalla ei ole rajalla näyttää että hänellä on rahaa elättää itsensä häntä ei edes päästetä koko maahan.
Sama käytäntö suomeenkin
 
Kyllä, mutta siitä huolimatta 20-25e tunti on ihan perus palkka alalla. Ei täällä savossa ainakaan mikään firma ilkeä maksaa vähempää. Itsellä tosin alhaisin 17e tunti, mutta siihen taas sisältyy lisät joka nostaa summaa. Esim sijaistuslisä 5 e tunti ja sunnuntai lisä tuplapalkka. Lauantaille myös oma lisä. Yli kahdenkympin kohoaa tässäkin tapauksessa.
Siis meinaat, että kunnalla täysipäiväinen liikunnanohjaajakin tienaa 25€/h? Taitavat olla ihan kk-palkalla. Satunnaisesta keikkaluonteisesta työstähän tuo on ihan normaalia. Esim. JV:lle jostakin hotellikeikasta maksetaan vaikka 30€/h+lisät, jos ei muuten saada työntekijäkiintiötä täyteen. Mutta kyllä se on ne jotka vartiointiliikkeillä vakituisesti niitä hommia tekee niin TES valitettavasti suurimmalla osalla, joka on reilu kolmannes tuosta em. summasta.

Edit: Noin 2300€/kk näyttäisi kuntasektorilla olevan täysipäiväisen liikunnanohjaajan peruspalkka. Siitähän jos alkaa tuntiliksaa laskea niin vajaa 15€/h noin suurinpiirtein. Ja se ei mikään älytön ole ottaen huomioon, että vaatimuksena on usein alempi kk-tutkinto.

Mutta joo nuo liikunnanohjauksethan on sitten esim. osa-aikatyötä etsiville jättipotti. Jos tykkää itse niistä jutuista, niin eihän se työltä edes tunnu. En ole itse ollut tietoinen, että 20€/h ihan yleisesti niistä maksetaan. Toki siinä lienee sitten kyse siitä miten paljon tunteja saa tehdä, että onko järkevää/kannattavaa. Ryhmäliikunnanohjauksiin ei varmasti löydy niitä osaavia ohjaajia helposti, mutta pienellä perehdytyksellä moni osaisi tehdä.
 
Viimeksi muokattu:
Siis meinaat, että kunnalla täysipäiväinen liikunnanohjaajakin tienaa 25€/h? Taitavat olla ihan kk-palkalla. Satunnaisesta keikkaluonteisesta työstähän tuo on ihan normaalia. Esim. JV:lle jostakin hotellikeikasta maksetaan vaikka 30€/h+lisät, jos ei muuten saada työntekijäkiintiötä täyteen. Mutta kyllä se on ne jotka vartiointiliikkeillä vakituisesti niitä hommia tekee niin TES valitettavasti suurimmalla osalla, joka on reilu kolmannes tuosta em. summasta.

Edit: Noin 2300€/kk näyttäisi kuntasektorilla olevan täysipäiväisen liikunnanohjaajan peruspalkka. Siitähän jos alkaa tuntiliksaa laskea niin vajaa 15€/h noin suurinpiirtein. Ja se ei mikään älytön ole ottaen huomioon, että vaatimuksena on usein alempi kk-tutkinto.

Mutta joo nuo liikunnanohjauksethan on sitten esim. osa-aikatyötä etsiville jättipotti. Jos tykkää itse niistä jutuista, niin eihän se työltä edes tunnu. En ole itse ollut tietoinen, että 20€/h ihan yleisesti niistä maksetaan. Toki siinä lienee sitten kyse siitä miten paljon tunteja saa tehdä, että onko järkevää/kannattavaa. Ryhmäliikunnanohjauksiin ei varmasti löydy niitä osaavia ohjaajia helposti, mutta pienellä perehdytyksellä moni osaisi tehdä.
Niinhän tuossa kirjoitin että täysipäiväisellä eli kuukausipalkalle olevalla on eri palkkaus. 25e/h koskee vain keikkatyöläisiä. Tosiaan ei tunnu edes työltä jos on kutsumus ammatti. Siihen nähden palkkaus on loistava. Puolivaloilla ei kuitenkaan voi vedellä koska jumppiin on kehitettävä kokoajan uutta ideaa. Osaamista pitää kehittää ja hakea oppia netistä ja muiden pitämiltä tunneilta. Muistivihko on aina kotona auki johon hahmottelen tulevia tunteja. Musiikki listoja pitää myös rakennella sopiviksi erilaisiin tunteihin ja eri ikäryhmän asiakkaille. Sellaista pientä puuhaa on joka ilta.
 
Back
Ylös Bottom