BB PRO Marko Savolainen

Vaikka puhuisin sujuvaa Irania, en saisi euroakaan siellä, piste.
Älä edes väitä, että oltaisiin samalla viivalla Iranissa saatikka paremmassa asemassa kuin Iranilaiset. Joo oli esimerkki, mutta paska sellainen.
Suomalaiset on omassa maassa monessa asiassa alakynnessä maahanmuuttajiiin nähden, älä edes muuta väitä.

Juuri näin. Mitä tulee sosiaalitukiin ja kaikenlaiseen valtiolliseen/kunnalliseen apuun, niin on täysin järjetöntä rinnastaan Suomea ja kehitysmaita toisiinsa. Suomeen halutaan tulla, koska (jopa täysin kielitaidottoman ja kouluttamattoman) maahanmuuttajan kannalta täällä ovat asiat erittäin hyvin (ja jos ei halua, niin mitään ei tarvitse tehdä eikä osata: kaikki järjestyy). Kehitysmaista taas lähdetään, eikä niihin haluta mennä, koska niissä maissa on huolenpito Suomeen verrattuna erittäin huono tai käytännössä olematon
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Noh, pian on meillä hetkeksi muuta ajateltavaa kuin mamujen tuet, kun Putin lähtee operoimaan Ukrainassa laajamittaisesti ja yleinen liikekannallepano saattaa olla Suomessakin edessä.
Tämä Venäjän meininki on huolestuttava ja me ollaan aina jollain tapaa mukana, jos iso konflikti tulee.
Harmi, kun ei voi maata siirtää kauemmaksi Venäjästä
 
Maahanmuuttajan asema on usein vaikea, on hankala saada toita jos ei puhu kielta kunnolla, ja siihen paalle viela kantavaeston asenteet. Mutta seuraava sukupolvi tulee toki jo puhumaan taydellista suomea ja integroitumaan paremmin.

Ilman muuta on paljon varojen vaarinkaytoksia on maahanmuuttajien keskuudessa, sita ei voi kieltaa. Pitkassa juoksussa populaation lisaaminen on Suomen kaltaiselle maalle kuitenkin pakko - keinolla tai toisella - kun jengi vanhenee ja jostain ne verotulot on vaan revittava. Niinsanotuista rikkaista maista tanne ei vaan ole paljon tulijoita, hyinen keli ja vaikea kieli ei tee Suomesta kovinkaan monelle ykkosvaihtoehtoa.
Tunnen monta työssä käyvää mamua. Kyllä töitä löytyy, jos vain asenne on kohdallaan. Mamujen on myös helppo saada opiskelupaikka, jossa lukujärjestys on sovitetu kohderyhmän mukaan. On myös niitä, joilla työmoraali on erittäin hyvä. Osa tuntemistani maumuista puhuu melko hyvää Suomea, mutta täydellinen suomen kielen taito on aika harvinaista, vaikka olisi ollut 10 vuotta Suomessa tai pidempääkin. Huippuosaajia Suomeen ei tule, vaan menevät Jenkkeihin, Britteihin yms, missä maksetaan kunnon liksaa osaamisesta. Myös rikkaiden perheiden lapset lähtetään opiskelemaan Jenkkeihin tai muihin englanninkielisiin maihin, eikä Suomeen. Mamujen kannalta lähes kaikki tärkeät bineskontaktit ovat myös muualla, kuin Suomessa.
 
Kyllä on monta raksa alan hommaa on missä pääsee tuonne 20e/tunti ansioihin ilman mitään koulutusta, osalle rakennus alan töistä kun ei edes ole olemassa mitään koulutusta.

Mutta kyllä siihen vaaditaan joko se että tekee töitä urakka palkalla tai sen että työ kokemusta on kertynyt jo useampi vuosi.

Mutta ei oo kevyitä hommia eikä niitä tehdä kauluspaita päällä siistissä toimistossa, niin eipä ainakaan pk-seudulla juurikaan ole halukkaita tekijöitä, tekijät tulee muualta Suomesta ja Virosta.
Myöskin myyntiedustaja tms. hommiin on useammat tutut menneet sisään ihan peruskoulupohjalla, itseni mukaanlukien.
Itse teen pelkästään kotoa käsin hommia klo8-16, teknistä tukkukauppaa ja 5k€ nurkilla kk tulot.
Ja ei tartte soitella mitään myyntipuheluita vaan asiakkaat ottaa itse yhteyttä.
 
Myöskin myyntiedustaja tms. hommiin on useammat tutut menneet sisään ihan peruskoulupohjalla, itseni mukaanlukien.
Itse teen pelkästään kotoa käsin hommia klo8-16, teknistä tukkukauppaa ja 5k€ nurkilla kk tulot.
Ja ei tartte soitella mitään myyntipuheluita vaan asiakkaat ottaa itse yhteyttä.
Mikä firma, haluan samoilla tuloilla tuollaisen homman?
 
Mikä firma, haluan samoilla tuloilla tuollaisen homman?
Laitat johonkin työnhakupalveluun hakutermiksi tekninen myyjä, sieltä se meikäläisenkin työnantaja aika säännöllisesti löytyy rekrytoijien joukosta.
Muutaman vuoden teet hommat hyvin ja tuotat firmalle rahaa niin alkaa näkymään palkassa varmasti, jossei kyseisessä firmassa niin kilpailijat kyllä haistaa ja ottaa yhteyttä.
 
Mistä työstä missä ei tarvi koulutusta saa paljon enemmän, kuin "lorvimalla"?
Niitä löytyy ja paljon 👍

- Liikunnan ohjaus. 20e tunti eikä vaadi mitään koulutusta tai titteleitä. Työtä niin paljon kuin jaksaa tehdä. Tällä hetkellä alalla suuri työvoimapula.
- Iltapäiväkerhon ohjaus. Palkka oli 1000e kk ja työpäivä 2-3 tuntia. Pelattiin lasten kanssa jalista, sählyä ja lautapelejä. Ei vaatinut mitään koulutusta. Palkka ihmeen kova työtunteihin ja työn vaatimustasoon nähden.
- Raksatyöt
- Parkkipirkoksi olisin päässyt. Ei koulutusta. Palkkaus yli 2000e kk.
- Työttömien työpajalta tienasin 1500e kk. Käytännössä riitti että olit työpaikalla. Potkuja ei voinut saada vaikka ei tehnyt mitään.
- Muuttotyöt. Ei vaadi koulutusta. Kunto kohenee ja rahaa jää enemmän kuin lorvimalla.
- Tukihenkilö/henkilökohtainen avustaja. Palkka 80e kerta ( 2-4 tuntia). Ei vaadi koulutusta. Ehkä helpoin tapa saada rahaa. Omaan työkuvaan kuuluu esim käydä asiakkaan kanssa ( terve normi teini) heittelee frisbee golfia tai käydä kalassa.
- Siivous
-lumityöntekijä

Löytyy monia monia muitakin. Ei jaksa kaikkia luetella 🙂
 
Tuohon henkilökohtaisen avustajan juttuun, että jos te-toimiston työpaikkailmoituksiakin selaa, niin ne hommat on kyllä 98% palkattu tuntipalkalla työehtosopimuksen mukaisesti. Joka tarkoittaa 11-12€/h. Ei siis mikään rahasampo edes täysipäiväisellä työajalla saati keikkaluontoisesti tehtynä. Mille organisaatioille tuota liikunnanohjausta pääsee tekemään 20€/h muutakuin satunnaisesti tehtynä? Kuulostaa aika kovalta huomioonottaen, että esim. ketjusalit vaatii vähintään PT-koulutustodistusta ja jos palkkatyöläisenä on, niin se palkkaus ei yllä mihinkään 15€/h lukemiin.
 
Viimeksi muokattu:
Niitä löytyy ja paljon 👍

- Liikunnan ohjaus. 20e tunti eikä vaadi mitään koulutusta tai titteleitä. Työtä niin paljon kuin jaksaa tehdä. Tällä hetkellä alalla suuri työvoimapula.
- Iltapäiväkerhon ohjaus. Palkka oli 1000e kk ja työpäivä 2-3 tuntia. Pelattiin lasten kanssa jalista, sählyä ja lautapelejä. Ei vaatinut mitään koulutusta. Palkka ihmeen kova työtunteihin ja työn vaatimustasoon nähden.
- Raksatyöt
- Parkkipirkoksi olisin päässyt. Ei koulutusta. Palkkaus yli 2000e kk.
- Työttömien työpajalta tienasin 1500e kk. Käytännössä riitti että olit työpaikalla. Potkuja ei voinut saada vaikka ei tehnyt mitään.
- Muuttotyöt. Ei vaadi koulutusta. Kunto kohenee ja rahaa jää enemmän kuin lorvimalla.
- Tukihenkilö/henkilökohtainen avustaja. Palkka 80e kerta ( 2-4 tuntia). Ei vaadi koulutusta. Ehkä helpoin tapa saada rahaa. Omaan työkuvaan kuuluu esim käydä asiakkaan kanssa ( terve normi teini) heittelee frisbee golfia tai käydä kalassa.
- Siivous
-lumityöntekijä

Löytyy monia monia muitakin. Ei jaksa kaikkia luetella 🙂
Liikunnanohjaus, mitä tarkoittaa tarkemmin ja löytyykö mistä?
 
Kyllähän melkein jokaisesta 40h/vk duunista jää enemmän voitolle kuin tuilla lorvimisesta, vaikka se ero olisikin vaan muutaman satasen. Mutta eihän se välttämättä houkuttelevaa ole jos 160h = muutama satanen enemmän kuin 0h. Varsinkin jos on työmatkaa ja polttoaineet verotetaan käyttökelvottomaksi. Mutta jos johonkin saa jalkansa oven rakoon niin nouseehan se palkka aikanaan tai pääsee mieluusampiin hommiin kun cv:ssä näkyy että on edes yrittänyt.

Nuorempana kesätöissä ihan etsin mm. tehdashommia joissa pohjapalkka oli mitä oli mutta lisien jälkeen saattoi just ja just sen 2ke tehdä nettoa hyvin pienellä veroprosentilla, mutta sellaiset muutaman kuukauden pätkät nyt voi tehdäkin vaikka ihan nollilla.

Eihän sellaiset tulot kyllä oikein riitä kuin sinkulle jolla on suhteellisen halvat harrastukset.
 
Kyllähän melkein jokaisesta 40h/vk duunista jää enemmän voitolle kuin tuilla lorvimisesta, vaikka se ero olisikin vaan muutaman satasen. Mutta eihän se välttämättä houkuttelevaa ole jos 160h = muutama satanen enemmän kuin 0h. Varsinkin jos on työmatkaa ja polttoaineet verotetaan käyttökelvottomaksi. Mutta jos johonkin saa jalkansa oven rakoon niin nouseehan se palkka aikanaan tai pääsee mieluusampiin hommiin kun cv:ssä näkyy että on edes yrittänyt.

Nuorempana kesätöissä ihan etsin mm. tehdashommia joissa pohjapalkka oli mitä oli mutta lisien jälkeen saattoi just ja just sen 2ke tehdä nettoa hyvin pienellä veroprosentilla, mutta sellaiset muutaman kuukauden pätkät nyt voi tehdäkin vaikka ihan nollilla.

Eihän sellaiset tulot kyllä oikein riitä kuin sinkulle jolla on suhteellisen halvat harrastukset.
Jos mietin tuota asiaa esim. omiin työkokemuksiin pohjautuen, joissa kokoaikatyön netto on ollut 1200e/kk-2000e/kk. Toi 2k€ perustui kolmivuorotyöhön, jossa tein viikonloppuja ja juhlapyhiä paljon. Pidemmän päälle en yötyötä edes pysty tekemään. Niin jos noihin vertaa, että jos joku kerta saisi 1000€/kk käteen tekemättä mitään, niin paremminhan sillä tulisi toimeen tulisi kuin tuolla 1200€/kk työllä, ainakin jos työ on eripaikkakunnalla ja edellyttää auton omistamista. Itse tein nelisen kk kokopäiväistä aspa-työtä vakituisella sopimuksella 9,7€/h näin 31v insinöörinä. Mutta eipä kyllä pidemmän päälle olisi pystynyt. Palkka olisi 5v kokemuksella ollut 1-2€ isompi tunnilta Mutta on kaikenlaista joutunut tilapäisratkaisuna tekemään. Mieluummin tuota kuin fyysisesti raskasta 11€/h tehdasduunia jos verrata pitäisi.
 
Pätkätyökin on aina parempi vaihtoehto kuin kotona makaaminen vaikkei rahaa käteen juuri enempää jäisikään. Sitten joskus kun sattuu aukeamaan hyväpalkkainen vakityö niin mitä luulette kummanko pomo valitse hommiin sen kotona nenäänsä kaivelleen vai pätkätöitä hyvillä työtodistuksilla tehneen..
Minkä taakseen jättää sen edestään löytää pätee tässäkin.
 
Pätkätyökin on aina parempi vaihtoehto kuin kotona makaaminen vaikkei rahaa käteen juuri enempää jäisikään. Sitten joskus kun sattuu aukeamaan hyväpalkkainen vakityö niin mitä luulette kummanko pomo valitse hommiin sen kotona nenäänsä kaivelleen vai pätkätöitä hyvillä työtodistuksilla tehneen..
Minkä taakseen jättää sen edestään löytää pätee tässäkin.
Mä sain tässä ihan taannoin sähköpostin rekrytoijalta (asiantuntijatehtävä), että olen haastateltavien joukossa "mielenkiintoisen työhistorian" ja hyvän hakemuskirjeen ansiosta. Moni rekrytoija katsoo sitä kieroon, jos on tehnyt vaikka minkälaista ns. hanttihommaa, joka on kaukana hakijan koulutuksesta. Toki olen ilmaissut hakemuksissa sen kiertoteitse, että prioriteetti on kuitenkin aina ollut työskennellä koulutusta vastaavissa työtehtävissä. Saa nähdä tyssääkö taas haettavaa työtehtävää vastaavan kokemuksen puutteeseen. Mutta tuli ihan positiiviset fiilikset, että joku näkee jopa vahvuutena sen, että on pärjännyt ja halunnut työskennellä monissa erilaisissa työtehtävissä, jotka ei koulutustaustaa vastaa ollenkaan.
 
Mä sain tässä ihan taannoin sähköpostin rekrytoijalta (asiantuntijatehtävä), että olen haastateltavien joukossa "mielenkiintoisen työhistorian" ja hyvän hakemuskirjeen ansiosta. Moni rekrytoija katsoo sitä kieroon, jos on tehnyt vaikka minkälaista ns. hanttihommaa, joka on kaukana hakijan koulutuksesta. Toki olen ilmaissut hakemuksissa sen kiertoteitse, että prioriteetti on kuitenkin aina ollut työskennellä koulutusta vastaavissa työtehtävissä. Saa nähdä tyssääkö taas haettavaa työtehtävää vastaavan kokemuksen puutteeseen. Mutta tuli ihan positiiviset fiilikset, että joku näkee jopa vahvuutena sen, että on pärjännyt ja halunnut työskennellä monissa erilaisissa työtehtävissä, jotka ei koulutustaustaa vastaa ollenkaan.
Juurikin näin.
Itsekin olen istunut työhaastatteluissa monesti raadin/haastattelijan roolissa ja kyllä se parin vuoden tauko työhistoriassa ainakin omaan silmään näyttää pahalta. (ja yleensä kun siitä kysyy alkaa hakijan kehossa pieni liikehdintä = hermostuneisuus/vale/yms..)
 
Miksi sinkulle? Onhan nyt parisuhteessa eläminen vitusti halvempaa kuin sinkkuna olo.
Varmaan ajateltuna siltä kantilta, jos edellytyksenä parisuhteelle on säännölliset matkustelut ja uuden asunnon sisustaminen muotilehtien esimerkkejä vastaaviksi. Auto pitää olla ulospäin näyttävä, näyttävämpi kuin mihin oikeasti on varaa. Ja naiselle on tärkeää kerskua kavereilleen, että minulla on hyvin toimeentuleva mies. Mutta ei onneksi kaikki ole tuollaisia pintaliitäjiä. Yksin asuminen ja eläminenhän se noin muuten pakollisilta kuluiltaan on kalleinta.
 
Mä sain tässä ihan taannoin sähköpostin rekrytoijalta (asiantuntijatehtävä), että olen haastateltavien joukossa "mielenkiintoisen työhistorian" ja hyvän hakemuskirjeen ansiosta. Moni rekrytoija katsoo sitä kieroon, jos on tehnyt vaikka minkälaista ns. hanttihommaa, joka on kaukana hakijan koulutuksesta. Toki olen ilmaissut hakemuksissa sen kiertoteitse, että prioriteetti on kuitenkin aina ollut työskennellä koulutusta vastaavissa työtehtävissä. Saa nähdä tyssääkö taas haettavaa työtehtävää vastaavan kokemuksen puutteeseen. Mutta tuli ihan positiiviset fiilikset, että joku näkee jopa vahvuutena sen, että on pärjännyt ja halunnut työskennellä monissa erilaisissa työtehtävissä, jotka ei koulutustaustaa vastaa ollenkaan.

Tottakai se on vahvuus että kokemusta on monipuolisesti eri aloilta verrattuna siihen että ei olisi tehnyt mitään. Kertoo paljon ihmisestä.
Lisäksi kokemus on aina kokemusta, kokemukset kasvattaa ja opettaa.
 
Liikunnanohjaus, mitä tarkoittaa tarkemmin ja löytyykö mistä?
Ryhmäliikunnan ohjaus. Ohjaan toiminnallista treeniä, nyrkkeilyä, kuntosali cirkuitia, kehonhuoltoa ja tuuraan vähän kaikkea. Opettelin hommat käymällä itse tunneilla pari vuotta. Toki löytyy kokemusta monesta lajista ja olen vetänyt kaveriporukalle kimppa treenejä. Työnantajia minulla on nyt kolme. Mielestäni loistavaa työtä jos tykkää opastaa muita ja luonne on sopiva. Isoimmat ryhmät ovat 30 asiakasta joten ujostella ei passaa. Pienimmät ryhmät 3-5 asiakasta joka on enempi henkilökohtaista valmennusta. Varsinaiseen PT työhön ei yleensä pääse ilman koulutusta. Mutta se on aika erilaista työtä muutenkin. Tarkastin työsopparini etten valehtele palkoista. Kunnan puolella tuntipalkka 25e tunti. Kaupungin urheiluseurassa 17e tunti. Nämä kumpikin tessin mukaisia. Yksityisellä salilla 20e joka on pari vuotta kokemusta omaavan palkkaus. Kokemusta omaavilla muistaakseni 25e. Töitä saa pistämällä suoraan viestiä seuroille ja saleille. Harvemmin ilmoittavat mollissa. Kun saa jalan oven väliin töitä alkaa tulla ihan simona. Ainakin täällä savossa. Toki nämä ovat vain sivutöitä, mutta huomattava lisä eläke tuloihin. Ei tipu myöskään mitkään tuet. Tällä hetkellä olen tehnyt enimmillään neljänä päivänä viikossa töitä. Joskus tulee myös päiviä että on mahdollista vetää vaikka 4 jumppaa putkeen. 80-100e plumpsahtaa siitä. Lisäksi saan kilometrikorvauksia enemmän mitä vanha turbo Saab vie bensaa 😅
 
Back
Ylös Bottom