BB PRO Marko Savolainen

Mikä on tämä ihannepaino? Voiko sen itse päättää? Minun ihanne paino tähän 175cm varteen olisi semmoinen 120kg kireänä😂


Miksi ei kerro?

Sehän kertoo suoraan että onko ihminen ali/normaali/yli painoinen.
Pituus - 100 on aika hyvä lähtökohta jos etsii terveellisintä "ihannepainoa".

Vaikka olisitkin 5% rasvoissa niin olisi silti enemmän terveyshaittoja versus 70kg 5% rasvoissa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pituus - 100 on aika hyvä lähtökohta jos etsii terveellisintä "ihannepainoa".

Vaikka olisitkin 5% rasvoissa niin olisi silti enemmän terveyshaittoja versus 70kg 5% rasvoissa.

Joo siis tiedän kyllä mikä olisi terveyden kannalta ihanne paino.

Oon vaan monesti ihmetellyt kun joku käyttää termiä ihanne paino, että kenen ihanne, miltä kantilta ihanne?
Ihanne terveyden kannalta, ihanne paino jolla on paras juosta maratonia, ihanne paino jolla voittaisi mr. Olympian jne. Jne.

Termiä käytetään mutta ei kerrota että ihanne miltä kantilta.


Ihan reilusti enemmän, veikkaan että olisi epäterveelisempää olla 120kg 5% rasvoissa kuin, 70kg 25% rasvoissa.

Ylimääräinen paino oli se sitten läskiä tai varsinkin lihasta on elimistölle hirveä Kuorma kannettavaksi.
 
Kattooko noi painoindeksin mukaan ton ylipainon?? Painoindeksi pitäis uudistaa. Itseni pitäis painaa 190cm vain 90kg jos 91kg ni oon ylipainoinen:D
Tästä mun kommentista näytti lähtevän keskustelua. Itse tarkoitin ettei toi painoindeksi sovi treenaaville ihmisille. Nuorempana kun harrastin paljon joukkue urheilua niin painoin 98kg ja olin ylipainoinen. En ollut! Painoindeksiä pitäisi siten muuttaa. Minun pituisella ylipaino voisi alkaa noin 105kg....
 
Tästä mun kommentista näytti lähtevän keskustelua. Itse tarkoitin ettei toi painoindeksi sovi treenaaville ihmisille. Nuorempana kun harrastin paljon joukkue urheilua niin painoin 98kg ja olin ylipainoinen. En ollut! Painoindeksiä pitäisi siten muuttaa. Minun pituisella ylipaino voisi alkaa noin 105kg....
Ei tarvitsisi olla. Mikäli ei treenaa niin 190cm ei tarvitse painaa yhtään yli 90kg.

Kovaa lihaskunto treeniä tekevälle se on mun mielestä ok mutta siltikin pitkällä juoksulla voi tulla terveyshaittoja jos paahtaa menemään 105-110 kiloisena VERSUS 90kg.
Pelkästään verenpaine nousee kehonpainon myötä, tuli se missä muodossa hyvänsä 🙂
 
Kerrotko miten se voimailu keuhkoja heikentää? Ihan mielenkiinnosta. Miten se eroaa hyvässä fyysisessä kunnossa olevalla normaalilla ihmisellä? Eli jos esim tekee valtavia happea syöviä raskaita perusliikkeitä erikoistekniiloilla ja keuhkojen on toimittava yhteistyössä punasolujen kanssa hapen kuljettamisessa, niin millä logiikalla keuhkot on silloin huomommassa kunnossa? Eli liikkumaton ylipainoinen sun mielestä omaa yhtä surkeat keuhkot kuin niitä rankasti rastittava ihminen?
Aika monella voimailijalla on verenpaine ja syke koholla ja raskas hengitys. Iso lihasmassa on yhtä lailla taakka elimistölle kuin läskikin ja iän myötä efekti korostuu. Ääriesimerkkinä vaikkapa Ano Turtiainen joka hengästyy jo noustessaan eduskunnassa puhujakoppiin. 20kg painoa pois, niin varmasti olisi Anolla hengitys kevyempää. Tämä on juuri niitä juttuja joita nuorena kestää paremmin kuin vanhemmalla iällä. Toki treenaamaton läski olisi varmasti vielä huonommassa tilanteessa.
 
Aika monella voimailijalla on verenpaine ja syke koholla ja raskas hengitys. Iso lihasmassa on yhtä lailla taakka elimistölle kuin läskikin ja iän myötä efekti korostuu. Ääriesimerkkinä vaikkapa Ano Turtiainen joka hengästyy jo noustessaan eduskunnassa puhujakoppiin. 20kg painoa pois, niin varmasti olisi Anolla hengitys kevyempää. Tämä on juuri niitä juttuja joita nuorena kestää paremmin kuin vanhemmalla iällä. Toki treenaamaton läski olisi varmasti vielä huonommassa tilanteessa.
Kyllä. Ja itse uskon että naturaalina kun bodaat niin on äärimmäisen vaikea saada niin paljon lihasmassaa että päästäisiin negatiivisiin vaikutuksiin terveyden kanssa. Mutta lääkeaineiden väärinkäyttö yhdistettynä ns. liian suureen lihasmassaan ja mahdollisesti huonoon verenkiertoelimistön kuntoon on hengenvaarallinen tila. Esimerkkejä löytyy kyllä. Tämä ei tietenkään tarkoita että naturaali ylipainoinen ja treenaamaton ihminen olisi välttämättä terveempi vaihtoehto.
 
Itse 178-senttisenä havainnut, että kun paino ylittää 90 kiloa niin pitkän kestävyyden jutut kärsii melkoisesti. Pakko pysytellä siinä alle ~88 kg, muuten on turha lähtee mihinkään rankamettälle vaikka kantamaan puuta päivän pari.

Ja näkeehän sen salillakin, että isot pojat puuskuttaa ku höyryveturit jos tekee enempi ku 6 toistoa vaikka kyykyssä. Kun pysyttelee kevyenä mutta vahvana, niin ei tuu puuskutuskuolemia vaikka vedon päälle vetäis kyykyn 5*10 tms.

Muutamia vuosia sitten olin seminaarissa, missä isoja voimamiehiä ja katottiin mavetekniikkaa 60 kilolla. Siinä ku joku muuan Törrö veti kolme toistoa, niin tuli viileähkössä jäähallissakin hikikarpalot otsaan ja hengästyi ja niin teki myös moni muu todella vahva sm-tason lihakasa. Eli ilmeisesti suhteessa kropan hapenottokyky on aika huono noin niinku arkijuttuja varten (vaikka siis kyllähän noi aerobista paljonkin tekee ja kokoisekseen kovassa kunnossa, mutta ei kantsi silti lähtee rappusia loikkimaan) / ei oo ihmisen hirmu hyvä olla hemmetin iso. Voisin kuvitella hapenoton olevan kovilla, jos vaikka korona/astma tms. iskee noissa massoissa. Sen sijaan kestävyysurheilijoilla niin hyvä hapenottokyky, että kestää heiketäkin paljon ennen ku vetää huonoksi.

Korjatkaa toki jos olen aivan väärästä mielestänne.

Ja lopuksi vielä Markolle tsemppiä, toivotaan että paranet pian, kuullaan taas pian juttujasi ja tulee seurattavaa.

Itsellä mitat 179/97 enkä harrasta mitään lenkkeilyä tai edes pyöräilyä. Tänään kävin kauden eka reissun metillä ja melko monenlaista maastoa reilu 9km, vaan. Välillä menin huvikseen juoksulla pikku pätkiä, ihan vaan tekstiksi kun tuntui kävely niin kevyeltä loppumatkasta. Ei tuntunut oikeastaan missään kun pääsi autolle. Paitsi että kamppeet olivat aivan märät kun satoi koko ajan. Ja minun kunto on oikeasti aika paska ja keuhkot normaalia pienemmät. Jos tästä nyt läskiä pudottais 10kg niin ehkä jaksais paremmin, mutta en kyllä muista että yhtään kevyemmältä olisi mikään tuntunut silloin kun olin 10kg kevyempi enkä reenannut. Jos harrastaisin vaikka lenkkeilyä tai jotain millä kuntoa saisi nostettua niin ei kait tuo paino mikään ongelma olisi. Varmaan se painavien kavereiden liikkumattomuus on se ongelma siinä eikä niinkään se paino. Tietysti enempi kuluttaa happea kun on enempi lihasta, mutta onko tuolla isoa merkitystä.
 
On
Ihan valtava merkitys.

Eli jos on 15kg enempi lihasta, reenaa kovaa ja myös harrastaa jotain liikuntaa niin 15kg kevyempi toimistotyöntekijä, joka töiden jälkeen vaan makaa sohvalla, jaksaisi paremmin touhuta. En vaan usko tuota että sillä on niin valtava merkitys. Väitän edelleen että isoin merkitys on sillä minkälaisessa kunnossa itsensä pitää. Sä varmaan meinasit että jos lihaksikas tyyppi pudottaa vaikka tuon 15kg painoa, mutta pysyy muuten samanlaisessa kunnossa niin onhan se varmaan hieman kevyempää touhuta. Kyllä itsekkin huomaan että alkaa oleen hieman raskaampi liikkua maastossa jos paino menee yli 100kg. Mutta siihenkin varmasti auttaisi jos harrastaisi enempi jotain aerobista liikuntaa, olisi sitten lähes sama tilanne kuin hieman kevyempänä? Ehkä.
 
Eli jos on 15kg enempi lihasta, reenaa kovaa ja myös harrastaa jotain liikuntaa niin 15kg kevyempi toimistotyöntekijä, joka töiden jälkeen vaan makaa sohvalla, jaksaisi paremmin touhuta. En vaan usko tuota että sillä on niin valtava merkitys. Väitän edelleen että isoin merkitys on sillä minkälaisessa kunnossa itsensä pitää. Sä varmaan meinasit että jos lihaksikas tyyppi pudottaa vaikka tuon 15kg painoa, mutta pysyy muuten samanlaisessa kunnossa niin onhan se varmaan hieman kevyempää touhuta. Kyllä itsekkin huomaan että alkaa oleen hieman raskaampi liikkua maastossa jos paino menee yli 100kg. Mutta siihenkin varmasti auttaisi jos harrastaisi enempi jotain aerobista liikuntaa, olisi sitten lähes sama tilanne kuin hieman kevyempänä? Ehkä.
Tämä varmaan aukaisee tuota hapenottokykyä ja painon merkitystä siihen.

"Yleisimmin käytetään suhteellista hapenottokyvyn arvoa, jolloin se ilmoitetaan kehon painokiloa kohden. Tällöin yksikkönä on millilitraa kiloa kohden minuutissa (ml/kg/min). Absoluuttisen ja suhteellisen arvon eroa voidaan havainnollistaa esimerkillä: 60-kiloinen henkilö, jonka absoluuttinen hapenottokyky on 3 litraa minuutissa, lihoo kymmenen kiloa. 70-kiloisena hänen absoluuttinen hapenottokykynsä on edelleen 3 litraa minuutissa, mutta kiloa kohti laskettu suhteellinen hapenottokyky laskee arvosta 50 arvoon 43 ml/kg/min. Ylipainon seurauksena hänen kestävyyskuntonsa ja työkykyisyytensä on alempi kuin aikaisemmin."
 
Itse 178-senttisenä havainnut, että kun paino ylittää 90 kiloa niin pitkän kestävyyden jutut kärsii melkoisesti. Pakko pysytellä siinä alle ~88 kg, muuten on turha lähtee mihinkään rankamettälle vaikka kantamaan puuta päivän pari.

Ja näkeehän sen salillakin, että isot pojat puuskuttaa ku höyryveturit jos tekee enempi ku 6 toistoa vaikka kyykyssä. Kun pysyttelee kevyenä mutta vahvana, niin ei tuu puuskutuskuolemia vaikka vedon päälle vetäis kyykyn 5*10 tms.

Muutamia vuosia sitten olin seminaarissa, missä isoja voimamiehiä ja katottiin mavetekniikkaa 60 kilolla. Siinä ku joku muuan Törrö veti kolme toistoa, niin tuli viileähkössä jäähallissakin hikikarpalot otsaan ja hengästyi ja niin teki myös moni muu todella vahva sm-tason lihakasa. Eli ilmeisesti suhteessa kropan hapenottokyky on aika huono noin niinku arkijuttuja varten (vaikka siis kyllähän noi aerobista paljonkin tekee ja kokoisekseen kovassa kunnossa, mutta ei kantsi silti lähtee rappusia loikkimaan) / ei oo ihmisen hirmu hyvä olla hemmetin iso. Voisin kuvitella hapenoton olevan kovilla, jos vaikka korona/astma tms. iskee noissa massoissa. Sen sijaan kestävyysurheilijoilla niin hyvä hapenottokyky, että kestää heiketäkin paljon ennen ku vetää huonoksi.

Korjatkaa toki jos olen aivan väärästä mielestänne.

Ja lopuksi vielä Markolle tsemppiä, toivotaan että paranet pian, kuullaan taas pian juttujasi ja tulee seurattavaa.
Ei se paino välttämättä kerro aerobisesta suorituskyvystä. Toki esim VO2 max on parempi kevyemmällä henkilöllä, mutta jos otetaan pk vauhti niin kyse on enempikin harjoittelusta, että kuinka pitkään mennään.
Tahdista olen kyllä samaa mieltä, että painosta on haittaa.

Näin omalta kohdaltani esim siinä 104-110kg välissä ja enimmäkseen harjoittelen kestävyyttä. Useampia puolikkaita maratoneja takana. Vajaan kk vaellus 20kg rinkka selässä 850km matka. Useampia lyhyempiä eikä se vielä aerobisesta kunnosta ole kiinni jäänyt.
 
Eli jos on 15kg enempi lihasta, reenaa kovaa ja myös harrastaa jotain liikuntaa niin 15kg kevyempi toimistotyöntekijä, joka töiden jälkeen vaan makaa sohvalla, jaksaisi paremmin touhuta. En vaan usko tuota että sillä on niin valtava merkitys. Väitän edelleen että isoin merkitys on sillä minkälaisessa kunnossa itsensä pitää.

Ei tietenkään noin.

Vaan esimerkiksi 75kg 10% rasvoissa oleva kohtaliaisen liikunnallinen mies kasvattaa lihasta sen verran että onkin jossain kohtaa 100kg 10% rasvoissa, niin varmasti on raskaampi liikkua tuolla suuremmalla lihas massalla. Vaikka samalla myös hapenotto ja verenkierto elimistö onkin kehittynyt mutta ei niin paljoa kuin kasvanut lihas massa vaatisi.


Sitten taas tilanne jossa 75kg mies vaan yksinkertaisesti lihoo 25kg hänen airobinen kunto ja jaksaminen tuskin tipahtaa yhtä paljon kuin edellisen esimerkin miehellä joka otti 25kg lihasta.

Läski kun ei tarvitse happea toisin kuin lihas.
 
Ei se paino välttämättä kerro aerobisesta suorituskyvystä. Toki esim VO2 max on parempi kevyemmällä henkilöllä, mutta jos otetaan pk vauhti niin kyse on enempikin harjoittelusta, että kuinka pitkään mennään.
Tahdista olen kyllä samaa mieltä, että painosta on haittaa.

Näin omalta kohdaltani esim siinä 104-110kg välissä ja enimmäkseen harjoittelen kestävyyttä. Useampia puolikkaita maratoneja takana. Vajaan kk vaellus 20kg rinkka selässä 850km matka. Useampia lyhyempiä eikä se vielä aerobisesta kunnosta ole kiinni jäänyt.
Painosta kun puhutaan niin myös oma pituus on hyvä kertoa. ~105kg ja 200cm tai 170cm on hieman eri asia 😁
 
Back
Ylös Bottom