BB PRO Marko Savolainen

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nuo tilastot ei täsmää siihen mitä mä nään ympärilläni.
Mä yritän viimeiseen asti olla puuttumatta taas tähän OT:hen, mutta ei vaan pysty enää. Mä olen sanonut sen aiemminkin mutta ei vissiin mennyt perille joten otetaan uusiksi: anekdoottinen todiste ei ole KOSKAAN pätevä argumentti mihinkään väittelyyn.

Eli jos globaalien tilastojen (kuten myös tieteellisen konsensuksen) antama lopputulos eroaa siitä, mitä sä näet ympärilläsi, niin "vika" on sata prosenttisesti siinä mitä sä näet (tai haluat nähdä) ympärilläsi.

Esimerkki: Jos sä olet nähnyt viis kaveria lihovan sillä, että ne on juonut vettä, mutta maailmanlaajuisesti ei ole mitään tilastoja ja/tai tieteellisiä tutkimustuloksia jotka kysee sitä väitettä, niin sun väitteellä ei ole paskan vertaa painoarvoa.

En oikeasti voi uskoa että aikuisen (oletettavasti) ihmisen kanssa täytyy tällaisia argumentoinnin perusasioita käydä läpi.
 
Mä yritän viimeiseen asti olla puuttumatta taas tähän OT:hen, mutta ei vaan pysty enää. Mä olen sanonut sen aiemminkin mutta ei vissiin mennyt perille joten otetaan uusiksi: anekdoottinen todiste ei ole KOSKAAN pätevä argumentti mihinkään väittelyyn.

Eli jos globaalien tilastojen (kuten myös tieteellisen konsensuksen) antama lopputulos eroaa siitä, mitä sä näet ympärilläsi, niin "vika" on sata prosenttisesti siinä mitä sä näet (tai haluat nähdä) ympärilläsi.

Esimerkki: Jos sä olet nähnyt viis kaveria lihovan sillä, että ne on juonut vettä, mutta maailmanlaajuisesti ei ole mitään tilastoja ja/tai tieteellisiä tutkimustuloksia jotka kysee sitä väitettä, niin sun väitteellä ei ole paskan vertaa painoarvoa.

En oikeasti voi uskoa että aikuisen (oletettavasti) ihmisen kanssa täytyy tällaisia argumentoinnin perusasioita käydä läpi.

Ei tää ole millään tavalla OT..
 
Ja ylivoimainen enemmistö sairaalaan joutuneista on ylipainoisia. Ihmetyttää miksi terveellisiä elämäntapoja ei nosteta pinnalle koronan ehkäisyssä.
Kattooko noi painoindeksin mukaan ton ylipainon?? Painoindeksi pitäis uudistaa. Itseni pitäis painaa 190cm vain 90kg jos 91kg ni oon ylipainoinen:D
 
Ei tietenkään mutta eikös ole päivänselvä asia että merkittävä ylipaino (oli se missä muodossa tahansa) ei ole terveellistä.

Varmaan aktiivisesti treenaavien ~175cm miesten paino heiluu 90-100kg välillä aerobisen kunnon ollessa korkeintaan kohtalainen.

Itse 178-senttisenä havainnut, että kun paino ylittää 90 kiloa niin pitkän kestävyyden jutut kärsii melkoisesti. Pakko pysytellä siinä alle ~88 kg, muuten on turha lähtee mihinkään rankamettälle vaikka kantamaan puuta päivän pari.

Ja näkeehän sen salillakin, että isot pojat puuskuttaa ku höyryveturit jos tekee enempi ku 6 toistoa vaikka kyykyssä. Kun pysyttelee kevyenä mutta vahvana, niin ei tuu puuskutuskuolemia vaikka vedon päälle vetäis kyykyn 5*10 tms.

Muutamia vuosia sitten olin seminaarissa, missä isoja voimamiehiä ja katottiin mavetekniikkaa 60 kilolla. Siinä ku joku muuan Törrö veti kolme toistoa, niin tuli viileähkössä jäähallissakin hikikarpalot otsaan ja hengästyi ja niin teki myös moni muu todella vahva sm-tason lihakasa. Eli ilmeisesti suhteessa kropan hapenottokyky on aika huono noin niinku arkijuttuja varten (vaikka siis kyllähän noi aerobista paljonkin tekee ja kokoisekseen kovassa kunnossa, mutta ei kantsi silti lähtee rappusia loikkimaan) / ei oo ihmisen hirmu hyvä olla hemmetin iso. Voisin kuvitella hapenoton olevan kovilla, jos vaikka korona/astma tms. iskee noissa massoissa. Sen sijaan kestävyysurheilijoilla niin hyvä hapenottokyky, että kestää heiketäkin paljon ennen ku vetää huonoksi.

Korjatkaa toki jos olen aivan väärästä mielestänne.

Ja lopuksi vielä Markolle tsemppiä, toivotaan että paranet pian, kuullaan taas pian juttujasi ja tulee seurattavaa.
 
Koronassa keuhkojen kunto on se juttu, koska virus iskee juuri niihin. Ylipainoisilla ihmisillä on yleensä keuhkot heikossa kunnossa. Monella voimailijalla on vähän vastaava tilanne vaikka yleinen fyysinen kunto onkin parempi.
 
Monella voimailijalla on vähän vastaava tilanne vaikka yleinen fyysinen kunto onkin parempi.
Kerrotko miten se voimailu keuhkoja heikentää? Ihan mielenkiinnosta. Miten se eroaa hyvässä fyysisessä kunnossa olevalla normaalilla ihmisellä? Eli jos esim tekee valtavia happea syöviä raskaita perusliikkeitä erikoistekniiloilla ja keuhkojen on toimittava yhteistyössä punasolujen kanssa hapen kuljettamisessa, niin millä logiikalla keuhkot on silloin huomommassa kunnossa? Eli liikkumaton ylipainoinen sun mielestä omaa yhtä surkeat keuhkot kuin niitä rankasti rastittava ihminen?
 
Kerrotko miten se voimailu keuhkoja heikentää? Ihan mielenkiinnosta. Miten se eroaa hyvässä fyysisessä kunnossa olevalla normaalilla ihmisellä? Eli jos esim tekee valtavia happea syöviä raskaita perusliikkeitä erikoistekniiloilla ja keuhkojen on toimittava yhteistyössä punasolujen kanssa hapen kuljettamisessa, niin millä logiikalla keuhkot on silloin huomommassa kunnossa? Eli liikkumaton ylipainoinen sun mielestä omaa yhtä surkeat keuhkot kuin niitä rankasti rastittava ihminen?
Joo tos on varmaan sekotettu illuusioon että voimailijoilla ois paskat keuhkot puuskuttamisen vuoks. Se fakta kumminkin on että ne puuskuttaa siitä syystä, että siellä on valtava lihasmassan määrä.
 
Itse uskon, että bodareila kyllä keuhkot kunnossa, jos on treenannut kovaa ja varsinkin volyymi treenejä tehnyt. Syy miksi bodarit herkästi puuskuttaa on se, että valtava lihasmassan määrä vaatii paljon happea. Siitä tulee herkästi se käsitys, että kunto olisi huono tai keuhkot huonossa kunnossa. Se nyt vaan on fakta, että mitä enemmän massaa, niin sen enemmän energiaa ja happea sen liikuttaminen vaatii.
 
Joo tos on varmaan sekotettu illuusioon että voimailijoilla ois paskat keuhkot puuskuttamisen vuoks. Se fakta kumminkin on että ne puuskuttaa siitä syystä, että siellä on valtava lihasmassan määrä.
Juuri näin, lihavat puuskuttaa portaissa ihan puhtaan massan ja huonon kunnon takia ja se puuskuttaminen on todella raskaan kuuloista. Bodarit taas haukkaa sitä happea rajummin sen lihasmassan takia, ilmenee esim paremmin kun mennään vaikka rajumpaan ylämäkeen. Mutta ei ne kippaa sinne tai pysähdy, ne lihat vaatii happea ja keuhkot tekee enemmän töitä ja palautuu todella nopeaan. Jos bodareilla olis huonot keuhkot, se tarkoittaisi ettei happea saada kuljetettua lihakseen ja sen toimintakyky menisi kokonaan. Eli treenaaminen ei onnistuisi laisinkaan yhtään pidemmillä sarjoilla.

Myös punasolujen määrä vaikuttaa rajusti siihen kykyyn tehdä lihastyötä. Marko esim meinasi tajun menettää alataljassa sillon videokuvauksissa kun se massiivinen lihasmassa vaati happea ja punasoluja ei riittänyt kuljettamaan sitä happea vaikka kuinka haukkoi henkeä. Makellahan oli hemotkin tosi alhaalla, eli siellä anemian puolella.
 
Mutta eihän se varmasti kivaa ole, jos joutuu puuskuttamaan muutaman satupainotoiston jälkeen. Kai se sama kroppa/massa happea vaatii enempi sairaanakin vaikka sängyssä. Eihän noissa vaikka 140...200 kg massoissa kenelläkään varmaan hauska ole olla jos hengästyksen aiheuttaa vessanpytyltä nouseminen tai kengännauhojen sitominen. On aika moni bodarikin sanonu, että bulkatessa vaikka 110...120 kg nurkille ei oo kovin helppo fiilis enää arkijutuissa ja kaikki arkiaskareet väsyttää (tosin eipä noi tosibodaritkaan taida paljo mäkivetoja purtsilla vetää tai klapeja hakata tms.) -> ihmisethän väsähtää sohvalle lojumaan, koska ei ole riittävä hapenottokyky. Esim. perus ihmisillä töiden jälkeen klo 16 kooma johtuu tutkitusti (liikuntabiologiassa) huonosta hapenottokyvystä.
 
Mutta eihän se varmasti kivaa ole, jos joutuu puuskuttamaan muutaman satupainotoiston jälkeen. Kai se sama kroppa/massa happea vaatii enempi sairaanakin vaikka sängyssä. Eihän noissa vaikka 140...200 kg massoissa kenelläkään varmaan hauska ole olla jos hengästyksen aiheuttaa vessanpytyltä nouseminen tai kengännauhojen sitominen. On aika moni bodarikin sanonu, että bulkatessa vaikka 110...120 kg nurkille ei oo kovin helppo fiilis enää arkijutuissa ja kaikki arkiaskareet väsyttää (tosin eipä noi tosibodaritkaan taida paljo mäkivetoja purtsilla vetää tai klapeja hakata tms.) -> ihmisethän väsähtää sohvalle lojumaan, koska ei ole riittävä hapenottokyky. Esim. perus ihmisillä töiden jälkeen klo 16 kooma johtuu tutkitusti (liikuntabiologiassa) huonosta hapenottokyvystä.
Ja kyllä se järkyttävien ruokamäärien syöminenkin omalta osaltaan vaikuttaa asioihin.

Toki Eipä se liss:in lisääminen suurimmalle osalle haitaks olis.
 
Itse 178-senttisenä havainnut, että kun paino ylittää 90 kiloa niin pitkän kestävyyden jutut kärsii melkoisesti. Pakko pysytellä siinä alle ~88 kg, muuten on turha lähtee mihinkään rankamettälle vaikka kantamaan puuta päivän pari.

Ja näkeehän sen salillakin, että isot pojat puuskuttaa ku höyryveturit jos tekee enempi ku 6 toistoa vaikka kyykyssä. Kun pysyttelee kevyenä mutta vahvana, niin ei tuu puuskutuskuolemia vaikka vedon päälle vetäis kyykyn 5*10 tms.

Muutamia vuosia sitten olin seminaarissa, missä isoja voimamiehiä ja katottiin mavetekniikkaa 60 kilolla. Siinä ku joku muuan Törrö veti kolme toistoa, niin tuli viileähkössä jäähallissakin hikikarpalot otsaan ja hengästyi ja niin teki myös moni muu todella vahva sm-tason lihakasa. Eli ilmeisesti suhteessa kropan hapenottokyky on aika huono noin niinku arkijuttuja varten (vaikka siis kyllähän noi aerobista paljonkin tekee ja kokoisekseen kovassa kunnossa, mutta ei kantsi silti lähtee rappusia loikkimaan) / ei oo ihmisen hirmu hyvä olla hemmetin iso. Voisin kuvitella hapenoton olevan kovilla, jos vaikka korona/astma tms. iskee noissa massoissa. Sen sijaan kestävyysurheilijoilla niin hyvä hapenottokyky, että kestää heiketäkin paljon ennen ku vetää huonoksi.

Korjatkaa toki jos olen aivan väärästä mielestänne.

Ja lopuksi vielä Markolle tsemppiä, toivotaan että paranet pian, kuullaan taas pian juttujasi ja tulee seurattavaa.
Ihan ei mene suoraan homma noin. Itsekin vetänyt 105kg:sena 100kg 55 toistoa mavea. Kyllähän siinä jo happi oli loppumassa, jostain syystä ote kirposi ja ei saanu jatkaa. Olis vielä 10-15 toistoa tullu.

Painoindeksi myös mielenkiintoinen. Aikoinaan hain henkivakuutusta ja sarakkeisiin tuli pituus 179 paino 110. Vakuutusyhtiöltä tuli kehoitus mennä lääkärintarkastukseen joka antaa heille lausunnon. Lääkärissä paita ja housut pois.. selvä, voit pukea. Sarakkeeseen kirjoitti "kyseessä erittäin lihaksikas henkilö". Vähäks olin onnessani ja henkivakuutus tuli. Mútta siitäkin valitettavasti jo melkein 15vuotta.
 
Enemmistö pakkiksellakin on ylipainoisia 🤔
Veikkaan että harva on omassa ihannepainossaan vaan ylipainoa on vähintään se 10kg
Mikä on tämä ihannepaino? Voiko sen itse päättää? Minun ihanne paino tähän 175cm varteen olisi semmoinen 120kg kireänä😂
Painoindeksi ei oikein bodareilla kerro totuutta :D

Miksi ei kerro?

Sehän kertoo suoraan että onko ihminen ali/normaali/yli painoinen.
 
Back
Ylös Bottom