AMMATTILAINEN Markku "Sensei" Tikka

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Tuli tosta mieleen kun jossain aiemmin sanoit treenanneesi kolmesti viikossa ja saaden hyvää tulosta, että oletko koskaan treenannut vielä harvemmin, esim 1-2 kertaa viikossa? Tai määrännyt valmennettaville näin vähäisiä määriä? Kolme treeniä viikossahan on aika perusjuttuja, mutta esim youtube suuruus alphadestiny vannoo kaksi kertaa viikossa treenaamisen nimeen ja väittää kehittyvänsä näinkin vähäisellä treenimäärällä. Mitä mieltä? Varmaan hektisissä elämäntilanteissa ihan ok ylläpitävä treenimäärä vaikka yksijakoisena?

Paljonkin olen treenannut 3 treenillä viikossa. Alkuvuodet vallat sellaista määrää. Joskus 2005-2006 kun HIT-mallin treeniä tein. Ja nykyään aina kun aktiivisempi treeni menossa (kuten tällä hetkellä) koska en oikein ehdi enempää.

Viimeisen 2½ vuoden aikana erinäisistä syistä paljonkin sellaista aikaa, että treenit ovat jääneet 1-2 kertaan viikossa. En sitä kuitenkaan ehkä suunnitelmalliseksi kutsuisi. Eikä ainakaan tällä tasolla ole riittänyt lihasmassan ylläpitoon. Valmennettavista tuollaista määrää treenaa lähinnä "harrastelijat" joilla salitreeni ei ole mikään the juttu. Tosin eipä sellaisia valmennettavia minulla paljon ole.

Jos ei ole niin lähellä 100% natupotentiaalia kuin mitä minä parhaillaan olen ollut, niin kyllä 2 treeniä viikossa riittää ylläpitoon. Mutta sitten kun on sitä kattoa lähellä niin minun oma henk koht kokemukseni on, että ei riitä. Ei ainakaan siinä kohtaa kun niitä kuukausia alkaa kasaantumaan enemmänkin.

Alphadestiny... no joo... sanotaanko näin, että broscience is strong in you... :whistle:

Hieronnasta kysyttävää: 1. Millainen vaikutus hieronnalla on aineenvaihduntaan? 2. Oletko huomannut peilikuvan näyttävän erilaiselta sen jälkeen, kun jumit on avattu, eli onko lihasten muoto/erottuvuus muuttunut? Muodot tietty ovat geeneistä kiinni, mutta ajattelin, että muuttuuko jumittunut liha eri näköiseksi, kun se runnotaan auki?

Paljonkin olen treenannut 3 treenillä viikossa. Alkuvuodet vallat sellaista määrää. Joskus 2005-2006 kun HIT-mallin treeniä tein. Ja nykyään aina kun aktiivisempi treeni menossa (kuten tällä hetkellä) koska en oikein ehdi enempää.

Viimeisen 2½ vuoden aikana erinäisistä syistä paljonkin sellaista aikaa, että treenit ovat jääneet 1-2 kertaan viikossa. En sitä kuitenkaan ehkä suunnitelmalliseksi kutsuisi. Eikä ainakaan tällä tasolla ole riittänyt lihasmassan ylläpitoon. Valmennettavista tuollaista määrää treenaa lähinnä "harrastelijat" joilla salitreeni ei ole mikään the juttu. Tosin eipä sellaisia valmennettavia minulla paljon ole.

Jos ei ole niin lähellä 100% natupotentiaalia kuin mitä minä parhaillaan olen ollut, niin kyllä 2 treeniä viikossa riittää ylläpitoon. Mutta sitten kun on sitä kattoa lähellä niin minun oma henk koht kokemukseni on, että ei riitä. Ei ainakaan siinä kohtaa kun niitä kuukausia alkaa kasaantumaan enemmänkin.

Alphadestiny... no joo... sanotaanko näin, että broscience is strong in you... :whistle:
Tuliko hyvästi kehitystä HIT -treenillä? Ja veditkö ihan Mentzerin heavy dutyllä vai minkälaisella systeemillä? Ja uskotko että oli hyödyllistä reenata noin varsinkin alkuvuosina? :D Ps. Sulla on kyllä hyvä ja asiallinen ketju täällä. Ja hyvät ja perusteelliset vastaukset tulee aina.(y)

Toinen kysymys vielä kreatiinista, laimeneeko se tai heikkeneekö vaikutus jos sen ottaa intrajuomassa? Pitää kysyä vielä Sensein mielipide asiasta, koska mike puhui uusimmassa q&a videossa että ei kannata intrajuomaan laittaa. :D

Tuliko hyvästi kehitystä HIT -treenillä? Ja veditkö ihan Mentzerin heavy dutyllä vai minkälaisella systeemillä? Ja uskotko että oli hyödyllistä reenata noin varsinkin alkuvuosina? :D Ps. Sulla on kyllä hyvä ja asiallinen ketju täällä. Ja hyvät ja perusteelliset vastaukset tulee aina.(y)
Mua kiinnostaa kans kuulla enemmän näistä HIT-ajoista. Oliko treenikaveri aina mukana, onko HIT varteenotettava treenitapa yksin treenatessa vai vaatiiko se vihaisen merirosvon huutamaan viereen, kuten Dorian Yatesin videoissa :D? Oletko tutustunut Fortitude Training-systeemiin? Sehän on tavallaan HIT-ohjelma, mutta kroppa läpi 3-4x viikkoon.

Jos "muut kiireet" vaihtelee niin, että joskus on aikaa treenata 2-3krt/vko, ja joskus 4-5 krt/vko, niin vaihtelisitko jakoa riippuen viikosta (esim. kiireellisinä viikkoina 1+2 jakoinen, ja kiireettöminä 2+3 jakoinen) vai menisitkö kylmästi samalla jaolla (esim 2 jakoinen tai 1+2) koko ajan?

Olisi kysymys omaan treeniin liittyen. Eli teen pääliikkeinä tällä hetkellä penkkiä, kyykkyä ja leuanvetoa. Penkki ja kyykky ovat kehittyneet tasaisesti koko ajan, mutta leukoihin pystyn lisäämään painoja/toistoja vain kevennyksen jälkeisellä viikolla. Muuten kehitys junnaa yhden kierron aikana ja olen jopa laskenut painoja/toistoja kierron kahdella viimeisellä viikolla. Toisin sanoen kehitys ei ole lähellekkään yhtä lineaarista kuin muissa liikkeissä. Kevennyksen olen pitänyt viimeistään neljän kovan treeniviikon jälkeen.

Syön tällä hetkellä n. kulutuksen verran tai hieman sen alle, koska läskiä en tähän tilanteeseen kyllä enempää kaipaa. Olen toiveikkaasti uskonut, että treenaamisen aloittaminen lähes kahden vuoden tauon jälkeen loisi kehoon tilan, jossa läski palaa ja lihas kasvaa.

Miten muuttaisit itse jatkossa? Laskenko volyymia leukojen osalta vai pysytäänkö samassa?

Hieronnasta kysyttävää: 1. Millainen vaikutus hieronnalla on aineenvaihduntaan? 2. Oletko huomannut peilikuvan näyttävän erilaiselta sen jälkeen, kun jumit on avattu, eli onko lihasten muoto/erottuvuus muuttunut? Muodot tietty ovat geeneistä kiinni, mutta ajattelin, että muuttuuko jumittunut liha eri näköiseksi, kun se runnotaan auki?

1. Ei minkäänlaista vaikutusta.

2. Kyllä... lihakset "lohkeavat" paljon paremmin. Toki vaatii riittävän kireän kondiksen.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Mua kiinnostaa kans kuulla enemmän näistä HIT-ajoista. Oliko treenikaveri aina mukana, onko HIT varteenotettava treenitapa yksin treenatessa vai vaatiiko se vihaisen merirosvon huutamaan viereen, kuten Dorian Yatesin videoissa :D? Oletko tutustunut Fortitude Training-systeemiin? Sehän on tavallaan HIT-ohjelma, mutta kroppa läpi 3-4x viikkoon.

Tuli hyvin kehitystä. Joskin suhteessa enemmän voimatasoihin kuin lihasmassaan. Tosin se oli juuri sitä aikaa kun todennäköisesti joka tapauksessa treenivuosista johtuen alkoi tulla selvää hidatumista lihasmassan kehitykseen.
Metzerin kirjan joskus luin, mutta se tuntui hieman typerältä systeemiltä. Enemmän oli Dorian Yates mallin treeniä ja sitten törmäsin DoggCrapp systeemiin niin sitä tulikin paukutettua sitten oikein kunnolla.
En suosittelisi kenellekään HIT-treeniä ennen kuin on useampi vuosi "tavallista" tavoitteellista treeniä takana... omalla kohdalla tuolloin oli jo jotain 5 vuotta pohjaa.

Ei ole minulla ollut ikinä treenikaveria. Tein sellaisia tehokeinoja mitä pystyi hyvin yksin tekemään... ja pakkotoistoja yhden raajan liikkeissä. Lisäksi DC:ssa kantava voima on rest-pause eikä siihen tarvitse kavereita.

Olen kuullut Scott Stevensonin FT-treenistä, mutta en voi väittää siihen syvällisesti tutustuneeni.
Oikeasti näitä eri ihmisten "kehittämiä" treenisysteemeitä löytyy maailmalta niin heeeelvetisti, että ei niissä pysy mukana, vaikka olisi enemmänkin vihkytynyt asiaan... jokaisella ameriikan koutsilla on nykyään oma muutaman kirjaimen lyhennettä kantava nimikko-ohjelmansa :sleep:

Jos "muut kiireet" vaihtelee niin, että joskus on aikaa treenata 2-3krt/vko, ja joskus 4-5 krt/vko, niin vaihtelisitko jakoa riippuen viikosta (esim. kiireellisinä viikkoina 1+2 jakoinen, ja kiireettöminä 2+3 jakoinen) vai menisitkö kylmästi samalla jaolla (esim 2 jakoinen tai 1+2) koko ajan?

Jos treenejä on välillä 2 ja välillä 5 niin kyllä sitten kannattaa jo vaihdella jakoa, koska tuo on sen verran suuri haitari.
Pidät vaikka siitä kiinni, että kroppa läpi 2krt viikossa ja jako sen mukaan.

Olisi kysymys omaan treeniin liittyen. Eli teen pääliikkeinä tällä hetkellä penkkiä, kyykkyä ja leuanvetoa. Penkki ja kyykky ovat kehittyneet tasaisesti koko ajan, mutta leukoihin pystyn lisäämään painoja/toistoja vain kevennyksen jälkeisellä viikolla. Muuten kehitys junnaa yhden kierron aikana ja olen jopa laskenut painoja/toistoja kierron kahdella viimeisellä viikolla. Toisin sanoen kehitys ei ole lähellekkään yhtä lineaarista kuin muissa liikkeissä. Kevennyksen olen pitänyt viimeistään neljän kovan treeniviikon jälkeen.

Syön tällä hetkellä n. kulutuksen verran tai hieman sen alle, koska läskiä en tähän tilanteeseen kyllä enempää kaipaa. Olen toiveikkaasti uskonut, että treenaamisen aloittaminen lähes kahden vuoden tauon jälkeen loisi kehoon tilan, jossa läski palaa ja lihas kasvaa.

Miten muuttaisit itse jatkossa? Laskenko volyymia leukojen osalta vai pysytäänkö samassa?

Paha sanoa mitä muuttaisin, kun et kertonut oikeastaan yhtään mitään siitä mitä teet tälläkään hetkellä.

Mutta jos tarkoitus on leuanvetoa kehittää niin oikea vastaus on paljon submaksimaalista voluumia... teet leuanvetoa useamman kerran viikossa, paljon sarjoja, niin että jää varaa etkä vedä failureen... hypertrofian kannalta oleelliset failure-sarjat teet sitten muissa selkäliikkeissä kuin tässä missä pitäisi hermotuksen kehittämisen kautta tulla paremmaksi.

Onko mitään tarvetta vähentää treenivoluumia miinuskalorijakson alkaessa vai vähentää vasta, kun tuntee ettei välttämättä palaudu samasta määrästä kuin mitä plussakaloreilla? Lihas kumminkin säilyy vähemmällä työllä, jos saa intensiteetin piettyä about samassa.

Kuinka alas suosittelet maksimissaan vetämään rasvat dieetillä? Itsellä kuitenkin vielä 102 kiloisena rasvat 82g (pääosin pähkinästä, oliiviöljystä, jauhelihasta). Mietin vain, kannattaako seuraavaksi laskea pelkästään hiilareista, jos edes tarvetta tulee?

Kuinka alas suosittelet maksimissaan vetämään rasvat dieetillä? Itsellä kuitenkin vielä 102 kiloisena rasvat 82g (pääosin pähkinästä, oliiviöljystä, jauhelihasta). Mietin vain, kannattaako seuraavaksi laskea pelkästään hiilareista, jos edes tarvetta tulee?

Rasvan osalta ei tuo 1g/kg ole mitenkään pakollista. Jos aineenvaihdunta / kulutus on sen verran kovaa luokkaa että rasvamäärän saa pidettyä niin korkealla (tai sanotaan 1g / rasvaton painokg) niin hyvähän se olisi. Mutta aika harva siihen pystyy ja useimmilla jää alle. Koska jos rasvat pyrkii noin korkealla pitämään niin usein sitten joutuu antamaan hiilareista anteeksi liikaa. Pidän parempana pudottaa rasvamäärää tuosta ja ottaa hiilaria enemmän niin kulkee treenikin mukavammin.

Alle 60g miesten ja alle 40g naisten en suosittele rasvamäärässä kuitenkaan menemään. Mutta esim. itselläni melko normaalit dieettiruokavalion rasvat on noin 70g ja oma paino sitten kuitenkin 100kg paikkeilla (ainakin dieetille lähtiessä).

Hupsista, olisi tosiaan voinut lukea ketjua tarkemmin.. Kiitos!

Jotta jää edes jotain kysyttävää, niin onko Markulla jotain "kaavaa" milloin pudottaa rasvat alle 1g/painokilo? Eli missä kohtaa hiilarit on niin alhaiset, että kannattaa laskea rasva tuon alle? Itsellä treenipäivinä reilut 500g hiilaria, joten olisiko järkevämpää ollut ottaa vielä hiilareista ennen kuin ottaa rasvat alle gramman/painokilo?

Tulipa sekava, ehkä ymmärrät :D Ja hiilarintarve varmasti yksilöllistä, mutta noin yleisesti katsoen.

Onko mitään tarvetta vähentää treenivoluumia miinuskalorijakson alkaessa vai vähentää vasta, kun tuntee ettei välttämättä palaudu samasta määrästä kuin mitä plussakaloreilla? Lihas kumminkin säilyy vähemmällä työllä, jos saa intensiteetin piettyä about samassa.

Riippuu niin paljon siitä, että mitä se voluumi on ollut ja miten siitä on plussalla palautunut, mutta lähtökohtaisesti sanon, että ei ole tarvetta pudottaa enkä useimmiten pudota ns. perustreenaajilla. Sitten kun taas advanced treenaajien kanssa tehdään usein voluumin syklitystä niin ei sitä korkeinta määrää enää dieetillä tehdä tai jos treeni on muutoin perustunut ns. superkompensaatiosykliin eli tarkoituksella vedetään joka blokki ylikuntotilan puolelle niin sinnekään ei sitten enää dieetillä haluta.

Ja tietty palautumiseen vaikuttaa voluumia JA intensiteetti ... dieetillä kun ei mitään syytä ole samalla tapaa failureen hakata kuin offilla, niin usein jo intensiteetin lasku antaa riittävästi varaa palautumiselle dieetilläkin ilman, että voluumia / määrää tarvitsee laskea.

Olet oikeassa että kyllä lihas säilyy kunhan jompikumpi pysyy korkealla. Mutta dieetillä pitää muistaa, että voluumi kuluttaa energiaa enemmän kuin intesiteetti :)

Jotta jää edes jotain kysyttävää, niin onko Markulla jotain "kaavaa" milloin pudottaa rasvat alle 1g/painokilo? Eli missä kohtaa hiilarit on niin alhaiset, että kannattaa laskea rasva tuon alle? Itsellä treenipäivinä reilut 500g hiilaria, joten olisiko järkevämpää ollut ottaa vielä hiilareista ennen kuin ottaa rasvat alle gramman/painokilo?

Tulipa sekava, ehkä ymmärrät :D Ja hiilarintarve varmasti yksilöllistä, mutta noin yleisesti katsoen.

Ei ole kaavaa... vaan ihannetilanteessa jo ennen dieettiä tuntee henkilöä (tai itseään) jo sen verran, että tietää miten kroppa vastaa erilaisiin hh-määriin... tai erilaisiin rasvamääriin. Minä itse olen hyvä esimerkki siitä, että treenitehot ovat ihan 100% riippuvaiset ruokavalion hh-määrästä... silloin rasvat on 70-80g välillä heti dieetin alusta ja siellä koko dieetin myös pysyvät.

Lisäksi rasvamäärässä on hyvä huomioida sama kuin proteiinimäärässä eli ei se rasvakudos sitä tarvitse... eli jos on sen verran läskiä, että olisi syytä kiristellä, niin rasvamäärä voi hyvin olla heti alle 1g/painokg ja proteiinit jopa alle 2g/painokg... jos siis kehonpainon ja rasvattoman massan ero on huomattava.

Suositko Markku jotain tiettyä riisityyppiä? Tuli tuossa vain mieleen, kun eilen ensimmäistä kertaa huomasin parboiled-riisiä, kun ihmettelin kahden saman valmistajan ja samannimisen tuotteen (pitkäjyväinen riisi) hintaeroa.Onko noilla millään mitään eroa kehonrakenusmielessä?

Suositut

Back
Ylös Bottom