AMMATTILAINEN Markku "Sensei" Tikka

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Näkyy olevan Movie Maker lopetettu18.2.2018 alkaen, työkoneelle latasin Microsoftin jostain tukisivuilta viime vuonna. Mut kun ei enää saa niin ei saa -> pistähän sitten tää kokeiluun https://www.shotcut.org/ -> On ainaski hyvin samankaltainen ku perinteinen Movie Maker. Toi toimii muuten Macilla ja Linuxillakin jos haluaa samanlaisen "tutun" käyttöliittymän.

Kiitoksia... bodypeukku (y)

Arvoisa ja kunnioitettava Sensei. Pyydän mitä nöyrimmin lupaa puhutella.

Sinä et ole lääkäri tai fysioterapeutti, enkä tiedä osaatko vastata kysymykseeni, mutta kokeillaan silti, sillä niin paljon tietotaitoa tuntuu löytyvän sieltä päin.
Eli, mulla on vasen puoli selästä, latsi ainakin, huomattavasti pienempi kuin oikea, eli ns. lapiomiehen selkä, vaikken ole juurikaan lapiohommia tehnytkään. Samoin vasen olkapää on alempana, kuin oikea. Olen yrittänyt selkäliikkeissä keskittyä siihen, että vedän molemmilla puolilla yhtä kovasti, mutta eipä tuolla ole ollut juurikaan vaikutusta. Joten, olisiko teidän korkeudellanne, Herra Senseillä, mitään niksejä ja/tai neuvoja miten tuota puolieroa voisi saada kurottua umpeen?

Nöyrin terveisin ja syvään kumartaen, vastaustanne odotellessa;

Raid

Sinä et ole lääkäri tai fysioterapeutti, enkä tiedä osaatko vastata kysymykseeni, mutta kokeillaan silti, sillä niin paljon tietotaitoa tuntuu löytyvän sieltä päin.
Eli, mulla on vasen puoli selästä, latsi ainakin, huomattavasti pienempi kuin oikea, eli ns. lapiomiehen selkä, vaikken ole juurikaan lapiohommia tehnytkään. Samoin vasen olkapää on alempana, kuin oikea. Olen yrittänyt selkäliikkeissä keskittyä siihen, että vedän molemmilla puolilla yhtä kovasti, mutta eipä tuolla ole ollut juurikaan vaikutusta. Joten, olisiko teidän korkeudellanne, Herra Senseillä, mitään niksejä ja/tai neuvoja miten tuota puolieroa voisi saada kurottua umpeen?

Raid

Markku kommentoi aikanaan sinulle Raid, mutta haluan kertoa hieman omasta tilaanteestani ja jakaa omia ajatuksiani.

Vaikka molemmilla on sama ongelma niin jokaiselle täyyy löytää se oma tie saada korjatakseen/parantaakseen tilanteen.
Olen olkapäävammojen takia juossut fysioterapeutin luona viime aikoina. Hän viimeksi totesi, että mun oikea latsi ei pelitä oikein ja lihasta on vähemmän kuin vasemmalla puolella. Käytiin kotijumppa juttua läpi ja sain 5 viikkoa aikaa treenata, jonka jälkeen on seuraava tarkastus, onko alkanut akvivoitumaan liikeradat oikein (olen käyttänyt mm. vammaista olkapäätä liikaa treenatessa). Mun tapauksessa olen joutunut lähtemään hyvin pohjalta. Ei mitään suuria vastuksia. Olen itse lisännyt myös omia harjoitteita eli esimerkiksi kotona peilin edessä vertaan vasemman ja oikean latsien liikeratoja ilman lisävastusta (eroa on kuin yöllä ja päivällä). Olen hinkannut lyhyellä lyhyellä liikeradalla hekompaa latseja, jotta oppisin aktivoimaan kohdelihasta. Lisäksi olen alkanut parantamaan yleistä liikkuvuutta eli pääasiasiassa dynaamista venyttelyä ja liikkuvuutta tehnyt milloin missäkin.
Satuin tapaamaan tosi hyvän fysioterapeutin julkiselta puolelta, jolla on pelisilmää lukea asiakasta ja intoa tarketua asioihin kokonaisvaltaisesti tosissaan, jotta saisi asiakkaan toimintakyvyn paremmaksi tai jopa normaaliksi, jos mahdolliset vammat eivät estä sitä. Ilman kyseistä fysioterapeuttia luultavammin hinkkaisin oikeata puolta yhä väärillä lihaksilla.

Sulla on oma tie kuljettavana ja toivon sinun löytyvän ratkaisun tavalla tai toisella, jotta joku päivä latsit ovat balanssissa. Tsemppiä ja kärsivällisyyttä! :)

Sorry Markku kun jakelin omia kokemuksia ja ajatuksia!

Markku kommentoi aikanaan sinulle Raid, mutta haluan kertoa hieman omasta tilaanteestani ja jakaa omia ajatuksiani.

Vaikka molemmilla on sama ongelma niin jokaiselle täyyy löytää se oma tie saada korjatakseen/parantaakseen tilanteen.
Olen olkapäävammojen takia juossut fysioterapeutin luona viime aikoina. Hän viimeksi totesi, että mun oikea latsi ei pelitä oikein ja lihasta on vähemmän kuin vasemmalla puolella. Käytiin kotijumppa juttua läpi ja sain 5 viikkoa aikaa treenata, jonka jälkeen on seuraava tarkastus, onko alkanut akvivoitumaan liikeradat oikein (olen käyttänyt mm. vammaista olkapäätä liikaa treenatessa). Mun tapauksessa olen joutunut lähtemään hyvin pohjalta. Ei mitään suuria vastuksia. Olen itse lisännyt myös omia harjoitteita eli esimerkiksi kotona peilin edessä vertaan vasemman ja oikean latsien liikeratoja ilman lisävastusta (eroa on kuin yöllä ja päivällä). Olen hinkannut lyhyellä lyhyellä liikeradalla hekompaa latseja, jotta oppisin aktivoimaan kohdelihasta. Lisäksi olen alkanut parantamaan yleistä liikkuvuutta eli pääasiasiassa dynaamista venyttelyä ja liikkuvuutta tehnyt milloin missäkin.
Satuin tapaamaan tosi hyvän fysioterapeutin julkiselta puolelta, jolla on pelisilmää lukea asiakasta ja intoa tarketua asioihin kokonaisvaltaisesti tosissaan, jotta saisi asiakkaan toimintakyvyn paremmaksi tai jopa normaaliksi, jos mahdolliset vammat eivät estä sitä. Ilman kyseistä fysioterapeuttia luultavammin hinkkaisin oikeata puolta yhä väärillä lihaksilla.

Sulla on oma tie kuljettavana ja toivon sinun löytyvän ratkaisun tavalla tai toisella, jotta joku päivä latsit ovat balanssissa. Tsemppiä ja kärsivällisyyttä! :)

Sorry Markku kun jakelin omia kokemuksia ja ajatuksia!
No meitähän on monta ku mullaki on vähän samaa vaivaa.. :D Mulla oikea latsi on vähän pienempi, tosin varmaan sen takia että siltä puolelta murtunut lapaluu joskus 3v sitten. Hyvin se omasta mielestä aktivoituu.. Näyttää vaan pienemmältä. Ja se tässä on jännää että se oikeapuoli on muutenkin jotenkin toimivampi puoli, kun taas tuo vasen "ehjä" puoli on taas semmonen jäykempi ja saa ihan tosissaan keskittyä esim. olkapääliikkeissä, että pysyy tuo vasen olkapää tarpeeks alhaalla. Oikea pysyy hyvin paikoillaan ja tuntuma hyvä.

En ole minäkään Markku, mutta puolieroja hartioista sekä olkapääongelmia löytyy. Omat syyt lihasepätasapainot/kireydet.

Tässä on ihan hyvä setti, mitä oon nyt tehny muutaman kuukauden treenien aikana:

Lisäksi sitten vahvistan olkapäitä vetämällä kuminauhaa suorilta käsiltä rintaan sellaiset 50-200 toistoa per treenikerta. Yleensä 10-15 toiston sarjoja. Tarkoitus on lisätä taka-akselin työtä ja näin parantaa myös sitä ryhtiä. Tossa jostain noin 6 minuutin kohdalta näkyy liike. Itse taan paljon ihan kädet vaakatasossa, jolloin rasitus kohdistuu paremmin takaolkapäille ja keskiepäkkäille.

Raid

Helppo vastaus on, että heikomman puolen paremman aktivoinnin opettelua sekä yhden raajan liikkeitä ja pienemmälle puolelle enemmän ja useammin.

Se mikä tekee hommasta kuitenkin huomattavasti vaikeampaa on, että ensin pitäisi määrittää, että mistä moinen ero johtuu. Onko erona koko vai myös voimataso? Jos erona myös voimassa, niin onko oikeasti voimassa vaiko vain koordinaatiossa? Jos voimassa niin onko kuitenkin raajat/hauikset saman kokoiset / yhtä vahvat? Usein jos toisen puolen latsi on pienempi/heikompi niin sen puolen hauis on isompi/vahvempi, koska jollainhan siinä joutuu kompensoimaan. Jos eroa koossa, mutta ei juurikaan voimassa, niin erona voikin olla lihaksen muoto / kiinnityskohdat eikä se oikeastaan ole pienempi tai ei ainakaan niin paljoa kuin mitä voisi luulla. Joten vika voikin olla vain rakenteessa ja mitäs sille sitten mahdat.

Ja nämä on niitä syitä miksi siinä pitäisi olla fysioterapeutti paikalla oikein katsomassa ja kopeloimassa, koska jos lähtee korjaamaan väärää asiaa tai jotain mikä ei vikana edes ole, niin ongelma ei ole poistumassa ja tietyissä tilanteissa vain pahenemassa.

^ Ihan älyttömän hyvä ja perusteellinen vastaus. Kiitos!

Täytyypä käydä kylän kovimman hierojan luona, jospa hän osaisi ottaa kantaa, ja varmaan osaakin ottaa, sillä niin paljon pelkkää hyvää olen hänestä kuullut.

Kuinka suurta kaloripudotusta Markku suosittelet dieetille lähdettäessä, kun bulkin kalorit oli treenipäivinä 5100 ja lepopäivinä 4450kcal, ja hitaasti nousi paino? Otin heti 900kcal pois, eli treenipäivinä tulee nyt sen 4200kcal ja lepopäivinä 3750kcal. Dieetin kestoksi olen suunnitellut 10-12vko (tai sitten kun paino on pudonnut 106kg --> 94-96kg).

Makrot on treenipäivinä P267 H563 R96 ja lepopäivinä P250 H466 R97

Miltäs nuo näyttää?

Lisäkyssärinä: Suositteletko ylläpitämään samoja kaloreita niin kauan, kunnes paino lakkaa putoamasta vai esim kahden viikon syklillä pudottamaan parisataa kilokaloria, kun kuitenkin suht lyhyestä dieetistä kyse?

Kuinka suurta kaloripudotusta Markku suosittelet dieetille lähdettäessä, kun bulkin kalorit oli treenipäivinä 5100 ja lepopäivinä 4450kcal, ja hitaasti nousi paino? Otin heti 900kcal pois, eli treenipäivinä tulee nyt sen 4200kcal ja lepopäivinä 3750kcal. Dieetin kestoksi olen suunnitellut 10-12vko (tai sitten kun paino on pudonnut 106kg --> 94-96kg).

Ylläpitotasosta -500kcal on aika varma nakki mistä aloittaa. Ikinä en ole keneltäkään kerrasta 900kcal pudottanut, vaikka olisi lähes 5-tonninkin ruokamäärä ollut.
Koska voi hyvin olla, että 500kcal miinuksella lähtee toimimaan oikeinkin hyvin. Ja jos ei lähde niin lisää pudottaminen on hyvin helppoa.

Lisäkyssärinä: Suositteletko ylläpitämään samoja kaloreita niin kauan, kunnes paino lakkaa putoamasta vai esim kahden viikon syklillä pudottamaan parisataa kilokaloria, kun kuitenkin suht lyhyestä dieetistä kyse?

Sitten pudottaa ruokamäärää kun alkaa kiristyminen hidastumaan liikaa. Jos ei hidastumisen merkkejä näy niin miksi pitäisi kiristää lisää... aineenvaihdunta vaan turhaan hidastuu ylimääräistä.
Se mitä jotkut tekee, että pudottelevat automaattisesti valmiin suunnitelman tai tietyn viikkomäärän välein on mielestäni ihan vaan tyhmää... jos homma toimii hyvin, niin ei syytä kiristää lisää.

NÄIN LÄHTÖKOHTAISESTI!!

Toki sitten on niitäkin henkilöitä joiden kanssa on tehnyt yhteistyötä jo pitkään ja tuntee henkilön metabolian ja tietää jo valmiiksi esim. että se on hyvin adaptiivinen molempiin suuntiin eli offilla pääsee korkeaan määrään ja tarvii nostaa jatkuvasti ja dieetillä joutuu menemään siihen nähden alhaiseen ruokamäärään ja pudottamaan määrää jatkuvasti. Mutta nämä on sitä kokemuksen tuomaa yksilöllistä säätöä mihin ei pysty forumisolosuhteissa ottamaan kantaa.

Ylläpitotasosta -500kcal on aika varma nakki mistä aloittaa. Ikinä en ole keneltäkään kerrasta 900kcal pudottanut, vaikka olisi lähes 5-tonninkin ruokamäärä ollut.
Koska voi hyvin olla, että 500kcal miinuksella lähtee toimimaan oikeinkin hyvin. Ja jos ei lähde niin lisää pudottaminen on hyvin helppoa.

Sitten pudottaa ruokamäärää kun alkaa kiristyminen hidastumaan liikaa. Jos ei hidastumisen merkkejä näy niin miksi pitäisi kiristää lisää... aineenvaihdunta vaan turhaan hidastuu ylimääräistä.
Se mitä jotkut tekee, että pudottelevat automaattisesti valmiin suunnitelman tai tietyn viikkomäärän välein on mielestäni ihan vaan tyhmää... jos homma toimii hyvin, niin ei syytä kiristää lisää.

NÄIN LÄHTÖKOHTAISESTI!!

Toki sitten on niitäkin henkilöitä joiden kanssa on tehnyt yhteistyötä jo pitkään ja tuntee henkilön metabolian ja tietää jo valmiiksi esim. että se on hyvin adaptiivinen molempiin suuntiin eli offilla pääsee korkeaan määrään ja tarvii nostaa jatkuvasti ja dieetillä joutuu menemään siihen nähden alhaiseen ruokamäärään ja pudottamaan määrää jatkuvasti. Mutta nämä on sitä kokemuksen tuomaa yksilöllistä säätöä mihin ei pysty forumisolosuhteissa ottamaan kantaa.

Tuolla 5100kcal paino kuitenkin nousee, joskin hitaasti. Joten plussakaloreita tuossa lienee ehkä sen 200kcal, joten ylläpitokaloreista -500kcal tarkoittaisi yhteensä 700kcal vähennystä noista bulkkikaloreista. Onko siis loppujenlopuksi iso ero onko ensimmäinen pudotus bulkilta dieetille 900kcal vai 700kcal pudotus?

Lepopäivinähän kalorit nousi suhteessa 200kcal aikaisempaan, joten siellä otetaan hiukan "kiinni".

Olen siis jo ehtinyt aloittaa edellämainituilla kalorimäärillä niin mietin, että kannattaako silti nostaa treenipäivän kaloreita sen 200kcal vai onko käytännön (lihasmassan säilyttämisen kannalta) merkitystä? Mulla siis paino putoaa erittäin helposti ja dieettaaminen helppoa, toisin kuin painon nostaminen (tietyn pisteen jälkeen).

Niin ja "tankkausaterioita" pidän kahden viikon välein, jolloin yhdellä aterialla syön niin paljon kun vaan tekee mieli.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tuolla 5100kcal paino kuitenkin nousee, joskin hitaasti. Joten plussakaloreita tuossa lienee ehkä sen 200kcal, joten ylläpitokaloreista -500kcal tarkoittaisi yhteensä 700kcal vähennystä noista bulkkikaloreista. Onko siis loppujenlopuksi iso ero onko ensimmäinen pudotus bulkilta dieetille 900kcal vai 700kcal pudotus?

Lepopäivinähän kalorit nousi suhteessa 200kcal aikaisempaan, joten siellä otetaan hiukan "kiinni".

Olen siis jo ehtinyt aloittaa edellämainituilla kalorimäärillä niin mietin, että kannattaako silti nostaa treenipäivän kaloreita sen 200kcal vai onko käytännön (lihasmassan säilyttämisen kannalta) merkitystä? Mulla siis paino putoaa erittäin helposti ja dieettaaminen helppoa, toisin kuin painon nostaminen (tietyn pisteen jälkeen).

Niin ja "tankkausaterioita" pidän kahden viikon välein, jolloin yhdellä aterialla syön niin paljon kun vaan tekee mieli.

Minä puhun aina KESKIARVOKALOREISTA... tuosta kun laskee niin sinulle ennen noin 4800kcal ja nyt 4000kcal niin ero 800kcal... ihan ok ... kun ennen tosiaan oli vähän plussalla.
Että jatka siitä vaan.

Onko kilo per viikko painonpudotustahti mielestäsi ehdottomasti liikaa, jos dieetti on lyhyt? Eli noin 8-10vk kiristelyjakso. Itsellä takana nyt tasan 3 viikkoa kiristely jaksoa ja paino on pudonnut keskiarvollisesti juuri tuon kilon/viikko. Ehkä noin 950g, mutta kuitenkin. Kalorit aika tarkalleen 2200kcal/päivä, eikä eroja oliko treeni tai välipäivä. Päivän aktiivisuus lähes nollissa(toimistotyö, eikä kävelyä kummempaa). Rasva% suht korkea, ei nyt yli 20% mutta jos lonkalta heittäisin niin joku 18%.

Onko kilo per viikko painonpudotustahti mielestäsi ehdottomasti liikaa, jos dieetti on lyhyt? Eli noin 8-10vk kiristelyjakso. Itsellä takana nyt tasan 3 viikkoa kiristely jaksoa ja paino on pudonnut keskiarvollisesti juuri tuon kilon/viikko. Ehkä noin 950g, mutta kuitenkin. Kalorit aika tarkalleen 2200kcal/päivä, eikä eroja oliko treeni tai välipäivä. Päivän aktiivisuus lähes nollissa(toimistotyö, eikä kävelyä kummempaa). Rasva% suht korkea, ei nyt yli 20% mutta jos lonkalta heittäisin niin joku 18%.

Sopiva tahti tai jokseenkin järkevä maksimitahti riippuu siitä paljonko rasvaa on poltettavaksi. 100kg mies 18% rasvoista on eri tilanne kuin 80kg vastaavassa prosentissa. Se on kuitenkin aika järjestelmällisesti dokumentoitua faktaa, että mitä nopeammin pudottaa niin sitä suurempi prosentuaalinen osuus pudotetuista kiloista on kiinteää massaa.

Natubodaritutkimuksista jos pudottaa 1% painostaan / vko niin jopa 40% pudotetusta painosta on kiinteää... jos 0.5% painostaan viikossa niin sitten menee hyvin ja vain 20% pudotetuista kiloista on kiinteää. Toki nämä nyt on hyvästä kunnosta kireään kondikseen eikä löysästä kunnosta hyvään, mutta kyllä se ihan harrastajatasollakin viiituttaa jos repii kilon viikossa 10 viikkoa ja polttaa siinä ohessa jos hyvin käy niin VAIN 3kg kiinteää massaa :eek: kun parhaassa tapauksessa sitä 3kg on rakentanut viimeisen vuoden tai kauemmin.... toki sen sitten lihasmuistilla nopeammin saa takaisin, mutta kyllä minä ainakin yrittäisin alunperinkin ottaa vähän rauhallisemmin ja olla polttamatta sitä pois alkuunkaan.

...ja lisäänpä vielä, että silloin puhutaan tällaisista prosenttiosuuksista kun dieettien toteutus on jokseenkin järkevällä pohjalla. Ja minun kokemukseni mukaan sitähän ne useimmiten harrastajatasolla eivät ole. Ja kun dieetti ei ole kovin hääppöinen niin kiinteää palaa enemmän.

Viimeksi muokattu:
Millä tavoilla lähdet porrastamaan treeniä pikkuhiljaa kovemmaksi sen jälkeen, jos asiakas on kovalla/pitkällä dieetillä (esim. kisadieetti) onnistunut polkemaan aineenvaihdunnan ja testotasot suohon (ei nyt välttämättä kokonaan nolliin kuitenkaan)? Kysymys koskee pelkkää treeniä, ei ravintopuolta.

Muistan hämärästi lukeneeni täältä asiasta sun kirjoittamana, mutta en löytänyt aihetta hakemalla.

Jos tahtoo kesken dietin alkaa tehdä raskaampaa ja lyhyempää sarjaa perus 8-12 sarjojen tilalla, onko jotain nyrkkisääntöä paljonko niiden sarjojen määrää pitää lisätä viikkotasolla, jotta lihakset saa riittävän ärsykkeen säilyäkseen, ja kaloreita palaa edelleen vanhaa tahtia. Vai tarvitseeko välttämättä lisätä ollenkaan? Jos esim pääliikkeiden 4x8-10 vaihtuukin 4x3-5.

Millä tavoilla lähdet porrastamaan treeniä pikkuhiljaa kovemmaksi sen jälkeen, jos asiakas on kovalla/pitkällä dieetillä (esim. kisadieetti) onnistunut polkemaan aineenvaihdunnan ja testotasot suohon (ei nyt välttämättä kokonaan nolliin kuitenkaan)? Kysymys koskee pelkkää treeniä, ei ravintopuolta.

Muistan hämärästi lukeneeni täältä asiasta sun kirjoittamana, mutta en löytänyt aihetta hakemalla.

Kaikkea vähennetään ensi alkuun... treenien määrä, yhden treenin sarjamäärä, failuresta pysytään kaukana, frekvenssiä harvennetään. Paljonko mitäkin riippuu siitä, että paljonko dieetin lopulla on tehty. Pitää päästä palautumaan, mutta edelleen saada kulutustakin, koska aineenvaihdunta kuitenkin käy yleensä aika hitaalla.

Hyvä lähtökohta on mielestäni 3 treeniä viikossa, 3-jakoinen, 15-20 sarjaa per treeni

Riippuu todella paljon kuinka kova dieetti ollut, mutta tällä esim. 4-6 viikkoa.
Se on sitten vähän makuasia, että mitä haluaa lisätä ensimmäisenä mutta pointtina että yksi asia kerrallaan.
Ensin 4. treeni viikkoon... 2 viikkoa.
Toisena lisää sarjoja treeneihin... 2 viikkoa.
Sitten lisätään intensiivisyyttä / failuren määrää... 2 viikkoa.

Sitten ollaan 10-12 viikon päässä dieetistä ja alkaa näkymään jo valoa tunnelin päässä.

Jos tahtoo kesken dietin alkaa tehdä raskaampaa ja lyhyempää sarjaa perus 8-12 sarjojen tilalla, onko jotain nyrkkisääntöä paljonko niiden sarjojen määrää pitää lisätä viikkotasolla, jotta lihakset saa riittävän ärsykkeen säilyäkseen, ja kaloreita palaa edelleen vanhaa tahtia. Vai tarvitseeko välttämättä lisätä ollenkaan? Jos esim pääliikkeiden 4x8-10 vaihtuukin 4x3-5.

Jos ei ole raskaampaan nostamiseen tottunut niin en menisi siihen kesken dieetin vaihtamaan... kuivat nivelet, loukkaantumisriski ja sillee :confused:

Ja jos sitten kuitenkin menee näin tekemään, niin mielestäni kovien sarjojen määrää ei tarvitse lisätä, kun ei dieetillä tarvitse pyrkiä kokonaisvoluumin nousuun (sarjat x toistot x kilot) tai välttämättä edes ylläpitoon... ennemminkin sitä voi pudottaa dieetin edetessä kun palautuminen heikkenee. Minkä siis lyhyempiin sarjoihin siirtyminen samalla sarjamäärällä tekee.

Mitä mieltä Markku on toistojen vaihtelusta aika tiheästi? Eli tällä hetkellä jakona. Rinta/Selkä/Olkapäät. ja Jalat/ Kädet. joka toinen päivä treeni.
Toistot 12-15 / 8-10 / 4-6. Eli sama toisto alue tulee n: 12 päivän välein.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom