Makwan Amirkhani

Ihan oikeasti mistä tämä vitun haloo edes nousi. Joku käytti lammas sanaa ja joku loukkaantui Niinimäen puolesta ja nyt ollaan toitottelemassa asiallista kielenkäyttöä että voidaan kiilottaa omaa julkisuuskuvaa. Suurin osa täällä kirjoittelijoista on hyvinkin asiallisia ja kirjoittaa asiaa perustellen ja jos siellä välissä on jotain sanoja jotka voivat loukata niin buufuckinghoo.

Jos homma menee kunnon loukkauksiin tai rasistisiin viljelyihin ja vihapostiin, niin ymmärrän että asioihin puututaan mutta toivoisin että täällä saataisiin vielä pitää jonkinlaista sananvapautta voimassa ja kirjoittaa asioista niinkuin itse kukin ne näkee. Tulee mieleen minkälaiseksi työturvallisuus on mennyt rakennusalalla ja kuinka maalaisjärjen käyttö on poistettu kokonaan käytöstä.
Jos minä näen surkeita kortteja omasta mielestä niin aijon luokitella ne paskoiksi, ottelijat kaasuttaviksi lahnoiksi tai mitä tahansa sillä hetkellä vetojen pieleen mennessä tulee mieleen, mutta yritän kuitenkin perustella asian ja jos tämä on nykyisen pakkotoisto foorumin sääntöjen vastaista niin minut voi pistää samantien banniin.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse koen asian niin, että lammas on sanana jokaista miestä loukkaava. Alentaa miehisyyttä. Noh, ei siinä mitään ei mua silti haittaa jos jotakin kutsutaan lampaaksi.. se on haukkujan ja haukutun välinen asia ja Tomppa on aikuinen mies. Mutta hän vaikuttaa aika mukavalta ja asialliselta jätkältä ja on erittäin mahdollista että hän itse lukee tätä osiota, koska näitä kamppailufoorumeita kun ei montaa Suomessa ole. Ja uskon, että lampaaksi kutsuminen ei varmuudella tunnu kivalta koska onhan se aika halventava termi miehestä. Oli konteksti mikä tahansa.

Syy siihen miksi itse en koskaan kutsuisi ketään ottelijaa lampaaksi tai esitystä lammasmaiseksi johtuu puhtaasti siitä, että toi vapaaottelu on aika helvetin kovaa hommaa. Arvostukseni ammattivapaaottelijoita kohtaan on erittäin suuri. Harva harrastaja nousee kehään edes salikisoissa amatöörisäännöillä, vielä harvempi nousee niistä suomalaisiin otteluiltoihin ja niistä vielä harvempi kansallisen tason tapahtumiin. Ja sitten on se ihan vitun pieni osa kaikista maailman vapaaottelijoista, jotka pääsee UFC:n tasoiseen organisaatioon. Ylipäätään sinne pääseminen, varsinkin täältä piskuisesta Suomesta on todella kova juttu ja vaatii semmoista määrää työtä itsensä kanssa niin henkisesti kuin fyysisesti, että tosiaan puhutaan hyvin harvasta jotka siihen kykenee, vaikka Suomi on nykyään pullollaan taitavia ja lahjakkaita vapaaottelijoita.

Jos lampaan vastasana on leijona, ni pelkkä astuminen UFC häkkiin tekee mun kirjoissa miehestä leijonan ja vaikka siellä alisuorittaisi omaan tasoon nähden, niin it is what it is. Sille on aina monta syytä. Mutta lampaaksi kutsuminen kun on kyseessä yksi kovimpia lajeja maailmassa on vaan jotenkin kuivaa ja ainakin osoittaa sen, ettei tuota termiä käyttävä itse ole tosissaan harrastanut kamppailulajeja..
 
Täällä netissä on aina niin mukava isotella ja puhua asioista epäasialliseen sävyyn. Sen takia kannattaa ottaa sellainen ajattelutapa, että ”sanoisinko minä asian tällä tavalla jos kyseessä olisi keskustelu oikeassa elämässä”. Luulenpa, että moni jättäisi sanomatta.
 
Itse koen asian niin, että lammas on sanana jokaista miestä loukkaava. Alentaa miehisyyttä. Noh, ei siinä mitään ei mua silti haittaa jos jotakin kutsutaan lampaaksi.. se on haukkujan ja haukutun välinen asia ja Tomppa on aikuinen mies. Mutta hän vaikuttaa aika mukavalta ja asialliselta jätkältä ja on erittäin mahdollista että hän itse lukee tätä osiota, koska näitä kamppailufoorumeita kun ei montaa Suomessa ole. Ja uskon, että lampaaksi kutsuminen ei varmuudella tunnu kivalta koska onhan se aika halventava termi miehestä. Oli konteksti mikä tahansa.

Syy siihen miksi itse en koskaan kutsuisi ketään ottelijaa lampaaksi tai esitystä lammasmaiseksi johtuu puhtaasti siitä, että toi vapaaottelu on aika helvetin kovaa hommaa. Arvostukseni ammattivapaaottelijoita kohtaan on erittäin suuri. Harva harrastaja nousee kehään edes salikisoissa amatöörisäännöillä, vielä harvempi nousee niistä suomalaisiin otteluiltoihin ja niistä vielä harvempi kansallisen tason tapahtumiin. Ja sitten on se ihan vitun pieni osa kaikista maailman vapaaottelijoista, jotka pääsee UFC:n tasoiseen organisaatioon. Ylipäätään sinne pääseminen, varsinkin täältä piskuisesta Suomesta on todella kova juttu ja vaatii semmoista määrää työtä itsensä kanssa niin henkisesti kuin fyysisesti, että tosiaan puhutaan hyvin harvasta jotka siihen kykenee, vaikka Suomi on nykyään pullollaan taitavia ja lahjakkaita vapaaottelijoita.

Jos lampaan vastasana on leijona, ni pelkkä astuminen UFC häkkiin tekee mun kirjoissa miehestä leijonan ja vaikka siellä alisuorittaisi omaan tasoon nähden, niin it is what it is. Sille on aina monta syytä. Mutta lampaaksi kutsuminen kun on kyseessä yksi kovimpia lajeja maailmassa on vaan jotenkin kuivaa ja ainakin osoittaa sen, ettei tuota termiä käyttävä itse ole tosissaan harrastanut kamppailulajeja..
Jos tuo lammas-termi kaihertaa ja tuntuu loukkaukselta ottelijaa kohtaan, vaikka konteksti ja vertailukohta on jo pariin kertaan selitetty, niin en voi auttaa asiassa. Tietysti jos kyseisenlainen termi liikaa ahdistaa, niin kannattaa jättää lukemiset vähemmälle. Ja tuo veikkailusi, että termin käyttö kertoisi siitä etten olisi treenannut kamppailulajeja tosissani tai kisannut, menee myös vihkoon. Olen kyllä sen verran treenannut ja kilpaillut, että tiedän miten kovaa hommaa mihinkään nuorattuun neliöön nouseminen on. Kysymys on siis näkemyserosta, onko termi ”lammasmainen” asiallinen kuvaamaan ottelijan esityksiä, kun puhutaan ottelijan henkisistä ominaisuuksista, ei siitä että pitäisin ketään ammattilaisvapaaottelijaa sinänsä lampaana. Mielestäni se tässä yhteydessä oli varsin osuva termi, enkä näe mitään syytä sitä muuttaa. Sinänsä ei tarkoitukseni ei ole Niinimäkeä dissata, mutta en myöskään varo kyseisenlaisen termin käyttöä vain siksi, että joku hänen treenikaverinsa tai tuttunsa voi sitä lukiessaan pahoittaa mielensä. Aivan järjenköyhä ajattelutapa lähteä sille linjalle, ettei urheilijoita saisi tarpeen tullen kritisoida vahvoinkin termein, ettei joku henkilön tuttu siitä harmistu. Edelleen, asiassa ei ollut mitään henkilökohtaista, vaan arvioin sitä mitä olin ottelijan esityksiä nähnyt verraten sitä ottelijan potentiaaliin, ja suhteuttaen siihen miten Ufc:ssä keskimäärin otellaan.

Sitten vielä vinkki lammas-termistä harmistuneille: Termi oli alunperin mainittu yhdessä viestissä, ja kritiikin jälkeen avasin asiaa toisessa. Nyt tästä meinaa versoa ehkä tarpeettomankin suuri keskustelu, eli jos ylipäätään toivoo ettei kyseistä termiä enää näe, niin asiasta ei kannata määräänsä enempää jauhaa. Sillä se lammas-keskustelu myös loppuu.
 
Itse sallisin ilmavuutta ja ajoittain provosoivaakin sävyä. Puhdasta trollaamista ja loan heittoa en pidä mielekkäänä...se ei oikein edistä mitään ja on usein älyllisesti ja myös tunnetasolla melko laiskaa.

Lajin seuraajilla on henkilökohtaisia mieltymyksiä ja arvoja. Kun välillä ylitetään joku toisen ns raja, niin siten huomataan, että minkälaisessa boksissa mma-kulttuuri on keskusteluun osallistuvien fanien osalta.

Oman suosikin menestys ei tule olla ansioksi minulle. Eikä minun pitäisi toivoa ottelijalle häviötä vain hänen fanikuntansa vuoksi. Myönnän kuitenkin, että eiköhän jokaiselle jätkälle ole jäänyt päiväkoti-ajoista sellainen pienen pieni "mun isä..." -hevostelu. Se on ihan virkistävää vaaratonta vaaraa kun pieni lällätys säilyy silmäkulmassa. Toki rajansa siinäkin.

Esim Makwan tahtomattaankin edustaa muutakin, kuin urheilun teknistä puolta. Moni nuori saattaa katsoa herraa ylöspäin ja etenkin mamu-taustaiset, jotka suomessa tarvitsee lisää esikuvia.

Jos käyttää puhuttelevaa leimaa keskustelussa, niin kannattaa avata sitä jo valmiiksi siihen olettamaansa yhteiseen maaperään asti. Jos ampuu heti kovilla, niin keskustelussa paukkuu väistämättä. Irvistystä vastaan voi tulla, revolveria ei.
 
Erikoinen tyyli haastattelijalla keskeytellä haastateltavaa, ja juuri kun päästään kiinnostavassa aiheessa hiukan syvemmälle, niin esittää lennosta uusi kysymys eri aiheesta. Jäi tästä syystä jotenkin valju maku tästä haastiksesta.

Onneksi on nyt löytynyt se viisasten kivi, että tokan erän sippaaminen saadaan estettyä. Haastattelun lopussa Maku kertoo oppilaasta, joka on tehnyt 360 asteen käännöksen, ehkä näemme tosiaan samanlaisen muuvin Makun kohdalla, ja näemme kaverin vielä UFC.n leivissä :)
 
Erikoinen tyyli haastattelijalla keskeytellä haastateltavaa, ja juuri kun päästään kiinnostavassa aiheessa hiukan syvemmälle, niin esittää lennosta uusi kysymys eri aiheesta. Jäi tästä syystä jotenkin valju maku tästä haastiksesta.

Onneksi on nyt löytynyt se viisasten kivi, että tokan erän sippaaminen saadaan estettyä. Haastattelun lopussa Maku kertoo oppilaasta, joka on tehnyt 360 asteen käännöksen, ehkä näemme tosiaan samanlaisen muuvin Makun kohdalla, ja näemme kaverin vielä UFC.n leivissä :)

Nähdäkseni Makun ongelma oli juuri nuo 360 asteen käännökset.
 
Erikoinen tyyli haastattelijalla keskeytellä haastateltavaa, ja juuri kun päästään kiinnostavassa aiheessa hiukan syvemmälle, niin esittää lennosta uusi kysymys eri aiheesta. Jäi tästä syystä jotenkin valju maku tästä haastiksesta.

Onneksi on nyt löytynyt se viisasten kivi, että tokan erän sippaaminen saadaan estettyä. Haastattelun lopussa Maku kertoo oppilaasta, joka on tehnyt 360 asteen käännöksen, ehkä näemme tosiaan samanlaisen muuvin Makun kohdalla, ja näemme kaverin vielä UFC.n leivissä :)

Jokainen meistä toivoo, että Maku olisi tehnyt ton 360 asteen käännöksen jo vuosia sitten. Hänen painillaan ja kovalla cardiolla olisi voinut kaatua ihan top15 ukkoja. Mutta samaa levyä jauhanut jo vuosia eikä cardiossa ole tapahtunut mitään parempaan suuntaan, melkeimpä päinvastoin. Ikää 34v ja vaatii muutaman ottelun voittoputken, että pääsisi edes takaisin UFC:hen. Ja hänen ottelutahdilla tohon menee se 2-3v vuotta ja kaikki ymmärtää, että pienemmissä painoluokissa juna on jo mennyt tuossa vaiheessa.

Harmittavasti heitti pois paljon lahjakkuutta, että ei mennyt mukavuusalueen ulkopuolelle riittävästi harjoittelussa. Mm. ground'n pound puuttui kokonaan kovalta painijalta. Pystyssä ei tainnut ikinä potkaista ja muutenkin pysty oli huonoa UFC tasolla. Mutta kovalla cardiolla olisi ottanut vielä monet voitot UFC:ssä painimalla vastustajat nurin. Enää on turha haaveilla muuten kuin puheissa UFC urasta. Se on ikävä fakta kun katsoo kokonaisuutta.
 
Jokainen meistä toivoo, että Maku olisi tehnyt ton 360 asteen käännöksen jo vuosia sitten. Hänen painillaan ja kovalla cardiolla olisi voinut kaatua ihan top15 ukkoja. Mutta samaa levyä jauhanut jo vuosia eikä cardiossa ole tapahtunut mitään parempaan suuntaan, melkeimpä päinvastoin. Ikää 34v ja vaatii muutaman ottelun voittoputken, että pääsisi edes takaisin UFC:hen. Ja hänen ottelutahdilla tohon menee se 2-3v vuotta ja kaikki ymmärtää, että pienemmissä painoluokissa juna on jo mennyt tuossa vaiheessa.

Harmittavasti heitti pois paljon lahjakkuutta, että ei mennyt mukavuusalueen ulkopuolelle riittävästi harjoittelussa. Mm. ground'n pound puuttui kokonaan kovalta painijalta. Pystyssä ei tainnut ikinä potkaista ja muutenkin pysty oli huonoa UFC tasolla. Mutta kovalla cardiolla olisi ottanut vielä monet voitot UFC:ssä painimalla vastustajat nurin. Enää on turha haaveilla muuten kuin puheissa UFC urasta. Se on ikävä fakta kun katsoo kokonaisuutta.
Kova paini on kyllä hieman liioiteltua kun Suomessa paras saavutus taitaa olla pronssia SM kisoista? Jos siis vertaa UFC:n muihin painitaustaisiin ottelijoihin.
 
Kova paini on kyllä hieman liioiteltua kun Suomessa paras saavutus taitaa olla pronssia SM kisoista? Jos siis vertaa UFC:n muihin painitaustaisiin ottelijoihin.

Ollaan eri mieltä ja arvostan kommenttiasi. Mutta sano kuinka monta Maku ei saanut vietyä mattoon? Joo toki ensimmäinen ottelu missä polvi heti päähän ja game over. Oliko muita otteluita missä ei vienyt vastustajaa mattoon? Ja kun puhutaan UFCn eli vapaaottelu tason painista. Ei grekon eikä pelkästään vapaapainista koska ovat ihan eri laji vs vapaaottelu.
 
Erikoinen tyyli haastattelijalla keskeytellä haastateltavaa, ja juuri kun päästään kiinnostavassa aiheessa hiukan syvemmälle, niin esittää lennosta uusi kysymys eri aiheesta. Jäi tästä syystä jotenkin valju maku tästä haastiksesta.

Onneksi on nyt löytynyt se viisasten kivi, että tokan erän sippaaminen saadaan estettyä. Haastattelun lopussa Maku kertoo oppilaasta, joka on tehnyt 360 asteen käännöksen, ehkä näemme tosiaan samanlaisen muuvin Makun kohdalla, ja näemme kaverin vielä UFC.n leivissä :)
Ja näpytteli luuria koko ajan..
 
Ollaan eri mieltä ja arvostan kommenttiasi. Mutta sano kuinka monta Maku ei saanut vietyä mattoon? Joo toki ensimmäinen ottelu missä polvi heti päähän ja game over. Oliko muita otteluita missä ei vienyt vastustajaa mattoon? Ja kun puhutaan UFCn eli vapaaottelu tason painista. Ei grekon eikä pelkästään vapaapainista koska ovat ihan eri laji vs vapaaottelu.
En ole katsonut kaikkia viimeisimpiä otteluita Makulta mutta Esim. kaikki voitot ufc:ssä ovat heikkoja painijoita vastaan (suurin osa englantilaisia + 1 jenkki ilman painitaustaa ja meksikolainen). Pelkkä alasvienti ei riitä vaan taitavat painijat (erityisesti folkstyle) osaa vielä kontroloida matossa niin hyvin että kaveri ei pääse helposti takaisin pystyyn ja pääsee itse lyömään.

Ja olen Andyn kanssa samaa mieltä että nimenomaan paini taidoilla pärjäsi niinkin hyvin kuin pärjäsi, mutta oma pointti oli lähinnä että Makun vahvuudella olisi ollut hankalaa päästä esim. sarjan top20 koska siellä tulisi vastaan reippaasti kovemmalla pohjalla olevia entisiä painijoita.
 
Päästäkseen pidemmälle Makwanin olisi pitänyt saada kehitettyä pystyosaamistaan painin lisäksi. Käytännössä tämä rajoitti hänen pärjäämistään, ei paini.

Onhan Makwan selvästi parempi painija kuin Israel Adesanya, joka on noussut mestariksi. Siksi minusta ei ole järkevää ajatella, että puutteet painissa olisivat olleet rajoittava tekijä, vaikka myös painia ja etenkin lyömistä painissa olisikin ollut varaa kehittää.
 
Päästäkseen pidemmälle Makwanin olisi pitänyt saada kehitettyä pystyosaamistaan painin lisäksi. Käytännössä tämä rajoitti hänen pärjäämistään, ei paini.

Onhan Makwan selvästi parempi painija kuin Israel Adesanya, joka on noussut mestariksi. Siksi minusta ei ole järkevää ajatella, että puutteet painissa olisivat olleet rajoittava tekijä, vaikka myös painia ja etenkin lyömistä painissa olisikin ollut varaa kehittää.


Olen eri mieltä. Huippu-urheilussa menestytään vahvuuksia vahvistamalla, ei niinkään heikkouksiin keskittymällä, ja tämä pätee kaikkiin urheilulajeihin, joissa taidolla on edes joku rooli.

Fysiologinen tosiasia kun on, että aikuisiällä taito-ominaisuuksia voi kehittää enää hyvin rajallisesti, jos ollenkaan, ja tästä syystä taidollisiin heikkouksiin ei kovin paljoa kannata panostaa. Makun tapauksessa uusien pystyjuttujen opiskelu olisi siis hukkaan heitettyä aikaa. Uudet kikat toimivat ehkä sparrissa huonomman kanssa mutta ottelussa ja saman tasoista tai parempaa vastustajaa vastaan niillä opeille ei tee mitään.

Makun kohdalla tarkoittaa siis sitä että turha siihen pystyyn on paukkuja enää laittaa, ei se tuosta enää paremmaksi muutu. Sen verran toki sitäkin että pysyy jotenkin vauhdissa mukana ja pääsee alasvienteihin mutta Makun kohdalla ratkaisut tehdään kuitenkin aina matossa.

Eli painiin ja matossa työskentelyyn rutiinia ja kovuutta lisää, joka tulee vain kovien ja laadukkaiden sparrien kautta. Ja tietysti se kestävyys pitäisi saada kuntoon.
 
Viimeksi muokattu:
Huomaa että käytin mennyttä aikamuotoa. Itseasiassa pluskvamperfektiä (olisi pitänyt), joka viittaa sellaiseen ajanjaksoon joka on jo päättynyt.

Se on ihan totta, että Makwan ei enää tule merkittävästi paremmaksi vapaaottelijaksi, pystytaitoja kehittämällä. Ainoa realistinen keino nostaa suoritustasoa merkittävästi nyt, on nostaa kestävyysominaisuuksia ja harjoitella lyömistä matossa.

Pystyottelun parantaminen olisi pitänyt tehdä jo aiemmin. Makwan kehittyi siinä kyllä ja oli parhaimmillaan selvästi paremmalla tasolla kuin UFC-debyytin aikaan. Paljon potentiaalista kehitystä jäi kuitenkin ulosmittaamatta. Makwania paljon paremmatkin pystyottelijat ovat onnistuneet kehittymään merkittävästi aikuisiällä, joten ei se mikään mahdoton rasti olisi ollut.
 
Olen eri mieltä. Huippu-urheilussa menestytään vahvuuksia vahvistamalla, ei niinkään heikkouksiin keskittymällä, ja tämä pätee kaikkiin urheilulajeihin, joissa taidolla on edes joku rooli.

Fysiologinen tosiasia kun on, että aikuisiällä taito-ominaisuuksia voi kehittää enää hyvin rajallisesti, jos ollenkaan, ja tästä syystä taidollisiin heikkouksiin ei kovin paljoa kannata panostaa. Makun tapauksessa uusien pystyjuttujen opiskelu olisi siis hukkaan heitettyä aikaa. Uudet kikat toimivat ehkä sparrissa huonomman kanssa mutta ottelussa ja saman tasoista tai parempaa vastustajaa vastaan niillä opeille ei tee mitään.

Makun kohdalla tarkoittaa siis sitä että turha siihen pystyyn on paukkuja enää laittaa, ei se tuosta enää paremmaksi muutu. Sen verran toki sitäkin että pysyy jotenkin vauhdissa mukana ja pääsee alasvienteihin mutta Makun kohdalla ratkaisut tehdään kuitenkin aina matossa.

Eli painiin ja matossa työskentelyyn rutiinia ja kovuutta lisää, joka tulee vain kovien ja laadukkaiden sparrien kautta. Ja tietysti se kestävyys pitäisi saada kuntoon.

Määrittele aikuisikä? 🤔
 
Back
Ylös Bottom