Makwan Amirkhani

Kuinka Makwanin pitäisi jatkaa? Mitä pitää kehittää? Tai oikeastaan, miten tarvittava kehitys toteutetaan, sikäli kun aiempien viestien perusteella vastustajat ovat isompia ja parempia?

En tiedä oliko taannoinen miljoonien huutelu läppää, mutta jos omaan huutoonsa vastaisi, pitäisi totisempaa ukkoa alkaa kaatua. Onnistuuko projekti vai loppuuko aika?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
En ole moderaattori, mutta näkisin että tässä keskustelussa on saavutettu jonkunlainen "full retard"-pointti, jossa asia voidaan nollata, kaikki olivat oikeassa, kaikki muut väärässä, ja ehkä jatkaa taas keskustelua kun jollain on asiaa joka liittyy Makwaniin jotenkin. Anyone? Please?
 
Kuinka Makwanin pitäisi jatkaa? Mitä pitää kehittää? Tai oikeastaan, miten tarvittava kehitys toteutetaan, sikäli kun aiempien viestien perusteella vastustajat ovat isompia ja parempia?

En tiedä oliko taannoinen miljoonien huutelu läppää, mutta jos omaan huutoonsa vastaisi, pitäisi totisempaa ukkoa alkaa kaatua. Onnistuuko projekti vai loppuuko aika?
Pitäis olla isompi ja ehkä vielä samanaikaisesti lisää kaasutankkiakin. Tiukan lihan lisääminen sarjan sisällä on saatanan vaikeaa ja pitkä projetki.
Ei kuitenkaan rakenneta amatöörirunkoa vaan pitäisi tekniikkaa, sparria ja fysiikkatreeniä olla samalla sen verta että taso säilyy ufc:n top 30-40?
Suomilaseilla voisi sanoa "top20" ja tarkoittaa että top15 kantapäillä merkityksettömällä numerolla. Tosin Suomilaseilla vois sanoa että Khabib ja Fedor on lähempänä Suomalaista kuin vaikkapa Lucio ja Makawan.
Toki pystyn kehittäminen on todennäköisin tie mihin PYSTYY, mutta se että pysty nousee vaikkapa välttävästä - hyväksi tai erinomaiseksi ei juuri vaikuta top15 sisällä siihen että pystyssä tulee pystyukoilta tukkaan. Jos voi omaa voimapainia viedä kovemmaksi niin sitäkautta varmaan se paras menestys tulisi.
 
Eihän tuo lisää kokoa/voimaa -> paskempi cardio yhtälö ole mikään absoluuttinen. Heikoilla voimatasoilla kuluttaa varmasti enemmän energiaa monissa tilanteissa joissa tekninen etu ei ole erityisen merkittävä. Jos Makwan joutuu tekemään enemmän työtä kevyempänä saadakseen samaa tulosta vahvempaa vastustajaa vastaan niin kyllähän se kaasutankki ja adrenaliinit siinä tulee nopeammin dumpattua.

Edit. GSP on vähän äärimmäinen esimerkki varmaan, mutta hän oli lähes pelkkää lihasta ja räjähtävää voimaa. Ei mikään kaatokäsi varsinaisesti mutta kompensoi sitä muilla ominaisuuksilla. Kaasutankki ei loppunut kyllä ikinä kesken, koska tekniikka + voima -> pienempi kulutus suhteessa vastustajaan jolla heikommat ominaisuudet vaikka olisi millainen cardio monster.

Ei tämä tarkoita tietenkään että Makwanista voi tulla GSP, mutta yhtälö on validi näinkin päin, ei tarvitse olla mikään Diaz-pulkannaru näin karrikoiden jotta cardio saadaan käytettyä oikealla tavalla sen 15-25 min.

Täällä kun on näitä asiantuntijoita joiden vastaus tuntuu olevan aika lailla kokemuspohjainen "tajuut kun oot kamppaillut", niin olen kyllä lukkopaininut ja vaparia treenannut ja tiedän kyllä että se 5 min on kuluttavampaa kuin 50 min salilla. Mutta prove me wrong, jos tässä meni nyt taas ihan metsään älkääkä piiloutuko vaan sen taakse että 'ette tajuu kun ette tiedä'.

Olen ihan mielelläni väärässä jos viisastun samalla. Koska mä en nyt tyydy siihen että "homma ei mennyt Makun goldilocks-zonella koko aikaa ja siksi kädet muuttui makaroniksi".
 
Viimeksi muokattu:
Rupee liha tarttumaan ja varmaan löytyy vähän ymmärrystä sen voinapin päällekin 😂
Suoraan sanottuna jos muka siitä olisi kiinni että muut huijaa maku ei niin toivottavasti sitten vihdoin.
Onko olemassa jotain pointteja, jotka puhuisivat sen puolesta että maku olisi ainut puhdas tuolla(tässä ketjussa esitetty spekulaatio)
eikä esim. saanut huonomman vasteen tai jättänyt puntin väliiin vaikka testot on pakarassa?
Ei saa homma jäädä siitä kiinni että "ei otettu samaa puuroa kuin muut", kun henkilössä ei ole edes mitään "puhtoinen suomalainen" -aspektia.

E: Ajatellaan että maku olis ilman droppia tolla tasolla leikisti, niin sehän olisi oman yliufc organisaation ylijumala dropilla sitten(toiset kuitenkin obv. vetänyt jo nuoresta iästä ja uhrannut kivet). No provon puolelle menee, mutta niin se napoleonsarjoissa on tapana: tietty pikkusarjoissa ei tarvii droppia kun cardio kasvaa entisestään kun paino laskee ja lihat rakentamisen sijaan laihdutetaan esiin ja voimat jos on korkeammasta sarjasta säilytetty, tekniikkakin on.. no vähemmän tärkeää kun iskut heikkenevät ja menettävät merkitystään alaspäinmennessä...
 
No hyvin luultavasti brassit ovat doupanneet enemmän kuin vaikkapa suomalainen jolla vahva amatööritausta ja testaus.
Mut eipä siinä, en usko että kukaan ufc:ssä on puhdas koska ammattiurheilua.
 
Ja oisko enempi kuitenki niin että esim. Tennis on niin vitusti helpompaa että useammasta on ylipäänsä lajia harrastamaan....
Vähän kuin fudis. Mut jos joku ajattelee että tennis on vaparia kovempaa niin suosittelen tosiaan pysymään tenniskentällä...
Teknisesti voi olla huipulla pirun paljon vaikempaa tuo tennis, hoki varmaankin teknisesti vaikeimpia ellei vaikein näistä vähän suuremmista lajeista.
Ihan meidän top-10 vastaan jos menis pelaamaan joku kuka ei paljon pelaa tennistä ei varmaan pistettäkään saisi. Sama se on kun menisi joku kokeilemaan vaparia ilman taustaa.
Osa harrastajamääristä tietenkin selittyy perinteillä sekä aika halvalla panostuksella kun kenttiä on joka nurkassa jopa suomessa.
Tämä tästä OT:sta.
 
Teknisesti voi olla huipulla pirun paljon vaikempaa tuo tennis, hoki varmaankin teknisesti vaikeimpia ellei vaikein näistä vähän suuremmista lajeista.
Ihan meidän top-10 vastaan jos menis pelaamaan joku kuka ei paljon pelaa tennistä ei varmaan pistettäkään saisi. Sama se on kun menisi joku kokeilemaan vaparia ilman taustaa.
Osa harrastajamääristä tietenkin selittyy perinteillä sekä aika halvalla panostuksella kun kenttiä on joka nurkassa jopa suomessa.
Tämä tästä OT:sta.
Täytyy sanoa, etten allekirjoita yhtään tuota jääkiekon teknistä vaikeutta verrattuna muihin lajeihin. En sano, että se helppoa on, mutta selvästi vähemmän vaativaa, kuin moni muu laji.
Se on joukkuelaji, jossa vielä kentällä olevat kokoonpanot vaihtelee jatkuvasti (vrt. esim. jalkapallo, jossa lähtökohtaisesti pitäis se 90 min. hoitaa sitä omaa hommaa). Tämä mahdollistaa sen, että sulla voi olla ihan selkeitä puutteita sun osaamisessa, kunhan joukkuekaverit paikkaavat niitä ja sä hoidat sen oman tonttis riittävän hyvin.
Yksilölajeissa, tällaista luksusta ei ole tarjolla ja myös esim. jalkapallossa huomattavasti vähemmän. Tenniksessä vastustaja rankaisee varmasti pienimmistäkin puutteista.
En tiedä, vieläkö NHL:ssa on ns. poliiseja? Joskus ainakin oli ja siinä on ehkä räikein esimerkki tuosta "yhden tehtävän" spesialistista joukkueessa. Ei niiden varaan maalintekoa tai edes tiukinta puolustusta useinkaan voitu rakentaa, mutta rooli heilläkin oli.
Eri lajien teknistä vaativuutta on aika hankala alkaa mittaamaan. Eri lajien atleettisuutta sen sijaan voi mitata, kun laittaa esim. painijat ja kiekkoilijat lihaskunto-, juoksu,- ja voimistelutesteihin.

Aikanaan kun tein ovella hommia, niin harvemmin näkyi kisakaudella muiden lajien aktiiviurheilijoita niin säännöllisesti juhlimassa, kuin kiekkoilijoita ja mäkihyppääjiä. Nuuskat huulessa takatukka viuhuten menivät isolla porukalla. Ei juuri näkynyt yleisurheilijoita, futareita, painijoita tai nyrkkeilijöitä kisakaudella.
Mutta joo, lienee "hieman" väärä ketju näihin pohdiskeluihin :)
 
Kyllä tiedän, että tennis on paljon harrastetumpaa ja suositumpaa ja tämähän näkyi sitten esim. Niemisen palkkioissa verrattuna Makwanin vastaaviin. Silti kysymys on, että miksi ihmeessä Makun paikka ei olisi UFC:ssa? Osa on puhunut siihin sävyyn, että lopettaa pitäisi.
Onko siis niin, että esim. NHL:ssa, vaikka et oo millään mittarilla tähtiainesta, mutta oot ihan ok kolmosketjun puurtaja, ja elätät sillä itses, ni se piisaa? Sitten taas Makun tapauksessa se, että ottelet UFC:ssa ja voitat enemmän otteluita, kuin häviät sekä teet siitä itsellesi varsin hyvän elannon, ni sen pitäis kutienkin lopettaa? Mikä logiikka? En usko, että Maku on hirveesti miettinyt "voi vitsi kun pääsis johku hihnalle tai toimistoon töihin, ku tää on niin paskaa".

Jatketaan vielä, että esim. painin (oli sitten kreko tai vapaa) olympialaisiin pääsy on aivan järjettömän kova juttu ja siellä pärjääminen sitten vielä kovempi. Suurin osa ei sinne koskaan pääse vaikka tosissaan vuosikausia yrittää, eikä siitä oikein rahaakaan tule. Pitäiskö näittenkin kaikkien vaan suoraan lopettaa?
Sama pätee aika moneen muuhunkin lajiin. Ammattinyrkkeilyssäkin on paljon ns. journeyman-statuksella olevia ottelijoita, jotka sillä ihan mukiinmenevästi yleensä itsensä elättävät. Ei kaikki voi, eikä tarvitsekaan olla mestareita tai ykköshaastajia.

Missä helvetin kohtaa olen kirjoittanut, että Makun kuuluisi lopettaa tai ei kuulu UFC:hen? Vittu mikä puusilmä. Oma mielipide on ainoastaan että ei tule pääsemään top15.
 
Missä helvetin kohtaa olen kirjoittanut, että Makun kuuluisi lopettaa tai ei kuulu UFC:hen? Vittu mikä puusilmä. Oma mielipide on ainoastaan että ei tule pääsemään top15.
Vastasinko sulle alkuperäisessä viestissäni, kun vertasin Niemistä ja Makua?
Sit jos oikein kovasti yrität, niin näet mun kirjoittavan tuossa vastauksessani sulle "Osa on puhunut siihin sävyyn, että lopettaa pitäisi." Osa, et siis välttämättä sinä.
Olen itsekin sitä mieltä, että tuskin pääsee top-10, mutta katsotaan.
 
Vastasinko sulle alkuperäisessä viestissäni, kun vertasin Niemistä ja Makua?
Sit jos oikein kovasti yrität, niin näet mun kirjoittavan tuossa vastauksessani sulle "Osa on puhunut siihin sävyyn, että lopettaa pitäisi." Osa, et siis välttämättä sinä.
Olen itsekin sitä mieltä, että tuskin pääsee top-10, mutta katsotaan.

Lainaat mun viestiä ja siellä laitat käytännössä sanoja mun suuhun. Olisit lainauksen jättänyt pois niin olis ollut hyvä kirjoitus. Tuosta nyt saa sen käsityksen, että mä olisin vaatimassa Makua pois UFC:stä. Hän kuuluu sinne. Sarjansa keskitason ottelija.

PS. Ketkä täällä on edes väittänyt, että Maku ei kuuluisi UFC:n rosteriin? Nopealla silmäyksellä, ei kukaan?!
 
Jotain Maku tekee oikein, kun keskustelu pysyy hänen ympärillään näin aktiivisena.
Tätä palstaa suht kauan seuranneena sanoisin, että tää on enemmän pakkiksen luonnollista kiertoa. Aina jossain vaiheessa jossain keskustelussa tulee se piste jossa aletaan riekkua siitä mikä on mikä on urheilua, mikä on rankin laji tai ainakin mikä on rankempi kuin joku muu, ja sekalainen douppikuvakulma vielä siihen kylkeen ettei mene liian helpoksi. Alkuperäisellä aiheella ei ole juuri väliä, voi olla myös bodaus, mamut, seksi tai politiikka.

Mutta kyllähän Maku on tehnyt paljon oikein etenkin verrattuna häntä edeltäneisiin suomalaisiin isossa liigassa, etenkin PR-puolella. Siinä olet aivan oikeassa.
 
Lainaat mun viestiä ja siellä laitat käytännössä sanoja mun suuhun. Olisit lainauksen jättänyt pois niin olis ollut hyvä kirjoitus. Tuosta nyt saa sen käsityksen, että mä olisin vaatimassa Makua pois UFC:stä. Hän kuuluu sinne. Sarjansa keskitason ottelija.

PS. Ketkä täällä on edes väittänyt, että Maku ei kuuluisi UFC:n rosteriin? Nopealla silmäyksellä, ei kukaan?!
Jep, en tarkoittanut sitä osaa sinulle. Vastasin vaan viestiisi tennis vs MMA-vertauksesta ja samassa viestissä sitten jatkoin alkuperäiseen asiaan, kuten esim. Seppäsen ripulointiin.

Mutta itse aiheeseen, voi olla tuo top-15 hyvin tiukilla, mutta siihin näkisin mahdollisuudet ja jos tähtimerkit on kohdallaan, niin miksi ei korkeammallekin. Mutta kyllähän se tasoero on vielä kohtalaisen iso näihin kovimpiin ukkoihin tällä hetkellä.
Barbozan todellinen taso tuossa painoluokassa on vielä myös näkemättä. Nyt sillä oli alla kaksi split-tappiota, joita monet pitävät epäoikeudenmukaisina tuomioina. Aika näyttää senkin, että kuinka kovalle ukolle (nimenomaan tuossa painoluokassa) Maku tässä hävisi.
 
Back
Ylös Bottom