Maksimisuorituksista keskustelua

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Ajattelin itseni jo useamman kerran luita ja niveliä irroitelleena seuraavaa.

Minkä takia tuloksista puhuttaessa otetaan aina vertailuksi se maksimi ykkönen.
Miksi ei voitaisiin puhua vaikka 6 tai 8 toiston maksimi suorituksesta? Omasta mielestäni tuon maksimi ykkösen tavoittelussa tapahtuu loukkaantumisia ihan turhaan, kun paikat pettää ja nivelet paukkuu.
Pidemmässä sarjassa ei painoja olisi niin paljon ja loukkaantumisriski kevyemmistä painoista johtuen pienempi.:nolo:

Itteeni kun on käyny pännimään loukkaantumiset. Into treenata on kova ja aina sitä innostuu pistämään enemmän tavaraa kun ois aihetta ja kerran meni pari kylkiluuta MAVESSA ja jalkaprässissä lähti yläselän fasettinikamista kolme pois paikoiltaan.
Nyt olen noista viisastuneena ruvennu jättämään noi maksimi ykköset vähän vähemmälle. Nyt paikat on pysyny kasassa. :rolleyes:

Onko teillä mielipiteitä ja omakohtaisia kokemuksia liiasta yrityksestä? Ja kommentteja tohon mun maksimisuorituksen suorittamistapaan

ruisranne2000 sanoi:
kerran meni pari kylkiluuta MAVESSA

Ja kommentteja tohon mun maksimisuorituksen suorittamistapaan
Ok, WTF? Maves kylkiluut poikki?:eek::kuvia:

Ei nyt hirveästi omakohtaista kokemusta mutta kait niissä kovissa sarjoissakin, vaikka olisi toistoja vaikka 5, voi yhtälailla loukkaantua?

onhan niitä toistokisojakin.
toi maksimiykkönen on aika selkeä tapa mitata voimaa. binääriluku, 0 tai 1. kyllä tai ei. mustavalkoista, yksinkertaista ja raakaa.
kaikkien ei silti tarvitse testailla maksimeita. hulkki on hyvä esimerkki, hän treenaa omia tavoitteitaan varten ja niihin ei maksimien tietäminen/kokeilu kuulu.
itseäni taas kiinnostaa paljolti, että mihin tulokseen voin päästä ja miten sinne turvallisesti menen. lihaksien koosta viis, vertailu saman painoisiin riittää.

Niin, kyllähän siitä ykkösestä periaatteessa huomaa sen voiman, mutta olen huomannut kuinka ne penkkipellet aina kehuu paljonko lähtee penkistä, niin ne vetelee niitä ykkösiä joka kerta. Siinä tarvitsee mun mielestä tekniikkaa, jota pitää harjoitella. En siis tarkoita etten tekisi puhtaasti liikkeitä, mutta ykköset kohoaa varmasti hetkessä kunhan niitä vain kokeilee. Itse en näe tarvetta siihen vaan lasken sarjasta sen paljonko liikahtaa. En edes uskalla nyt kokeilla ainakaan penkkiä, koska olkapäät kosahti viime talvena ja vieläkin ovat melko herkät, kun naksuu ja paukkuu.

Joo kyl ne kylkiluutkin saa mavessa irti, kun jännittää koko yläkropan noston aikana ja vatsalihakset ne tais sen haaverin saada aikaan suoritusta tehtäessä.

Joo minä kanssa olen vähentänyt ykkös nostojen määrää mavessa kun aina kovilla painoilla tehtäessä sattuu aikas paljon häntäluuhun, niin nykyisellään kokeilen maksimia aika harvoin ja teen pitkiä sarjoja kevyllä painoilla.

alikkiiski sanoi:
mutta ykköset kohoaa varmasti hetkessä kunhan niitä vain kokeilee. .
mielenkiintoista, kertoisitko tästä lisää:)?
Tortilla90 sanoi:
Jos ei halua ykkösillä paikkojaan hajottaa niin http://www.kalanen.fi/sarjapainolaskuri/
Noi on tietysti vain arvioita eli ei voi mennä niitten perustella varmalla kerskumaan..
tuo on aika petollinen ainakin mavea laskettaessa, muissa pitää kyllä aika lailla kutinsa, riippu tietysti tyypistäkin. jos tekee mavet "hipasu" tyylillä, niin tuo laskuri heittää helvetisti. koska se hipasu tyylillä tehty mave ei paranna irrotusta ja seinä voi tulla yllättävän nopeesti vastaan vaikka laskuri lupailee melleviä ykkös tuloksia. ainoa oikea keino on kokeilla sitä ykköstä, tosin tuolla saa hyvää osviittaa jos ei muka oikeasti ollenkaan osaa arvioida maksimiaan, joka on sekin äärimmäisen harvinaista.

Ite otan maksimeja äärimmäisen harvoin. Voin tehdä kovia kolmosia tai muita lyhyitä ja raskaita sarjoja, mutta ykköset jätän muille. Kun tietää painot, joilla saa 10-3 toistoo, niin kyllä siitä on jo melko helppoarvioida ykköset.

Ykköset kokeilen ensimmäisen kerran ikinä jossain vaiheessa tulevana keväänä. Sitä ennen treeniurani aikana oon aikasemmin ykköset kokeillut muistaakseni mavessa ja penkissä muutaman kerran, kyykyssä en ikinä. En koe jääneeni paitsi mistään ja osaan realistisesti arvioida silti omat ykköseni jos johkiin ne pitää kertoa. Yleensä kerron voimatasoni sarjatuloksin. :)

ruisranne2000 sanoi:
Ajattelin itseni jo useamman kerran luita ja niveliä irroitelleena seuraavaa.

Minkä takia tuloksista puhuttaessa otetaan aina vertailuksi se maksimi ykkönen.
Miksi ei voitaisiin puhua vaikka 6 tai 8 toiston maksimi suorituksesta? Omasta mielestäni tuon maksimi ykkösen tavoittelussa tapahtuu loukkaantumisia ihan turhaan, kun paikat pettää ja nivelet paukkuu.
Pidemmässä sarjassa ei painoja olisi niin paljon ja loukkaantumisriski kevyemmistä painoista johtuen pienempi.:nolo:

Itteeni kun on käyny pännimään loukkaantumiset. Into treenata on kova ja aina sitä innostuu pistämään enemmän tavaraa kun ois aihetta ja kerran meni pari kylkiluuta MAVESSA ja jalkaprässissä lähti yläselän fasettinikamista kolme pois paikoiltaan.
Nyt olen noista viisastuneena ruvennu jättämään noi maksimi ykköset vähän vähemmälle. Nyt paikat on pysyny kasassa. :rolleyes:

Onko teillä mielipiteitä ja omakohtaisia kokemuksia liiasta yrityksestä? Ja kommentteja tohon mun maksimisuorituksen suorittamistapaan

Miten helvetissä sinä teet prässiä, jos yläselkä vioittuu sitä tehdessä???

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
ruisranne2000 sanoi:
Joo kyl ne kylkiluutkin saa mavessa irti, kun jännittää koko yläkropan noston aikana ja vatsalihakset ne tais sen haaverin saada aikaan suoritusta tehtäessä.

Tästä suorituksesta voi jo varmaan sanoa, että kaikki muu paitsi kyrpä menee päin vittua?
Pitääpä muistaa etten treenaa enää vatsoja, kun kuulema repivät mavessa kylkiluut...:david:

En tiedä onko ykkösistä paljonkaan hyötyä yleensä lihasten kehityksen kannalta. Joku kolme toistoa alkaa olemaan minimi siinä mielessä. Ykkösiä tulee joskus kokeiltua, mutta nekin kannattaa tehdä "positiivisesti" eli sen verran pienemmillä painoilla, ettei tekniikka hajoa.

ueshiba sanoi:
Joo minä kanssa olen vähentänyt ykkös nostojen määrää mavessa kun aina kovilla painoilla tehtäessä sattuu aikas paljon häntäluuhun, niin nykyisellään kokeilen maksimia aika harvoin ja teen pitkiä sarjoja kevyllä painoilla.

Minulla oli tätä samaa ongelmaa aiemmin, johtui vain siitä, että alaselästä SI-nivelen tietämillä olleet "pikkulihakset" olivat ihan älyttömässä jumissa.
Hieronta auttoi vaivaan.

hunter killer sanoi:
Miten helvetissä sinä teet prässiä, jos yläselkä vioittuu sitä tehdessä???

Ihan mahdollista jos selässä on ongelmia entisestään.

Stiltskin sanoi:
Ihan mahdollista jos selässä on ongelmia entisestään.

Voi olla toki tietysti siinä tapauksessa, mutta yleisemmin ongelmat prässissä koskevat ala-selkää..lähinnä sen takia, että isot painot lasketaan liian alas ja ala-selkä pääsee pyöristymään.

Ihme selittelyä tässä tredissä. Toisella on 6-8 toistoa paras toistoalue, niin hänen mielestään siitä pitäisi vaan puhua kun voimaa mitataan, ja toinen selittelee iltaisin itselleen että "kyllä mäkin saisin ihan vitusti nostettua, jos vain kokeilisin useammin maksimeita". Lässytystä.

Jos on bodari, ja itsetunto on kohdillaan, ei kokeile maksimeja, koska se ei kuulu bodailuun. Jos voimanostaa maksimi on itsetarkoitus, jos jotain muuta niin tekee miten itsestä tuntuu. Ei kukaan pakoita kokeilemaan tai kehittämään maksimeita missään. Jos ei osaa nostaa eikä ole munaa opetella tekniikoita sellaiseksi että paikat pysyy kasassa, voi sitten jutella niistä 6-8 toiston sarjoista.

Jos se maksimi kiinnostaa, se kokeillaan eikä lasketa laskureilla, ja sen minkä saa sen sitten saa, ei auta selitellä mitään mistään reenitavoista tai tekniikoista ym. Saman verran se rauta painaa kaikille tangossa.

Tylyä tekstiä RRKallelta :D ... mutta eittämättömän totta joka sana.

Sellainen pointti vielä tuosta turvallisuudesta, että eivät ne pitemmät "ennätysssarjat" kyllä ole yhtään sen turvallisempia kuin maksimiykkösetkään, sarjat edetessä kun tukilihaksisto alkaa useimmilla väsyä, mikä taas voi johtaa nostoasennon hajoamiseen ja sitä myöten pahaankin loukkaantumiseen.

RRKalle sanoi:
Jos on bodari, ja itsetunto on kohdillaan, ei kokeile maksimeja, koska se ei kuulu bodailuun. .
yllättävän moni bodari nuitakin kokeilee, eikä mielestäni siinä ole mitään väärää saati että kysymys olisi mistään huonosta itsetunnosta. mua enemmänki ärsyttää bodarit jotka eivät kerro tuloksiaan, ei edes parhaita sarjapainojaan. toisaalta silloin kyllä tietää että on heikko potari kun ei niitä uskalla kertoa :)

RRKalle on oikeessa, jos ei o nostanu jotain rautaa niin sit ei pitäs mennä sanomaan et kyllä mulla toi ja toi menis, mut en oo vaan kokeillu... jos on heikko niin paikat hajoo jos on vahva ja osaa nostaa niin paikat ei hajoo. PISTE.

Suositut

Back
Ylös Bottom