Maik to the Helsinki(asunto hakusessa)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu
Calle sanoi:
No käyppä lukee vaikka rap-artisti steen1:en sanoituksia, moni joka ei oo täällä päin käynykkään voi ottaa ne käsityksensä vaikka niistä. Ja ihan rehellisesti, ei kait joku tallinnanaukio tai kontulan ostari liene ilmapiiriltään helsingin viihtyisämpiä paikkoja?
Steenin sanoitukset on mitä on, niitä en kommentoi sen enenpää. Tohon jälkimmäiseen pointtiin mun ei tarvitsisi edes vastata jos olisit lukenut mun ekan postin kokonaan, mutta sanotaan se nyt uudelleen; Itä-Helsinki ei ole yhtäkuin Kontulan ostari.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
gnut sanoi:
Kaveri asuu kaupungin vuokratalossa. Ei kuulemma saa unta, kun alakerran mannet, yläkerran somput ja vieressä asuvat arabit pitävät yöllä mitälie uhrimenojaan ja uskonnollisia riittejään.

Olen asunut kaupungin asunnoissa melkeen koko ikäni (5 asuntoa). Ainoa häirikkötilanne oli edellisessä kämpässä, jonka yläkerrassa piti elämää narkkariporukka, joka koostui täysin suomalaisista ihmisistä. Sitä jatkuikin ikävä kyllä viikosta toiseen arkisinkin ja pari kertaa piti soittaa poliisit hiljentää ne, ku ei pystyny nukkuu.

Noin muuten olen ihan tyytyväinen ja olen visusti sitä mieltä, että se voi olla melkeen mikä kämppä tahansa ja kenen omistama tahansa ja silti voi olla häirikkönaapureita. Näin on esim. siskollani, joka kuuntelee omistuskämpässä kahden naapurin musiikkivalikoimaa joka ikinen päivä (ja joskus öisinkin).

Pjuus sanoi:
Espoosta ajan laruun muutaman minuutin ja vuokra puolittuu, mutta jos haluaa haistella pakokaasuja ja elää metelissä tupla hintaan sitten voi olla melkein stadilainen...
Tosiasiassa jos muuttaa pk seudulle jostain kauempaa lienee ainoa vaihtoehto stadi, kun ei oo järkee muuttaa maalta maalle?
No jos vuokraan riittää ylimääräistä niin laru on ihan jees.

Joo - voi ainakin sanoa "mie oon stadista" :)

mutta makuja on monia - itselle nää kaikki Hki-Espoo-Vantaa on, Hki ydinkeskustaa lukuunottamatta, samanlaista lähiötä - alueesta (ei kaupunkirajoista) riippuen osa parempaa, osa huonompaa

Ja vielä yksi asia jota aina välillä vaikea ymmärtää on tämä vuokranmaksaminen/omistusasuminen eli maksaako vuokraa esim. 700 - 1000 E per kk vai lyhentääkö noin samalla summalla asuntolainaa (+ maksaa vastiketta)

muzzi sanoi:
Ja vielä yksi asia jota aina välillä vaikea ymmärtää on tämä vuokranmaksaminen/omistusasuminen eli maksaako vuokraa esim. 700 - 1000 E per kk vai lyhentääkö noin samalla summalla asuntolainaa (+ maksaa vastiketta)

Niin mitä et tuossa ymmärrä?

Omistusasuminen:
+saa itse päättää kuukausittaiset asumismenonsa, maksaako vähän ja kauan vai paljon ja nopeasti
+lainan jälkeen asumiskulut olemattomat
+oma tupa oma lupa remonttien yms. muutostöiden suhteen + vuokrakämppää ei olisi edes järkevää rempata omalla rahalla mieleisekseen vaikka saisikin
+ei voi lentää pihalle vuokraisännän mielivaltaisten päähänpistojen johdosta
+jos joskus esim. muuttaa pois Suomesta/takaisin vuokralle niin saa sievoisen potin rahaa kouraan
+asunto käy vakuudeksi muihin lainoihin eli pankista saa käytännössä aina rahaa muihin tarpeisiin ilman mutinoita ja edullisemmalla korolla
-alkuvaiheessa lyhennykset & vastike lähes yhtä kallis kuin vuokra, jos ei ollut omaa alkupääomaa esim. edellisestä asunnosta

Vuokra-asuminen:
Kääntäen kaikki edelliset pointit.

Hellion sanoi:
Steenin sanoitukset on mitä on, niitä en kommentoi sen enenpää. Tohon jälkimmäiseen pointtiin mun ei tarvitsisi edes vastata jos olisit lukenut mun ekan postin kokonaan, mutta sanotaan se nyt uudelleen; Itä-Helsinki ei ole yhtäkuin Kontulan ostari.

Ok, ok. Tarkotin vaan, että on paljon täällä asuvia ihmisiä jotka haluavat "romantisoida" itä-helsinkiä suomen vastineena bronxille tai jotain eli ei kai se ihme ole jos jostain muualta tullut aluetta hieman huonompana pitää?

Ja oikeassa olet, onhan esim. vartiokylä ja marjaniemi myös itää.

Mun mielestä ei ole järkeä maksaa yli 700e vuojraa jostakin kaksiosta, vaikka se olisikin keskustassa, itse asun vantaalla, keskustaan taitaa olla vähän alle 20km, 62 neliöisessä rivarikaksiossa,saunalla ja omalla pihalla, lainanlyhennys+ vastike on n.620e/kk.
Muutenkaan en ymmärrä mikä mittari se keskusta on? Työmatka ei lyhenisi yhtään vaikka asuisin keskustassa, samat kaupat ja palvelut on tässäkin lähellä ja vaikka asuisin keskustassa niin en luopuisi autosta.
Muutenkaan en muuttaisi kerrostaloon vapaaehtoisesti, 3kk elämästä asuin kerrostalossa ja se siitä.
Muuttaisin mielummin turkuun kuin kerrostaloon.

Calle sanoi:
...itä-helsinkiä suomen vastineena bronxille...

Sanotaan nyt kaikille että itä-helsinki on aivan turvallinen paikka jossa jopa mummotkin viihtyy ja saa kulkea rauhassa siinä missä muuallakin. Keskusta on paljon rauhattomampi paikka asua, tosin keskustassa on sitten omat puolensa.

Pääsääntösesti Itä-helsingissä asuu ihan tavallista mutta pikkasen köyhempää porukkaa kun muualla Hesassa ihan vaan siitä syystä että asuminen on halvempaa. Lisäksi idästä löytyy pääosa Hesan spurguista, manneista ja maahanmuuttajista.

En nyt sitten tiedä mikä Itä-hesassa olisi vikana, jos puiston penkillä hiljakseen juopottelijat tai väriltään tummemmat ärsyttää niin voi voi. Noi ammattijuopot on kyllä yleensä aika hiljasta porukkaa, eikä aiheuta mitään häiriötä. Räyhääjät on yleensä noita amatöörejä ja nuorisoa, ei spurguja.

Noista tummemmista taas sen verran että pääsääntösesti ovat ihan ok. Mannet (suurinpiirtein kaikki) ja toiset Somalit (ei ollenkaan kaikki) on enämpi perseestä ja ei tahdo aina oppia ihmisten tavoille. Silti ei pidä antaa pikkuasioiden ärsyttää. Jotenkin kyllä tuntuu että nuo somalitkin rupee jo pikkuhiljaa sopeutumaan. Niitä näkee nykyään jopa erilaisissa duuneissa paljon. Muut ryhmät on kyllä sitten aika ok.

Ainoa oikeasti pikkasen ärsyttävä seikka on lasten koulunkäyntiin liittyvä. Kulttuurierot pikkasen häiritsee kouluopetusta. Toisaalta on hyvä oppia tulemaan toimeen erilaisten ihmisten kanssa jo pienestä pitäen.

Asuminen Itä-helsingissä on välillä vähän niinkuin asuisi ulkomailla. On täällä sen verran kansainvälistä menoa. Ite viihdyn kyllä ihan kybällä. Rehellisyyden nimissä sanon kuitenkin että jos rahaa olisi niin kyllä mä asuisin mieluummin jossain ihan muualla kuin kaupungissa. Omakotitalon rauhassa metsän ympäröimän erämaajärven rannalla :)

Helpotti...

Mike sanoi:
Tuutko takaamaan mun lainan ja jos ei riitä, niin pyydätkö vanhempasi vielä takaamaan?

Just just. Tässä on juuri se syy miksi mäkin asun vuokralla. On niin noloa pyytää ketään takailee että mieluummin jätän kämpän ostamatta.

123jippo sanoi:
Just just. Tässä on juuri se syy miksi mäkin asun vuokralla. On niin noloa pyytää ketään takailee että mieluummin jätän kämpän ostamatta.

Toi nyt on mun mielestä maailman naurettavin syy. Maksat sit ihan mielelläsi ventovieraille rahaa kuin että maksaisit itsellesi säästöön.

Mike sanoi:
Tuutko takaamaan mun lainan ja jos ei riitä, niin pyydätkö vanhempasi vielä takaamaan?

Mulla se meni aikoinaan niin että pankki otti osakekirjat "takaukseksi" - muita takauksia ei tarvittu - ehkä nykyään on tiukempaa.
Ei tämä mitään vittuilua ole tarkoitus olla - sain vaan itse lainat maksettua ja ero näkyy konkreettisesti - nyt asumiskustannukset 130 m2 asunnosta yht 200 E per kk

muzzi sanoi:
Mulla se meni aikoinaan niin että pankki otti osakekirjat "takaukseksi" - muita takauksia ei tarvittu - ehkä nykyään on tiukempaa.

Ei ainakaan viime syksynä ollut, jolloin olisin itsekin saanut asuntolainan ilman erillisiä takaajia/vakuuksia. Ostettava kämppä olisi riittänyt vakuudeksi.

Raven sanoi:
Toi nyt on mun mielestä maailman naurettavin syy. Maksat sit ihan mielelläsi ventovieraille rahaa kuin että maksaisit itsellesi säästöön.

Häh. Totta kait sitä asuis omassa jos se vaan olis mahdollista. Katos ilman takaajia tai muita lisävakuuksia kun ei tipu lainaa. Tyhjästä on paha nyhjästä...

Edit: Pankit muuten arvioi tarkkaan mitkä on lainanhakijan mahikset selviytyä velkataakastaan. Jos on hyvät tulot ja pienet menot tai jotain suhteita niin voi ne varmaan antaa ilman lisätakuita, mutta esim. meikäläisellä ei onnistu. Olen kiertänyt kaikki pankit läpi ja muutamissa jopa naurettiin päin näköä. Vitun Meritat. Saattaa nuo vanhat luottotietomerkinnätkin tietysti painaa pikkasen...

Ja vielä: Sitä paitsi vastaava omistuskämppä tulisi kyllä asumiskuluiltaan selvästi kalliimmaksi kuin nykyinen vuokrakämppä, joka siis oli uusi kun muutettiin sisään. Niin ei se nyt ihan päittään menis kuitenkaan.

Hyvin moni oikeassa omistuskämpässä oleva tuskailee niitä hemmetin yhtiövastikkeita. Kun on ensin maksettu hirveä laina kahdenkymmenen vuoden ajalta, niin silti pitää maksaa joka kuukausi aikamoinen rahasumma.

Ja nämä ovat oikeissa omistuskämpissä eikä missään paritaloissa.

Heittäkää joku jonkinlaista osviittaa tästäkin.
Onko siis niitä jotka asuvat omistuskämpissään ja kaikki on maksettu hautaan saakka?!?

tarkemo sanoi:
Hyvin moni oikeassa omistuskämpässä oleva tuskailee niitä hemmetin yhtiövastikkeita. Kun on ensin maksettu hirveä laina kahdenkymmenen vuoden ajalta, niin silti pitää maksaa joka kuukausi aikamoinen rahasumma.

Ja nämä ovat oikeissa omistuskämpissä eikä missään paritaloissa.

Heittäkää joku jonkinlaista osviittaa tästäkin.
Onko siis niitä jotka asuvat omistuskämpissään ja kaikki on maksettu hautaan saakka?!?

?? Siis miten maksettu hautaan saakka? Yhtiövastikehan on as.oy:n ylläpitokuluihin tarkoitettua rahaa, ei se kerrostalokaan ilmaiseksi itseään huolla, roskia kuskaa, pihoja kunnosta jne. jne.

Ei kai kukaan haluaisikaan maksaa etukäteen osuuttaan talon juoksevista kuluista loppuelämänsä ajalta? Vai käsitinkö nyt väärin mistä on puhe?

Niin ja pääkaupunkiseudulla siis tuo vastike on yleensä luokkaa 0-200eur eli huomattavasti halvempaa kuin vuokra/lyhennykset.

edit. Ilmaiseksi loppuelämän asuminenkin siis toki onnistuu, jos asuu yhtiössä jolla on hallinnassaan asuntoja/liikehuoneistoja sen verran että vastikkeita ja vesimaksuja ei tarvitse varsinaisilta asukkailta rokottaa. Helpoimmin onnistunee keskustassa taloissa joissa on katukerros yhtiön hallussa olevaa liiketilaa.

123jippo sanoi:
Häh. Totta kait sitä asuis omassa jos se vaan olis mahdollista. Katos ilman takaajia tai muita lisävakuuksia kun ei tipu lainaa. Tyhjästä on paha nyhjästä...

Edit: Pankit muuten arvioi tarkkaan mitkä on lainanhakijan mahikset selviytyä velkataakastaan. Jos on hyvät tulot ja pienet menot tai jotain suhteita niin voi ne varmaan antaa ilman lisätakuita, mutta esim. meikäläisellä ei onnistu. Olen kiertänyt kaikki pankit läpi ja muutamissa jopa naurettiin päin näköä. Vitun Meritat. Saattaa nuo vanhat luottotietomerkinnätkin tietysti painaa pikkasen...

Ja vielä: Sitä paitsi vastaava omistuskämppä tulisi kyllä asumiskuluiltaan selvästi kalliimmaksi kuin nykyinen vuokrakämppä, joka siis oli uusi kun muutettiin sisään. Niin ei se nyt ihan päittään menis kuitenkaan.

Eri asia on, jos ei saa lainaa. Itse kuitenkin sanoit kriteeriksi, että ET KEHTAA. Siihen kommentoin. Jos lainaa saisin mutta tarvisin takaajia, niin itse ainakin kehtaisin kysyä... vaikka vanhemmilta. Jos heillä on oma asunto ja sitä on maksettu jo hyvän aikaa tai kokonaan, niin siitä helposti tulee loppu vakuus.

Se on 15 % lainan summasta jolle pitää sitä takaajaa pyytää jos ei itellä ole rahaa jemmassa. Eli mistään ihan hirveän suurista summista ei puhuta, eli jos vanhemmilla on se velaton kämppä, niin tänäpäivänä voi vähän huolettomammin lähteä takaamaan kuin ennen. Takaaja kun saa HETI kaikki tiedot jos taattava vaikkapa ottaa maksuvapaan kuukauden tai muuttaa maksuohjelmaa. Ja yleensä ei taida edes onnistua ilman takaajan allekirjotusta, ainakaan suuremmat muutokset.

Eli jos vaan duunia on niin kysymään niitä takaajia. Lainan maksuajan voi sovittaa niin, että se lyhennys + vastike ei ole suurempi kuin vuokra, jos ei nyt mitään ihan järjettömän kokosta lainaa ota. Eipä taidettas mekän tätä nykystä oseketta edes saada vuokralle nykysillä lyhennyksillä ja vastikkeella ja ei meidän vastike ainakaan sieltä pienemmästä päästä ole.

Ihan jokapaikasta kehäIII sisäpuolelta löytyy huonomaineisempia asuinalueita. kontula-jakomäki itä-helsingistä. Vallila-kallio keskustasta. Espoosta Espoonkeskus. Malminkartano pohjois-helsingistä. ym. ym. Turha noita on kategorioida, että itä-helsinki olisi pahempi kun muut. Muistetaan, että kulosaarikin on itä-helsinkiä. Sen rinnalla lauttasaari tai westend on työläiskortteleita. Monesti rantaviiva merkitsee ylintä luokkaa asuntojen hinnoissa ja voi katsoa hki:n puhelinluettelon kartasta missä sitä rantaa on. kulosaari-laajasalo-marjaniemi-vartiokylä-vuosaari. Kaikki idässä.

Niin ja onnittelut Mikelle hyvästä valinnasta. Lauttasaari kiva paikka asua.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom