Raven sanoi:Eri asia on, jos ei saa lainaa. Itse kuitenkin sanoit kriteeriksi, että ET KEHTAA. Siihen kommentoin. Jos lainaa saisin mutta tarvisin takaajia, niin itse ainakin kehtaisin kysyä... vaikka vanhemmilta. Jos heillä on oma asunto ja sitä on maksettu jo hyvän aikaa tai kokonaan, niin siitä helposti tulee loppu vakuus.
Joo kyllä omistuskämpässä asuminen on viisaampi ratkasu ilman muuta jos on valinnanvaraa. Ja ei se tosiaan ole kun tuo 15% kuten Timba sanoi, koska asunto käy 70% arvostaan vakuudeksi ja valtion takaus kattaa 15%. Periaatteessa aika pienestä takauksestahan tuossa on kysymys.
Ihan tarkasti ottaen mä sanoin että olis noloa kysyä ketään takaamaan. Noloa siksi kun en ole koskaan keltään apua pyytänyt vaan oppinut tulemaan omillani toimeen pienestä pitäen. Jonkunnäköstä miehistä ylpeyttä siitä että pärjää omillaan. No oli miten oli, joka tapauksessa kyse on tietoisesta valinnasta etten ketään pyytele lainojani takaamaan. Typerää? On. Totta helvetissä olisi järkevää nöyrtyä pikkasen ja ottaa hattu kauniiseen kätöseen ja mennä pyytämään isiltä ja äiskältä apua. Tiedän tiedän. Silti aion jatkossakin ostaa vain sen mitä pystyn ihan omin avuin hommaamaan. Ehkä sen oman kämpänkin vielä joskus...
:thumbs: