Mahdollinen lentoemäntien/stuerttien lakko

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MTM1977
  • Aloitettu Aloitettu

MTM1977

WTF
Mode
Liittynyt
15.9.2004
Viestejä
11 782
Onkos ketään muuta, jota tuo mahdollisesti piakkoin alkava lakko ärsyttää?

Itsellä on se tilanne, että ollaan avovaimon kanssa lähdössä talvilomareissulle tämän kuun 26pvä ja lennot on Finnairilta. Nyt sitten saa odotella, että alkaako lakko ja jos alkaa niin löytyykö korvaavia lentoja vai peruuntuuko matka.

Itsellä ainakin matkan peruuntuminen aiheuttaisi aikamoista vituttuuntumista niin Finnairiin kuin noihin lentoemäntiin ja stuertteihinkin.

Onhan se tietysti selvä, että se 2900eur/kk+matkakorvaukset, joka Finnairin mukaan on lentoemäntien ja stuerttien keskipalkka, ei riitä mihinkään ja lisää on saatava ja tottaikai kaikki tukevat heidän lakkoiluaan... tai sitten ei.

Finnairin sivuilta lainattua:
SLSY:n menettely osoittaa, ettei ammattiyhdistysliike kanna huolta työnantajansa Finnairin kilpailukyvystä ja omien jäsentensä työllisyydestä. Lapin matkailuyrittäjille pääsiäisen sesonkiliikenteen vaarantuminen olisi erityisen suuri taloudellinen menetys. Finnairille lakko aiheuttaisi yhteensä runsaan 2,5 miljoonan euron päivittäiset myyntituottojen menetykset.

Lentoemäntien ja stuerttien työehdot ovat nykyisinkin kohtuullisen hyvät. Kilpailussa menestyminen ja lentohenkilöstön työllisyyden turvaaminen edellyttävät lentoemäntien ja stuerttien lyhyen 25 tunnin keskimääräisen viikkotyöajan lisäämistä. Keskimääräinen kuukausiansio on lähes 2 900 euroa ilman päivärahoja. Työn luonteesta johtuen päivärahoja kertyy useita satoja euroja kuukaudessa.

Finnair on tavoitellut neuvotteluissa henkilöstön yksikkötyökustannusten alentamista, ei suinkaan palkkojen laskemista. Tavoitteeseen voidaan päästä esimerkiksi työ- ja lepoaikoja säätelemällä, miehistömuutoksin, lomajärjestelyin ja vastaavin muutoksin. Kansainvälinen kilpailu pakottaa yhtiön tehostamaan toimintaansa. Yksikkökustannusten alentaminen on irtisanomisia parempi vaihtoehto. Tämän tavoitteen toteuttaminen mahdollistaisi tupon mukaiset palkankorotukset. Lakonuhka ei millään tavalla auta SLSY:n tavoitteiden saavuttamista.

http://www.finnair.fi/web/finnair/s...ntentOID=38372&pageid=-8916&RSKey=news_reader
 
2900e/kk on mielestäni on jo turhan hyvä liksa tuollaisesta duunista, vaikkakin tuossa summassa on kyllä kaikenmaailman ylityökorvaukset, pyhälisät ja varallaolomaksut jne. mukana.
On tuo aika härskiä, että lakot ajoitetaan aina sellaiseen ajankohtaan, että saataisiin mahdollisimman suuri haitta myös sivullisille lakosta.
 
matrix sanoi:
On tuo aika härskiä, että lakot ajoitetaan aina sellaiseen ajankohtaan, että saataisiin mahdollisimman suuri haitta myös sivullisille lakosta.

Kaipa ne katsovat sen niin, että näinä aikoina olisi helpointa saada työnantaja taipumaan, mutta kuten sanoit, härskiä on...
 
Asiassa on tietysti kaksi puolta. Itse olen vähän enemmän SLSY:n puolella, 15-20% palkanalennukset tilanteessa jossa Finnair teki hyvän voitollisen tuloksen ei kuulosta kovinkaan hyvältä. Tuo yhdistyshän vaatii ilmeisesti vain tupon mukaisia korotuksia mikä ei ole yhtään kohtuuton pyyntö, varsinkin kun Finnair näyttää jo nuo tupon mukaiset korotukset myöntäneen muulle henkilöstölleen.

Ja mitä tuohon kohtaan "Finnair on tavoitellut neuvotteluissa henkilöstön yksikkötyökustannusten alentamista, ei suinkaan palkkojen laskemista. Tavoitteeseen voidaan päästä esimerkiksi työ- ja lepoaikoja säätelemällä, miehistömuutoksin, lomajärjestelyin ja vastaavin muutoksin" tulee, käytännössähän tuo tarkoittaa että henkilöstöltä leikataan työtunteja/muokataan lepoaikoja lyhyemmiksi jne jolloin palkkakin laskee. Aina näissä lakkotilanteissa joku kärsii mutta en usko että monikaan suostuisi mukisematta tuollaisiin palkanalennuksiin. Toivotaan että pääsevät neuvotteluratkaisuun kaikesta huolimatta.
 
training_day sanoi:
edellyttävät lentoemäntien ja stuerttien lyhyen 25 tunnin keskimääräisen viikkotyöajan lisäämistä. Keskimääräinen kuukausiansio on lähes 2 900 euroa ilman päivärahoja. Työn luonteesta johtuen päivärahoja kertyy useita satoja euroja kuukaudessa.

Ei huono korvaus ollenkaan tosta duunista. Siinäpä omille muksuille sopiva ammatinvalinta. Tietty stuertin täytyy näyttää kukkakeppihinttarilta ja se ei taida kyllä onnistua, onneksi ;)
 
Kyllähän tuo arsyttää!

Leville olisi tarkoitus lähteä 17. päivä työporukan kanssa (virma maksaa), joutu jo junapaikat varaamaan varmuuden vuoksi.

Lakon ajankohtaa ei ihmetytä ollenkaan. Saadaan ainakin painoarvoa neuvotteluille.

Eikös valtiovallalla/jollain instanssilla ole oikeus siirtää lakon alkua kahdella viikolla?
 
Memento sanoi:
Eikös valtiovallalla/jollain instanssilla ole oikeus siirtää lakon alkua kahdella viikolla?

Jep. Valtakunnansovittelija voi siirtää lakon alkua kahdella viikolla, jotta neuvotteluille saadaan lisäaikaa. Tällä hetkellähän lakko alkaisi 12.3, jos sitä siirrettäisiin kahdella viikolla niin alkaisi 26.3, eli samana päivänä, kun meillä olisi tarkoitus reissuun lähteä...
 
Ittellä kans lennot Rollosta Helsinkiin juuri silloin kun tuon pitäis alkaa.

Mitenköhän tuo on, Finnairille tuo lakko on force majeure- este mutta onkohan mulle kans. Lennoista seuraavana päivänä pitäis olla töissä, mutta jos finski ei lennä niin jatkuuko mulla hiihtoloma? Käytännössä hyppään tietenki junaan jos muilla ei pääse, mut mitenköhän tuo näin periaatteessa onnistuis. Onkohan se työpaikan puolesta vaan mulle hlökohtainen voi-voi jos ei suunnitellut kulkupelit kulje?
 
On se kumma jos ei 2900€ + päivärahat riitä tyytyväisenä olemiseen, tosin itseäni ei tuo lakko heilauta pätkääkään kun en lennä ikinä.
 
On selvää, että mahdollisesta lakosta kärsiviä asia ärsyttää, mutta ei ehkä kannata ihan sinisilmäisesti uskoa pelkästään työnantajapuolen lausuntoja. SLSY:n sivuilta löytyy mm. seuraava:

"SLSY:n tavoitteena on se, että nykyinen 16.2.2005 päättynyt ja vain Finnair Oyj:tä koskeva työehtosopimus muutetaan koskemaan kaikkia lentoemäntiä ja stuertteja. Lisäksi yhdistys vaatii TUPO:n mukaisia palkankorotuksia ja ulkopuolisen vuokratyövoiman käytöstä sopimista. Työnantajapuoli vaatii leikkauksia yksikkökustannuksissa, jotka käytännössä tarkoittaisivat Finnairin matkustamohenkilökunnalle noin 15-20 prosentin palkanalennuksia."

Kauheasta ahneudesta ei ehkä kuitenkaan ole kyse, jos haetaan normaaleja TUPOn mukaisia palkankorotuksia. Lisäksi tässä ajetaan työntekijöiden etuja siten, että työehtosopimus koskisi kaikkia Suomessa alalla työskenteleviä.

Totuus loppupeleissä on, että lakossa ei ole voittajia, joten toivottavasti eivät ajaudu siihen.

Hauskaa muuten, että putkimiesten, Alkon myyjien, lentoemäntien jne. lakkouhista kyllä uutisoidaan, mutta ylempien toimihenkilöiden tilanteesta ei kuule mitään lukumäärällisesti puhutaan melkoisesti suuremmasta joukosta.
 
Toimihenkilöt on jo kato melkein riistäjälahtareihin verrattavissa oleva ryhmä, samaa kastia kuin siinä SAK:n mainoksessa, missä muut raataa ja pomo vaan juo kahvia.

Sille mainokselle 5x :david:
 
Niin no, eihän tässä maassa kukaan sais lakkoilla, ainakaan jos siitä on haittaa itselle ja tulee lakkoilijoille etuja. Mitä virkaa lakolla on jos siitä ei kellekkään ole mitään haittaa? Aika hiljasta vois olla palkka rintamalla. Mun mielestä täällä pitäis lakkoilla enemmän ja järjestää kunnon mielenilmauksia. Jos ei asiat mielytä niin moottoritiet tukkoon Ranskan kuljetusalan tyyliin. Suomalaiset nielee turhaan kaiken paskan. Katotaan vaan vierestä kun kansanedustajat korottaa palkkojaan ja vetää kulukorvauksia jne.

Harmi kun ei virkamiehenä lakkoilusta ole mitään hyötyä, asiat vois päinvastoin sujua paremmin kun meitä ei olis täällä säätämässä. :D
 
Mä ajattelin ostaa menolipun just ennen mahdollista lakon alkua, ei haittais yhtään jos en pääsis takas Suomeen vähän aikaan... Vakavasti ottaen aika paljon natkustavana toivon tietysti että sopimukseen päästään, ja jos lakko alkaa, toivottavasti se loppuu mahdollisimman pian. Työnantajapuolen mielestä lakon sattuessa puolet lennoista lennetään, työntekijäpuolen mukaan kaikki peruuntuvat. Totuus on varmasti jotain tolta väliltä. Lomalennot ovat priorisointilistan kärjessä, joten ei kannata heittää vielä kirvestä kaivoon.

Toki toi palkka kuulostaa korkealta ja työaika lyhyeltä näin ulkopuolisesta, mutta tuskin se homma kuitenkaan on mitään ruusuilla tanssimista. Vaikka en mä ihan taida uskoa siihen, että yks työtunti ilmassa vastais kahta työtuntia maassa.
 
Jos tässä maassa tehtäisiin fiksuja päätöksiä, esim. laskettaisiin veroja, niin ei tarttis lakkkoilla, kun rahaa jäisi enemmän käteen. Nythän nämä veronalennukset oli enemmänkin hämäystä, kun muita maksuja ym. korotettiin.
 
jambo sanoi:
Mitä virkaa lakolla on jos siitä ei kellekkään ole mitään haittaa? Aika hiljasta vois olla palkka rintamalla.
Jos vain liiton lakkouhkalla kiristäminen on peruste palkankorotukselle niin sitten saa ollakin hiljaista. Näistä tasapäistävistä yleiskorotuksista kun ei ole loppupeleissä mitään hyötyä, päinvastoin. Henkilökohtaisella työpanoksella hankittu korotus motivoi ja on useinmitein suurempi kuin nämä parin prosenttiyksikön haistapaska-korotukset.
 
Jortsu sanoi:
Jos vain liiton lakkouhkalla kiristäminen on peruste palkankorotukselle niin sitten saa ollakin hiljaista. Näistä tasapäistävistä yleiskorotuksista kun ei ole loppupeleissä mitään hyötyä, päinvastoin. Henkilökohtaisella työpanoksella hankittu korotus motivoi ja on useinmitein suurempi kuin nämä parin prosenttiyksikön haistapaska-korotukset.
Automaatiokorotukset eivät tosiaan mitenkään työllisyyttä ja työn tehokkuutta paranna. Mulle on ihan sama vaikka joku sais 10 000 € kuussa palkkaa jos joku näkee tarpeelliseksi sen maksaa, mutta en oikein ymmärrä sitä, että joka vuosi pitäisi palkan automaattisesti nousta tietty määrä, meni firmalla hyvin tai ei. Varsinkin jos oma tuottavuus ei ole mihinkään muuttunut. Ja sitten vielä vaaditaan lisää, kun noikin saa.
 
dink sanoi:
Asiassa on tietysti kaksi puolta. Itse olen vähän enemmän SLSY:n puolella, 15-20% palkanalennukset tilanteessa jossa Finnair teki hyvän voitollisen tuloksen ei kuulosta kovinkaan hyvältä. Tuo yhdistyshän vaatii ilmeisesti vain tupon mukaisia korotuksia mikä ei ole yhtään kohtuuton pyyntö, varsinkin kun Finnair näyttää jo nuo tupon mukaiset korotukset myöntäneen muulle henkilöstölleen.

Kannattaa huomioida myös se, että kabiinihenkilökuntaa ei ole viimeisien säästövuosien aikana irtisanottu eli he eivät ole osallistuneet kustannusten alentamiseen vielä millään keinoin. Esim. meillä tekniikassa on väkeä pantu pihalle noin 10%. Työmäärä ei ole mihinkään vähentynyt, joten me jäljelle jääneet tehdään enemmän töitä samalla liksalla. Matkustajia kuljetettiin viime vuonna ennätysmäärä, joten emäntiä ei voida vähentää, mutta kulujen karsimiseen pitäisi senkin henkilöstöryhmän osallistua...työaikojen pidentäminen on se tapa, mitä talo nyt hakee ja mihin SLSY ei suostu.

-m
 
MKa sanoi:
Kannattaa huomioida myös se, että kabiinihenkilökuntaa ei ole viimeisien säästövuosien aikana irtisanottu eli he eivät ole osallistuneet kustannusten alentamiseen vielä millään keinoin. Esim. meillä tekniikassa on väkeä pantu pihalle noin 10%. Työmäärä ei ole mihinkään vähentynyt, joten me jäljelle jääneet tehdään enemmän töitä samalla liksalla. Matkustajia kuljetettiin viime vuonna ennätysmäärä, joten emäntiä ei voida vähentää, mutta kulujen karsimiseen pitäisi senkin henkilöstöryhmän osallistua...työaikojen pidentäminen on se tapa, mitä talo nyt hakee ja mihin SLSY ei suostu.

Ok, tietysti kaikkien osapuolien pitää osallistua näihin "talkoisiin" jos ne kerran edelleen jatkuu. SLSYn sivujen mukaan ovat tosin hekin osallistuneet säästämiseen miehistönkäyttöjärjestelmän puitteissa? Lentävällä henkilökunnalla taitaa käsittääkseni kuitenkin olla aika tiukat ohjeistukset noista lepoajoista sun muista, lieneekö se vaikuttamassa vastahakoisuuteen työnaikojen pidentämistä kohtaan, tiedä häntä.
Laitoksen puolelta touhua seuranneena näyttää kyllä että Finskillä saa mekaanikot olla juoksemassa joka puolella Suomea tiuhaan tahtiin, mikä ei oo ihme jos teillä on tuonkin verran porukkaa vähennetty. Tuollaisen henkilöstöpolitiikan järkevyydestä en mene sanomaan mitään.. :jahas:
 
lej sanoi:
...en oikein ymmärrä sitä, että joka vuosi pitäisi palkan automaattisesti nousta tietty määrä, meni firmalla hyvin tai ei. Varsinkin jos oma tuottavuus ei ole mihinkään muuttunut...

Lähinnä inflaatiokorotuksia. Hinnat nousee->palkat nousee->hinnat nousee...
 
Back
Ylös Bottom