Jepjep.. hommahan menee niin, että firmaa optimoidaan niin että osakkeenomistajille saadaan voiton kautta maksimaalinen osinko. Jos tämä tarkoittaa henkilöleikkauksia niin se kuuluu pelin henkeen. Omistajat sijoittavat osinkonsa muihin bisneksiin tai käyttävät ne kulutukseen -> muihin bisneksiin tulee työpaikkoja ja työpaikkojen kokonaismäärä joko säilyy tai mahdollisesti nousee. Jos firmaa ei optimoida niin joku kilpailija ajaa sen markkinoilta tai ostaa pois.
Mitenköhän saisi kaikki tämän maan kansoittaneet vihervasemmistokommarit tajuamaan tämän yhtälön?
Mua ei kiinnosta muiden työpaikat, mua kiinnostaa vaan oma työpaikkani. Siinä se, kyllähän sen jokainen tajuaa, mutta ei paljoa lohduta jos joudun työttömäksi vaikka 2 muuta saa työtä. Osakkeenomistajana haluan tietty mahdollisimman hyvän tuoton sijoitukselleni. Harva tehostamisohjelma kuitenkaan maksaa itseään takaisin kymmenessäkään vuodessa jos sen takia työntekijät lakkoilevat. Jos firman johto tarkkailee tilannetta parin vuoden aikajänteellä niin sillonhan kiristäminen on aina tuottoisaa. Pidemmän päälle liikakiristäminen kuitenkin kostautuu kun häiriöt, sairaspoissaolot, alaltapoistuminen, ammattiaidon lasku, yms kasvaa. Mistäs sitten enää kiristää kun on jo työntekijöistä otettu mehut ulos? Työntekijöiden jaksaminen ja hyvinvointi voidaan nähdä myös investointina joka takaa työntekijöiden joustavuuden ja työkyvyn tulevaisuudessakin.
Porsche to Cut Down Working Hours Porsche näyttää mallia miten työntekijöihin investoidaan.
Mä olin viimeksi eilen lakossa. Siinä meni firman säästötavoitteet kankkulan kaivoon vaikka miten kauan yritettiin vääntää rautalangasta. Pieni säästö firmalle, iso heikennys työssäjaksamiseen(uudistuksen myötä olisi työntekijöiden palkkakin noussut hieman!). Lopputuloksessa ei ollut muuta kuin häviäjiä. Koen myös olleeni osakkeenomistajan asialla, tarkoitus lienee että firma on pystyssä vielä 15v päästäkin. Osakkeenomistajankin kannattaa miettiä onko järkevää ajaa läpi vaikka 10miljoonan säästö-ohjelma jos sen toteuttaminen maksaa 100milj ;)