Mahdollinen lentoemäntien/stuerttien lakko

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MTM1977
  • Aloitettu Aloitettu
Jepjep.. hommahan menee niin, että firmaa optimoidaan niin että osakkeenomistajille saadaan voiton kautta maksimaalinen osinko. Jos tämä tarkoittaa henkilöleikkauksia niin se kuuluu pelin henkeen. Omistajat sijoittavat osinkonsa muihin bisneksiin tai käyttävät ne kulutukseen -> muihin bisneksiin tulee työpaikkoja ja työpaikkojen kokonaismäärä joko säilyy tai mahdollisesti nousee. Jos firmaa ei optimoida niin joku kilpailija ajaa sen markkinoilta tai ostaa pois.

Mitenköhän saisi kaikki tämän maan kansoittaneet vihervasemmistokommarit tajuamaan tämän yhtälön?

Mua ei kiinnosta muiden työpaikat, mua kiinnostaa vaan oma työpaikkani. Siinä se, kyllähän sen jokainen tajuaa, mutta ei paljoa lohduta jos joudun työttömäksi vaikka 2 muuta saa työtä. Osakkeenomistajana haluan tietty mahdollisimman hyvän tuoton sijoitukselleni. Harva tehostamisohjelma kuitenkaan maksaa itseään takaisin kymmenessäkään vuodessa jos sen takia työntekijät lakkoilevat. Jos firman johto tarkkailee tilannetta parin vuoden aikajänteellä niin sillonhan kiristäminen on aina tuottoisaa. Pidemmän päälle liikakiristäminen kuitenkin kostautuu kun häiriöt, sairaspoissaolot, alaltapoistuminen, ammattiaidon lasku, yms kasvaa. Mistäs sitten enää kiristää kun on jo työntekijöistä otettu mehut ulos? Työntekijöiden jaksaminen ja hyvinvointi voidaan nähdä myös investointina joka takaa työntekijöiden joustavuuden ja työkyvyn tulevaisuudessakin.

Porsche to Cut Down Working Hours Porsche näyttää mallia miten työntekijöihin investoidaan.

Mä olin viimeksi eilen lakossa. Siinä meni firman säästötavoitteet kankkulan kaivoon vaikka miten kauan yritettiin vääntää rautalangasta. Pieni säästö firmalle, iso heikennys työssäjaksamiseen(uudistuksen myötä olisi työntekijöiden palkkakin noussut hieman!). Lopputuloksessa ei ollut muuta kuin häviäjiä. Koen myös olleeni osakkeenomistajan asialla, tarkoitus lienee että firma on pystyssä vielä 15v päästäkin. Osakkeenomistajankin kannattaa miettiä onko järkevää ajaa läpi vaikka 10miljoonan säästö-ohjelma jos sen toteuttaminen maksaa 100milj ;)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Veturimies ;)

Tää kun on kuitenkin lento emojen ketju niin kattokaas tuota mun postaamaa finskin tappio putkea, kuvitelkaa hetkeksi aikaa itsenne finskin toimariksi ja kertokaa mitä te tekisitte että lafka pääsis jaloilleen ilman että kenenkään duuni paikkaan, palkkaan tai etuuksiin kosketaan.
 
Tää kun on kuitenkin lento emojen ketju niin kattokaas tuota mun postaamaa finskin tappio putkea, kuvitelkaa hetkeksi aikaa itsenne finskin toimariksi ja kertokaa mitä te tekisitte että lafka pääsis jaloilleen ilman että kenenkään duuni paikkaan, palkkaan tai etuuksiin kosketaan.

Yhtälö on kieltämättä hankala. Työvoimakustannukset sidottu suomeen mutta pelikenttä kansainvälinen. Mikään yhtiö ei tietenkään voi pärjätä erittäin tiukasti kilpaillulla alalla jos joku kustannusalue vie 2x kilpailijoita enemmän. Q3 tuloksen perusteella henkilöstökulut on 14,3% finnairin kulurakenteesta, joten ymmärrän että sitä halutaan pienentää. Kuitenkin liian ahne toiminta johtaa vaan isompiin tappioihin. Mä olisin heti valmis sijoittamaan osan palkasta takaisin yhtiöön osakkeita vastaan, olkoot vaikka äänioikeudettomia. Vaatimuksena että ainoa palkitsemissysteemi firmassa olisi maksaa osinkoa osakkeille, TJ:stä siivoojaan. Työntekijä sijoittaa osan palkastaan takaisin yhtiöön ja on motivoitunut tukemaan yhtiön säästö-ohjelmia.
 
Tää kun on kuitenkin lento emojen ketju niin kattokaas tuota mun postaamaa finskin tappio putkea, kuvitelkaa hetkeksi aikaa itsenne finskin toimariksi ja kertokaa mitä te tekisitte että lafka pääsis jaloilleen ilman että kenenkään duuni paikkaan, palkkaan tai etuuksiin kosketaan.

Mielenkiintoinen kysymys. Mitä itse tekisit ko. tilanteessa?

Henkilökohtaisesti en usko että säästöjä haetaan nyt oikeasta paikasta. Minulla on käsitys, että ns toimistoväkeä on kertynyt melkoinen kerros. Kun verrataan toimialaa yleensä, Finnairilla on (saa korjata jos olen väärässä) kolme kertaa enemmän väkeä kuin kilpailijoilla. Esimerkiksi erästä positiota Lufhansan toimistolla hoitaa yksi ihminen, Finnairilla kolme.

Mielestäni yrityksen ainut vaihtoehto on olla kannattava. On se valtion omistama tai ei. Tapoja toteuttaa sitä, on monia.
 
Mielenkiintoinen kysymys. Mitä itse tekisit ko. tilanteessa?

Henkilökohtaisesti en usko että säästöjä haetaan nyt oikeasta paikasta. Minulla on käsitys, että ns toimistoväkeä on kertynyt melkoinen kerros. Kun verrataan toimialaa yleensä, Finnairilla on (saa korjata jos olen väärässä) kolme kertaa enemmän väkeä kuin kilpailijoilla. Esimerkiksi erästä positiota Lufhansan toimistolla hoitaa yksi ihminen, Finnairilla kolme.

Mielestäni yrityksen ainut vaihtoehto on olla kannattava. On se valtion omistama tai ei. Tapoja toteuttaa sitä, on monia.

En tunne Finnairia niin hyvin että voisin sanoa miten sen kuntoon laittaisi. Aasian reitillä tulee oltua jonku verran matkustajana ja tietty tulee mieleen että noiden koneiden kotipaikka siirrettäisiin Aasiaan, tarkoittaa että huolto, henkilökunta jne hoidettaisiin Aasiasta käsin. Jos siis se jotain säästää ja on edes juridisesti mahdollista.

Veikkaan että Finnair saneerataan kierros toisensa jälkeen ja viiden vuoden sisällä se tulee fuusioitumaan johonkin muuhun/muihin lentoyhtiöihin. Silloin päästään niistä toimisto henkilöistäkin eroon.

Ps tuosta sun vastauksesta saa käsityksen että ihmisiä ei saa irtisanoa / palkkaa leikata paitsi jos ne on toimisto henkilöitä. Veikkaan että samanlainen lakko tappelu kierros siitä tulee sama mistä porukkaa vähennetään, ja itse kyllä vältän ulkopuolelta sanomasta mistä porukkaa pitää vähentää koska ei sitä ulkopuolinen voi tietää ja vertailu alan toisiinkin yrityksiin taustoja tietämättä ei anna täysin oikeaa kuvaa. En jaksa uskoa että toimisto väki olisi jotenkin erityis suojeluksessa pörssi yrityksessä ;)
 
En jaksa uskoa että toimisto väki olisi jotenkin erityis suojeluksessa pörssi yrityksessä ;)

Yllättävän monessa yrityksessä, isoissa pörssiyhtiöissäkin, vallitsee ajattelutapa jonka mukaan organisaatio on tehokkaimmillaan jos jokaiseen pieneenkin hommaan on oma vastuuhenkilönsä. Tehokkuus laskee ja nopeasti se organisaatiokin siitä paisuu ja reagointinopeus laskee kun tietojen pitää kulkea yhä useamman välikäden kautta. Tai kun 10 controlleria/manageria/teamleaderia/vastuuhenkilöä kierrättää samaa sähköpostia toisilleen lisäten aina loppuun "ei kuulu vastuualueeseeni".

Ryanairkin lienee omistajilleen kohtuu kannattava yhtiö. Siinä vaiheessa kun jotain käy niin pudotus voi olla kova ja pysyvä. Jos paljastuu systemaattisia laiminlyöntejä, saattaa korvaussummat olla kovia. Googlettamalla ryanairin turvallisuuskulttuurista voi miettiä onko risk/reward suhde hyvä vai ei.

edit: Monien valtioyhtiöiden toissijainen funktio on tuottaa veronmaksajille hyvää kotimaista palvelua(tai ainakin joskus on ollut). Siitä syystä näkisin että esim Finnairin, Itellan tai VR:n ei tarvitse tuottaa omistajalleen ihan niin paljoa voittoa kuin Ryanairin, FedExin tai Veolian.
 
Lentäisivät ilman, termari ja kupit kaffelle ja sämpylät laatikkoon. Toki ne nyt on käytännön syistä(lue: idioottimatkustajat ja lainsäädäntö) tarpeellisia mutta välillä ihmetyttää että maksaa lisää siitä että on armeija työntekijöitä tuomassa jonkun valmissämpylän naaman eteen.
 
edit: Monien valtioyhtiöiden toissijainen funktio on tuottaa veronmaksajille hyvää kotimaista palvelua(tai ainakin joskus on ollut). Siitä syystä näkisin että esim Finnairin, Itellan tai VR:n ei tarvitse tuottaa omistajalleen ihan niin paljoa voittoa kuin Ryanairin, FedExin tai Veolian.

Tästä olen melkein samaa mieltä: on tiettyjä toimia, joiden ei tarvitse tuottaa niin paljoa voittoa kuin yksityisellä puolella. Usein nollatuloskin riittäisi.

Lentäisivät ilman, termari ja kupit kaffelle ja sämpylät laatikkoon. Toki ne nyt on käytännön syistä(lue: idioottimatkustajat ja lainsäädäntö) tarpeellisia mutta välillä ihmetyttää että maksaa lisää siitä että on armeija työntekijöitä tuomassa jonkun valmissämpylän naaman eteen.

Matkustamohenkilökunta on koneessa 1) turvallisuuden vuoksi ja vasta 2) asiakaspalvelutehtävissä. Epäilen, että paniikkitilanteessa meistä kumpikaan ei saisi avattua niitä koneen ovia tai.. Vrt. Hudson joen tapaus. Minusta on ihan helkkarin hyvä että siellä on niitä suomenkielisiä ammattilaisia huolehtimasta mun turvallisuudesta. Minä vain matkustan.
 
Tästä olen melkein samaa mieltä: on tiettyjä toimia, joiden ei tarvitse tuottaa niin paljoa voittoa kuin yksityisellä puolella. Usein nollatuloskin riittäisi.

Tekisikin nolla tulosta :) btw muuttuvassa maailmassa on todella haasteellista tehdä nolla tulosta jos ei olla kartelli / monopoli alalla. Pieni heilahdus vaikkapa polttoaine kustannuksissa heittää tuloksen negatiiviseksi ja sitten pitäisikin tehdä plussaa että päästään nollaan. Ja jos toimintaa ei viilata koko ajan, laivan kääntö on todella hankalaa.

Tuosta mun tappio kaaviosta voi laskea montako vuotta kestää näkyvien tappioiden kuittaaminen nykytahdilla. Tais olla liki parikymmentä. Vai meinaatko että tilanne nollataan joka vuosi, jos tehtiin tappiota ja syötiin pääomia niin ei se mitään, pyritään tänä vuonna nolla tulokseen, se riittää :)
 
Tekisikin nolla tulosta :) btw muuttuvassa maailmassa on todella haasteellista tehdä nolla tulosta jos ei olla kartelli / monopoli alalla. Pieni heilahdus vaikkapa polttoaine kustannuksissa heittää tuloksen negatiiviseksi ja sitten pitäisikin tehdä plussaa että päästään nollaan. Ja jos toimintaa ei viilata koko ajan, laivan kääntö on todella hankalaa.

Tuosta mun tappio kaaviosta voi laskea montako vuotta kestää näkyvien tappioiden kuittaaminen nykytahdilla. Tais olla liki parikymmentä. Vai meinaatko että tilanne nollataan joka vuosi, jos tehtiin tappiota ja syötiin pääomia niin ei se mitään, pyritään tänä vuonna nolla tulokseen, se riittää :)

Tiedät itsekkin, etten tarkoita sitä. Jos kerosiinin hinnan muutokset aiheuttavat tuollaisen kuprun tulokseen, ei markkinointi ja johto ole tehtäviensä tasalla. Esimerkiksi hyvin johdetuissa firmoissa on olemassa suunnitelmat, millä tuotteilla/palveluilla mennään 15 vuoden päästä.

Juttelin viikonloppuna tästä tulevasta lakosta muutaman tutun kanssa. Toistaiseksi kukaan ei ole ymmärtänyt sitä, että tämä tilanne kuvaa täydellisesti tulevaisuutta: viedään duunareitten lakolta kokonaan pohja pois. Kun joku ala on menossa lakkoon, roudataan toisesta maasta vuokratyövoimaa tilalle. Siinä se espanjalainen rekkamies Don ajaa Sisua ihan samalla tavalla kun suomalainen rekkamies Pekka jne.

Maailma muuttuu aika kovaa tahtia. Seuraavan kolmen vuoden aikana Aasiassa otetaan käyttöön miljoona robottia. Siinä jää aika monta käsiparia vekka.. Ja mitäs luulet, loppuuko trendi tuohon?

http://www.talouselama.fi/uutiset/aypomo+demarissa+finnair+myydaan+tai+fuusioidaan++strategia+hyvin+hauras/a2213364
 
Tiedät itsekkin, etten tarkoita sitä. Jos kerosiinin hinnan muutokset aiheuttavat tuollaisen kuprun tulokseen, ei markkinointi ja johto ole tehtäviensä tasalla. Esimerkiksi hyvin johdetuissa firmoissa on olemassa suunnitelmat, millä tuotteilla/palveluilla mennään 15 vuoden päästä.

Juttelin viikonloppuna tästä tulevasta lakosta muutaman tutun kanssa. Toistaiseksi kukaan ei ole ymmärtänyt sitä, että tämä tilanne kuvaa täydellisesti tulevaisuutta: viedään duunareitten lakolta kokonaan pohja pois. Kun joku ala on menossa lakkoon, roudataan toisesta maasta vuokratyövoimaa tilalle. Siinä se espanjalainen rekkamies Don ajaa Sisua ihan samalla tavalla kun suomalainen rekkamies Pekka jne.

Maailma muuttuu aika kovaa tahtia. Seuraavan kolmen vuoden aikana Aasiassa otetaan käyttöön miljoona robottia. Siinä jää aika monta käsiparia vekka.. Ja mitäs luulet, loppuuko trendi tuohon?

Sanoit itsekin, että maailma muuttuu kovaa tahtia. Ei nykymaailmassa ole mahdollista tietää, millä palveluilla tai tuotteilla tehdään tulosta 15 vuoden päästä. Tuskin Nokian visioissa oli 10 vuotta sitten, että "Hei, ei tehdä puhelimia enää ollenkaan vuonna 2014". Pitkän ajan suunnitelmia tietenkin kirjataan, mutta ei ne kovin spesifejä ole.

Pitää osata reagoida ympäristön muutoksiin ja sopeuttaa toimintaa.
 
Haluan nähdä ne firmat joissa on viisitoistavuotis strategia. Siis ihan oikea validi sellainen. Googlella, Microsoftilla ja Applella ehkä jonkinlainen hahmotelma.

Globaali firma siirtelee tuotantoa tilanteen mukaan. Lakon uhka on yksi tällainen tekijä. Ei siinä mitään työntekijöitä tarvitse siirrellä. Finnair on poikkeuksellisen kun työpaikat seilaa pitkin maailmaa ja ihan suomalaiset työntekijät siellä duunaa. Metsossa jos metalli miehet menee lakkoon niin töitä siirrellään muihin toimipisteisiin etkä sä sitä pysty mitenkään näkemään.

Ps. Strategisesti mun mielestä on erittäin typerää kouluttaa rikkureita ja jäädä vielä siitä kiinni :)

Fitnesstukku koodi pakkotoisto15. Kun Suomesta lähtee suoraan ulkomaille tavaraa, monesti rekkakuski on ulkomaalainen. En tiedä onko se sitten väärin koska ulkomaille se tavara on menossa ja kilometrejä rekkaankin varmaan tulee enemmän suomen ulkopuolella kuin Suomessa.
 
Haluan nähdä ne firmat joissa on viisitoistavuotis strategia. Siis ihan oikea validi sellainen. Googlella, Microsoftilla ja Applella ehkä jonkinlainen hahmotelma.

Ps. Strategisesti mun mielestä on erittäin typerää kouluttaa rikkureita ja jäädä vielä siitä kiinni :)

Ei tarvitse olla edes Google tai Apple. Noita suunnitelmia on ihan kymmenen hengen firmoissakin. Niitä ei vain hirveästi näytetä ulkopuolisille. Olen muutaman nähnyt ja sen jälkeen moni asia (firman toiminnassa) tuntuu aika loogiselta. Tuntuu jotenkin hullunkuriselta että sitä ei olisi.

Ps. Naureskelin ihan samaa. Noloa.
 
Ei tarvitse olla edes Google tai Apple. Noita suunnitelmia on ihan kymmenen hengen firmoissakin. Niitä ei vain hirveästi näytetä ulkopuolisille. Olen muutaman nähnyt ja sen jälkeen moni asia (firman toiminnassa) tuntuu aika loogiselta. Tuntuu jotenkin hullunkuriselta että sitä ei olisi.

Joo täytyy ottaa sanojani takaisin kun meilläkin strategia riittää kymmenen vuoden päähän. Tykkäämme enemmän tasaluvuista :)
 
On tämä tukilakko touhuilu jotenkin täysin järjetöntä. Saksalaisomisteinen firma haluaa vaihtaa ruuan tekijöiden liiton yllätys yllätys ruuan tekijöiden liittoon, niin vastalauseena uhataan laittaa koko suomalainen kuljetusyritys maailma polvilleen. Järki hoi älä jätä.
 
On tämä tukilakko touhuilu jotenkin täysin järjetöntä. Saksalaisomisteinen firma haluaa vaihtaa ruuan tekijöiden liiton yllätys yllätys ruuan tekijöiden liittoon, niin vastalauseena uhataan laittaa koko suomalainen kuljetusyritys maailma polvilleen. Järki hoi älä jätä.

Kaveria ei jätetä. Luulisi olevan EK:nkin intresseissä saada tämä saksalainen firma hyväksymään diili. Tarpeeksi kovaa kun nussitaan perseeseen niin pitää vähän aikaa istua tekemättä mitään että palautuu ;) Ehkäpä AY-osapuoli tietää jotain mitä ei ole julkisuuteen kerrottu. Muuten tuntuu oudolta ajatella että ei suostuta työnantajan tarjoukseen (vaikka aikamoinen haista-vittu tarjous onkin) vaikka työnantaja uhkaa työpaikkojen siirtämisellä viroon.

edit: monilla aloilla kun työntekijät on nykyään "moniosaajia" joiden toimenkuva ei ole 100% yksiselitteinen, niin ihan ymmärrettävää että liitot pelkäävät tollasen tes-kikkailun yleistyvän.
 
Kaveria ei jätetä. Luulisi olevan EK:nkin intresseissä saada tämä saksalainen firma hyväksymään diili. Tarpeeksi kovaa kun nussitaan perseeseen niin pitää vähän aikaa istua tekemättä mitään että palautuu ;) Ehkäpä AY-osapuoli tietää jotain mitä ei ole julkisuuteen kerrottu. Muuten tuntuu oudolta ajatella että ei suostuta työnantajan tarjoukseen (vaikka aikamoinen haista-vittu tarjous onkin) vaikka työnantaja uhkaa työpaikkojen siirtämisellä viroon.

edit: monilla aloilla kun työntekijät on nykyään "moniosaajia" joiden toimenkuva ei ole 100% yksiselitteinen, niin ihan ymmärrettävää että liitot pelkäävät tollasen tes-kikkailun yleistyvän.

Kyllä varmaan Lufthansassa naurattaa ;)
 
On tämä tukilakko touhuilu jotenkin täysin järjetöntä. Saksalaisomisteinen firma haluaa vaihtaa ruuan tekijöiden liiton yllätys yllätys ruuan tekijöiden liittoon, niin vastalauseena uhataan laittaa koko suomalainen kuljetusyritys maailma polvilleen. Järki hoi älä jätä.

1) Mitäs sinä tekisit jos työnantaja ilmoittaisi yksipuolisesti yht'äkkiä että "teidän liitto muuten vaihtuu ja sen seurauksena palkkasi tippuisi 30 prosenttia"? Oikeasti?

Luodaan tälle viitekehys. Olet ollut ko. alalla 13 vuotta. Sinulla on;
1) asuntovelkaa 115 000 euroa jäljellä (lähde) ja
2) autosi on vuoden 2000 Ooppeli (lähde).
3) Viimeksi olet käynyt jollain kurssilla tai koulun penkillä syksyllä -99. Etkä osaa mitään muuta kuin nykyisen työsi. Et ole moniosaaja.
4) Tyynyn alle olet saanut kerättyä alle 2000 € pahan päivän varalle. (Lähde)
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom