Mahdollinen lentoemäntien/stuerttien lakko

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MTM1977
  • Aloitettu Aloitettu
1) Mitäs sinä tekisit jos työnantaja ilmoittaisi yksipuolisesti yht'äkkiä että "teidän liitto muuten vaihtuu ja sen seurauksena palkkasi tippuisi 30 prosenttia"? Oikeasti?

Menisin lakkoon. Mitä minä tekisin jos minulla olisi voimassa oleva työsopimus ja minulle sanottaisiin että mun pitää mennä jonku toisen ammattiliiton kavereiden puolesta lakkoon, joka kohdistuu vielä yksittäistä yritystä kohtaan. Eroaisin liitosta.

Sinähän olet tietääkseni yrittäjä niin kuvitellaan että olet palkannut juuri itsellesi autonkuljettajan kun katkoit jalkasi jossain itsepuolustus treenissä. Nyt sitten sun auton kuljettaja menisi lakkoon ja kaikki muutkin kuljettajat niin että kaikki sun duunit kusisi, sen takia että jotku ruuanlaittajat ovat lakossa koska heidät halutaan siirtää siihen liittoon missä 99,9 % heidän virkatovereistaan on. En tiedä susta mutta ainakin mua vituttais.

Jos nyt sellainen skenaario heitetään että ihan oikeasti kuljetusala menee lakkoon ja vienti alkaa takkuilemaan, tuntuu se välittömästi meidän yrityksessä erittän negatiivisesti (yli 90% vientiin). Ei ole kyllä oikein oikeudenmukaista koska meidän firman vaikutusmahdollisuudet on tasan nolla ko lakossa. Onneksi meillä on toinen tehdas lakon ulottumattomissa, työllistää sitten vitusti minua kun joutuu siirtämään sinne suomessa tehtävää kapasiteettia, ja lupaan pyhästi että kun se kerran on sinne siirretty niin takaisin en ainakaan minä sitä siirrä.

Matti meikäläisenkin (en nyt tarkoita sinua) kannattaisi ymmärtää kuinka isojen asioiden kanssa tässä pelleillään. Pienen ryhmän agressiivinen etujen ajaminen saattaa aiheuttaa isolle ryhmälle työttömyyttä, pahimmillaan koko suomelle taloudellista taantumusta.

e: se on jännä että juuri työsopimukset on sopimuksia jolla toinen osapuoli saa pyyhkiä persettä jos sille päälle sattuu (=tukilakot)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
1) Mitäs sinä tekisit jos työnantaja ilmoittaisi yksipuolisesti yht'äkkiä että "teidän liitto muuten vaihtuu ja sen seurauksena palkkasi tippuisi 30 prosenttia"? Oikeasti?

Luodaan tälle viitekehys. Olet ollut ko. alalla 13 vuotta. Sinulla on;
1) asuntovelkaa 115 000 euroa jäljellä (lähde) ja
2) autosi on vuoden 2000 Ooppeli (lähde).
3) Viimeksi olet käynyt jollain kurssilla tai koulun penkillä syksyllä -99. Etkä osaa mitään muuta kuin nykyisen työsi. Et ole moniosaaja.
4) Tyynyn alle olet saanut kerättyä alle 2000 € pahan päivän varalle. (Lähde)
Ymmärrän kyllä pointtisi ja työntekijöiden huolen. Kuitenkin se ihmetyttää, että työntekijäliitto syyttää tätä työnantajan aietta työehtosopimuksen vaihtamisesta työehtosopimusshoppailuksi. Eikö se sitten ole shoppailua, että samasta ruuanlaittotyöstä maksetaan 30 % parempaa palkkaa, jos työn tuotos eli ruoka syödään lentokoneessa? Tekeekö se loppujen lopuksi työstä mitenkään vaativampaa, että lähes kaupan hyllyllä myytävää einestä vastaava ruoka tarjoillaan ilmassa? Toisaalta nämä IAU:n sopimuksen tarjoamat paremmat palkat ovat vähän epäreiluja niitä kohtaan, jotka yksityisellä sektorilla valmistavat ruokaa maan päällä syötäväksi.

Täysin vastaava työehtosopimuskiistahan oli vuosi sitten Puolustusvoimissa, kun yksityinen Leijona Catering ei enää maksakaan Puolustusvoimien listapalkkoja vaan MaRan TES:n mukaisia palkkoja. Allaolevasta linkistä voi vilkaista, kuinka paljon yksityisellä sektorilla tehtyä ruuanlaittotyötä arvokkaampaa oli ruuanlaitto varusmiehille ja kapiaisille:
MUKE-henkilöstöllä perusteet mielipahaan - Aliupseeriliitto ry
 
OT: tämä mielenkiintoinen ketju pitäis siirtää tuonne talous puolelle ja voishan tuon otsikonkin laajentaa keskusteluksi kaikenlaisesta lakoista ja lakko-oikeuksista.

Joku mode vois sen tehdä jos mahdollista :)
 
Menisin lakkoon.

I rest my case.

Sinähän olet tietääkseni yrittäjä niin kuvitellaan että olet palkannut juuri itsellesi autonkuljettajan kun katkoit jalkasi jossain itsepuolustus treenissä. Nyt sitten sun auton kuljettaja menisi lakkoon ja kaikki muutkin kuljettajat niin että kaikki sun duunit kusisi, sen takia että jotku ruuanlaittajat ovat lakossa koska heidät halutaan siirtää siihen liittoon missä 99,9 % heidän virkatovereistaan on. En tiedä susta mutta ainakin mua vituttais.

En ole enää yrittäjä itse, mutta yrittäjällä töissä myyntijohtajana.

Sitten menisivät lakkoon, se on heidän oikeus. Tosin epäilisin sitä vähän, koska johtajana pidän hyvää huolta työntekijöistäni; muun muuassa hyvällä palkalla, hyvällä ja ammattimaisella johtamisella ja hyvillä eduilla henkilöstölle. Joustoa pitää olla molemmin puolin. Firman kassassa pitää koko ajan olla rahaa pahan päivän varalle. Ei nämä lakot ikuisuuksia kestä, eivät ole kestäneet ennenkään. Tottakai yrittäisin järjestää vaihtoehtoisia kuljetusratkaisuita, mutta en minä näistä tekisi noin radikaaleja ratkaisuita kuin sinä mahdollisesti teet. Töitä pitää tehdä yhdessä huomennakin. Johtajan työ on ratkoa ongelmia, ja tämä on yksi ongelma.

Etsikää joku tähän ketjuun minulle esimerkki firmasta jossa pidetään henkilökunnasta hyvää huolta ja samaan aikaan siellä lakkoillaan koko ajan. En ole vielä sellaista löytänyt.
 
Etsikää joku tähän ketjuun minulle esimerkki firmasta jossa pidetään henkilökunnasta hyvää huolta ja samaan aikaan siellä lakkoillaan koko ajan. En ole vielä sellaista löytänyt.

Täytyy naputella pidempään kun pääsee koneen ääreen mut tohon yllä olevaan sen verran että tuo on aika suhteellista. Siis se, että mitä tuolla "hyvää huolta" tarkoitetaan. Työnantajathan ovat aina ahneita, se on selvä ( :jahas: )Mutta yhtä lailla työntekijäpuolella voi olla suhteettomia oletuksia ja vaatimuksia sille, mitä heille maksetaan. Tuntuu olevan aika katoava kansanperinne tajuta oman työpanoksensa arvo ja sitä miten se suhteutuu firman "isoon kuvaan" (=mitä voidaan maksaa). En ymmärrä lakkoilua muutenkaan, en ymmärtänyt silloinkaan kun duunasin tehdastöitä. Se on lyhytnäköistä kapinointia ja vahingoittaa (monesti jo valmiiksi hankalassa tilanteessa olevan) entisestään firman taloutta ja esim. palkanmaksukykyä.
 
Etsikää joku tähän ketjuun minulle esimerkki firmasta jossa pidetään henkilökunnasta hyvää huolta ja samaan aikaan siellä lakkoillaan koko ajan. En ole vielä sellaista löytänyt.

No jos sun firmassa työntekijät kuuluvat vaikkapa tässä tapauksessa kuljetusalan liittoon niin eihän sillä ole merkitystä kuinka hyvin heistä huota pidetään. Jos lakkoon, tai mikä typerämpää, tukilakkoon mennään niin joka ikinen kuvitteellinen kuljetusalan liittoon kuuluva menee teidän firmassa lakkoon. Vai meinaatko houkutella ne pois liitosta siinä vaiheessa kun lakko iskee päälle. Siitä vasta kuule rähäkkä nousee.
 
Täytyy naputella pidempään kun pääsee koneen ääreen mut tohon yllä olevaan sen verran että tuo on aika suhteellista. Siis se, että mitä tuolla "hyvää huolta" tarkoitetaan. Työnantajathan ovat aina ahneita, se on selvä ( :jahas: )Mutta yhtä lailla työntekijäpuolella voi olla suhteettomia oletuksia ja vaatimuksia sille, mitä heille maksetaan. Tuntuu olevan aika katoava kansanperinne tajuta oman työpanoksensa arvo ja sitä miten se suhteutuu firman "isoon kuvaan" (=mitä voidaan maksaa). En ymmärrä lakkoilua muutenkaan, en ymmärtänyt silloinkaan kun duunasin tehdastöitä. Se on lyhytnäköistä kapinointia ja vahingoittaa (monesti jo valmiiksi hankalassa tilanteessa olevan) entisestään firman taloutta.

Olen kanssasi samaa mieltä: molempien osapuolten pitäisi katsoa peiliin. On oikeasti vaikeaa ajatella asioita, jotka mahdollisesti tapahtuvat 15 vuoden päästä. Pomojen ja tekijöiden. Mutta uskon hyvään viestintään. Ahtisaari ja Haavisto on kovia jätkiä neuvottelemaan, he neuvottelevat sotien lopettamiseksi. :)
 
Täytyy naputella pidempään kun pääsee koneen ääreen mut tohon yllä olevaan sen verran että tuo on aika suhteellista. Siis se, että mitä tuolla "hyvää huolta" tarkoitetaan. Työnantajathan ovat aina ahneita, se on selvä ( :jahas: )Mutta yhtä lailla työntekijäpuolella voi olla suhteettomia oletuksia ja vaatimuksia sille, mitä heille maksetaan. Tuntuu olevan aika katoava kansanperinne tajuta oman työpanoksensa arvo ja sitä miten se suhteutuu firman "isoon kuvaan" (=mitä voidaan maksaa). En ymmärrä lakkoilua muutenkaan, en ymmärtänyt silloinkaan kun duunasin tehdastöitä. Se on lyhytnäköistä kapinointia ja vahingoittaa (monesti jo valmiiksi hankalassa tilanteessa olevan) entisestään firman taloutta ja esim. palkanmaksukykyä.

Työntekijällä on mun mielestä lakko-oikeus siinä vaiheessa kun ei ole voimassa olevaa työsopimusta.

Työsopimus on juridinen sopimus siinä kuin mikä tahansa muukin mutta nyt sitä saa rikkoa tukilakossa, ja sanktiot ovat niin pienet että laitonkaan lakko ei tunnu missään. En vaan ymmärrä tuota sopimuksien rikkomista ilman sanktoita edes työntekijän puolelta.
 
No jos sun firmassa työntekijät kuuluvat vaikkapa tässä tapauksessa kuljetusalan liittoon niin eihän sillä ole merkitystä kuinka hyvin heistä huota pidetään. Jos lakkoon, tai mikä typerämpää, tukilakkoon mennään niin joka ikinen kuvitteellinen kuljetusalan liittoon kuuluva menee teidän firmassa lakkoon. Vai meinaatko houkutella ne pois liitosta siinä vaiheessa kun lakko iskee päälle. Siitä vasta kuule rähäkkä nousee.

Mitä sillä on väliä mihin liittoon he kuuluvat? KAIKESTA voi neuvotella. Edelleen; lakot ei kestä ikuisuuksia, ja töitä pitää tehdä yhdessä huomennakin.

Voit olla Jami2003 sata varma siitä, että minä tulen johtajana olemaan tulevaisuudessa esittämäsi skenaarion edessä. Tiedän sen jo nyt. Lakkoja ja firmoja tulee ja menee. Kyse on siitä, mitä teet VIISI vuotta ennen sitä. Ei maratonillekkaan lähdetä kylmiltään. Tämä (lakkoilu) on vain yksi asia mihin hyvin johdetussa firmassa etukäteen varaudutaan.
 
I rest my case.



En ole enää yrittäjä itse, mutta yrittäjällä töissä myyntijohtajana.

Sitten menisivät lakkoon, se on heidän oikeus. Tosin epäilisin sitä vähän, koska johtajana pidän hyvää huolta työntekijöistäni; muun muuassa hyvällä palkalla, hyvällä ja ammattimaisella johtamisella ja hyvillä eduilla henkilöstölle. Joustoa pitää olla molemmin puolin. Firman kassassa pitää koko ajan olla rahaa pahan päivän varalle. Ei nämä lakot ikuisuuksia kestä, eivät ole kestäneet ennenkään. Tottakai yrittäisin järjestää vaihtoehtoisia kuljetusratkaisuita, mutta en minä näistä tekisi noin radikaaleja ratkaisuita kuin sinä mahdollisesti teet. Töitä pitää tehdä yhdessä huomennakin. Johtajan työ on ratkoa ongelmia, ja tämä on yksi ongelma.

Etsikää joku tähän ketjuun minulle esimerkki firmasta jossa pidetään henkilökunnasta hyvää huolta ja samaan aikaan siellä lakkoillaan koko ajan. En ole vielä sellaista löytänyt.
Täytyy kyllä sanoa, että arvostan sun ajattelutapaa. Jos useammassa pörssiyhtiössä olis noin hienotunteisia johtajatason tyyppejä, niin maailma olisi varmasti aika erilainen. Firmassa jossa itse olen töissä, on johtajan suurin meriitti se, kuinka paljon se saa siirrettyä töitä Suomesta Kaukoitään. Kvartaalituloksissa sekin näyttää varmasti hyvältä, mutta kyllä mulla ainakin tulisi vastaavalla johtajanpaikalla aika paha kolkutus takaraivoon siitä, että ei se johtajienvälinen kilpajuoksu töiden siirtämisessä halpamaihin voi isänmaallisesti ajatellen olla pitkällä aikavälillä kovin fiksua.


Jos topicin aihettakin yrittää vielä käsitellä samassa viestissä, niin kyllä mun mielestä nämä tukilakot on aivan käsittämättömästi liian raskaita toimia tällaisessa asiassa. Ymmärrän kyllä vielä jollain tapaa liittojen oman oikeuden lakkoon, mutta on aivan älytöntä, että kesken työehtosopimuskauden joku asiaan mitenkään liittymätön liitto voi keksiä mennä tukilakkoon ja pistää yhteiskunnan muutamiksi päiviksi sekaisin.
 
Jos topicin aihettakin yrittää vielä käsitellä samassa viestissä, niin kyllä mun mielestä nämä tukilakot on aivan käsittämättömästi liian raskaita toimia tällaisessa asiassa. Ymmärrän kyllä vielä jollain tapaa liittojen oman oikeuden lakkoon, mutta on aivan älytöntä, että kesken työehtosopimuskauden joku asiaan mitenkään liittymätön liitto voi keksiä mennä tukilakkoon ja pistää yhteiskunnan muutamiksi päiviksi sekaisin.

Täysin samaa mieltä. Ja vielä alleviivaten. Jos ammattiliitto päättää mennä tukilakkoon, koskee se jokaista yritystä jotka laajuudesta riippuen ovat mukana, riippumatta kuinka hyviä tai pahoja johtajat ovat ja onko yritys oikeudenmukainen tai ei. Todennäköisesti lakon alaisuudessa olevilla yrityksillä ei ole mitään tekemistä keissin kanssa, esim tässä tapauksessa VR (veturimiehet ovat luvanneet tukitoimet)eikä yrityksillä ole mitään mahdollisuutta vaikuttaa neuvotteluihin .
 
Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Jos Jami2003 ja muut johtajat ketä lakko koskettaa, olet ratkaissut firman ongelman, niin oletko sen jälkeen laittanut viestiä äänestämällesi poliitikolle ja vaikka kahdelle muulle, että jotain tarttis tehdä? Vaikuttamista. Poliitikot kun päättävät lakipykälistä.

On todella helppoa itkeä ruikuttaa Facebookissa ja röökipaikalla sitä, miten surkeaa kaikki on ja pälä pälä. Mutta entäs jos senkin ajan käyttäisi jämäkästi ja asiallisesti laaditun sähköpostin kirjoittamiseen (poliittislle)päättäjille asian tiimoilta ja klikkaisi sen lähetetyksi? Se on enemmän kuin 99,8 prosenttia tekee.

Edit. Pointtini on siis se, että kaikilla firmoilla on samat säännöt. Kaikkien pitää noudattaa niitä. Ihan kuten lätkässä. On selkeä syy, miksi joku aina voittaa mestaruuden. Voi keskittyä lätkäsääntöjen muuttamiseen TAI maalien tekemiseen. Vapaa maa.
 
Kyllä varmaan Lufthansassa naurattaa ;)

Lufthansasta puheenollen.


Type Aktiengesellschaft
Industry In-flight Service
Founded 1991
Headquarters

Berlin
Neu-Isenburg, Germany
Area served Worldwide
Key people Walter Gehl (CEO), Stephan Gemkow (Chairman of the supervisory board)
Products First class meals
Services Catering, In-flight Equipment and Logistics, In-flight Management, Airport Services
Revenue €2.5 billion (2012)[1]
Employees 30,088 (2012)[1]
Parent Deutsche Lufthansa AG



LSG Sky Chefs - Wikipedia, the free encyclopedia

En tiedä miten kettuja saksalaiset ovat, mutta en ihmettelisi paljoa, vaikka tahallaan antaisivat lakon tulla, josta aiheutuisi valtavat tappiot kilpailija Finnairille.
 
Kaikki vaikuttaa kaikkeen. Jos Jami2003 ja muut johtajat ketä lakko koskettaa, olet ratkaissut firman ongelman, niin oletko sen jälkeen laittanut viestiä äänestämällesi poliitikolle ja vaikka kahdelle muulle, että jotain tarttis tehdä? Vaikuttamista. Poliitikot kun päättävät lakipykälistä.

Nykyään alle 10% työntekijöistämme on suomalaisia etteipä tämä asia nyt niin paljoa koske että viitsisi asiasta alkaa ottamaan yhteyttä kansanedustajiin. Sitä paitsi olen aika skeptinen että esimerkiksi lakko-oikeuteen kukaan uskaltaisi puuttua. Sehän olisi yleislakko välittömästi.

ps vihaan tupakan polttoa yli kaiken ;)

- - - Updated - - -

Lufthansasta puheenollen.
...

En tiedä miten kettuja saksalaiset ovat, mutta en ihmettelisi paljoa, vaikka tahallaan antaisivat lakon tulla, josta aiheutuisi valtavat tappiot kilpailija Finnairille.

Tätä mä vähän tarkoitin. Joskus kannattaa tsekata hieman taustoja. Kilpailija saa päättää pistetäänkö koko suomi polvilleen, Finski siinä mukana. Aika vaarallinen tilanne.

Lufthansan konserniin pomona taatusti antaisin mahtikäskyn että mistään ei neuvotella. Eikä siinä saksalaisten kannalta mitään kettumaista ole. Eihän tässä heidän työsoppareista puhuta. Jos suomalaiset ammattiliitot jotain tukilakkoja haalii niin haalisi nyt jumalauta saksalaiset lentoalan työväestöt tukilakkoon. Siitä voisi olla jo jotain hyötyä neuvotteluissa.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom