1) Mitäs sinä tekisit jos työnantaja ilmoittaisi yksipuolisesti yht'äkkiä että "teidän liitto muuten vaihtuu ja sen seurauksena palkkasi tippuisi 30 prosenttia"? Oikeasti?
Menisin lakkoon. Mitä minä tekisin jos minulla olisi voimassa oleva työsopimus ja minulle sanottaisiin että mun pitää mennä jonku toisen ammattiliiton kavereiden puolesta lakkoon, joka kohdistuu vielä yksittäistä yritystä kohtaan. Eroaisin liitosta.
Sinähän olet tietääkseni yrittäjä niin kuvitellaan että olet palkannut juuri itsellesi autonkuljettajan kun katkoit jalkasi jossain itsepuolustus treenissä. Nyt sitten sun auton kuljettaja menisi lakkoon ja kaikki muutkin kuljettajat niin että kaikki sun duunit kusisi, sen takia että jotku ruuanlaittajat ovat lakossa koska heidät halutaan siirtää siihen liittoon missä 99,9 % heidän virkatovereistaan on. En tiedä susta mutta ainakin mua vituttais.
Jos nyt sellainen skenaario heitetään että ihan oikeasti kuljetusala menee lakkoon ja vienti alkaa takkuilemaan, tuntuu se välittömästi meidän yrityksessä erittän negatiivisesti (yli 90% vientiin). Ei ole kyllä oikein oikeudenmukaista koska meidän firman vaikutusmahdollisuudet on tasan nolla ko lakossa. Onneksi meillä on toinen tehdas lakon ulottumattomissa, työllistää sitten vitusti minua kun joutuu siirtämään sinne suomessa tehtävää kapasiteettia, ja lupaan pyhästi että kun se kerran on sinne siirretty niin takaisin en ainakaan minä sitä siirrä.
Matti meikäläisenkin (en nyt tarkoita sinua) kannattaisi ymmärtää kuinka isojen asioiden kanssa tässä pelleillään. Pienen ryhmän agressiivinen etujen ajaminen saattaa aiheuttaa isolle ryhmälle työttömyyttä, pahimmillaan koko suomelle taloudellista taantumusta.
e: se on jännä että juuri työsopimukset on sopimuksia jolla toinen osapuoli saa pyyhkiä persettä jos sille päälle sattuu (=tukilakot)