maha ei toimi

elikkä kaipaisin kyl apua seuraavaanlaiseen noloon ongelmaan. Maha ei toimi kunnolla ja tätä on jatkunut jo pidempään ehkä 1-2kk. Välistä on tosi kovia ilmavaivoja ja maha kipeytyy enkä oikein voi käydä koulussa, ajoittain myös kovaa ripulia. Lisäksi kouluruokailun yhteydessä(lounas) meinaa joskus lentää oksennus. Olen käynyt 2x lääkärissä, lääkäri ei oikein osannut sanoa mitään ekalla kerralla ja määräsi maidottoman ruokavalion eikä se auttanut joten menin uudestaan lääkäriin ja tällä kertaa hän epäili kyseessä olevan refluksitauti ja antoi minulle lääkkeet moiseen ja käski välttään rasvaisia ruokia. Perjantaina alotin käyttämään ja ihan ok oli viikonlopun kunnes maanantaina taas oli päinvastaset vaikutukset. Lääkkeen sivuvaikutuksissa oli mainittu samat vaivat kuin itselläni ennen lääkkeen käyttöä, ehkä johtunee siitä? Olen 2x käynyt verikokeissa mahdollisen keliakian vuoksi mutta ei ole löytynyt mitään. En ole myöskään käynyt salilla pitkään aikaan, pelkästään kävelylenkillä ajoittain. Mutta olisi kiva saada jotai pikaista apua tähän ongelmaan jos joku muu olisi kärsinyt vastaavasta aikoinaan että saisi elämän kuntoon :(

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mutta olisi kiva saada jotai pikaista apua tähän ongelmaan jos joku muu olisi kärsinyt vastaavasta aikoinaan että saisi elämän kuntoon :(
Kolleegan lapsella oli samanlaisia epämääräisiä oireita. Pitkien tutkimusten jälkeen syyksi paljastui appelsiini/sitrushedelmäallergia joka ärsytti vatsaa ja suolistoa pikkuhiljaa enemmän ja enemmän, kunnes nuo oireet tulivat selkeiksi.

Eli kun appelsiinimehun juominen ja tiettyjen hedelmien syöminen lopetettiin, oireet katosivat. Kun juominen aloitettiin, niin viikon päästä tilanne oli tuollainen mitä kuvailit.

Mites keliakia? Kaikki mahdolliset ruoka-aineallergiat kannattaa käydä läpi koska ne voivat alkaa aikuisenakin.

Minkälaisista tuotteista(enpä parempaa sanaa keksinyt:D) päivän mittaan syömäsi ruoka koostuu? Aka mitä syöt päivän mittaan. :P

aamupala: pari kinkkuvoileipää ja jugurtti

lounas: kouluruoka + salaatti
musta kahvi 2kuppia

päivällinen: jauheliha/kana/pasta + peruna/keitto

iltapala: pari leipää ja jugurtti.

tiedän syön aika vähän ja tämän vuoksi paino onkin tippunut, mutta kun ei tiedä mitä pystyy syömään ja ei kuulemma saisi syödä raskaasti nyt, eikä mitään järkeäkään kun ei käy salilla. Keliakia on kahdesti verikokeista katottu muttei ole näkynyt mitään, lääkäri sanoi että se on hyvin epätodennäköistä että minulla on keliakia jossei verikokeissa näy.

Mites muu elämäntilanne? Onko perhe, kaverit, koulu/työ, yms asiat kunnossa? Painaako jokin muu pahasti mieltä?

kotimaiset viljat? mulla vehnä teki tuon saman, edes täysjyvä ei käy. Ruoassasi näyttäis olevan mm. pastaa, leipää....

Edit. eikä siis oo sama asia kuin keliakia...

eikai muutaku se että ku ei voi käydä koulussa niin se menee vähä huonosti. Kun menee kouluun niin saa aatella että kestänköhän mä täällä luennon loppuun asti :(

Jerska ottikin jo stressin tuossa esille.
Mainitsit, että vkl oli ok, mutta sitten kun arki alkoi, alkoivat ongelmatkin.
Eli kartoita ihmeessä myös stressitilanne.
Itselläni oli syksyllä yhessä vaiheessa samanmoisia oireita, töissä vatsa ihan sekaisin, loppujen lopuksi niin sekaisin että ruoka meni sulamatta läpi.
Lääkärit ei asiaan mitään oikein osannu sanoa.
Tilanne korjaantui aikanaan omalta osaltani ja myöhemmin mietittyäni veikkaisin että erinäiset stressaavat tekijät luultavasti aiheuttivat reaktion.

no mut mä kyllä vedän stressiä siitä etten voi mennä istuun luennoille/harkkoihin kun vetää vatsan kipeeksi. siellä se pahenee kun istuu ja joutuu miettiin että mitenköhä täs käy.

Kokeile erilaisia mahaystävällisiä tuotteita ja syö helposti sulavaa ruokaa. Jätä mahaa ärsyttävät ruoat ja juomat pois. Juo reippaasti esim gefilus piimää pitkin päivää. Kahviakin voisi kokeilla vähentää. Sitten vois jotain maitohappobakteeritabuja ostaa lisäksi niin näkisi onko niistä apua vaivaan.

ps. Oletko muuten jännittänyt jotain tilanne pirusti ennen kuin alkoi nämä mahavaivat?

Oisko mahdollista että tuo olisi laukaissut tämän ja nyt olisi ikäänkuin pieni kierre menossa sen johdosta... kokeiles rentoutua ja ottaa lunkisti.

Edit:
Eli päässä vikaa :D

Mulla oli täysin samat oireet viime kesänä. Mä kävin kanssa lekurilla pariin kertaan, eikä mitään "fyysistä" vikaa löytynyt. Ite olin kanssa koulussa ja voisi sanoa että jonkinlainen stressi painoi kyllä päälle, kun oli kaikenlaista kiirettä.

Mulla helpotti oloa kun söin jotain kevyttä esim jugua ja rahkaa. Söin myös närästyslääkkeitä koska ne auttoivat ilmavaivoihin...mua siis röyhtäilytti ihan koko ajan.

Tätä kesti tollanen 2 kk, enkä treenannu tona aikana just ollenkaa. Mut sit päätin vaa et pakko ruveta treenaa taas ku olin kuihtun melkein 10 kg ku ei ollu pystyn syömää just mitää.

Sit sai samalla ajatukset muuhunkii ku kouluun...ni siitä sit pikkuhiljaa oireet hävis ku itestää ja nykyää sapuskaa menee ja PAAAALLLJJOOON.

Meikäpoika kärsi koko yläasteen ajan vatsavaivoista aina viikottain. Suurin syy oli jännittäminen, joka alkoi jostain pikkujutusta ja siitä kehkeytyi sitten eräänlainen kierre. Eli sanoisin, että stressi on varmaankin pääsyy. Sitä alkaa jännittämään ja odottamaan, että jotain ikävää tapahtuu tiettyyn aikaan tietyssä paikassa (heittää laattaa, paskoo housuun jollain luennolla tai ruokailussa yms.)

Eli en muuta osaa sanoa kuin take it easy, sillä se menee ohi...

PS. Tehokas vatsojen treenaaminen ja kevyt ruokavalio auttavat helvetisti, erityisesti ilmavaivoihin.

Suolisto ei tykkää, kun istuu täydellä mahalla..

Selvästi samoja oireita,kun itselläni oli tuossa vuosi sitten. Pyydä lääkäriltä pääsyä tutkimaan mahdolliset virus/bakteeri taudit, eli kakkia purkkiin ja tutkittavaksi. Monet suolistopöpöt voivat oireilla pitkään, ennen kuin iskevät kovaa.. Istuminen täydellä vatsalla ja istuminen yleensä voivat aiheuttaa kyseistä oireilua, samoin kahvi voi tehdä sen.

Hermostuneisuus on muuten varma tae sekoilevalle vatsalle. Tiedän kokemuksesta, kuinka sekaisin vatsa voi mennä stressistä tai jännityksestä..ei oo kivaa ei..:david:

Yksi epätodennäköinen mutta mahdollinen olisi, että laitosruuassa on jotain raaka-aineita taikka valmistusprosesseja, jotka pahentaa oloa. Itse en pysty syömään esim. kiusauksia tai mitään jossa on 'kermakkeita' (kotikäytössä ruokaflooraa vastaavia ns. terveellisiä rasvavalmisteita). Lisäksi aika moni kevyttuote (missä alennetun rasvan takia on lisätty apuaineita tai sokeria korvattu lisäaineilla) ärsyttää suolistoa. Rasva sinänsä ei ole minulla ongelma, kerma, rypsiöljy ja voi kyllä sopii (ja varastoituu :) ).

Suositut

Back
Ylös Bottom