Onhan bakteeri/virus mahdollinen, mutta harvemmin sieltä mitään erikoista löytyy vaan syy löytyy ruokavaliosta.
Enemmänkin voisi olla bakteerien puutetta, nimittäin maitohappobakteerien..
Kannattaa kokeilla melkeinpä ruoka-aine kerrallaan, että ei syö jotain tiettyä juttua ainakaan 4-5 päivään ja sitten kokeilee, että syö pelkästään sitä minkä oli jättänyt pois. Oireet tulee tosi nopeasti jos on tullakseen.
Maitotuotteita kannattaa ainakin testauttaa.
Toinen on ruisleipä. Toiset kestää, mutta suurin osa ei.
Muita ärsyttäviä aineita on kofeiini, alkoholi, sokeri, liika rasva..
Ärsyttävyyttä aiheuttaa myös jos ei saa tarpeeksi kuitua, ja eritoten liukoista kuitua. Ärsytystä voi taas aiheuttaa liika liukenematon kuitu (ruisleipä)
Ei ole iästä kiinni, milloin joku allergia kehittyy. Niitä tulee ja menee. Ja jos allergisoivaa ainetta saa koko ajan, niin oireisiin on niin tottunut, ettei niitä huomaakkaan, kunnes allergia pahenee, tai helpottuu.
Yksi hyvä luontaistuote on kaikkien rakastaman, doctor tolosen Lepicoil. Tolosesta en niin tiedä, mutta toi tökötti on auttanut omiin ongelmiin. Mulla on tosi herkkä vatsa monien allergioiden ja muiden juttujen takia eikä se siedä mitään ärsyttävää.
Lisäksi Suomi on niin kaukana niistä maista mistä suurin osa ruoasta tulee, lisäksi ihmisiä on niin vähän, että ruoan siirtyminen "puskasta" suuhun kestää kauan -> suuri määrä lisäaineita ja muuta moskaa. Ulkomailla ei ole ollut koskaan mitään ongelmia, mutta suomessa on aina. Toi tökötti on auttanut ongelmiin aika paljon.
Suomi ruoka on ainakin mun mielestä ihan pelkkää kuraa, ainakin kaikki laitos- sekä ravintolaruoat. Kaikki ne pistää aina pakin sekaisin, itse tekemällä sen saa nyt pysymään jonkin laisessa kuosissa..