maha ei toimi

Ei protskuja kannata kokonaan jättää pois. Toisilla suurista määristä kuitua voi myös tulla ummetusta tai muita vatsaoireita. Mulla pistää viljoista saadut kuidut mahan usein sekasin. Mutta normaalisti kyllä suositellaan kuituja syötävän ummetuksen ehkäisemiseksi, koska se lisää suoliston massaa ja nopeuttaa näin ruoansulatusta.

No joo, kuten sanoin en oo ekspertti ja sinänsä ummetuksessakin kannattaa sitten varmaan pitää yllä kevyttä, mutta tasapuolista ruokavaliota. Runsas nesteen nauttiminen on kyllä käsittääkseni melko pääroolissa tässäkin tapauksessa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No joo, kuten sanoin en oo ekspertti ja sinänsä ummetuksessakin kannattaa sitten varmaan pitää yllä kevyttä, mutta tasapuolista ruokavaliota. Runsas nesteen nauttiminen on kyllä käsittääkseni melko pääroolissa tässäkin tapauksessa.

Tottakai neste on pääroolissa, mutta nesteen saanti on tärkeää oli sitten ummetusta tai ei, mutta jos kuitulisiä esimerkiksi käyttää niin silloin olisikin erityisesti syytä juoda riittävästi, koska kuituhan sitoo vettä.

Jos vatsa on tukossa niin kuituja koneeseen. Olen nyt syönyt jopa 8dl kaurahiutaleita päivässä ja uskomattomia tilanteita tulee kun paskahätä tulee ihan puun takaa. Se on sekunteista kiinni ja sillon paska lentää ku Matti Nykänen!

nyt on taas pari päivää ollu parempi olo...toivottavasti ei ole väliaikaista vain..uudet lääkkeet ja varsinki kahvin jättäminen pois on vaikuttanut. Olen myös alkanut syömään puuroa aamusta.

Kuitupitoinen puuro on kyllä ihan jees, ja voihan siihen laittaa vielä vehnäleseitä lisäksi (tai sitten esim. jogurttiin). Moni/sekavilja leivät on muuten hyviä, mutta ne saattaa pistää mahan toimimaan vähän liiankin hyvin, jos ylittää päivän "suositeltavan annoksen". Ja toisaalta pierutkin haisee kamalalle :D

Jos vatsa on tukossa niin kuituja koneeseen. Olen nyt syönyt jopa 8dl kaurahiutaleita päivässä ja uskomattomia tilanteita tulee kun paskahätä tulee ihan puun takaa. Se on sekunteista kiinni ja sillon paska lentää ku Matti Nykänen!

Kyllä varmaan 8 dl:sta :thumbs: ..tuommonen nautiskelu rupee jo muistuttamaan Nykäsen meininkiä :D

nyt on taas pari päivää ollu parempi olo...toivottavasti ei ole väliaikaista vain..uudet lääkkeet ja varsinki kahvin jättäminen pois on vaikuttanut. Olen myös alkanut syömään puuroa aamusta.

Mikä lääkitys?

Itselläni on ollut myös vähän ongelmia suoliston kanssa tässä viime syksystä lähtien. Lekuri kyseli tarkkaan oireita ja sulki labrassa pois helikon ja keliakin. Lisäksi kävin laktoosirasitustestissä, joka sulki pois laktoosi-intoleranssin. Mitään fyysistä vikaa ei vielä ole löytynyt, suolen tähystys (colonoskopia) seuraavaksi :lol2:.

EDIT: niin ja jos vatsan toiminnan takia pelottaa istua koulussa niin kannattaa kokeilla imodiumia/imocuria. Noi on apteekista ilman reseptiä saatavia ripulilääkkeitä. Pari tommosta aamulla niin tulee varmempi olo. Hidastavat sitä massan kulkua ja lisäävät anaalisfinkterin lepotonusta. Toki vain väliaikasesti käyttöön.. Pitää se vikakin sieltä löytää

Uskosin että naruranne sulla on vika pään välissä, ittelläni oli noin vuosi sitten erittäin huono itsetunto ja kaikki asiat missä oli sosiaalisia kontakteja jännitti helvetisti. Itelläni tämä erittäin häiritsevä vaiva parani kun rupesin kuntoilemaan hankin itsetuntoa ja vatsalihakset. Ennen ajattelin aina koko oppitunnin, milloinka se loppuu että voisin käydä paskalla, tuolloin koulunkäynti oli yhtä helvettiä, kuvitelkaa pahin mahdollinen vatsakipu ja joka tunti samanlainen :( Nyt asia on jostain ihmeen syystä korjautunut ja paskallakäynti ei hallitse elämääni eikä se tule yllättäen, ruokavaliota en ole juurikaan muuttanut. Itse laittasin mutulla diagnoosiksi sosiaalisten tilanteiden pelko ja siitä aiheutuva jännitys --> ripuli.
Koitappa aloittaa salilla käynti ja kehitä vatsan seudun lihaksia, lisäksi hanki kavereita ja koita ylläpitää sosiaalisia kontakteja, harjoittele esiintymistä jne. Itse olen myös jollain ihmeellisellä tavalla päässyt esiintymis pelosta eroon, vaikka esiintymistä en ole hirveästi harjotellut. Tämä on erittäin elämää hallitseva vaiva ja toivoisin tähän jotain kunnon hoitoa. T: helvetin kokenut :|

Uskosin että naruranne sulla on vika pään välissä, ittelläni oli noin vuosi sitten erittäin huono itsetunto ja kaikki asiat missä oli sosiaalisia kontakteja jännitti helvetisti. Itelläni tämä erittäin häiritsevä vaiva parani kun rupesin kuntoilemaan hankin itsetuntoa ja vatsalihakset. Ennen ajattelin aina koko oppitunnin, milloinka se loppuu että voisin käydä paskalla, tuolloin koulunkäynti oli yhtä helvettiä, kuvitelkaa pahin mahdollinen vatsakipu ja joka tunti samanlainen :( Nyt asia on jostain ihmeen syystä korjautunut ja paskallakäynti ei hallitse elämääni eikä se tule yllättäen, ruokavaliota en ole juurikaan muuttanut. Itse laittasin mutulla diagnoosiksi sosiaalisten tilanteiden pelko ja siitä aiheutuva jännitys --> ripuli.
Koitappa aloittaa salilla käynti ja kehitä vatsan seudun lihaksia, lisäksi hanki kavereita ja koita ylläpitää sosiaalisia kontakteja, harjoittele esiintymistä jne. Itse olen myös jollain ihmeellisellä tavalla päässyt esiintymis pelosta eroon, vaikka esiintymistä en ole hirveästi harjotellut. Tämä on erittäin elämää hallitseva vaiva ja toivoisin tähän jotain kunnon hoitoa. T: helvetin kokenut :|

On muuten ollut hyvin samanlainen ongelma ja ihan sama ajattelutapa. Ja sanoisin että henkisistä syistä se johtuu. Itseluottamuksen puute. Jos se paska yms. tuntuu tulevan housuun (ja yleensä vain tuntuu), niin täytyy ajatella että kyllä mä voin tästä lähteä milloin vaan vessaan tms. Useimmiten vatsaan kertynyt ilma (treenin puute) pahensi oloa, jolloin meinasi todella oppitunneilla olla "pelko perseen alla" (tajusko joku :D :david: ). Ja täytyy muistaa että jännittäminen on se pahin, koska se vaikuttaa elimistöön monella tapaa, ja usein juuri ikävällä tavalla. Koetilaisuuksissa ym. jos nyt ei aina pääse vessaan, niin kannattaa ottaa aamulla tuota immodiumia, mä otin ainakin ylppäreihin varuiks (ei tarvii sitten kuluttaa aikaa paskalla
istumiseen :D ).

Naruranne mulla ollu ihan samaa, tuntu että laatta lentää aina syömisen jälkeen ja kerran piti lähteä elokuvistaki kesken kaiken pois ihan sen tunteen takia. Kuitenkin ensimmäisen suuri apu oli että jätti pois rahkan, appelsiinimehun (varmaan pahin), jogurtin, kaikki hiilihappojuomat niin pikku hiljaa oireet väheni. Tupakkaa en polttanu aiemminkaan, enkä juonu kahvia ja alkoholin käyttökin oli suht vähäistä.

Niin ja nyt sitte vedetään jotain reseptittömiä närästyslääkkeitä sillon kun siltä tuntuu ja oikeastaan noita kaikkia ruoka-aineita olen nyt syöny silloin tällöin.

Suoraansanottuna lääkitys ehkä hetkellisesti helpottaa tilannetta mutta ei se paranna vaivaa! Hyvä että oot jo jättäny kahvin pois ja ottanu puuroa tilalle. Suolta olisi nyt hyvä hoitaa vahvoilla maitohappobakteereilla, gefilus-juomat on ihan yhtä tyhjän kanssa kun niissä ei oo kovin paljoa maitohappobakteereja. Glutamiini olisi ehkä kans hyvä ottaa käyttöön, se korjaa vaurioita, ja hoitaa myös suolistoa. ;)

:offtopic: Tietäiskö kukaan et miks mulla tulee huono olo aina kun otan rypsäriä suoraan pullosta?? aina kun otan vaikka protsku drinkin+Öljyä 15g nii tulee heikko olo:urjo:

EDIT: niin ja jos vatsan toiminnan takia pelottaa istua koulussa niin kannattaa kokeilla imodiumia/imocuria. Noi on apteekista ilman reseptiä saatavia ripulilääkkeitä. Pari tommosta aamulla niin tulee varmempi olo. Hidastavat sitä massan kulkua ja lisäävät anaalisfinkterin lepotonusta. Toki vain väliaikasesti käyttöön.. Pitää se vikakin sieltä löytää

Komppaan

Eli itelläni ainaki imodium auttaa päivinä jolloin ei ole mahdollisuutta istua paskalla koko päivää.:rock:

Itsellä on samoja ongelmia ollut jo melkein vuoden verran. Tosin vain jaksottain. Välillä vatsa toimii hyvin. Uskon syyn löytyvän ruokavaliosta ja pitää laittaa yksi kerrallaan testaukseen. Olen kyllä stressannut kuluneen vuoden aikana selvästi aikaisempaa enemmän (esim. kirjoitukset ja autokoulu) ja uskon sillä olevan vaikutusta asiaan.

Todella rasittava vaiva tämä on ja aiheuttaa itsessään jo paljon stressiä. Toivottavasti löytyy apu ruokavalion muutoksesta, koska pelkästä stressistä ei ole kyse. Ilma kiertää mahassa usein myös kotona. Olen myös huomannut että oireet ilmenevät oikeastaan vain jos istun paljon. Kun lähden esimerkiksi matkalle niin minun ei tarvitse todellakaan käydä vessassa yhtä useasti.

Mullakin oli tässä ennen samanlaisia ongelmia, kuin ketjun aloittajalla. Siis ilmavaivoja ja vatsa löysällä aika usein. Aloitin kuitenkin vähähiilarisen dieetin, niin ongelmat vatsan kanssa loppuivat. Ilmeisesti mulla syynä leipä ja viljatuotteet.

Viime viikolla olin kertausharjoituksissa. Jouduin lopettamaan dieetin väliaikaisesti. Normaalia inttisafkaa tuli syötyä, pottua ja ruisleipää. Vatsavaivat alkoivat välittömästi uudelleen. Pierua tuli ihan solkenaan, mikä tuntui häiritsevän lähintä reserviläisjohtajaa, koska hänen päässään olevat aktiivikuulosuojaimet vahvistivat kaikki pierut. Myös vatsa meni löysälle, mikä oli erityisen miellyttävää leiriolosuhteissa.

Nyt kun palasi takaisin vähähiilihydraattiseen ruokavalioon, niin vatsa toimii taas, kuin unelma.

Laitetaanpa nyt tänne kun samanlainen ketju on jo olemassa, mitäpä sitä uutta siis perustamaan. Aloitin siis dieetin 4 päivää sitten ja nyt on maha täysin jumissa :/. Mielestäni saan kuituja samalla lailla kuin ennenkin, joten epäilen että nyt lisääntynyt proteiinin määrä vois mulla ehkäpä aiheuttaa tän (siis olen ensimmäistä kertaa elämässäni tietoisella makroravinnedieetillä). Mitä siis neuvoksi? Ensi alkuun lisää kuituja ja luumuja :)?

Laitetaanpa nyt tänne kun samanlainen ketju on jo olemassa, mitäpä sitä uutta siis perustamaan. Aloitin siis dieetin 4 päivää sitten ja nyt on maha täysin jumissa :/. Mielestäni saan kuituja samalla lailla kuin ennenkin, joten epäilen että nyt lisääntynyt proteiinin määrä vois mulla ehkäpä aiheuttaa tän (siis olen ensimmäistä kertaa elämässäni tietoisella makroravinnedieetillä). Mitä siis neuvoksi? Ensi alkuun lisää kuituja ja luumuja :)?

Juothan tarpeeksi ihan vettä? Useimmiten vatsan "jumi" voi johtua liian vähäisestä nesteensaannista.

Lisäsitkö aloitettuasi dieetin jotain ruokaa enemmän, esim. maitotuotteita tai leipää tai tuoreita kasviksia/vihanneksia? Muutos ja äkillinen sellainen voivat kyllä saada pakin sekaisin. Itsellä huomaan heti vastasta, kun on tullut syötyä enemmän juustoa..

Juothan tarpeeksi ihan vettä? Useimmiten vatsan "jumi" voi johtua liian vähäisestä nesteensaannista.

Lisäsitkö aloitettuasi dieetin jotain ruokaa enemmän, esim. maitotuotteita tai leipää tai tuoreita kasviksia/vihanneksia? Muutos ja äkillinen sellainen voivat kyllä saada pakin sekaisin. Itsellä huomaan heti vastasta, kun on tullut syötyä enemmän juustoa..

Vettä menee vähintään pari litraa päivässä, usein siis enemmänkin. Rahkaa ja raejuustoa erityisesti on tullut lisättyä kovastikin ja myös siis proteiinien määrää.

Suositut

Back
Ylös Bottom