Mac-aiheisia kysymyksiä ja vastauksia

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja slc
  • Aloitettu Aloitettu
No sitä mietinkin, ettei tuo ~400 euron panostus seuraavaan malliin hirveästi kannata, ainakaan grafiikoiden suhteen kun tuo mobiili versio ajureista kuitenkin kaikissa käytössä. Taitaa tuo huomenna lähteä tilaukseen lyyran alennuksilla. En mä niin pelaile muuten kuin ps3:lla, mutta kyllähän tuolla toivottavasti jokin peli(hl2 tasoiset tms) jotenkin edes pyörii niin kelpaa mulle.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Muut (musat photari yms) onnistuu taatusti. Mäkki on siitä kiva peli, että halvinkin karvalakkimalli toimii mainiosti. Toisin kuin tämä surullinen tapaus Win Vista.

Paitsi jos haluat musat johonkin muuhun laitteeseen kuin iPodiin niin ei onnistu.

Paitsi jos haluat musat johonkin muuhun laitteeseen kuin iPodiin niin ei onnistu.

iPodia lukuunottamatta kaikki mp3-soittimet mitä olen omistanut ovat toimineet siten että soitin on näkynyt (silloin windows) koneessa siirrettävänä levynä, ja biisit on saanut kopsata soittimen muistiin ja homma on pelittänyt sillä lailla. Miksi tämä ei toimisi mäkissä?

iPodi löytyy ja sillä 99% kuuntelen muutenkin musat eli no hätä. Mites jos tulevaisuudessa haluan siirtää musat kotiteatterimeen, onnistuuko jotenkin iMacin kautta?

Kuten tuossa sinulle jo vastattiinkin, niin Airport Express käy loistavasti tuohon tarkoitukseen. Mulla on Airport Express liitetty kiinni kotiteatterivahvistimeen ja iTunesista voi suoraan valita soittaako musiikin tuon kautta vai koneen kaiuttimien kautta. Mäc lähettää langattomasti musat Airport Expressille, josta se siis siirtyy lankoja pitkin vahvarille ja edelleen kajareille.

Lisäksi olen asentanut mäkkiini Airfoil-sovelluksen, jolla saan minkä tahansa sovelluksen äänet Airport Expressin kautta vahvarille ja siten kunnon kaiuttimista ulos. Airfoil-sovelluksen ostin, kun halusin soittaa Spotifyn musaa langattomasti olohuoneen kajareilla.

En nyt tiedä onko liittyykö ongelma ohjelmistoon itseensä vai lumikisuun.

Eli laitoin Bittorrenttiin lataukseen pari tiedostoa. Windowsissa voi valita mitkä ko. tiedoston sisällöstä haluaa erikseen ladata, nyt Macissa tuo heittää latauksen suoraan Bittorrenttiin ilman valintamahdollisuutta. Onko ohjelmassa jokin säätö tuota varten? En itse löytänyt. Vai eikö tätä mahdollisuutta ole macillä?

En nyt tiedä onko liittyykö ongelma ohjelmistoon itseensä vai lumikisuun.

Eli laitoin Bittorrenttiin lataukseen pari tiedostoa. Windowsissa voi valita mitkä ko. tiedoston sisällöstä haluaa erikseen ladata, nyt Macissa tuo heittää latauksen suoraan Bittorrenttiin ilman valintamahdollisuutta. Onko ohjelmassa jokin säätö tuota varten? En itse löytänyt. Vai eikö tätä mahdollisuutta ole macillä?

Ei nyt suora vastaus ole, mutta vastaan kuitenkin. Oon ite käyttäny Vuzea torrenttien lataamiseen ja siinä se ainakin alottaa lataamaan suoraan koko torrenttia. Sitten Vuzessa voi ite säätää, jos haluaa jättää joitain osia lataamatta.

Onko kukaan onnistuneesti puhdistanut Macbookin ohjauslevyn alapuolella olevaa nappia (mikälie oikea nimitys :)). Nappi jumittaa eikä välillä toimi ollenkaan. Mitä ilmeisemmin välissä on pölyä koska koneelle ei ainakaan ole kaatunut mitään nestettä. Netistä löytyvät ohjeet eivät liiemmin auttaneet (eli paperin kulmalla napin laitojen ronkkiminen). Akun altakaan nappiin ei pääse käsiksi. Apuja please tai rakas ystävä joutaa vaihtoon!

Pahoittelen, jos tätä on jo kysytty (ei jaksa selata läpi). Mitä kaikkea voi tehdä pitääkseen macin parhaassa terässä (toimii sulavasti, ei lagaa jne.)? Levytyökalulla olen säännöllisesti korjannut levyn oikeuksia (vastannee jotakuinkin windowsin disk defragmenteria), löytyykö muita ohlemia/kikkoja, joilla parantaa toimivuutta? Olen vastikään vaihtanut PC:n macciin, eikä ole tietämys vielä huippuluokkaa. Ehdottoman tyytyväinen olen silti ollut, pientä lagaamista tosin välillä esiintynyt, mutta edelliseen windows koneeseen verrattuna tämä toimii kuin salama.

Ootko varma, että akku ei ole alkanut pullistumaan ja täten estää napin painamisen pohjaan?

Akku on kunnossa, ei pullistumaa tms. Välillä nappi toimii kuin unelma ja välillä jää pohjaan tai toimii muuten vaan heikosti. Kirjoittaminen on tympeää kun kursori hyppää keskelle kirjoitettua tekstiä, ilmeisesti juuri siitä syystä että nappi jotenkin jää pohjaan.

Pahoittelen, jos tätä on jo kysytty (ei jaksa selata läpi). Mitä kaikkea voi tehdä pitääkseen macin parhaassa terässä (toimii sulavasti, ei lagaa jne.)? Levytyökalulla olen säännöllisesti korjannut levyn oikeuksia (vastannee jotakuinkin windowsin disk defragmenteria), löytyykö muita ohlemia/kikkoja, joilla parantaa toimivuutta? Olen vastikään vaihtanut PC:n macciin, eikä ole tietämys vielä huippuluokkaa. Ehdottoman tyytyväinen olen silti ollut, pientä lagaamista tosin välillä esiintynyt, mutta edelliseen windows koneeseen verrattuna tämä toimii kuin salama.

Levyn oikeuksien korjaus ei liity levyn eheyttämiseen mitenkään ja on siis ihan eri asia kuin disk defragment. Siinä korjataan tiedostojen käyttöoikeudet, jotka eivät OS X:ssä jostain syystä pysy annetuissa arvoissaan. Toimenpide kannattaa toki tehdä säännöllisesti ja aina päivitysten jälkeen. Kun minulla oli Macbook pro, piti koneelle tehdä myös säännöllinen hard reset irrottamalla akku ja pitämällä virtanappia pohjassa. Auttoi tai oli auttamatta satunnaisiin jumittumisiin. Nykykoneilla tuota ei voi tosin ainakaan samalla tavoin tehdä.

Olen tässä vuoden verran käyttänyt snow leopard cleaneria kaiken ryönän poistamiseen ja optimointiin. On mulla toiminut. Maksullinen ohjelma jonkun pari euroa maksoi, joten ei paha.

Osaakohan joku kertoa mistä on kyse ja kenties ratkaisunkin langattoman verkon nopeusongelmaan. Elikkä, netti on kiinni Time Capsulessa, jonka vieressä olevalla koneella pääsee 80-90Mbit/s nopeuteen. Time Capsulen verkko ei kuitenkaan yllä koko huoneistoon, josta syystä välissä on Airport Express verkkoa laajentamassa. Matka toiselle koneelle ei ole hirveän pitkä (10-15m mittaustavasta riippuen), mutta kuitenkin niin, että väliasema tarvitaan.

Toisella koneella download nopeus on laskenut 80-90Mbit/s -> 4-6Mbit/s. Tämä on mielestäni jo vähän turhan paljon... Omituista myös on, että upload nopeus ei ole juurikaan tippunut, eli se on molemmilla koneilla tuo 4-6Mbit/s. Mistähän voisi olla kyse??

Osaakohan joku kertoa mistä on kyse ja kenties ratkaisunkin langattoman verkon nopeusongelmaan. Elikkä, netti on kiinni Time Capsulessa, jonka vieressä olevalla koneella pääsee 80-90Mbit/s nopeuteen. Time Capsulen verkko ei kuitenkaan yllä koko huoneistoon, josta syystä välissä on Airport Express verkkoa laajentamassa. Matka toiselle koneelle ei ole hirveän pitkä (10-15m mittaustavasta riippuen), mutta kuitenkin niin, että väliasema tarvitaan.

Toisella koneella download nopeus on laskenut 80-90Mbit/s -> 4-6Mbit/s. Tämä on mielestäni jo vähän turhan paljon... Omituista myös on, että upload nopeus ei ole juurikaan tippunut, eli se on molemmilla koneilla tuo 4-6Mbit/s. Mistähän voisi olla kyse??

Ekana tulee mieleen, että joku sankari on samalla kanavalla omalla tukiasemmallaan jos tämä kombinaatio aikaisemmin jo toimi, vai toimiko se siis? Koititko jo kanavan vaihtoa? Ei tuossa 10-15m matkalla pitäisi mitään väliasemia tarvita. Tehoja toki voi koittaa nostaa tukarista mutta ihan alimmilla tehoillakin tuo pitäisi toimia. Oma halpis D-link kuuluu helposti kerrostalosta puistoon täystehoilla. Toki jos välissä on vaikka kerros omakotitalossa (teräsbetonia tms.) niin sitten tuo 10-15m on toki haasteellinen. Myös tulee sellainen mieleen, että tuo jälkimmäinen tukari ei ole samoilla asetuksilla kun se ensimmäinen ja tästä syystä tiputtelee nopeuksia. 4-6Mbit/s kuulostaa siltä, että operoidaan vain B-nopeuksilla ruuhkaisessa ympäristössä.

Ekana tulee mieleen, että joku sankari on samalla kanavalla omalla tukiasemmallaan jos tämä kombinaatio aikaisemmin jo toimi, vai toimiko se siis? Koititko jo kanavan vaihtoa? Ei tuossa 10-15m matkalla pitäisi mitään väliasemia tarvita. Tehoja toki voi koittaa nostaa tukarista mutta ihan alimmilla tehoillakin tuo pitäisi toimia. Oma halpis D-link kuuluu helposti kerrostalosta puistoon täystehoilla. Toki jos välissä on vaikka kerros omakotitalossa (teräsbetonia tms.) niin sitten tuo 10-15m on toki haasteellinen. Myös tulee sellainen mieleen, että tuo jälkimmäinen tukari ei ole samoilla asetuksilla kun se ensimmäinen ja tästä syystä tiputtelee nopeuksia. 4-6Mbit/s kuulostaa siltä, että operoidaan vain B-nopeuksilla ruuhkaisessa ympäristössä.

Ei ole koskaan oikein toiminut toinen kone kunnon nopeudella. Yritin tänään kanavan vaihtoa yms, mutta onnistuin saamaan koko järjestelman niin täysin jumiin, että jouduin konfiguroimaan kaikki alusta alkaen uudestaan... Betoniseiniä on monta välissä, tästä syystä Airport Express mukana kuvioissa.

tarviiko mac oman langattoman reitittimen vai toimiiko kaikilla?

Jos wlan yhteyksiä meinaat niin kyllä kai pitäs toimia kaikilla. Ite oon ainakin aina päässyt langattomaan verkkoon, vaikka ei applen omia reitittimiä ole ollut.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom