Maastaveto vyön kanssa vai ilman?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jeah322
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eli otsikko kertoo varmaan kaiken. Taisin jostain lukea että ilman vyötä tulis voimaa paremmin alaselkään, mutta en tiiä kannattaako siitä vyöstä luopua kun se tukee niin hyvin.

Mä oon tässä kanssa vähän mietiskelly että missä vaiheessa, missä liikkeissä ja missä tilanteissa sitä vyötä kannatais ruveta käyttämään. Ite alotin tossa just tekemään kyykkyä ja mavea.

Vähän off-topic, mutta kun ei viitsi uutta aloittaa...

Treenaa kevyet sarjat ilman vyötä.Kovissa sarjoissa jätä vyö löysälle(suunnilleen 1 reikä) ja opettele sen avulla "ottamaan paineet".Kun kokeilet maksimia, vyön voi laittaa tiukemmalle,mutta ei kannata vetää vatsaa silloinkaan sisään koska muuten tavallaan "katkaiset"itsesi.Tätä kaikkea hieman vaikea selittää tekstillä,kysy ohjausta kokeneelta treenaajalta.
Ohuet Fitness-vyöt ovat mielestäni turhia,yläkropalle vyön käyttö aiheellista mielestäni vain souduissa ja maksimipenkissä.

Originally posted by Kehäkettu
Kun kokeilet maksimia, vyön voi laittaa tiukemmalle,mutta ei kannata vetää vatsaa silloinkaan sisään koska muuten tavallaan "katkaiset"itsesi.

Toi on muuten mun kohdalla hauska ongelma, koska mä vedän luontaisesti vatsaa sisään ja hengitän rintaan maastavedossa.

Jos en vedä vatsaa sisään vyötä kiristäessä, niin vyön ja mahan välistä mahtuu juoksemaan mäyräkoira kun alan vetää.

Originally posted by igf1bp3
Mikset tee niin, että otat ykkösvedoissa yms. vyön kanssa, ja muuten ilman? Best of both worlds.

Oon samaa mieltä! Ainakin yli kympit ilman vyötä ja siitä alas niin miten hyvältä tuntuu. Kannattaa jonkun verran käyttää sitä vyötä ennen ku oppii tekee liikkeen varmasti oikein :thumbs:

Mul on ollu periaatteena et toistot ku menee alle neljän ni vyö käyttöön.

h.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Taitaa melkein olla niin paljon mielipiteitä kiun käyttäjiäkin tässä, että koska ja miten vyötä tulisi käyttää. Itse en käytä koskaan vyötä, en edes maksimeissa.
Tämä ihan siksi, että tuntuu kuin maha repäisi. Ilman vyötä taas ei ole ongelmia..

Itse en myöskään käytä vyötä... kaikki kokeilemani vyöt ovat olleet pirullisia... jopa oma. Ehkä vyön kanssa pitää käyttää erilaista tekniikkaa..? ? Paras lopputulos on ollut suht löysällä vyöllä.

Jos meinaat vetää tai kyykätä kisassa, on vyön käyttö perusteltavissa. Jos et aio kisata, et tarvitse vyötäkään!

Vyötä käytettäessä tuki perustuu siihen, että vatsaan vedetään ilmaa ja vatsa puristuu vyötä vasten ja tukee keskikehoa. Tämä myös laajentaa keskikehoa.

Jos keskikeho tuntuu tarvitsevan ylimääräistä tukea kyykyssä ja vedossa tai ei tunnu pysyvän mukana kehityksessä, et treenaa sitä tarpeeksi tai oikein!

Vyö

Mä alan MaVessa käyttämään vyötä kun olen suunnilleen 80% maksimista. Kyykyssä ehkä jossain 65-70%. En mä nyt kuitenkaan niitä mitenkään tarkasti laske,sellasella persetuntumalla mennään. Etukyykyssä en käytä vyötä ollenkaan.

En ole tähän mennessä oppinut käyttämään vyötä vedoissa, en edes maksimeissa. Ilmeisesti keskikroppa ei ole se heikoin lenkki..

Raskaat kyykyt ei taas meinaa pysyä kasassa ilman vyötä

Originally posted by N.O.Kummonen
Jos meinaat vetää tai kyykätä kisassa, on vyön käyttö perusteltavissa. Jos et aio kisata, et tarvitse vyötäkään!

Täh??!!

Tiedän monia jotka eivät kisaa mutta kyykkäävät ja vetävät enemmän kuin monet kilpailevat.
Ja mikä ihmeen kriteeri toi vyö on kilpailemiselle? On ihan huipputason nostajia, jotka eivät käytä vyötä.

"Täh??!!

Tiedän monia jotka eivät kisaa mutta kyykkäävät ja vetävät enemmän kuin monet kilpailevat."

Onko mielestäsi vyölle jokin absoluuttinen kilomäärä, jonka yli mentäessä on henkilöstä riippumatta käytettävä vyötä?

"Ja mikä ihmeen kriteeri toi vyö on kilpailemiselle? On ihan huipputason nostajia, jotka eivät käytä vyötä"

Aivan! Mutta, jos ei ole menossa kilpailuun, ei pitäisi olla väliä vetääkö 300 kg vai 320 kg, jolloin vyön käytöstä saatava hyöty ja tuki on mielestäni pienempi etu kuin se, että osaa käyttää omia keskivartalon lihaksia. Jos kilpailevat nostajatkin harjoittelevat osaksi ilman vyötä, niin miksi kilpailematon henkilö sitten käyttäisi vyötä?

Keskivartalon lihasten käyttö nostettaessa vyön kanssa ja ilman vyötä on erilaista ja tuen saaminen perustuu eri asioihin, mutta senhän kaikki jo tiesivätkin.

Jos puolestaan kilpailee, on vyön käyttökin opeteltava ja siihen totuttava harjoituksissa. Jos luulet, että riittää, kun vyön laittaa päälle ja kiristää ja sillä saa jo maksimi hyödyn irti vyöstä olet väärässä. Pitää etsiä vyölle oikea kohta ja opetella oikea hengitystekniikka ts. painetta pitää saada vyön taakse. Ei se vyön nahka tuo paskaakaan tukea, vaan se paine, jolla kiristät keskivartalon vyötä vasten.

[BAivan! Mutta, jos ei ole menossa kilpailuun, ei pitäisi olla väliä vetääkö 300 kg vai 320 kg, jolloin vyön käytöstä saatava hyöty ja tuki on mielestäni pienempi etu kuin se, että osaa käyttää omia keskivartalon lihaksia. Jos kilpailevat nostajatkin harjoittelevat osaksi ilman vyötä, niin miksi kilpailematon henkilö sitten käyttäisi vyötä?

Keskivartalon lihasten käyttö nostettaessa vyön kanssa ja ilman vyötä on erilaista ja tuen saaminen perustuu eri asioihin, mutta senhän kaikki jo tiesivätkin.

Jos puolestaan kilpailee, on vyön käyttökin opeteltava ja siihen totuttava harjoituksissa. Jos luulet, että riittää, kun vyön laittaa päälle ja kiristää ja sillä saa jo maksimi hyödyn irti vyöstä olet väärässä. Pitää etsiä vyölle oikea kohta ja opetella oikea hengitystekniikka ts. painetta pitää saada vyön taakse. Ei se vyön nahka tuo paskaakaan tukea, vaan se paine, jolla kiristät keskivartalon vyötä vasten. [/B]

Pinkku vinkki. Käytä mieluiten tota quote nappia, niin ei tartte etsiä sun kirjoituksen alkamista...

Niin.. Jos kilpailee on opeteltava vyön käyttö.. Mutta edelleen. MIKSI on käytettävä vyötä? Jos ei ole koskaan tai aikoihin käyttänyt vyötä, niin kyllä se hyöty on minimaalinen, jos yhtään.
Joillakin se tuo tuloksiin lisää kiloja, mutta lähinnä sen takia koska ei osata nostaa maksimeja ilman vyötä ja ei ole tarpeeksi potkua keskivartalossa.
Mutta mulle ihan sama. Ne käyttää ketä siitä kokovat hyötyvänsä jotain ja ne ketkä eivät käytä, ei käytä.

Jos ei ole koskaan tai aikoihin käyttänyt vyötä, niin kyllä se hyöty on minimaalinen, jos yhtään.

Eikö se silloin johdu juuri siitä, että ei osaa käyttää vyötä hyväkseen. Tilanne on vastaavanlainen, jos koittaa ensimmäistä kertaa tai pitkästä aikaa mitä tahansa voimanoston varustetta; siitä tuskin saa parasta mahdollista hyötyä.

Täytyy näköjään vääntää rautalangasta:

Mielestäni ei ole kannattavaa käyttää harjoittelussa minkäänlaisia varusteita (poislukien hyviä nostomuotoon sopivia jalkineita), ellei aio niitä kilpailussa käyttää. Kisalavalle on h...vetin huono tulla opettelemaan varusteiden käyttöä.

Eikö se silloin johdu juuri siitä, että ei osaa käyttää vyötä hyväkseen.

Ei!! Kyllä nekin huippunostajat jotka eivät vyötä käytä, niin varmasti käyttäisivät jos siitä hyötyä heille olisi. Ja tuskin on kyse siitä, että he eivät osaisi käyttää..

Suositut

Back
Ylös Bottom