Maastaveto vai Maastanosto?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rahvas
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Saleilla kuulee paljon puhuttavan maastavedosta ja maastanostosta samana liikkeenä. Mutta ovatko ne? Yritin selailla Pakkista, mutta en löytänyt täältäkään tyhjentävää vastausta. Maastavedon tiedän millainen liike se on, mutta eikös maastanosto ole eri, mutta millain? Olen myös kuullut sumotyylillä tehdystä maastavedosta nimitystä maastanosto, mutta kuinkahan mahtaa olla?

tikkuniska sanoi:
Sama liike eri nimillä. Sumoveto on sit erilainen.

No ku mä oon kuullu, että se on maastanosto, joka on painon nosto kisoissa se liike, missä romut nostetaan maasta ylös päänpäälle. Vai onko tämä iha kakka puhetta?

rahvas sanoi:
No ku mä oon kuullu, että se on maastanosto, joka on painon nosto kisoissa se liike, missä romut nostetaan maasta ylös päänpäälle. Vai onko tämä iha kakka puhetta?
Painonnostokisoissa on vaan tempaus ja työntö. Ja tuo liike mitä kuvailit on luultavimmin tempaus.

Tämä nyt vähän riippuu siitä mistä se roikkuu. Eli hieman lähteestä riippuen.

Useimmiten ainakin puhekielessä ovat toistensa synonyymeja, mutta esim. kirjassa Lihaskuntoharjoittelun anatomia maastaveto esitetään liikkeenä, joka suoritetaan melko kapeassa haara-asennossa ja maastonosto puolestaan esitetään liikkeenä, jossa haara-asento on leveä (=sumotyyli). Sinänsä on oikein erottaa kyseiset liikkeet toisistaan koska pääsuorittajat eroavat toisistaan melkoisesti.

Näkisinkin, että tärkeämpää kuin liikkeen nimi, on tietää mihin liike kohdistuu.

EDIT: Mutta kuten tuossa todettiinkin, mitään tekemistä painonnoston kanssa maastanostolla ei ole. Maastanosto on voimanoston laji!

täysin sama liike. synonyymi siis. maastanosto lienee virallisempi nimitys jos sellainen on pakko valita.

dead<b>lift</b>

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom