Maastaveto polviin

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja oppilas
  • Aloitettu Aloitettu

M-NUTRITION PURE CREATINE 300 g

100 % puhdaslaatuista kreatiinimonohydraattia

-30%
Ikä
39
Oon tässä alottelemassa uutta kovavolyymistä voimanosto-ohjelmaa kunhan saan selkäni kuntoon ja aattelin samalla pistää kokeiluun muutamia uusia ja voimanostoon soveltuvia apuliikkeitä. Yksi niistä on mave polviin.
Hyviä puoliahan tässä liikkeessä on ainakin
- se, että se vahvistaa maven alkuosaa (maasta irrotus ja polvien yli veto), joka on useimmille juuri liikkeen heikoin lenkki.
- lisäksi se keventää ala- ja varsinkin keskiselkään kohdistuvaa rasitusta. Nämä ovat ne lihakset jotka monilla ensimmäiseksi hirttävät kiinni kun reenataan kovaa.

Kuinka moni on kokeillut ko. liikettä ja mitkä ovat kokemukset?
Mitä muita maven variaatioita suosittelisitte?

osaliikkeet kuten juuri veto maasta polviin / polvelta ylös toimivat varmasti ihan hyvin molemmat, riippuen siitä kumpi on heikko kohta, myös korokkeelta vedon tekeminen on ainakin paikallisella salilla kovassa suosiossa. ja ainahan voi keksiä itse lisää jos mielikuvitus riittää :)

Pukiltaveto olisi muuten hyvä liike, mutta kun sen lähtöasento on niin saatanallisen vaikea. Itse en ainakaan saa minkään näköisiä paineita kyseiseen liikkeeseen ja painotkin ovat sitten sen mukaisia

oppilas sanoi:
Pukiltaveto olisi muuten hyvä liike, mutta kun sen lähtöasento on niin saatanallisen vaikea. Itse en ainakaan saa minkään näköisiä paineita kyseiseen liikkeeseen ja painotkin ovat sitten sen mukaisia

No siinähän se heikko kohta löytyikin...
ja ei kun treenaamaan.

Jos vetoni epäonnistuu se johtuu yleensä siitä että en saa vedettyä tankoa polvien yli. Jos aloitan vedon maasta saan paineet ja tekniikan paremmaksi ja siksi saan myös treenattua tuon heikoimman lenkin kaikista tehokkaimmin.
Sitten tossa on vielä sekin että liike vahvistaa lähtöä, ja jos maastairrottus on räjähtävämpi tanko on myös helpompi saada polvien yli. Pukiltavedossa sen sijaan aloittaisin vaikeimmasta kohdasta ja loppurutistus olisi heikoimman lenkin vahvistamisen kannalta turha.

oppilas sanoi:
Jos vetoni epäonnistuu se johtuu yleensä siitä että en saa vedettyä tankoa polvien yli. Jos aloitan vedon maasta saan paineet ja tekniikan paremmaksi ja siksi saan myös treenattua tuon heikoimman lenkin kaikista tehokkaimmin.
Sitten tossa on vielä sekin että liike vahvistaa lähtöä, ja jos maastairrottus on räjähtävämpi tanko on myös helpompi saada polvien yli. Pukiltavedossa sen sijaan aloittaisin vaikeimmasta kohdasta ja loppurutistus olisi heikoimman lenkin vahvistamisen kannalta turha.

Kuulostaa järkevältä...vedon epäonnistumiskohta polvien kohdalla
johtuu (heikosta alaselästä).Ottaisin jullea treeniin ja polvista vetoa ISOILLA
painoilla.Itellä heikko kohta lattialta polviin,mutta kaikki romu joka tulee
polviin tulee ylös(sumotyyli).Ja nyt :zzzz:

Julle on toinen liike jonka otan nyt vasta ensimmäistä kertaa ohjelmaan.
Ja edelleen olen sitä mieltä että polviinveto toimii paremmin minulle kuin pukiltaveto

ellet saa tankoa polven yli, sulla on heikko persus. kun nostoa katsellaan sivulta, siinä vaiheessa lonkkanivel ja polvinivel ovat kauimpana toisistaan ja välitykset pelaa sua vastaan. suosittelisin apuliikkeeksi pukiltavetoja (siis painot korokkeilla, et sinä) n. 10cm polven alapuolelta. se on suurimmalla osalla se heikoimman kohdan alku.

liikkeen suorituksen tulis vastata mahdollisimman tarkasti vedon tekniikkaa samassa paikassa, eli älä nosta etureisillä, vaan lähes suorin jaloin pikkuhiljaa persuksilla painaen lantiota kohti tankoa.

älä tee kovin usein ja ääriraudoilla, ettei mee tukkoon. kyseessä on kuitenkin paljon enemmän rautaa, kuin mihin on totuttu. joillain toisaalta saattaa tosta lähdöstä tulla vaan pikkusen enemmän, ku normaalivedolla. se selkeesti osottaa, missä se heikkous on. keskity vaikka aluksi siihen liikkeeseen ja että teet sen oikein. huomaat äkkiä normaalivedon kohenevan silmissä.

jos nostat pyöreellä alaselällä, se on yks ongelma myös. mä yleensä ohjeistan porukkaa sitä kautta, että aikaa myöten suoralla selällä saa enemmän rautaa ylös, koska pakarat saa tehtyä enemmän töitä, ku pyöreellä selällä. vamma-alttius on se toinen kova sana tietenkin...

muita hyviä apuja on romanialainen veto ja persusjulle. eroaa tavallisesta vaan siten, että korostetaan kunnolla sitä lantion liikettä taakse.

oppilas sanoi:

Jto jo tuossa laittoikin hyvin. Et vedä juuri siitä heikoimmasta kohtaa vaan "reilusti" sen alapuolelta.

zercher kyykkyjä ja hangbar-vetoja sekä yhdenkädenvetoja ( ei käteen :hyper: ) tulee tehtyä välillä koroke/loppuvedon sijasta mavelle apuliikkeenä.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
pukiltaveto on perinteisen vedon ykkösapuliike, mutta sumossahan vaikeinta on irrotus. siihen auttaa esim. toi vallan mainio ja v-mäinen zercher- kääkkä, kunhan senkin tekee oikein lantiolla. toinen tosi hyvä apuliike sumolle on korokeveto (5cm riittää jo)...eli siis nostaja on korokkeella. vaatii leveen korokkeen (esim. 2-3 pikimattoa). tällöin tulee enemmän vaikeutta siihen lähtöön ja reidet, lähentäjät ja takapuoli saa enempi töitä.

yleensäkin oppilaan kannattas ajatella apuliikefilosofiaa juuri siten, että jos joku liike on pirun hankala, kuten sanoit pukiltavedon itelles olevan, sitä kannattaa tehdä. pikkuhiljaa pienillä raudoilla aluksi. heikko kohta vahvistuu ja ukosta tulee vahva ja iloinen :D

Tarkotatteko yhden käden maastanostolla salkkunostoa, eli suoraan sivulta, vai sitä, että nostetaan tanko edestä (niinkuin yleensäkin), mutta yhdellä kädellä?

Muuten on erinomainen liike, mutta hankalaa tasapainotella tankoa yhdellä kädellä. Siksi olen sen monesti tehnyt käsipainolla. Tosin läheskään kaikilla saleilla ei ole siihen tarkoitukseen (edes mun kaltaiselle pienelle ja heikolle jannulle) tarpeeksi isoja hantteleita.

iivili sanoi:
Tarkotatteko yhden käden maastanostolla salkkunostoa, eli suoraan sivulta, vai sitä, että nostetaan tanko edestä (niinkuin yleensäkin), mutta yhdellä kädellä?

Muuten on erinomainen liike, mutta hankalaa tasapainotella tankoa yhdellä kädellä. Siksi olen sen monesti tehnyt käsipainolla. Tosin läheskään kaikilla saleilla ei ole siihen tarkoitukseen (edes mun kaltaiselle pienelle ja heikolle jannulle) tarpeeksi isoja hantteleita.

Käsipainolla suoraan sivulta. Ongelmana vain juuri monella salilla tuo käsipainon koko. Meillä taitaa olla 65kg suurin, joten teen aina viimeisempänä liikkeenä sen ja pidemmillä toistoilla. Muuten on vain tehtävä jollain lyhyemmällä tangolla.

minulla tuota lähtöä paranti huomattavasti kun aloin vetämään seisoen noin 10 cm korokkeella.

Ok, ton salkkunoston vois kanssa ottaa mukaan ohjelmaan. En ole vielä oppinut oikeen kylkiä treenaamaan, nyt olis varmaan korkea aika.

yhdenkäden maveen vaan levytanko ja rumua siihen. veto siis sivulta. voipi tuntua aluksi hankalalta mut on kyllä sen arvoista. ainakin ittellä vahvistanu tosi paljon kylkiä. ite teen liikkeen tosi nopeasti ( siis sairaan nopeasti ) ettei tanko + romut ala heilumaan. meitsinkään salilla ei ole kässäreitä tarpeeksi joten opettelin jo kyseisen liikkeen hyvin varhain levytangolla.

Treenikaverille neuvoi eräs kovan tason voimanostaja tekemään yhden käden mavea käsipainoilla ja edestä. Varmaan ihan hyvä tehdä tostakin erillaisia variaatioita.
Voisin tehdä ma vatsoja, ke kylkiä ja pe jotain vatsakiertoja...

oppilas sanoi:
Treenikaverille neuvoi eräs kovan tason voimanostaja tekemään yhden käden mavea käsipainoilla ja edestä. Varmaan ihan hyvä tehdä tostakin erillaisia variaatioita.
Voisin tehdä ma vatsoja, ke kylkiä ja pe jotain vatsakiertoja...

Se on edestä otettuna paljon kevyempi ja helpompi tehdä kuin sivulta.

hyvä kylkien lajinomainen staattisen voiman liike on siinä sivulla pitäminenkin. eli tanko korokkeille ja romua täyteen tai simithissä sitten. nostomatkaa vaan sen verran, ettei romut makaa korokkeilla. nostetaan jaloilla, eli sivutaivutusta ei ole. pidetään sen verran ku mukavalta tuntuu ja sitten hieman lisää. eli 10-30" luokkaa ne jäkitykset. tulokset huomaa nopeesti asennon jämäkkyytenä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom