Nivelreuma + puntti

M-NUTRITION PURE CREATINE 300 g

100 % puhdaslaatuista kreatiinimonohydraattia

-30%
Ikä
40
Onko foorumilla reumaatikkoja? Millasia treeniohjelmia käytätte?

Mulla ohjelmana koko kroppa kerralla pienillä painoilla, päivän kunnon mukaan. Joskus laitteilla eristäviä, parhaimmillaan perus levytankoliikkeitä. Nousujohteisuutta koitan hakea lisääntyvillä toistomäärillä. Välillä mennään taas pohjalle, sieltä pikkuhiljaa ylös.
Kannattaisko kipeintäkin päivinä käydä? Jotenki se piristää mutta varsinaisiin kipuihin ei vaikuta ei positiivisesti eikä negatiivisesti. Ainut mitkä tuntuu vaikuttavan on lääkeannokset..

Minulla on yksi urheilija, jolla oli pienenä lastenreuma joka sittemmin muuntui lieväksi aikuistyypin reumaksi. Polvi- ja nilkkanivel sekä leuka oireilee vaihdellen epäsäännöllisesti. Päälaji on uinti, joka sopii reumaatikolle mainiosti. Oheisharjoittelussa normaalit yleisfyysiset harjoitteet, perusliikemallit (kyykky-lannesarana-veto-työntö) mahdollisimman täysillä liikealueilla kunnon mukaan. Oikeastaan ainoa ero on se että iskutustyyppiset nopeusvoimaharjoitteet on pois, muuten tehdään ihan perusjuttuja. Olennaista on kehon kuuntelu ja mennään sen mukaan. Jos esim. polvi oireilee, ei provosoida sitä vaan tehdään muuta. Injektioiden jälkeen rauhoitetaan tilanne, mutta niiden jälkeen tulee yleensä hyvä jakso jolloin ko. niveltä voi taas käyttää ja vahvistaa.

Urheilija käy treeneissä kipeinäkin päivinä, mutta silloin harjoitusta säädetään sopivaksi. Aina voi tehdä jotakin, esim. hyviä keskivartaloharjoitteita, vaikka staattisina. Psyykkisen hyvinvoinnin kannalta tärkeää myös, kuten itsekin olet huomannut. :)

Joo, noi staattiset keskivartaloliikkeet vois ottaa mukaan. Järkevä vaihtoehto. Just tarttee lisää palikoita mistä rakentaa treeni vaihtelevan kondiksen mukaan. Oon kaavoihin kangistunu ja uusien treenijuttujen oppiminen ei oo sinällään ongelma vaan niitten ottaminen säännölliseen käyttöön. Mulla isojen nivelten variantti tuli aikuisiässä.

Täällä saatu testitulokset tällä viikolla ja lapsuusajan harvanivelinen nivelereuma on aktivioitunut toisessa polvessa. Eniten tässä kai harmittaa nyt se, että kuutisen vuotta tuli ihmeteltyä tuota vetistä polvea, ennen kuin kävin antamassa näytteen nivelnesteestä. Kaikki, mitä olen lukenut painottaa nopeaa diagnoosia ja hoidon aloittamista ettei lopullista vahinkoa pääsisi syntymään. Noh... 2016 otettu magneettikuva ei ainakaan näyttänyt muutoksia, mutta tuostakin jo kolme vuotta.

Kaikenlaisia kysymyksiä mielessä ja lääkäriaikaakaan en diagnoosin varmistuttua saanut, vaikka pyysin. Melekosta sontaa tämä kunnallinen terveydenhoito nykään, mutta se olkoon oma topiccinsa. Kysyivät vain, että aloitetaanko lääkitys. Soittoajallakaan ei hirveästi kerennyt jutella, mutta sen verran kerkesin kysyä, että mites ne treenit? Kuulemma polvea koukistavia liikkeitä ei saisi kipeänä tehdä. Onko täällä kenelläkään ideoita, että miten niitä reisiä sitten treenataan, jos polvea ei paljoa saisi nyt koukistamalla rasittaa enää?

Kyykkyjä olen tehnyt tässä viimeiset 3 vuotta, kun harrastuksen aloitin, vaikka tämä hieman oireuilua saattoi pahentaakin. Missään vaiheessa tosin ei niin pahasti, että olisi tullut kivun tai muun vuoksi pitänyt jättää mitään tekemättä. Mutta ei tuota nyt viitsisi ihan tahallaan enää pahentaakaan. Etukyykky tosiaan tuntuu polvissa enemmän, mutta takakyykkyä ei viime aikoina ole pystynyt enää tekemään, kun toisen käden hauiksen jänteessä jotain häikkää, mikä aiheutti sen verran pahaa kipua tankoa pitäessä kiinni, että sen joutui jättämään pois. Pääasiallisesti tosiaan takakyykkyä tullut tehtyä nämä vuodet ja syväkyykky jäi aika äkkiä pois, nimen omaan polven pahemman turpoilun vuoksi.

Mä oon tehny vaan sillai, etten treenaa niitä liikkeitä mitkä kohdistuu tulehtuneeseen niveleen. Jos jotain siihen teen, niin liikeratoja ylläpitävää liikuttelua. Tämmöisinä aikoina sitten fyysinen rasitus muihin lihaksiin.
Itellä polvi ei oo kipuillu (lonkat), mutta hyväksi oon havainnu boxille nousun. Uskoosin että siinä pystyy pitämään polvikulmat myös hallittuna.

Koko alkuvuosi lähes pelkkää yläkroppatreeniä, jalat poissa pelistä ja erittäin ohuet, kuin hyönteisellä 🤔 Onneksi jotain pystyy tekemään

Kappas, vajaa 5 vuotta sitten reenailin pelkkää yläkroppaa, nyt on tilanne kääntynyt ja treenaan pelkkää alakroppaa ja keskivartaloa. Onhan tämä yks perse koko sairaus, murentaa nivelet ja käy välillä pahasti kupoliinkin,, lähinnä silloin kun yöunet menee. Nyt hieman helpompi hetki 😊 mä pidän kuntosalin sitkeesti mukana, oli kivut tai ei.

6 liikettä, 3 kierrosta, liikkeet valitaan sen mukaan mitä pystyy tekemään. Mielellään monipuolisesti koko kroppaa, mutta siitä joutuu usein luopumaan, eli lähinnä kunhan jotain tekee. Tsemiä kaikille.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom