Maastavedosta tietoa ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja normi
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Tuo maastaveto on ollut minulle jo kiellettynä liikkeenä jo pitkään ja aina ajattelen että se on vaan semmoisten isojen karjujen jotka janoaa raakaa ihmislihaa. Käyn paljon juoksulenkeillä ja olenkin miettinyt että kannattaako maastavetoa tehdä ja onko siitä mitään hyötyä/haittaa minulle jos juoksen ?

Onko todellakin niin että se auttaa selän kasvamisessa paksuussuunnassa ? Ja jos joku osaa niin voisi myös selittää miksi ? Mihin kaikkiin paikkoihin se ylipäätänsä auttaa ? Faqit olen penkonut läpi ja olen käynyt vajaa kaksi vuotta salilla ja maastavetoa en ole muuta kuin alussa vähän rääpinyt ja tekniikkakin minulle on näytetty ja luulen osaavani sen mutta kun mietin tällaisia niin auttakaas :whip:

maastaveto tehoaa ihan kivasti tuohon immeisen tärkeimpään lihasketjuun, selkä-pakara-takareisi-osastoon. lisäksi mukana on etureidet, pohkeet jossain määrin, epäkkäät, kädet ja tietty vatsalihakset ja kyljet. elikkäs melkein koko kroppa.

kevyehköillä painoilla aloittelet, ja sen jälkeen pikkuhiljaa lisäät.

lenkkeilyyn siitä ei hyötyä ole. haittaa on sikäli, että mitä isommat sun takareidet ja pakarat on, sitä enemmän ne kuluttaa happea.

Mutta auttaako tuo maastaveto selän paksuuden kasvuun ? Leukoja teen paljon ja se levittää selkää mutta olisi kiva saada paksuuttakin . Ja miksi muuten tuo maastaveto on niin suosittu ja hyvä liike ? Kanattaako sitä tehdä ? Vastailkaa omia mielipiteitänne

Mutta auttaako tuo maastaveto selän paksuuden kasvuun ? Leukoja teen paljon ja se levittää selkää mutta olisi kiva saada paksuuttakin . Ja miksi muuten tuo maastaveto on niin suosittu ja hyvä liike ? Kanattaako sitä tehdä ? Vastailkaa omia mielipiteitänne

Mave on selän yleisliike joka ottaa kans etu-, takareisiin ja perseeseen. Jos haluat nimenomaan paksuutta yläselkään niin kulmasoudusta sitä tuleepi ehkä paremmin. Alaselkään taas mavella. Tekniikkaan kannattaa kiinnittää huomiota, tuolla aloittelijoiden osiossa on hyvä tekniikka näytetty.

Ja onhan se äijäliike. Estotonta murinaa ja kolistelua. Joskus pääsee oikein mave-hurmokseen vaikka painot körmyihin verrattuna onkin pienet :D

Mave on kyllä kaikkein miellyttävin liike mitä on! Kun tekniikka on kunnossa, niin romujen liikuttelu tuntuu suorastaan nautittavalta :rock:

Hieman hankalia vertailtavia selänpaksuuden kannalta maastanosto ja kulmasoutu ovat. Silti en missään tapauksessa korvaisi ainakaan maastanostoa kulmasoudulla (toisinpäin ennemminkin :) )

Tuolla perinteisellä pystyllä kulmasoudulla, jota suurin osa salilla näkyy harrastavan, vaikutukset ovat pitkälti samoissa lihaksissa, joita maastanosto yläselän osalta rasittaa. Tosin ne ovat enemmän työtätekevässä roolissa kun tukemassa. Selänkehityksen kannalta myös DFssä käytettävät liikkeet: lattian suuntainen kulmasoutu, maastanosto ja leuat ovat varmaan toimiva kompo useimmalla treenaajalle.

Kyllä siittä mun mielestä on ihan hyötyä juoksuun jos takaosasto vahvistuu, ja mave:han on tähän hyvä lääke. Monilla juoksijoilla/hölkkääjillä juoksuasento tahtoo mennä "istuvaksi" ja se johtuu pakara-takareisi-linjan heikkoudesta ja/tai lonkan koukistajien kireydestä. Lantiota ei jakseta pitää "edessä". Yleensäkään ei saisi aliarvioida lihaskunnon ja -voiman merkitystä juoksulajeissa. Tokihan tollaset Ronnie-reidet syö niin paljo happea ettei tosikaan, mutta niihin tuskin kestävyysurheilua harrastava pääseekään joten pelko isojen persposkien ja reisien kasvamisesta mavea reenaamalla on IMO turhaa...

Jaahas, on nyt näköjään todistettu että mavea kannattaa tehdä mutta edelleen uupuu jonkun ihmisen asiantunteva vastaus : auttaako mave kasvattamaan lihaksia MYÖS yläselkään ?

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Jaahas, on nyt näköjään todistettu että mavea kannattaa tehdä mutta edelleen uupuu jonkun ihmisen asiantunteva vastaus : auttaako mave kasvattamaan lihaksia MYÖS yläselkään ?

Kyllä. Maastaveto rasittaa mm. epäkkäitä ja keskiselän pienempiä lihaksia huomattavasti. Jonkin verran rasitusta kohdistuu myös leveisiin selkälihaksiin, eli ns. latseihin. Maastaveto ei kuitenkaan ole mikään hyvä selän levittäjä, eli pelkillä vedoilla ei varmasti kovin herkästi sitä haluttua V-mallia saa. Maastavedolla tai sen variaatioilla on ainakin minulla huomattava vaikutus selän yleiseen paksuuteen. Kovilla vedoilla, jotka selän vammautumisen jälkeen otin pieneltä korokkeelta (ns. pukkiveto) oli ainakin minulla tärkeä rooli yläselänkin perusmassan ja paksuuden hankinnassa. Kun jossain vaiheessa jätin kovat vedot pois, menetin selän paksuutta.

tässä otos treeniohjelmasta:

päivä 3

kapea penkki 2x6
ranskalainenpunnerrus 3x8
Ojentajat taljassa 2x8

maastaveto 3x8
kulmasoutu tangolla 3x8
Ylätalja 3x8
alatalja 3x8

vatsalihakset

Ja kysymys kuuluu että voiko ton maastavedon ja kulmasoudun tehdä sama treenipäivänä..?? Vai pitäisikö ne muuttaa eri päiville?

Eiköhän ne samana päivänä mene.

Itse kysyisin mavesta, että pitääkö kukaan koroke alustaa jalkojenalla ? Itse pidän noin 3cm paksuista levyä jalkojeni alla, tulee pidempi liike. Vai heivaanko sen veke kokonaan ? Jotain 6kk olen jo näin tehnyt, jatkaakko vai tehdä ihan normaalisti, tuntuu vain niin lyheltä liike silloi :)

Itse olen tehnyt aina välillä korokkeelta. Vaihteluna normi mavelle. Mutta että saisit taas erilaista ärsykettä niin voit vaihtaa, mutta jos kehityt hyvin noin niin miksi vaihtaa.

Suositut

Back
Ylös Bottom