Maastavedon tarkoitus?

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
En muuten väittänyt että maastaveto on ylisuosittu, vaan yliarvostettu niiden keskuudessa jotka sitä ylensä suosii. Sanotaan jopa kuningasliikkeeksi. Paskat.
Perustele nyt toki vähän lisää, kun noin vahvoja mielipiteitä esität yhdestä suosikkiliikkeistäni. Miksi maastaveto siis ei olisi kuningasliike? Se kuitenkin on erittäin kokonaisvaltainen ja tehokas liike, joka ei vaadi mitään ihmeempiä laitteita suorittamisekseen ja on tosiaan yksi niistä kuntosaliliikkeistä, joilla on melko suoria sovelluksia ihan käytännön elämäänkin.

Ekkös meinaa reenata esim käsiä jollain punnerrusliikkeellä/leuoilla. Tekisin ite kyykky-, mave-, penkki-, leuat-, dippi- osaston liikkeillä eri variaatioin esim 3 liikettä per treeni ja vaikka kaks erilaista variaatiota treenistä joita sitten vuorotellen tekis. Sarjoja tekisin varmaan joku 4-6 per liike..
Ei kai kukaan treenaa pelkkiä jalkoja ja alaselkää.:eek: Joo, tossa siis vaan jalkojen osalta mun ohjelma jota tässä nyt kehittelen taas uusiks. :) Yläkropan osalta mulla on perusliikkeiden osalta aika valmis. Mutta onko tuo tuollaisenaan hyvä jalkatreeni, vai mitä pitäisi muuttaa?

Perustele nyt toki vähän lisää, kun noin vahvoja mielipiteitä esität yhdestä suosikkiliikkeistäni. Miksi maastaveto siis ei olisi kuningasliike? Se kuitenkin on erittäin kokonaisvaltainen ja tehokas liike, joka ei vaadi mitään ihmeempiä laitteita suorittamisekseen ja on tosiaan yksi niistä kuntosaliliikkeistä, joilla on melko suoria sovelluksia ihan käytännön elämäänkin.

tähän pitäs vielä lisätä että helppo suorittaa verrattuna esim. tempaukseen.

Eipä noissa voimamies piireissä kovin paljoa alta 300 vetäviä ole, mutta eihän ne viitti sitä harjotella sitä enempää kun se on niin yliarvostettu:D

Miksi maastaveto siis ei olisi kuningasliike?

Miksi ihmeessä se olisi? Siihen en vielä minkäänlaista vastausta ole koskaan saanut. Kyykkäyksestä ja Tempauksesta, ja jopa penkkipunnerruksesta olen ihan päteviä perusteluita kuullut (kuten varmaan moni muukin). Mikään liikehän ei ole kuningasliike oletuksena, vaan sille pitäisi olla perusteet. Maastavedolle ei kunnollisia perusteita ole.

Mutta voinhan esittää muutaman perusteen, vaikkei se olekaan tarpeellista.

- Maastaveto on korvattavissa liikkeillä, joita pitäisi tehdä (tai niitä vastaavia) siitä huolimatta että teke maastavetoa. Eli maastaveto ei korvaa mitään, eikä myöskään ole korvaamaton.

- Maastaveto on hyödyllinen vain rajoitetusti. Käytännössä se on ihan hyvä liike bodaajille, ja tietenkin itsetarkoituksellisena harjoitteena (eli siis voimanostajille, jos joku ei tajunnut). Maastavedon "arkihyödyllisyyskin" on melkoista tuubaa, sillä loppujenlopuksi on äärimmäisen harvinaista että tarvitsee nostaa reisien korkeudelle suuria taakkoja. Maastavedon ainoa näennäinen arkihyöty tulee oikeaoppisesta nostotekniikasta, joka sekin tulee hyvin opittua vaikka painonnostoliikkeillä (joista taas on enempi hyötyä arjessakin)

Olisihan noita lisääkin, mutta tuohon saat nyt tyytyä toistaiseksi.

Ketjun aloittajahan penäsi maven hyötyä nimenomaan bodaustreeniin. Eli onko mave korvattavissa muilla liikkeillä, kuten selän ojennus, kohautukset jne.?

Käsittääkseni mavea kannattaa bodauksessakin tehdä, koska siinä saadaan monta kärpästä yhdellä iskulla ja isot liikkeet lisäävät jotain hormoonituotantoja(?).
Toisaalta en ole aivan vakuuttunut esim. omalla kohdallani onko juuri alaselkä se oleellisin lihasryhmä jota haluan kehittää, mutta toisaalta mave on miesmäinen liike tehdä, joten tuleehan sitä riuhdottua.

Anna KKHS yleismääritelmä kuningasliikkeestä ensin niin voidaan lähteä spekuloimaan.

Mitä tulee noihin perusteluihisi, ainoa johtopäätös on se että vain työntö on kuningasliike koska se aktivoi lähes kaikki lihakset ja nivelet täydellä liikelaajuudellaan. Tähän kapsahtavat kaikki muut kuningasliike-ehdokkaat.

Jos taas voidaan pätkiä kehon suorituskyky osiin, eli jonkin kuorman/itsensä vetoon/työntöön ylä/alaraajoilla niin maastaveto kattanee yksinään puolet tuosta paketista. Viimeistään jos painotetaan kunkin lihaksen tarpeellisuutta käytännössä.

Samoin tässä tulisi tarkentaa suoritustekniikoita, monillahan takakyykky ja veto eivät eroa kuin tangon sijainnin puolesta...

Itse pidän maastavetoa ihan ehdottoman tärkeänä liikkeenä ihan siksi, että se on niin mahdollisimman anabolinen liike kun voi olla! siinä joutuu käyttämään koko kroppaa, joten se aktivoi parhaiten kasvutekijät kuin mikään muu liike. Jos yleensä haluaa selkään tavaraa niin mielestäni mave on loppupeleissä se helpoin tie, ellei sitten pelkää että vyötäröön tulee lihaa ja kroppa näyttää putkimaisemmalta...

Maastavedon "arkihyödyllisyyskin" on melkoista tuubaa, sillä loppujenlopuksi on äärimmäisen harvinaista että tarvitsee nostaa reisien korkeudelle suuria taakkoja.

Harvinaista, mitä vittua? En tiedä, olenko ollut aivan väärissä hommissa, mutta kyllä itse olen joutunut nostelmaan ja siirtelemään eripainoisia esineitä juuri reisien korkeudelle ja siitä siirtämään paikasta A paikkaan B.

Mulle tuntuu mave koko hemmetin kropassa, veikkaisin että ainakin itselleni 2x viikossa mavetus on tuonut eniten sitä perusmassaa lisää.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
niinpä. mave on varmasti kuningasliike, se on kokonaisvaltaisimpia liikkeitä ja siinä nousee enemmän rautaa kuin millään muulla liikkeellä, ellei lasketa jotain 1/4 kyykkyjä.
minä en kyllä mavea ole tehnyt kun ei tunnu sopivan mun selälle, ei sitten millään, voihan sen korvata mutta niin voi minkä vain muunkin liikkeen (kyykky, julle, rinnalleveto, kulmasoutu-yhdistelmä varmaan korvaa maven aika täysin)

KKHS sanoi:
Maastavedon "arkihyödyllisyyskin" on melkoista tuubaa, sillä loppujenlopuksi on äärimmäisen harvinaista että tarvitsee nostaa reisien korkeudelle suuria taakkoja.
Nojuu, eikai sinänsä jos ei ikinä oo tehy mitään oikeita hommia. Eikä se tarkota sitä, että nostellaan niitä 200kg painosia esineitä. Mutta mitä enemmän jaksat nostaa mavessa, sitä helpommiksi pienempien taakkojen jatkuva nostelu tulee helpottumaan. Uskon, että tätä asiaa Tidus ajoi takaa.

KKHS sanoi:
Maastavedon ainoa näennäinen arkihyöty tulee oikeaoppisesta nostotekniikasta, joka sekin tulee hyvin opittua vaikka painonnostoliikkeillä
Nimen omaan, arkihyöty joka on käytössä lähes jatkuvasti.
Painonnostoliikkeillä tarkoitat tempauksia jne?
Arkikäytössä se onkin aika yleistä, että heijataan isoja kuormia pään päälle.
Tai edes rinnalle. Kovin on arkihyödyllistä sanon minä.

Edit: Niin, enpä muuten ole koskaan nähnyt painonnostajia jotka EIVÄT tekisi mavea. Miksi he tekevät mavea erikseen jos painonnostoliikkeillä oppii?

Miksi ihmeessä se olisi? Siihen en vielä minkäänlaista vastausta ole koskaan saanut. Kyykkäyksestä ja Tempauksesta, ja jopa penkkipunnerruksesta olen ihan päteviä perusteluita kuullut

.

Maastaveto on yksi parhaista voima ja lihastenrakennus liikkeistä joka
vaikuttaa jokaiseen lihakseen.:whip:

Maastavetoa näkee tehtävän saleilla yleensä melko harvoin sen takia
koska se on raskas liike ja vaatii kovaa sisua vetää raskaita romuja!

Kyllä toi mave on kanssa mun yks suosikki liikkeistä ja siinä tulee koko kropalle sitä voimaa. mikään ei oo hölmömpää kun käydä salilla ja ei tee mavee... ja on kyllä hyötyä ihan arkipäivän jutuissa,töissä kun tulee nosteltua päivittäin kaikkee raskaita metalli levyjä,lavoja,siirreltyä painavia lavoja missä tavaraa ym... eli kannattaa tehä jos ei haluu heikkoa selkää;)

Mave on kuningasliike :rock:

Salit on täynnä velliperseitä jotka ei tee tätä liikettä. Minä ainakin kunnioitan kaveria joka vetää tosissaan. Ei ole väliä onko painot suuret vai pienet kunhan on asennetta pelissä!

Miksiköhän maailman vahvin mies kilpailuissa usein on vetoa? Siksi koska se on todella hyvä voiman mittari eikä siinä voi huijata kuten penkissä ja kyykyssä.

Ja jos vertaa "todellisen maailman" hyötyihin niin ajatellaan esim muuttoa. Kun kannetaan vaikka pianoa tai pesukonetta niin mistä on hyötyä siinä vaiheessa: maastavedosta, penkistä vai vaikkapa työnnöstä?

Vetämään siitä jätkät :thumbs:

P.S ja ilman akkojen remmejä sitten

Kyllä toi mave on kanssa mun yks suosikki liikkeistä ja siinä tulee koko kropalle sitä voimaa. mikään ei oo hölmömpää kun käydä salilla ja ei tee mavee... ja on kyllä hyötyä ihan arkipäivän jutuissa,töissä kun tulee nosteltua päivittäin kaikkee raskaita metalli levyjä,lavoja,siirreltyä painavia lavoja missä tavaraa ym... eli kannattaa tehä jos ei haluu heikkoa selkää;)

Tää on taas näitä klassisia viisauksia... On monia asioita, jotka on hölmömpiä kuin salillakäynti ilman mavea. Todella mainiosti onnistuu salilla käynti ilman mavettamista ja selkää voi vahvistaa myös muillakin liikkeillä.

Koittakaahan riisua ne putkilasit silmiltä.

Kiitos näistä. Hyvää juttua on tullut mavesta, puolesta ja vastaan. Onko se kuningasliike vai ei, siihen en ota kantaa. Märitelkää ensin kuningasliike.

Kun nyt ajattelin sen tohon ohjelmaan ympätä, niin voisiko joku kertoa sen mahdollisista terveysriskeistä. Kun kuulee näitä juttuja, ettei kyseistä liikettä tai voimanostoa yleensäkään kannata tehdä, koska tuhoat selkäsi viimeistään kolmenkympin ikään mennessä ja muuta diipadaapaa. Onko liike pidemmänpäälle oikeintehtynä (tai vaikka vähän väärinkin) huono selälle?

Veto on kyllä munkin mielestä aivan kuningasliike :rock: Siinähän joutuu lähestulkoon kaikki lihasryhmät rintaa lukuunottamatta töihin, ja kuten useimmat varmaan tietävät niin mitä enemmän lihasmassaa kropastasi rekrytoit mukaan nostohin niin sitä enemmänhön sitä massaa kehittyy. Ja sitten on vielä se hormonaalinen puoli.

En ole ikinä mavea tehnyt johtunen ehkä siks että ollaan tässä noin nelisen kuukautta käyty salilla, mutta kattaisko mun ottaa se mukaan. Käytän 3-jakoista ohjelmaa joka löytyy suoraan aloittelijoidenosion treeni ohjelmat lihaksen kasvatukseen threadista. Ikää on 16.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom