Pitääpä hieman kertoa tuosta minun kohtaamisestani Jehovan todistajien kanssa. Todistaja tuli siis kyläilemään luokseni lokakuun alussa. Juttelimme ovensuussa lähinnä maailmankatsomuksistamme, mutta emme hirveästi paneutuneet mihinkään erityiseen. Evoluutiosta hieman keskustelimme myös, ja tuli taas perinteiset väitteet, että "talo ei ole syntynyt yhtäkkiä, vaan sillä on tekijä", sekä luonnonvalinnan jättäminen pois evoluution prosessista.
Vuosi 587 eaa on Jehovan todistajille kriittinen vuosi. Tai paremminkin voisi sanoa, että kriittinen vuosi on 607 eaa. Jehovan todistajat nimittäin väittävät, että Jerusalemin tuho tapahtui vuonna 607 eaa, kun kaikki muut maailman todisteet viittaavat vuoteen 587 eaa. Mainitsin asiasta tälle ovella seisoneelle todistajalle, joka halusikin palata asiaan seuraavalla kerralla. Sovimme tapaamisen Valtakunnansalille heti seuraavalle viikolle.
Valtakunnansalilla taktiikkani oli lähinnä kerätä tietoa. Kyselin paljon vuodesta 607 eaa, heidän näkemystään evoluutiosta sekä muuta Jehovan todistajiin liittyvää. Muutamia vastaväitteitä esitin eri asioihin, mutta lähinnä pidättäydyin kommentoimasta hirveästi mihinkään. Evoluution kohdalta pakko sanoa, että surullista kuultavaa, mitä he päästivät suustaan. Kun kysyin, että miten paljon he ovat lukeneet evoluutioon liittyvää kirjallisuutta, niin vastaus oli, että he olivat lukeneet vain evoluution vastaisia väitteitä. Tulkitsin tämän niin, että he ovat lukeneet ainoastaan Vartiotornin "todisteita" evoluution heikkoudesta. Aikaa meillä meni noin 2,5 tuntia ja sovimmekin seuraavan tapaamisen parin viikon päähän tuosta päivästä.
Toisessa tapaamisessa aloinkin sitten esittämään runsaasti vasta-argumenttejä heidän väitteilleen. Minulla oli ollut mukavasti aikaa perehtyä näihin Jehovan todistajien oppeihin liittyen vuoteen 607 eaa. Osoitin toistuvasti, miten Vartiotorni lainaa valikoivasti eri tutkijoita ja vääristelee heidän sanojaan. Vastaus tähän oli, että "kyllä ne veljet, jotka tekevät nämä artikkelit, varmasti tutkivat asiaa hyvin tarkkaan". Joopa joo, ei siltä näytä. Osoitin myös erään Raamatunkohdan (Jer. 29:10), jonka Vartiotornin oma Raamattu (Uuden maailman käännös, UM) on kääntänyt väärin. Huomautin myös, että ruotsinkielinen ja tanskankielinen Uuden maailman käännös kääntää tuon eritavalla (eli oikein), kuin suomenkielinen. Todistajat alkoivat sanomaan tässä vaiheessa, että ei tuollaiset pienet asiat mitään merkitse, kun tutkitaan Raamatun isoa mittakaavaa. Tässä tapauksessa se vaan kyllä merkitsee, koska tuo kohta näyttää selvästi, miten UM on käännetty pelkästään Vartiotornin omia oppeja mukaillen. Ja miten voidaan sanoa, että tuo on "vähäinen käännösvirhe", kun se on yleisin näkemäni Jehovan todistajien Raamatun sisäinen todiste vuodesta 607 eaa.
Sovimme vielä seuraavan tapaamisen taas parin viikon päähän. Tuolloin aiheena oli jälleen tuo vuosi. Olin jälleen opiskellut itsekseni lisää tuosta vuodesta, ja taas kerran huomasin, kuin Todistajat kirkkain silmin valehtelivat päin naamaa minulle. Puhuimme myös evoluutiosta, ja jälleen sai kuulla aika surullisia kommentteja. Seuraava asia jäi kuitenkin tuolta reissulta päällimäisenä mieleen: Todistaja sanoi, että "yksikään laji ei pysty kehittymään oman lajinsa ulkopuolelle". Kysyin häneltä, että osaisiko hän sitten mainita minulle sen mekanismin tai luonnonlain, joka estää lajeja kehittymästä niin pitkälle, etteivät ne voi enää lisääntyä keskenään. En saanut selitystä, mutta sain yhden typerimmistä kommenteista, mitä olen koskaan kuullut: "Mitä väliä sillä on mikä mekanismi se on". Ei helvetti. Jos noin oltaisiin ajateltu 1000 vuotta sitten, niin varmaan vieläkin ajateltaisiin, että sairaudet ovat rangaistuksia pahoista teoista. Ei selityksiä, ei todisteita, ei mitään. Pelkkä typerä sammakko, mikä sylkäistiin suusta, kun ei keksitty mitään sopivaa vastausta.
Todistajat halusivat jatkaa keskustelua vielä sähköpostitse, ja se sopi minulle hyvin. Sain pitkän listan perusteluita vuodelle 607 eaa, ja perustelut pääosin tukeutuivat Raamattuun. Tässä vaiheessa on pakko myöntää, että minun Raamattu-tuntemukseni ei ole parasta tasoa, joten päätin hankkia hieman apua. Otin yhteyttä erääseen Veljesseura.orgissa kirjoittelevaan henkilöön, ja pyysin häntä apua vastauksissani tälle Todistajalle. Veljesseura.org on entisien Jehovan todistajien keskustelufoorumi, jossa on paljon mielenkiintoista asiaa. Henkilö, joka minua avusti, oli suureksi avuksi monessa kohtaa. Hän oli vuosikymmeniä ollut Jehovan todistajien jäsen, mutta sitten eronnut lahkosta, joten hän tiesi, mistä naruista vetää. Lähetin muutaman sähköpostin Todistajalle (siis se, joka kävi ovellani), ja hän lähetti myös minulle postia, joista lähes kaikki oli väärää tietoa tai suorastaan valhetta.
Olimme sopineet tapaamisen tämän Todistajan kanssa aikaisemmin jälleen parin viikon päähän. Tämä tapaaminen olikin sitten aika lyhyt. Todistaja sanoi minulle, että oli havainnut paljon "kielteisyyttä" sähköposteissani ja huomannut paljon asioita, jotka oli otettu Jehovan todistejien vastustajien dokumenteista. Jehovan todistajia kielletään puhumasta ex-todistajille, joten hän ei enää suostunut käymään keskustelua sähköpostitse kanssani. Hän myös ilmoitti, ettei enää ollut halukas keskustelemaan myöskään kasvotusten näistä "valheista", joita entisen Jehovan todistajat levittävät. Hän olisi kyllä ollut halukas opettamaan minua, mitä Raamattu todella opettaa. Tämä olisi kuitenkin tarkoittanut minulle sitä, että minun olisi pitänyt hyväksyä kaikki opetukset, mitä Vartiotorni suoltaa. Tämä on ymmärrettävästi täysin mahdotonta. Lisäksi opetus luultavasti olisi sisältänyt Vartiotornin kirjasen nimeltä "Mitä Raamattu todella opettaa", jonka olin jo lukenut läpi ja etsinyt vasta-argumentteja kyseiselle kirjalle. En sitten viitsinyt enää aloittaa vääntämään heidän kanssaan, joten annoin asian olla. Tämän jälkeen minut ohjattiin lempeästi ulos Valtakunnansalista.
Kaiken kaikkiaan minulle jäi Jehovan todistajien maailmankuvasta hyvin ylimieleinen tunne. Minuun suhtauduttiin - varsinkin aluksi - väliinpitäämättömän tuntuisesti ja "nenän vartta pitkin katsoen". Mutta heti, kun aloin väittämään kunnolla vastaan, niin he perääntyivät, eivätkä enää halunneet jutella kanssani. Oikeastaan mitään todisteita, mitä minä esitin, ei otettu vakavasti, vaan pitäydyttiin niissä Vartiotornin opeissa. Edes silloin, kun todisteet olivat suorastaan murskaavia, niin siltikään he eivät myöntäneet, että Vartiotorni olisi väärässä. Mitenkä he voisivatkaan, kun Vartiotornin opetusten epäileminen on erottamisen syy. Silti, vaikka minua henkilökohtaisesti ärsyttää näiden Todistajien ylimielisyys, niin nautin tapaamisistamme kovasti. Suostun milloin tahansa uudestaan keskustelemaan Todistajien kanssa maailmankatsomuksesta ynnä muusta. Oma tavoitteeni on, että saisin edes yhden todistajan eroamaan Vartiotorni-lahkosta sen jälkeen, kun ovat alkaneet ajattelemaan omilla aivoillaan minun kanssani käytyjen keskustelujen jälkeen.